ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Mårten Nilsson Ström i Stöcke  (läst 870 gånger)

2004-10-27, 21:28
läst 870 gånger

Börje Abramsson

Är Mårten Nilsson Ström i Stöcke densamme som Mårten Nilsson Topp f. 1699?
 
Mårten Nilsson Ström gift 4 mar 1722 med Margeta Matsdotter fick följande barn  
Nils f. 27 nov 1722 i Stöcke
Brita f. 13 aug 1724 i Stöcke
Katarina f. 16 okt 1726 i Stöcke  
Margareta f. 18 jul 1730 i Stöcke  
Jonas f. 1 mar 1734 i Stöcke
 
Mårten Nilsson Topp f. 1699 gifte sig 10 jun 1753 med Catharina Nilsdotter båda från Stöcke
 
Mvh Börje!

2004-10-28, 21:58
Svar #1

Börje Abramsson

När Mårten Nilsson dog stod följande:  
Under Döde Och Begrafne i Novembr 1783 i Umeå lfs
27.7... Änklingen Mårthen Nilsson Topp född 1699 i Bullmark föräld namn.... . Blef Soldat i sin ungdom och .an... skad för Norska och finska fälttogen hwarwid han ålagalagt bewis hade af styrka och mannamod. Har warit gift 2ne gånger först med Margareta Matthsdr ifrån Bösta? med hwilken han aflat 5 barn. 2.. med Catharina Nilsdr ifrån Täfteå med hwilken han under flera års sammanlefnad ej haft nogra arfwingar. Blef Änkling 17?6(ska vara 1778) och efter den tiden warit ..... med sin ... samt plågad af Lungsot som tilfogade honom döden i en ålder af 85
 
Mårten Nilsson Ström/Topp född 1699 i Bullmark och död 27 november 1783.
Som änkling bodde han en tid på Öhn 1778 - 1782
sedan hittar jag honom i dödboken.  
 
Hans son Nils var soldat på Rotan no 7 Weier 16/6 1743 - 7/12 1758. Jag saknar när Nils Weier dör!  
Hans hustru Brita Johansdotter Weier gifter om sig 1780 med Hans Persson i Norrmjöle.
 
Mvh Börje!

2004-11-02, 14:39
Svar #2

Börje Abramsson

Hej Ebba!
 
Johan Johansson Sundboms hustru Maria Brita Andersdotter var INTE dotter till Anders Lax i Norrmjöle!
 
Maria Brita Andersdotter född 1787 troligtvis i Ytterklinten Bygdeå som dotter till Anders Nilsson f. 1755 i Överklinten Bygdeå och Anna Larsdotter f. 1761 i Bäck Bygdeå. De gifte sig 11 juni 1782 i Bygdeå.
 
Mvh Börje!

2004-11-03, 19:39
Svar #3

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje !
Jaha,då blev jag av med denne soldat Lax som inte finns i någon hfl i Umeå lands.Det var ju bra att du upptäckte felet i tid,tack,tack.
Men så har det i utredningen dykt upp en ny soldat det är en Lars Persson Rhen ohh Kristina Jonsdotter,får en dotter (anan) Margareta Kristina f 1775-08-03 i Sörfors,Umeå lfs.Föräldrarna gifta 1772-02-09 i Umeå lfs.Men när jag går in i Sörfors finns de förstås inte där,som vanligt, soldater är i det närmaste obefintliga i Umeåregionen vid denna tid.En son är född 1774-08-25 i Botsmark,Umeå och inte där finns de heller.Får söka efter fler barn i föd.boken för att ev få napp
Mvh
Ebba

2004-11-03, 23:33
Svar #4

Rune Johansson

Hej
Jag har Mårten Nilsson Ström son till Nils Mårtensson Flinta Bullmark senare Brännland.
 
Han i andra giftet gift med Dordi Eriksdotter i Brännland  
Jag har skrivit att enligt dombok 4/4-1734 (bör kontrolleras) har Dordi har styvbarnen Barbro Nilsdotter med förmyndare Jon Jonsson i Gunnismark samt styvsönerna Jon Nilsson Ström och Mårten Nilsson Ström.
 
Rune

2004-11-04, 12:05
Svar #5

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje och Rune !
Ni som verkar så hemma med Umeå lfs:s folk,som jag inte är,vet någon av er anorna för Brita Johansdotter f 1725,gm soldaten Nils Mårtensson Weier f 1722,d 1758. I vigselboken  1749 är bara mannens namn uppgivet,så där missade jag en ledtråd.
Mvh
Ebba Loräng

2004-11-04, 18:13
Svar #6

Rune Forsgren

Ebba,
för den här perioden noteras soldaterna i en särskild bok, fotad som AI:2. Där återfinns Lars m familj på kort 4/9-6/9. Lars dör 1790 och hustrun Christina gifter senare om sig med Olof Olofsson i Sörfors.

2004-11-04, 20:01
Svar #7

Börje Abramsoon

Hej Ebba!
 
Brita Johansdotter var född 11 sep 1724 i Sörmjöle som dotter till Johan Nilsson Ekman och Magdalena Zakrisdotter. (Se mer under Ekman, Johan Nilsson 1698 -1748)
 
Brita Johansdotter blir änka den 7 dec 1758 när hennes man soldaten Nils Mårtensson Weier dör i Pommern. Hon gifter om sig med Hans Persson i Norrmjöle runt årskiftet 1780 - 1781. Hon blir änka på nytt 1789 när Hans Persson dör 63 år gammal. Själv dör hon 1795 i Norrmjöle.
 
Mvh Börje!

2004-11-04, 20:10
Svar #8

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Rune  ...
...och tack för hjälpen med de gömda  soldaterna,nu vet jag ju det till en annan gång.
 
Hej Börje !
Har kollat upp Maria Brita Andersdotter f 1787 23/2 i Ytterklinten,Bygdeå fs.Enligt ett häfte vi har över Bygdeå sockens byar,så skall denna lilla tösabit ha dött redan nästa månad den 17/3.Jaha,så en koll på nätet Kurt Anderssons register över döda i Bygdeå,om hon fanns med där,men det fanns hon inte. Vad göra ?  Har beställt vigda Umeå 1810,hon skall ju ha gift sig då med J Sundbom.
Det var då en besvärlig tjej få några föräldrar till,kanske hon inte alls är född i Umeå lands,vem vet ???
Mvh
Ebba Loräng

2004-11-04, 20:19
Svar #9

Rune Johansson

Hej Börje och Ebba
 
Jag kollade på Nils Mårtensson Wjers och Brita Johansdotters dopvittnen vid Johans födelse 1752-09-15 då bla Olof Johansson i Stöcksjö dopvittne.
Det styrker ju även slutsatsen att Brita dotter till Johan Nilsson Ekman enligt Börjes refererade diskussion.
 
Rune

2004-11-05, 11:51
Svar #10

Gun Jonsson

Lars Persson Ren var född 1746 i Röbäck. Han dog precis som Rune F. skriver 1790-01-21 i tjänsten.
Han finns omnämnd i bouppteckningen efter fadern Per Olofsson i Bösta (år 1789).  
Soldaterna finns som sagt var i volym AI:2 för åren 1722-1820. Fler soldater hittar man i AI:3 för åren 1731-36. Luckor finns och ex. Degerfors-soldaterna upptas inte när det blir egen socken.

2004-11-05, 18:10
Svar #11

Gun Jonsson

När Maria Brita Andersdotters son Johan döps 1807 så verkar faddrarna ha koppling till Anders Eriksson i Sävar. Därför misstänker jag att Maria Brita var född 1781 (inte 1787) i Sävar, dotter till just Anders Eriksson.

2004-11-06, 07:47
Svar #12

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej ...
... och tack till
alla ni som försöker räta ut alla frågetecken i Umeå lands.
Har kollat hfl fiche i Bygdeå sn,där Maria Brita Andersdotter f 1787 23/2 är född,men hon finns inte i hfl,där hon borde finnas,men förklaringen är att dog 1787 17/3 och hann aldrig föras in i någon rotering.I nästa hfl finns hon inte heller, då har fam.efter en kortvisit1789 i Umeå lands återkommit till Bygdeå sn men nu i Överklinten,med några barn till födda och inte här finns Maria Brita heller,så det är bara att konstatera att hon dog späd den 17 mars 1787.
Mvh
Ebba Loräng

2004-11-18, 05:55
Svar #13

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje !
Jag har följt Anna Katarina Sundbom i flera hfl i Sävar,för att se vart hon tar vägen med sina oä-barn.I den senaste igår AI:5b,finns hon i Gravfors,Sävar och har där gift sig 1959-01-22 med Erik Wilhelm Lindberg f 1825-01-02 i Bygdeå fs(..men har inte hittat honom född där) De bor kvar i Gravfors,och skall i AI:6b följa henne vidare.
Dehar fått två barn i Gravfors:Kajsa Sofia f 1859-05-29 och Hulda Johanna f 1862-07-06,död 1863-02-24.Hittar inte familjen i Folkräkningen 1890 över Västerbotten.
Mvh
Ebba Loräng

2004-11-22, 13:25
Svar #14

Börje Abramsson

Hej Ebba!
 
Den 24 juni 1779 gifter sig Johan Nilsson Sundbom f.15 sep 1752 i Sörböle och Anna Catharina Persdr Stark f. 7 nov 1755 i Edfastmark
 
Anna Catharinas föräldrar Per Olofsson Stark och Cherstin Olofsdotter har jag kommit fram till följande:  
Soldaten Per Olsson Stark och Kerstin Olofsdotter från Edfastmark gifter sig i Bygdeå 28 okt 1755.
Som det verkar är båda födda i Ultervattnet, Bygdeå. Den 18 okt 1730 får Olof Persson och Karin Gabrielsdotter sonen Per. Den 26 feb 1732 får Olof Isaksson och Anna Larsdotter dottern Kerstin.  
Har du kommit fram till samma slutsats?
 
Mvh Börje!

2004-11-23, 19:58
Svar #15

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje !
Tack för ovan inlägg,jag har också dessa i min utredning,som du, frånsett hustrun till Olof Persson Orre f 1699 från Överklinten 5,Bygdeå,och har som hustru Karin Nilsdotter f 1696,mor till Per Olofsson f 1728-03-10 gm Kerstin Olofsdotter f 1732-02-26 i Edfastmark nr 5,Bygdeå,farlof Isaksson f 1700 Edfastmark 5 ohh Anna Larsdotter f 1702 från Ultervattnet nr 6,Bygdeå.Uppgifterna har jag fått från Agneta Olofssons häfte Bygdeå gårdar.
Har idag fått fiche från Sävar angående Anna Kajsa Sundbom som jag skrivit ovan.De finns kvar i Gravfors,Sävar men i dagens volym finns de med flytt.attest 1868 till Skön fs,V-norrl.län.Beställer nya volymer i morgon.Makarna finns inte i Folkräkningen 1890 i V-norrl.län
Däremot Anna Kajsas överlevande oä flickor Maria Vilhelmina f 1852 finns 1890 i Gräfte,Stöde fs (Y) och hennes oä syster Anna Erika f 1856 finns också på samma ort.Deras halvsyster Kajsa Sofia Lindberg f 1859-05-29 finns 1890 i Vattjom,Tuna fs (Y) De två oä systrarna heter här Lindberg efter styvfadern.
Jag har nu bestämt att jag ska följa denna ana Anna Kajsa Sundbom fram till livets slut,vissa anor kan man bara inte lämna åt sitt öde,men vissa vill man inte alls lägga ner allt för mycket energi åt att lösa.
Jag håller just på avsluta mina tvenne och snart den tredje utredning på ca 2 månader,så jag börjar längta efter få vara ledig från allt vad utredningar heter.
Hoppas du fick begrepp om det jaf skrev i början här,om inte,hör då av dig och påpeka oklarheterna.
Hälsningar
Ebba

2004-11-23, 22:26
Svar #16

Börje Abramsson

Tack Ebba!
 
Tack för tips och hjälp jag fått genom dig! Det har varit ovärdeligt med utbytet!
 
Mvh Börje!

2004-12-04, 17:34
Svar #17

Rune Forsgren

Bouppteckningen efter Olof Persson Orre finns bevarad.
Där nämns änkan Malin Håkansdotter, hennes son Håkan Olofsson och styvsonen afskedade soldaten Johan Stridfeldt som närvarande. Stridfeldt var ombud för dess broder hyttdrängen vid Robertsfors Bruk ... (repa på filmen, men bör vara Per) Olofsson Stark. Senare i uppteckningen visar det sig att det fanns ytterligare en son, änkans styvson bonden Nils Olofsson i Rickleå, med en skuld till sterbhuset.
Detta är dock inte samtliga barn, saknas gör åtminstone dottern Malin (helsyster till Håkan).

2004-12-28, 16:50
Svar #18

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje,Rune och Gun !
Lovade komma igen när jag följt Anna Katarina Sundbom till hennes livs slut.
Det blev en hel del strul när inte flyttn.uppgifterna  stämde,och de inte flyttade in dit de egentliga skulle.De skull som tidigare nämnts ha flyttat 1868 från Sävar(AC) fs till Skön fs (Y) men ej där inkommit.Genom folkräkningen 1890 visste jag att tvenne döttrar flyttat till Stöde fs uti Medelpad,visste gm FR 1890 att den ena tösen fått ett uä barn i Stöde fs 1876,beställde hfl där för att via henne/och mor få grepp om när och varifrån hon inkommit till Stöde fs,alltså gå kräftgång
När jag erhållit den 21/12 hfl AI:12 8/14 s 242 Källsta,Stöde och där fanns både det utomäktenskapliga barnet med sin mor,och dessutom som grädde på moset hela familjen Lindberg !!!Det som blev ett stort frågetecken här var att i marginalen stod att familjen Lindberg flyttat in till Stöde först 1873 och inte 1868 (till Skön)som i hfl i Sävar fs var antecknat,alltså ... var bodde familjen från 1868 till 1873,de finns inte i utflyttn.längden 1873 i Sävar fs,en gåta vart dessa människor bodde åren 1868-1873.
 
Äntligen ! Så var det bara beställa nästa volym,fått den idag och här dör Anna Katarina Sundbom 1889-12-31 på självaste nyårsafton.
Maken Erik Wilhelm Lindberg lever här,följer inte honom vidare,det var mest Anna Katarina jag ville följa till slutet av hennes levnad.
 
Döttrarna:Maria Vilhelmina Sundbom/Lindberg  
f 1852-04-22i Sävar fs  (AC) gifter sig 1889-12-17 i Stöde fs med Nätbindaren Carl Pettersson f 1843 i Ölme,Värmland.Familjen bor i Gräfte,Stöde fs  (Y)
Barn:1 Hennes före giftet:Anna Petronella f 1880-05-24 i Gräfte,Stöde fs  (Y)
Barn 2:Wilhelm f 1889-03-03 i Gräfte,Stöde,död liten,går inte se i mitten av boken vad där står.
Barn 3 Carl Gotthard f 1890-05-05 i Gräfte,Stöde  
---
Dottern Anna Erica Sundbom/Lindberg f 1856-05-04 i Sävar fs  (AC) gift 1889-07-18 i Stöde fs med:Skomakaren Carl Fredrik Carlsson f 1849-08-23 i Estuna fs,Stockholms län.Inflyttad därifrån 1889-04-15 till Källsta,Stöde fs.De bodde växelvis i Källsta/Gräfte/Tuna alla församl.i Västernorrl.län (Y)Har inte följt familjen efter 1896.
Deras barn:1 Carl Gottfrid Leonard f 1890-04-28
           2 Erica Eugenia ........f 1891-12-28
           3 Axel Georg Sigfrid ...f 1894-10-28
           4 Göta Viktoria ........f 1896-05-12
---
Dottern Katarina Sofia Lindberg f 1859-05-29 i Gravfors,Sävar fs,och i n t e  i Stöde fs,som det felaktigt står i Folkräkningen 1890.Bor i Gräfte.
Gift 1878-12-13 med:
Backstugusittaren Henrik Olofsson f 1851-11-17 i Stöde fs.Familjen bor i Gräfte,Stöde fs  (Y)
Barn:1 Anna Henrietta  f 1879-11-17
     2 Augusta Eugenia  f 1882-01-20
     3 Martha Catharina  f 1884-04-09
     4 Emma Christina....  f 1886-08-23
     5 Clara Henrietta ..... f 1888-10-16
     6 Selina Olivia ........  f 1891-02-20
Backstugusittare =
Person som bor i stuga på annans mark utan att vara anställd av denne.(Källa:Lilla Uppslagsboken)
 
Källa.Stöde fs  hfl AI;12 8/14 sid 248
      Stöde fs  hfl AI:13 7/16 sid 190

2004-12-28, 16:59
Svar #19

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej Börje !
Skriver ett särskilt litet brev till dig,du har ju inte lämnat din epostadress som inte är tillgängligt,så jag måste gå denna väg.
Är intresserad av din ingifta faster,vars farfar var Johan(nes) Viderstedt f 1836,var det rätt det ??
Kanske min uppdragsgivare och din ingifta faster känner varandra.Hon, Monica N är född i Gravmark,Sävar fs,och det är hennes mor som är en Viderstedt.
Klicka på mitt namn och skicka via email.

2004-12-29, 00:24
Svar #20

Börje Abramsson

Hej Ebba!
 
Jag skrev ett e-mail. Men jag vet inte om det kom iväg? Eftersom Berit också kommer ifrån Gravmark så måste hon känna Monica.  
 
Mvh Börje!

2006-11-08, 20:33
Svar #21

Rune Forsgren

Mårtens bror Jonas Nilsson var soldat Brömskiöld och dog i krig. Han var gift med Catharina Eriksdotter. Något barn till dessa finns inte i Umeås födelsebok, men enligt Nils Burman (i Bureätten) hade de en dotter Catharina.  
Hos Erik Östensson och Catharina Eriksdotter i Djäkneböle finns i hfl 1757-1766 för några år en styvdotter Brita Jonsdotter född 1734. Så Burman förefaller ha rätt att de hade en dotter, men fel vad gäller namnet.

2006-11-09, 18:54
Svar #22

Rune Forsgren

Efter ett tips har jag fått veta att det fanns en bouppteckning efter Catharina Eriksdotter 1769. Den ger klart besked, hon hade en dotter Brita i första giftet. Bouppteckningen är undertecknad av bl a Brita Brömsköld (Brunsköld).
Brita dog som krögerska Brunsköld i Baggböle 1807. Hon bodde då med barnen Brita Cajsa och Nils.

2006-11-12, 13:13
Svar #23

annie nordlund

Tack Rune F!
I vigselnotisen för Erik o Karin står det soldat enkian och nu fick jag förklaringen.
Under döda 1734 står det 7 april såld. Jonas  Brömschölds barn i Brännland
Har prästen skrivit på fel ställe eller har någon hittat några andra barn till Brömsköld.
(Jag hittar inga.)
 
MVH/Annie

2006-11-13, 17:53
Svar #24

Rune Forsgren

Annie,
något slags fel har det  blivit. Inte otroligt att de hade ytterligare ett barn, som dog ungt, i ett sådant fall skulle knappast Nils Burman ha tagit upp det.
Utan att närmare ha undersökt det skulle jag gissa att för vissa år under t ex 1730-talet saknas säkert 5% eller mer av de födda i kyrkoboken.

2006-11-13, 18:29
Svar #25

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Rune
 
Jag kan bekräfta vad du säger.
Jag har gått igenom alla Dopböcker(FB) från 1721-1788 likväl som Husförhörslängder(HFL) fram till 1800
Är just klar med alla födda 1788 enlig FB.
Rent överslagsmässigt kan jag säga att under denna tid fattas 1000-2000 personer i FB som sedan finns i dödbok eller HFL.
För att inte tala om alla som har någon av föräldrarna fel.
Umeå lands är den värsta socken jag har arbetat med i detta fallet.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2006-11-13, 19:10
Svar #26

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hej igen
 
Här kan tilläggas att i databas Kråken kan man enkelt se, räkna eller lista ut vilka som fattas i FB, totalt, per år eller under önskad tidsperiod.
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna