ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårten Nyman, lantmajor, Burträsk  (läst 5437 gånger)

2006-04-07, 17:40
läst 5437 gånger

Lars

Hallå igen. Ett tillskott om Sara Krok.  Sara krok var som sagt nämnd som mormor till Olof Olofsson i Gammelbyn,dmb 1722. Jag har tidigare varit inriktad på att Olof skulle gälla som son till fader Olof Eliassons hu Elisabet Danielsdotter.Men nu är det ju så att Eliasson möjligen var gift tidigare,med Karin Eriksdotter,d/var avl 1705 Gammelbyn 8.Om så var fallet var Olof sannolikt son till henne och därmed Karin dr till Sara Krok.  Karin Eriksdotter var född på Gammelbyn 8,dr till Erik Persson f Gammelbyn 8,n 1668 Gammelbyn.  Eriks hustru är okänd,skulle då vara Sara.  Det som ställer till det är att Erik Persson n1668 ev är identisk med Abraham perssons broder...Jag skulle tro att det rör sig om två olika.Eller har något annat försiggått här?? Abraham Perssons dotter Karin var född 1650 på Gammelbyn 8,vilket stämmer in på vart även hennes syster Sara skulle härröra till,se Erik Persson och Karin Eriksdotter.   Sara var troligen f Gammelbyn,omkr 1650.Fader Abraham drog senare vidare,troligen då Sara var i vuxen ålder.Drar sedan vidare till Bygdeträsk,hemm Vallen 1675-78.Sara och Mårten Nyman bosatt i Bygdeträsk 1683-91.Efter ett antal år i Gammelbyn 1697-1705,-vilket stämmer in på åren då Saras ev dr Karin måste ha träffat Olof Eliasson där-kommer de tillbaka till Vallen,Bygdeträsk.  Det skulle möjligen betyda att Sara fått tillnamnet Krok utav hennes gifte(??)nr 1,Erik Persson. Skulle möjliggöras än mer om jag visste när Erik dog.  Mellan 1668-1674?  Mvh Lars

2007-03-20, 12:38
Svar #1

Tomas C

Varifrån kommer uppgiften att Mårten Nyman var född 1635? Om den stämmer skulle han ha varit närmare 80 år när han var och krigade vid Torneå år 1714-1715, vilket ju inte är omöjligt men lite... hm, anmärkningsvärt. Om han var född 1635 skulle han ha varit 37 år när han 1672 blev volontär vid Livgardet. Var det vanligt med så gamla volontärer? Man kanske kan tänka sig att han i själva verket var ganska många år yngre?

2012-10-15, 12:52
Svar #2

Utloggad Elizabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 11:32
    • Visa profil
Hej!
Efter många år tänkter jag återuppta frågan om Mårten Nyman. Nu när jag har kommit fram till att även jag är släkt med honom undrar jag om det finns någon av Er ovan som har något nytt om just Mårten Nyman och hans hustru Sara? Är det någon som har sökt vidare och kan konstatera att Mårtens far verkligen är den Hans Neuman som ni tror ovan?
 
Vänliga hälsningar Elizabeth
Hälsningar från Elizabeth

2012-11-05, 00:24
Svar #3

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej!
 
Har just upptäckt att jag härstammar från Mårten Nyman och dennes hustru Sara Krook i Burträsk. Har läst igenom alla inlägg och har blivit väldigt intresserad av att lista ut varifrån dessa två individer kom. Det jag först fastnade för var det faktum att en dotterdotter till Mårten och Sara kallar sig Vislander. Namnändelsen -ander brukar ju sättas ihop med ortsnamn för att på det sättet påvisa varifrån man härstammar (jag drar mig till minnes en annan av mina förfäder som kallar sig Roslander, då han kom från Roslagen). När jag söker i senare folkräkningar (1800-talet) verkar det vara orten Vislanda i Småland som många med namnet Vislander kommer ifrån.
 
Med tanke på att denna dotterdotter med tillnamnet Vislander gifter sig med en Smålänning, kanske en härstamning från Vislanda inte är så långsökt. Men vem är det i så fall som kommer därifrån: Mårten eller Sara?
 
Mårten verkar, som jag ser det, vara från Stockholm då han tar värvning i Livgardet som volontär. Jag är iofs inte något vidare insatt i vilka alternativ man hade som frivillig soldat på 1670-talet. Men om Mårten var från Småland så kanske det vore enklare, och mer naturligt, att ställa upp som soldat i något lokalt kompani. Rätta mig hemsk gärna om jag har fel!
 
Men om det var Sara som var från Vislanda: Vilken släkt var hon ifrån? Det finns en ort i Vislanda församling som heter Krokshult, kan det kanske vara en ledtråd? Denna teori ignorerar ju det troliga i att hon istället var från Gammelbyn, märkte dessutom att det finns en by benämnd Krookswattnet i Burträsk i hfl...
 
Alla som har några tankar om detta som ni vill dela, eller rättelser till mig som ni vill utdela, gör gärna det!
 
MVH Jakob Degerfeldt
 
(Meddelandet ändrat av Erjaaxde 2012-11-05 01:44)
 
(Meddelandet ändrat av Erjaaxde 2012-11-05 16:50)

2012-11-07, 23:56
Svar #4

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Eller var Mårten Nyman möjligen bror (eller släkt) med Krister Nyman (adlad Nyberg)? Denne Krister Esaiasson Nyman föddes i Tjugeboda, vilket ligger på gränsen till Vislanda socken. Han var precis som Mårten soldat vid Gardet 1672. Krister blev senare fänrik vid Bergsregementet och slutligen Löjtnant vid Kronobergs regemente.  
 
Det finns många möjliga konstruktioner naturligtvis, men för att denna ovanstående hypotes skall stämma kan inte Mårten vara född 1635 (Krister föddes 1648), vilka förstahandskällor finns det som nämner hans födelseår?  
 
Läste lite om hur officersträning gick till under den Karolinska eran. Ju fler år man hade i armén desto snabbare kunde man avancera i graderna. Man startade som volontär (det vill säga att man tjänstgjorde utan lön) vid så tidig ålder som möjligt (det vill säga blev man satt i ett regemente av sina föräldrar som också betalade för ens militära utbildning). Alltså, om nu Mårten Nyman var född 1635 betyder det att han volontär vid 37 års ålder. Huruvida detta var ovanligt eller inte kan jag inte uttala mig om. Men desto underligare är att han fortfarande anses duglig av krigsmakten vid krigsutbrottet 1700; En krigsskadad 65-åring som alltså inte bara anses duglig utan faktiskt blir befordrad till Kaptenslöjtnant, var detta vanligt?
 
Så om någon har nån samtida källa som benämner hans födelseår 1635, delge den gärna!
 
MVH Jakob
 
(Meddelandet ändrat av Erjaaxde 2012-11-07 23:56)

2012-11-09, 01:32
Svar #5

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Har nu hittat Mårten i rullorna för livgardet 1672! Så hans far måste alltså ha hettat Henrik, som misstänkts från början. Så ett möjligt släktskap med Nymans från Småland kan kanske därmed helt bortkastas?

2013-07-24, 20:57
Svar #6

Erik Holmlund

Jakob> Bra jobbat att hitta Mårten i livgardets rullor och fint att hans patronymikon kunde säkerställas. Jag delar ditt tvivel om födelseåret 1635. Troligen är 1650-talet närmare sanningen.
 
Men spåret Krister Esaiasson Nyman kanske inte ska skrotas ändå, inte än iaf. En märklighet är att det ovanliga förnamnet Esaias dyker upp bland Mårten Nymans ättlingar i Hjoggböle. Dotterdottern Maria/Marta Johansdotter och hennes make Erik Nilsson Sjöman får åtminstone sex söner, och de heter i turordning: Anders, Henrik, Esaias, Erik, Nils, Mårten. Fem av dessa namn kan man enkelt återfinna bland kända äldre släktingar, men var kom namnet Esaias ifrån? Man kan i vart fall konstatera att dopnamnen Henrik & Mårten plockades från Mårten Nyman-grenen och möjligen även dopnamnet Esaias? Maria & Eriks barnaskara finns återgiven i diverse publikationer och mängder av antavlor på nätet. Har inte dubbelkollat alla uppgifter, men bifogar ändå en länk till en webbplats i mängden bara för att ge en snabb översikt på dopnamnen.
http://www.grewik.se/gunwiklund/pac5c5940.html
 
Det kan påpekas att pigan Malin Johansdotter i Hjoggböle dopvittnar vid dopet av Henrik 1738 och Esaias 1739, (Skellefteå C:2). Hon är sannolikt identisk med systern som senare hamnar i Kalmar län och kallas Nyman Vislander.  
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2013-07-25 09:30)

2013-08-08, 01:41
Svar #7

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Erik!
Intressant med namnet Esaias, då kanske man ska ta upp Smålandstråden igen! Har klurat en del på denne Mårten det senaste året, tittade igenom livgardets rullor och hittade några potentiella släktingar, som båda fanns i regementet under samma tid som M.
 
Johan Henriksson Nyman, pikenerare vid Livgardet 1676.
Henrik Göransson Nyman, Musketerare vid Livgardet 1674.

2013-09-02, 09:10
Svar #8

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej!
Kollade upp Mårten Nyman i Lewenhaupts register över Karl XII:s officerare. Tänkte jag kunde lägga upp hans notis här.
 

 
Inget nytt kanske, men jag visste inte att han ej var läs- eller skrivkunnig! Vad nu det har för betydelse.
 
(Meddelandet ändrat av Erjaaxde 2013-09-02 20:32)

2014-04-26, 16:12
Svar #9

Erik Holmlund

Tidigt i denna tråd nämndes uppgifter om en Henrik Nyman som skall ha lämnat avtryck i källorna på 1600-talet, men ingen kunde svara på varifrån uppgifterna var hämtade. Nu, 15 år senare, har jag äntligen hittat var jag tror uppgifterna kommer ifrån, nämligen Johan Nordlanders norrländska samlingar, och i förlängningen bodepenningelängderna.
 
Enligt 1610 års bodepenningelängd af Tornö s:n skattades då af Stockholmsborgare, af hwilka fyra återkomma året därpå, nämligen Efuert Christophersson, Tomas Sigfridsson, Hendrich Persson, nämd 1602, och Hendrich Nyman (tillnamnet 1611 skrifvet Neumann). Hvar och en af dessa erlade båda åren 4 öre.
Norrländska samlingar (1990), Till Västerbottens äldre kulturhistoria, Johan Nordlander.

2014-04-26, 22:56
Svar #10

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Är det allmänt känt att Mårten Hindersson Nyman gift sig i Hovförsamlingen den 23/11 1674 med pigan Sara Abrahamsdotter?

2014-04-27, 20:57
Svar #11

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Nu hör jag inte till de som har Mårten Nyman och Sara Krook bland mina anor, men det där är ju en helt sagolik uppgift du har Constantinus. Många äro de som letat förgäves efter deras ursprung.

2014-04-29, 14:01
Svar #12

Erik Holmlund

Ja, det är en bra upptäckt, Constantinus.
Den och Mårtens Nymans (hittills) äldsta kända avtryck i källorna, den från livgardets rullor 1672, ger nytt liv i den här diskussionen.
 
Handelsmannen Hindrich Nyman som varit på tal, är däremot knappast far till Mårten Nyman. Han är sannolikt identisk med den Hindrich Nyman som begravs 1629 24/12 i S:t Nicolai församling.  
Det verkar finnas gott om förutsättningar för sammanblandningar i Gamla Stan. Just i S:t Nicolai så finns det åtminstone två st. Mårten Nyman som låter döpa barn på 1670-talet, men jag tror knappast någon av dem är den blivande norrlänningen Mårten Nyman, helst säker är jag dock inte. Möjligen finns fler pusselbitar i Hovförsamlingens kyrkböcker, eller i protokoll från kämnärsrätt/rådstugurätt osv.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2014-04-29 16:11)

2014-07-30, 23:27
Svar #13

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Kollade Stockholms stads tänkeböcker för åren 1623-1634 igår och undrar om den Henrik Nyman som dör 1629 är densamme som den Henrik Nyman, kyrkvärd för Clöstret, vars arvingar nämns i tänkeboken för år 1632. Dessa var Erik Mattson, Petter Melchiorsson och en Henrik Henriksson (Nyman). Vi vet ju inte om dessa båda Henrik Nyman är släkt med Mårten, men här är det jag hittat hittills om dem!
 
Henrik Nyman den äldre var alltså borgare och handelsman, samt från 1623 kyrkvärd för klostret (tillsammans med en Mats Tomasson). Han var även tidvis rådman (1623). Han bodde i Gråmunkegränd (1626) och var död 1631.
 
Henrik Nyman den yngre har jag ännu inte kunnat få så bra grepp om. Han verkar vara handelsman, han säljer tjära till en handelsman Feiff som sålt den vidare till London (1631). Han verkar vara bosatt i Götes Jakobs gränd, då han äger ett hus där som uppbjöds 1634.

2014-08-08, 19:41
Svar #14

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Kollade lite närmare i tänkeböckerna och kunde luska fram lite mer om Henrik den äldres familjeförhållandet, tyvärr inget om den yngre Nyman.  
 
Henrik Nyman den äldre var gift med en Barbro Clasdotter, dotter till borgaren Clas Bertilsson (som bodde på Svartmangatan) och änka efter konstnären Johan Baptista van Uther. Henrik var således svåger till lappfogden Olof Anundsson, borgaren Clas Classon och borgaren i Arboga Hans Johansson, vilka han representerade i och med försäljandet av svärfaderns hus till en Philipp Iserman (10/2 1613).
 
Henriks morbror hette Didrik Harder och var handelsman och gästgivare i Stockholm.

2015-05-02, 11:28
Svar #15

Utloggad Margareta Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-10-28, 12:49
    • Visa profil
Utan att vara släktforskar-expert tycker jag tjärhandeln som Henrik Nyman d.y ägnar sig åt är intressant med tanke på hur mycket tjära som så småningom exporterades från de Västerbottniska hamnarna. Inte minst från Umeå. Det skulle i alla fall ge en praktisk koppling till landskapet. Jag har Mårten Nyman och Sara Krook 11 generationer tillbaka på min fars sida så jag är oerhört tacksam för allt jobb ni lägger ner. Eftersom jag bor i Degerfors (Vindeln) spetsade jag öronen då tjära kom på tal. Tjäran var ju det som fick den här bygden att blomstra upp och det mesta passerade väl Stockholm på väg ut i vida världen vad jag har förstått. Hoppas ni kommer vidare på era spår! Och det fanns väl sifferdyslektiker förr också så man kanske kan pröva vända 35 till 53 så kanske historien blir rimligare tidsmässigt. (Min mor lider av detta problem, rätt siffror men i fel ordning tillräckligt ofta för att förorsaka irritation). Bara en tanke.

2015-05-04, 00:37
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Är Henrik Nyman den äldres svåger lappfogden Olof Anundsson identisk med husbonden på Tulkkila gård i Armassaari åren 1592-1620, och som var fogde i Torne lappmark åren 1604-1607? Denne kom att gifta sig med en änka efter länsmannen Israel Eskilsson i Torneå sn (en son till kyrkoherde Eskil Andersson Ruuth från Nyland). I så fall finner jag det intressant att Israel Eskilsson och Olof Anundsson [Tulkki] blev ingifta i stockholmsborgaren Clas Bertilssons familj.

2015-05-10, 23:26
Svar #17

Utloggad Margareta Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-10-28, 12:49
    • Visa profil
Hitade denna källhänvisning: Landskapshandlingar Västerbotten, 1614:9, fol. 13. på sidan 9 på denna hemsida http://familjenbostrom.se/genealogi/norrbotten/Haparanda-Tornio.pdf om Haparanda-Torneio, författad av Per-Olof Snell. Hindrik Nyman från Stockholm hade betalat en avgift på 12 öre. Skeppslagen från Stockholm, Åbo och Norrköping var redovisade. Denna skrift nämner också ett hemman i Torneå som heter Krook (sid 91). Långsökt att Sara Abrahamsdotter Krook skulle åka från Torneå till Stockholm och gifta sig, men minst en av borgarna i Torneå, en prästson, hette Abraham. Enligt det jag kunde snappa upp i det Per-Olof Snell skriver hade denne Abraham Larson bara en dotter när han dog 1660 så att hoppas på att det skulle vara Sara är väl att ta i.

2016-02-13, 19:20
Svar #18

Utloggad Margareta Holmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-10-28, 12:49
    • Visa profil
Hej igen!
Nu har Sara Abrahamsdotter Krooks dotterdotter typats för mtDNA J1c7a. De som ligger närmast henne på Sverigeprojektets resultatlista över mtDNA är kvinnor.... från Tornedalen! Födda på 1600-talet, dom också. Det betyder väl ingenting egentligen, för mtDNA kan tydligen resa runt i 1000 år utan större förändringar och det finns på fler platser i Sverige. Jag tyckte i alla fall det var lite kul då jag fick syn på det. Så kanske Sara trots allt av någon anledning reste till Stockholm, och Henrik Nyman hade ju bevisligen varit i Torneå. Det är en kul tanke i alla fall.

2016-02-13, 21:42
Svar #19

Erik Holmlund

Margareta Holmgren> Du ser inte alla kit i Sverigeprojektet från den publika vyn. Och inte i något annat projekt heller för delen. Allt detta sedan FTDNA ändrade projektinställningarna för nya kunder, för nåt år sen. Många J1c7a-kit har tillkommit. Det är ena detaljen som jag vill framföra för att förhindra eventuella förhastade slutsatser som skulle kunna dras utifrån ett högst partiellt dataunderlag. Den andra är att den HVR1+HVR2-data som enbart är vad som syns i den publika vyn av projekt, aldrig är tillräckligt för att dra några slutsatser kring släktkopplingar, om det inte gäller kända släktskap naturligtvis. Man behöver coding region-informationen och den genetiska distansen.
 
Att Sara Abrahamsdotters Krooks mtDNA tycks (ska man dra säkra slutsatser måste hela linjer dubbelkollas) inringat berättade jag för övrigt om på ett föredrag i Skellefteå i november. Vi har många fler J1c7a-kit i Skellefteåprojektet. Det finns även J1c7a-kit med morslinjer med äldsta anor på 1500-talet i södra Västerbotten.  
Du skriver också: från Tornedalen! Födda på 1600-talet, dom också. Det stämmer inte. En av dem är född 1695. De andra två är födda på 1800-talet, så där återstår mycket forskning för att utesluta att trion inte härstammar från samma kvinna. Tills dess får man betrakta J1c7a-kitet i Tornedalen som ett single occurrance, med all osäkerhet som följer kring det. I Västerbotten är situationen som sagt helt annorlunda, med många J1c7a-kit med långa linjer, där de två längsta går ända till 1500-talet (och har gemensam anmoder). Hur matchningssituationen ser ut, mellan de olika J1c7a-kiten lämnar för tillfället därhän. Det är nåt som måste förankras med inblandade kitägare innan några ev. rön eller slutsatser görs publika. Sen måste man nämna att det även finns för fallet intressanta J1c7a-kit i södra Sverige, och där nere har mtDNA-testandet inte kommit lika långt som i norr. I takt med att databasen växer kan mycket väl situationen och därmed slutsatserna förändras. Dock, så mycket kan man säga att just nu ser Västerbotten ut som en hotspot för J1c7a.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2016-02-13 21:49)
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2016-02-13 21:52)

2016-09-26, 11:04
Svar #20

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:11
    • Visa profil
En borgare från Stockholm, Anders Hindriksson, ansökte 1637 till bergskollegium om att starta en gruva i Bygdsiljum, Burträsk. Kopplingen Stockholm+Burträsk+Efternamnet Henriksson kan mycket väl vara en slump, men ändå så pass intressant att det är värt nämna i denna tråd, ifall det skulle vara en pusselbit som i framtiden skulle visa sig vara till nytta.

Står lite mer om järnbruket som bara kom att vara i drift ett fåtal år, i tidskriften Västerbotten (1974:2)
http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/Vbn_history_69f/1974_2.pdf

2017-02-01, 02:47
Svar #21

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:11
    • Visa profil

En Hindrich Nyman i Stockholm omnämns i en skrivelse från fogden Abraham Staffansson (i Ursviken, Skellefteå) som finns i Västerbottens landskapshandlingar 1625. Texttolkningsfråga. Står det "min werd i Stocholm Hindrich Nyman"...eller står det "min wend" eller nåt annat...

"Bekänner jagh Abraham Stafansson arrendator uti Pijtå sochn, migh hafva lefvererat till ehrlig och wälachtadt man Erich Andersson enspännare, arrende pening: för samma Pijtå S. pro Anno 625. Förseglade pening: sex hundrade fiorton dal:r, som han hafver lofvat att wila framföra till min werd i Stocholm Hindrich Nyman, som han sedan skall inlefverera i H.K.Maij:ts ränte camar. Thes till mera wisso medh egen hand med skrifvit
Datum Schellefteå S: den 20 Januarij 626
Abraham Stafansson
Egen hand"


Landskapshandlingar, LandskapshandlingarVästerbottens handlingar, SE/RA/5121/5121.16/1625: 3 (1625), bildid: A0044488_00082

2017-02-01, 09:43
Svar #22

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Erik!
Jag tolkar ordet till värd. Tycker tredje bokstaven är ett tydligt r.
/Ulf Holmberg.

2017-05-04, 09:13
Svar #23

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Ett utdrag ur tornedalskännaren Per-Olof Snells artikel ”Brottstycken” apropå Olof Anundsson med flera:

"Israel Eskilsson synes ha avlidit i mitten av 1599 eftersom han i början av året uppges vara länsman men har försvunnit då hjälpskattelängden upptecknas i november. Hustru Anna upptas då i längden och redovisas med spannmål 4 tnr och 9 kor, men ger inte något i skatt. Ingeborg huskona med 2 kor upptas också i längden. Någon av dem synes ha varit Israels änka, dotter till borgaren Clas Bertilsson i Stockholm, som 1601 gift om sig med Olof Anundsson i Armassaari. En tvist på rådstugan i Stockholm den 23 september 1601, mellan rådmannen Urban Mickelsson i Stockholm och Olof Anundsson i Torne, visar att Israel Eskilsson av barnen till Henrik i Rutvik köpt ett laxfiske, som Henriks barn redan pantsatt hos Urban för 102 daler. Den 25 april 1615 kärar i Svea Hovrätt Lars Persson och Clemet Matssons från Lule socken till Hans Hindersson i Rutvik, som var deras frände, för att han till Olof Anundsson pantsatt ett fiske som de var arvingar till. Troligen avsågs fisket Clemet Matsson Kopparslagare försökt överta men 1614 fick återlämna till Israel Eskilssons barn. En tvist 1602 mellan Olof Anundsson och Eskil Anderssons änka om en äng i Pudas antyder att arvsskifte i Herr Eskils familj ännu inte gjorts. Olof Anundsson bevakade också arvet efter svärfadern Clas Bertilsson och gav 1613 stockholmsborgaren Henrik Nyman fullmakt att sälja svärfaderns stenhus i Stockholm."

2019-01-24, 13:19
Svar #24

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
 Hej,
Har följt den intressanta diskussionen omkring min mm mm mm ff mm f Mårten Nyman hela denna tid. Det närmar sig faktiskt 20-års-jubileum för första inlägget!
Har inte sett något mera här om hans tid i Livgardet, och undrar därför om någon har uppmärksammat notiserna om honom i rullorna?

I den första noteringen över nyantagna 1672 står det noteringar om tidigare sysselsättning för de flesta. För Mårten är noterat Skräddare, trol. Skräddaregesäll, men osäker på första ordet.
Bild 1.

Året efter är han pikenerare och begär permission för att resa till Nyland vilket han får.
Bild 2.

Och på sista bilden ses att han ”förlåfias på tre Månader åt Nÿlandh”.
Bild 3.

Tacksam om någon med bättre rutin på 1600-talsskrift kan verifiera och framförallt tyda den första noteringen om skräddare?
Varför skall Mårten resa till Nyland? Kommer släkten härifrån? Året efter gifter han sig med Sara Abrahamsdotter. Möts de här?


Med vänlig hälsning
Christer Edenfjord
 

2022-02-08, 15:08
Svar #25

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej,   
noterar att inget har skrivits här sedan 3 år, och undrar bara om verkligen inget nytt har tillkommit om Mårten och hans härkomst?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna