ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-30  (läst 2533 gånger)

2001-02-18, 11:52
läst 2533 gånger

Rune Johansson

Känner någon till något om Mårtens förfäder.
Enligt hans hustrus dödruna Cecilia Andersdotter gifte hon sig 1712 med Mårten Johansson från Stöcke.
 
MVH
 
Rune

2001-02-24, 12:37
Svar #1

Utloggad Ylva lidström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2010-12-08, 22:02
    • Visa profil
Jag har i mina papper en Mårten Johansson som är född 1693 i Röbäck och gift med Cicilia Andersdotter f. 1693. Hans far ska ha hetat Anders i Röbäck...
Är det månne samme Mårten?

2001-02-25, 00:13
Svar #2

Rune Johansson

Det är samma Mårten Johannson som  var gift med Cecilia Andersdotter (1692-1767-02-11), vars fader
var Anders Hansson i Röbäck.
Mårten och hustrun fick besittningsrätten av hustrunsarve hemman enligt dombok 1738 den 27/9.  
Men jag känner inte till Mårtens anfäder.
Det kan möjligen vara att Johan Mårtensson Plantin
i Stöcke var fadern. Hans hustru Karin finns som änka i mantalslängderna över stöcke från 1702. Hemmanet faller i öde 1709.  
 
MVH
 
Rune Johansson

2001-03-02, 00:22
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Rune
 
Kommer Mårten Johansson från Stöcke, som det står i hustruns dödboksanteckning, så är Johan Mårtensson Plantin det enda alternativet. Johan finns aldrig själv uppförd i mantalslängderna, men hustrun Karin Andersdotter finns där 1701-1712 på hemmanet nummer 9 och därefter spridda år. Hon dör 1729 hos mågen Per Tomasson i Stöcke.
Johan utgår soldat 1691 för rote 55 i Klabböle.
Redan 1702 noteras hustrun Karin som änka.
 
Mårtens hustru Cecilia Andersdotter var syster till organisten Zachris Röström som flyttade till Hudiksvall. En syster Elsa Röström gifte sig med klockaren Paul Bilberg. Fadern Anders Hansson på Röbäck 11 finns i längderna 1679-1719 varefter Mårten tar vid. Hustrun heter, enligt mantalslängden 1714, Cecilia. Anders Hansson var son till Hans Hansson i Skravelsjö.

2001-03-02, 19:43
Svar #4

Rune Johansson

Hej Staffan
 
Tack så mycket för ditt fina och utförliga svar.
 
MVH
 
Rune

2001-03-22, 21:55
Svar #5

Rune Johansson

Renoverad dombok 20 oktober 1714 § 15.
....hurusom Ryssarnas ankomst på denna orten och därvid förlöpande larm.....Mårten Johansson från Degernäs ( Bodde Mårten även i Degernäs ?)som gjorde därom sådan berättelse, att om måndagen som var den 20 september blev honom av dess syster Elisabeth ( stämmer med Staffans svar gift med Per Thomasson i Stöcke)berättat, huru som hon med Nils Anderssons hustru Kerstin och Per Olofs änka Karin i Stöcke, sett några saker på landsvägen dit Mårten sig begav.
Jag tycker dessa domböcker ytterst intressanta med beskrivning av kriget med Ryssland. Har någon kännedom om det finns renskrift av dessa domböcker med dess händelser.
 
MVH
 
Rune

2001-05-13, 23:11
Svar #6

Rune Johansson

Mårten Johansson och Cecilia Andersdotters barn och faddrar
Johan född 1721-02-19
Cecilia född 1723-08-29 Faddrar : Erik Olsson i Hössjö, Pehr Thomasson i Söcke, Herman Daniels hustru, A:s Hans dot Dordi
Catharina född 1725-04-09 Faddrar : Johan Sigelroth, Hans Hermansson och hustru Skravelsjö, Rödstedt(osäker tydning) hustru
Helena född 1726-03-26 Faddrar: Corpral Lars Carlman, Olof Jonsson och hustru, Hans Lars dtr Carin i Röbäck
Catharina född 1729-05-26 Faddrar: Organisten Röbärg,Hans Larsson hustru, pigan Brita i Röbäck
Zachris född 1731-01-21 Faddrar: Olof Pärsson, Sold Hans Pims i Röbäck, Per Tomassons hustru i Stöcke, Hans Lars dtr Anna i ?
Anders född 1733-08-15 Faddrar : ? Jonas Granbom, dr Nils från Granön, fru prostinnan samt pigan Margareta Larsdotter Röbäck
Jonas född 1736-02-15 Faddrar: Erik Jöransson dess hustru Anna Nilsdotter Röbäck, drängen Nils Nilsson och pigan Brita Nilsdotter ifrån staden.
 
Anders Hansson  följande barn enligt Staffan Bengtsson enligt ovan  
 
Zachris Andersson Röström
Elsa Andersdotter Röström
 
enligt dombok ht 1738 framgår även att Nils Nilsson i Ytterbodan svåger till Mårten Johansson
Nils Nilsson gift med Anna Andersdotter
 
Jag tycker följande framgår av faddrarna
 
1.Staffan Bengtsson anger Hans Hansson i Skravelsjön som fader till Anders Hansson.
 
I Skravelsjö finns  
1675 Hans Hansson 1 bo 1 hu 3 son 1 sonhustru
1678 Hans Hansson 0 bo 1 hu 2 son 2 do 2 sonhustru
1679 Herman Hansson 1 bo 1 hu
I Röbäck dyker
Anders Hansson upp som Staffan säger 1679 med 1 hustru.
Faddern Hans Hermansson är son till Herman Hansson  
dvs kusin till Cecilia Andersotter.
 
Finns det fler indicier eller bevis på att Anders Hansson son till Hans Hansson i Skravelsjö ?
 
2. Per Tomasson i Stöcke 2 ggr fadder, det bevisar ännu en gång släktskapet mellan Mårten Johansson och Elisabet Johansdotter i Stöcke
 
3. Hans Larsson och hans barn faddrar åtskilliga gånger. Kan man tänka sig att en dotter Margareta Hans Larssons första hustru. Utifrån mantalslängd tycke jag det svårt att dra ngn slutsats.  
 
Så jag har två undringar
 
1. Finns det fler bevis eller indicier på att Anders Hansson son till Hans Hansson i Skravelsjö.
2. Kan det finnas en hypotetisk dotter Margareta som kan vara hustru till Hans Larsson i Röbäck.
 
MVH
 
Rune

2001-05-14, 00:08
Svar #7

Rune Johansson

Enligt ovanstående faddrar finns Erik Olofsson  i Hössjö.
Enligt db 5 april 1733 hör han till de arvberättigade efter Jöran Larsson i Röbäck  
Både Jöran Larsson och Hans Larsson som var och vars barn ofta var var faddrar är söner till Lars Andersson i Röbäck
 
Jag förstår dock inte varför Erik Olofsson fadder, det kan ju vara en ren tillfällighet.
 
 
Rune

2001-05-14, 00:10
Svar #8

Rune Johansson

Enligt ovanstående faddrar finns Erik Olofsson  i Hössjö.
Enligt db 5 april 1733 hör han till de arvberättigade efter Jöran Larsson i Röbäck  
Både Jöran Larsson och Hans Larsson som var och vars barn ofta var var faddrar är söner till Lars Andersson i Röbäck
 
Jag förstår dock inte varför Erik Olofsson fadder, det kan ju vara en ren tillfällighet.
 
 
Rune

2001-05-14, 19:24
Svar #9

Rune Johansson

Angående Mårten Johansson och Cecilia Andersdotters ev anknytning till Hans Larsson och Jöran Larsson. Kan man eventuellt tänka sig att  
Anders Hanssons hustru Cecilia dotter till Lars Andersson och bror till Hans och Jöran Larsson ?
 
Rune

2001-05-15, 00:02
Svar #10

Ingrid Berg

Enligt Staffan Bengtsson tidigare här i anbytarforum hette Erik Olofsson i Hössjös första hustru Carin Jöransdotter och var född i Skravelsjö. Hon var kanske dotter till Jöran Larsson?

2001-05-15, 23:06
Svar #11

Rune Johansson

Hej Ingrid och Staffan
 
Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om detta, om detta med Skravelsjö eventuellt skulle kunna ge en ledtråd till vem Jöran Larssons hustru är. (Karin Hindriksdotter ? )
 
MVH
 
Rune

2001-05-16, 18:35
Svar #12

Rune Johansson

Hej
 
Jag har en långsökt hypotes som med för en anknytning till Skravelsjö och Djäkneböle enligt följande.
Enligt Mats Önnessons i Djäkneböleå dödsnotis framgår att han i sin ungdom tjänte hos Hans Larsson i Räbäck gifte sig 23/11 1712 med Karin Nilsdotter från Kåddis andra gången med Dordi Henriksdotter från Ansmark och fick Djäkneböleåhemmanet med henne.
Enligt dombok 7 mars 1719 framgår att Pehr Erikssons änka heter Dordi Henriksdotter samt att mågen är Hans Hermansson i Skravelsj.
 
Antag även att Karin Henriksdotter den eventuella Jöran Larssons hustru. Antag även att i så fall Karin en tid vistas hos sin systerdotter man Hans Hermansson i Skravelsjö med sin dotter.
Ett annat indicie på anknytning till åtminstone Djäkneböle är att Lars Jöransson-Kröger vistades där samt att Mats Önnesson fadder till hans barn Anna Catharina född i Röbäck 1726-01-01. Andra faddrar vid detta tillfälle Per Larsson, Långens änka, Röhanes hustru i Djäkneböleå.
 
Rune

2001-05-22, 18:31
Svar #13

Rune Forsgren

Domboken hösttinget 1679: Herman Hansson i Skravelsjö mot sin broder Anders Hansson i Röbäck om arv efter föräldrarna.

2001-05-22, 21:59
Svar #14

Rune Johansson

Tack Rune F
 
Det var detta bevis jag sökte som då visar att Anders Hansson son till Hans Hansson i Skravelsjö.
 
MVH
 
Rune

2001-06-02, 13:28
Svar #15

Rune Johansson

Hej
 
Angående Johan Plantins hustru.
 
Staffan Bengtsson anger enligt svar 2 mars Karin Andersdotter till hustru.
Enligt dombok 23 oktober 1714 ? 15 anges en Per Olofsson i Stöcke? hustru heta Karin Andersdotter.
Gifte möjligen Johan Plantins hustru om sig med Per Olofsson ? Känner någon till ngt om Johan Plantin samt hustruns ursprung ?  
 
MVH
 
Rune

2002-01-27, 22:08
Svar #16

Rune Johansson

Enligt dombok vt-1681
Lisbeta Pålsdotter i Skravelsjö tillät att mottaga ? sal broder Anders Pålssons hemman , och detta hava tills den omyndiga dottern uppväxt.....
 
Enligt mantalslängd 1701 under Stöcke
hustru Elisabet eller soldat Johan Plantins hustru Karin Andersdotter
 
Det troliga är väl att Karin dotter till Anders Pålsson ?
 
Rune

2004-01-28, 17:37
Svar #17

Börje Abramsson

Mårten Johanssons svägerska Anna Andersdotter gift 1709 med Nils Nilsson Ytterboda.
I Annas dödsruna Umeå Lfs Dödsbok C:3 1756-1782
Begravd 1764 Juli 22 Anna Hansdotter Född 1677(168?) Fadr Hans Andersson Modren Hustru Dordi Gift med Nils Nilsson Ytterbodan. Per Anderssons svarmodrer i Säfvar. Haft 15 barn af hvilka 6 lefva. Ägt god hälsa intill de 2 dödsdomsåhren, död af ålderdomssvaghet.  80.
 
ANM: Anna Hansdotter =  Anna Andersdotter
     1677 = 1683 Stämmer med hennes ålder 80 år
     Hans Andersson Troligtvis hennes broder!
     Dordi, är det Hans Anderssons hustru eller Anna Andersdotters mor?  
 
Hennes mans Nils Nilssons dödsruna Umeå Lfs Dödsbok C:3 1756-1782 2/18
1759 18 dec, Nils Nilsson Ytterboda född 1683. Fadren: Nils Nilsson Modr H: Ingri  Varit Ständigt gift 1709 med Anna Andersdr ifrå Röbäck. Haft 15 barn 6 döttrar lefa och barnbarn efter sonen. Af god hälsa och lätt kropp. Blef ...agen d. 25 nov i alla lemmar thet han strax ... som död ... post och beredde sig til en seg hädanfärd.  79.
 
Jag hoppas att dessa uppgifter ger någon klarhet till tidigare inlägg!
 
Mvh  Börje!

2004-02-18, 12:57
Svar #18

Börje Abramsson

Till Rune och Rune!
 
Tack för hjälpen med Nathanael Samuelsson f. 20 apr 1776 i Norrmjöle!
 
För att ytterligare förstärka slutledningen om dessa familjers relationer mellan Röbäck och Skravelsjö vill jag dela med mig av dessa uppgifter.
 
Helena Danielsdotter f. 21 mar 1749 i Röbäck
dotter till Cicilia Mårtensdotter f. 1723 i Röbäck
dotterdotter till Cicilia Andersdotter f. 1692 i Röbäck
dotterdotterdotter till Anders Hansson från Skravelsjö/Röbäck
Hon träffar Eric Andersson från Skravelsjön och gifter sig 9 nov 1766. Jag kan tänka mig att de har lärt känna varandra när hon besökt någon av sina släktingar eller tjänat som piga i Skravelsjö
 
Denna Eric Andersson f.1746 kommer till Skravelsjön med sina föräldrar Anders Erichsson och Catharina Svensdotter och broder Sven ifrån Hummelholm i Nordmaling.
Anders Erichsson f. 17 aug 1721 i Nordmaling
Catharina Svensdotter f. 27 nov 1726 i Nordmaling
De gifter sig 18 nov 1744 i Nordmaling.
Erik          10 apr 1746 i Hummelholm
Per           19 jun 1747 i Hummelholm d.1747
Sven           1 okt 1749 i Hummelholm
 
Per            6 feb 1754 i Skravelsjö
Anna Dorothea 20 nov 1757 i Skravelsjö
 
Mvh Börje!

2004-03-26, 10:45
Svar #19

Rune Johansson

Hej  
Angående Zachris Röström se bla Staffan Bengtssons inlägg 2 /3 2001.
På andra ställen här i anbytarforum kan man läsa att Zachris dör 1725 i Hudiksvall och att hustrun återvänder till Umeå.
 
Har ngn uppgift om var och när hon dör i Umeå ?
 
Enligt uppgift i anbytarforum dör hon 1733 jag hittar henne dock ej i Umeå Lands dödsbok
Det framgår även här på anbytarforum att en Per Zachrisson  Sparfeldt anges vara son till Zachris. Finns det ngt bevis för detta ?
 
Som jag själv kommit fram till är att troligast Karin Zachrisdotter Röström född ca 1717 gift 1737-11-13 gift med Per Persson i Stöcksjön dotter till Zachris med anledning av hennes tillnamn och dopvittnen vid hennes barns födelse.
Intressanta dopvittnen är bla a när Christina döps 1743-03-27 då Corpralen Hans Andersson Hellman och soldaten Per Zachrisson Sparfeldt samt Per Anderssons änka i Sörfors hustru Kerstin och Jon Gabrielsson hustru i Stöcksjö.
 
Per Andersson hustru Kerstin och Zachris Röströms hustru Karin( Katarina syskon)
 
När de får Per 1745-09-28 är bla Mårten Johansson i Röbäck dopvittne
 
och Mårtens dotter Helena 1750-02-03 vid Carls födelse
 
en annan av Karin Zachrisdotters förmodade moders syster Margareta gift med Simon Nilsson på Öhn var dopvittne 1741-12-26 vid Anna Catharnas födelse.
 
Rune

2004-03-26, 13:21
Svar #20

Rune Johansson

Det finns ju intressanta domböcker Umeå socken från september 1738 där drängen Per Zacrisson i Klabböle och hans svåger Per Persson i Stöckjö instämmer Mårten Johansson i Röbäck och Paul Billberg i Umeå stad. Jag har lite svårt att läsa dessa paragrafer, Tydligen hade dock Zacris utterligare barn frånsett  sonen Per och Karin (Catharina) utan dessutom sonen Anders och dottern CeciliaGreta vet ngn vad det blev av dessa ?
 
Rune

2004-03-27, 13:40
Svar #21

Rune Johansson

Jag har försökt tyda första delen av en pargra 1738.
 
Vet ngn ngt om denna Gabriel Röström(som det senare står i paragrafen ) Rönnberg var det honom Karin Persdotter ( ej Margareta ) gifte om sig med.
Är det ngn som har besked och var finner man honom i Umeå lands eller Umeå stad eller Skellefteå ?
 
Rune
 
 
27 septermber 1738:...hade drängen Per Jacobsson Röström uti Klabböle och hans svåger Per Persson i Stöcksjö instämt klockaren i Umeå stad Paul Billberg samt bonden Mårten Johansson i Röbäck att sig förklara huru de förestådt deras förmyndarskap, samt wisa för hwar ordsak  de icke skulle få ärva sin afl ???och svärfader organisten Zachris Röström och anhölt nu kärandernas fullmäktige ???
Välbetrodde Johan Sondel att förbrörda? förmyndare måtte tillhållas? ??????räkning för den egendom som organisten efter sig lämnat???? Billberg och Mårten Johansson äro Zachris Röströms svågrar svarade? Att sedan Zachris Röström igenom döden avgådt uti staden Hudiksvall har Magistratet därstädes låtit inventera hans egendom och hans hustru Catharina Persdr antyd? Därefter flyttat därifrån till Umeå sockn ( alt Umeå stad svårläst) medan hon skulle träda i äktenskap med en vid namn Gabriel Rönnberg ( osäker med namntydning ngn som vet ?)???? vigsel???( troligast ngt viktigt jag ej kan tyda) ( i mars 1728 gifter sig en Organist Gabriel Rönnberh från från Skellefteå med Margareta Persdotter född i Röbäck) ty haver svarandena såsom barnens fasters män måst uppå anmodan göra sig underrättelse om barnen i arv hade ngt att fodra......

2004-03-28, 21:20
Svar #22

Rune Johansson

En otroligt intressant paragraf är den av 20/3-1751 där alla Per Olofssons arvingar framgår.
Den som där vill att hela släkten skall ärva lika är Margareta Persotter som var dotter till Per Olofsson.
Där anges som släkten bla som Per Persson och hustrun Karin Zachrisdotter och svägerskan Margaretas och frånvarande svågern Per Zachrissons vägnar.
Jag förstår ej vem svägerkan Margareta kan vara dotter till Gabriel och Karin?
 
Kanske någon har intresse av övrig släkt i paragrafen så jag nämner dessa
 
Per Olofssons dotters Annas barn med Lars Erikssons barn i Sörfors
Erik Söderström i Sörfors
Olof Larsson Snickare i Röbäck
samt ovanstående svågrar
Nils Jonsson Öberg i Böle
Olof Hansson i Håkmark
Per Johansson i Djäkneböle
Olof Andersson i Holmön
 
 
Per Olofssonss dotter Chertins gifte med Per Andersson i Sörfors
Nämndemannen Anders Persson
Anna (Persdotter) Strandberg
 
Per Olofssons son Olof Persson
Per Olofsson i Bösta
Anders Olofsson (ej släkt) på hustrun Margaretas (släkt) och svägerskan omyndiga Kerstin Olofsdotters (släkt) vägnar
 
Per Olofsson har även en avliden son Per Persson Röberg vars barn befinner sig i Stockholm
 
Vet ngn ngt mer om denna Per Persson Röberg ?
 
Rune

2004-03-29, 07:30
Svar #23

Hans Wikström

Rune !
Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men blev nyfiken på Olof Andersson i Holmön.
Jag har på Holmön funnit två Olof Andersson som tidsmässigt skulle kunna passa, men ingen av dem verkar ha någon anknytning till Per Olofsson.
Vet du mer om deras koppling ?

2004-03-29, 10:20
Svar #24

Rune Johansson

Hej Hans
 
Den 21/5 1747 gifter sig Olof Andersson Holmön med Christina Larsdotter ifrån Sörfors
 
Enligt A1:5 finns en Olof Andersson på Holmön som har en hustru Cecilia som dör ca 1744 och ny hustru Kristin fom 1747. I A1:5 finns även barnen Karin och Carl angivna.
I A1:6 anges Christina vara född 1716 och att hon är på Holmö 2.
 
I A:1 noteras dottern Cherstin (som tydligen blvit Christin senare) fom 1728 i Sörfors under Lars Eriksson.
Modern Anna dör ca 1724 enligt som alltså dotter till Per Olofsson i Röbäck.
 
Rune

2004-03-29, 10:52
Svar #25

Rune Johansson

Hej igen
 
Enligt Nils Burman pagina 316 är ju Per Olofsson gift med Margareta Larsdotter som är dotter till Lars Andersson.
Det framgår även att deras dotter Karin gift med organisten Zachris Röström har barnen Petter Röström, Catharina Röström gift med Per Persson i Stöcksjö men även dottern Margareta Röström som än så länge okänd för mig.
 
Jag har även fortsatt läsa paragrafen 27/9 1738.
Om jag nu tolkat den rätt kvarlämnades den äldsta dottern CeciliaGreta i Hudiksvall hos husbonden Rustmästaren Anders Burman. Att modern Karin gifte om sig 1728 och dog 1733. Det omnäms även en son Anders. Det framgår även att dottern Karin var 14 år 1727 och Per 10 år 1727.
Gabriel Rönnberg verkar även avrest till Österbotten.
 
Kan denna CeciliaGreta vara densamma som ovannämnda Margareta Röström.
 
När kom Zachris Röström till Hudiksvall? (jag har ställt en liknande fråga under Hälsingland/Hudiksvall)
 
Rune

2004-03-29, 16:17
Svar #26

Rune Fortsgren

Rune,
Gabriel Rönnberg finns noterad i hfl AI:2 (9/9)i Skellefteå med hustrun Catharina. Gabriel var född 1708, och Catharina anges vara född 1682 och död 1733. En son Anders noteras också.

2004-03-29, 17:40
Svar #27

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för detta.
Då verkar det mesta vara löst.
Jag har letat i dösbok efter ytterligare dotter.
Efter mycket letande hittade jag Cecilia Zachrisdotter Röström död 1767-08-02.
 Född som säges 1709 och därefter Hudiksvall
Fader Zachris Röström, Modern Margareta?Persdotter. Sedan mycket suddigt tycker det på slutet står Sidensjö Har ngn tytt denna text?
 
I dombok 1738 hette hon ju CeciliaGreta så troligt att hon ibland heter Cecilia och ibland Margareta.
 
Rune

2004-03-29, 19:20
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Hej
I Skellefteå socken 1650-1790 finns på sid 736 lite om Gabriel Rönnberg och hans far Lars Rönnberg  
rune

2004-03-30, 20:13
Svar #29

Rune Johansson

Hej Rune E
Tack för din upplysning.
Jag var inne på biblioteket idag och letade efter sidan.  
Enligt den har Zachris R son Anders återvänt till Umeå. Har ngn lokaliserat honom ?
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna