ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moses Andersson i Västerhiske, Umeå 1600-tal  (läst 1499 gånger)

2001-05-09, 16:11
läst 1499 gånger

Tommy Andersson

Skulle vilja veta mera om Moses Anderssons släktkrets. Mina barn härstammar från honom genom dottern Elisabet Mosesdotter f.1679 som gifte sig ca1704 med Johan Hansson i Nybyn f.1677. Jag har vidare antecknat en dotter Anna Mosesdotter gift med Per Nilsson i Nybyn och en ev.son Sven Mosesson f.1676 gm. Anna Nilsdotter.
Troligen är Moses Andersson inte född i Västerhiske. Anledningen att han bor där kan följande utdrag ur domboken 1665 berätta om:
 
Samma dag kom för rätten Moses Andersson i Hiskie och besvärade sig över sin svärmoder hustru Brita, sahl.Nils Simonssons, att när han fick hennes dotter lofwades honom att han skulle bliva vid Hiskiehemmanet, och sedan hennes man Nils Simonsson blev död, wille hon trängia sin mågh Moses Andersson ifrån hemmanet. Och eftersom bevisats det Nils Simonsson och denna hustru Brita hafwa fullkomligen tillsagt honom Moses att besitta hemmanet, eljest och hafver Moses på sin hustrus vägnar, som är äldsta systern en arvspart i hemmanet. Hvarföre blef beslutat det Moses utlöser sine (dvs hustruns systrar)systrar och behåller svärmodern hos sigh och Moses behåller hemmanet.
 
I detta domboksutdrag (1665-07-11) får man också veta namnen på svärföräldrarna.
Nils Simonsson levde åtminstone 1662 då han blir stämd vid tinget av kronans befallningsman rörande redovisning av fattigkassan, följaktligen torde Nils Simonsson ha haft något förtroendeuppdrag i socknen.
 
Är intresserad av Moses Anderssons, liksom svärföräldrarnas ursprung samt barnens vidare öden.
 
En liten komplettering
Har också gjort en avskrift av en avskrift(!) på ett dombrev av 1626-03-07 där Nils Mårtensson och Simon Persson boendes i Hiske har upplåtit åt sin farbror(svårläst) 7/8 mark jord för 9 daler. Kan det vara Nils Simonssons släktingar? Har inte riktigt klart för mig var avskriften kommer ifrån men tror att det ev.rör sig om Rålambs.

2001-05-09, 16:18
Svar #1

Tommy Andersson

Glömde i hastigheten namnet på Moses Anderssons hustru, hon heter Elisabet Nilsdotter. Hon hade som sagt minst 2 systrar, för mig hittils okända.

2001-05-10, 15:52
Svar #2

Tommy Andersson

Beträffande kompletteringen i mitt första inlägg:
Det ser ut som namnet (i dombrevet 1626) på farbrodern är Håkan Nilsson. Vittnen i brevet är dessutom Per Ersson, Håkan Michelsson, Per Tomasson, Lars Håkansson och Simon Christiersson, alla i Hiske.
Detta med reservationer för felläsningar.

2001-05-11, 16:05
Svar #3

Tommy Andersson

Soldaten Moses Andersson Bölander-Lampa f.1698 kan tillhöra släkten, han verkar senare som kronobonde, är gift 2 gånger men utan barn. Han är född i Västerhiske.  
Jag har dock inga uppgifter på hans föräldrar men dopnamn och geografiskt ursprung är ett svagt men ändå indicium på släktskap med namnen.
Rent tidsmässigt skulle han kunna tänkas vara sonson till Moses d.ä. som ju var gift 1665.

2001-05-11, 20:27
Svar #4

Tommy Andersson

Efter att ha febrilt bläddrat igenom mina papper hittade jag ytterligare uppgifter som bl.a. stärker mina misstankar om soldaten Moses Andersson Lampas anknytning till den här släkten.
På vårtinget 1719 framkom mantalscommisarien Hans Avander som ombud för sig och övriga medarvingar efter salig rådman Anders Persson Avander om ett krav på framledne bonden i Västerhiske, Anders Mosessons arvingar.
De omyndiga barnens, dvs Anders Mosessons förmyndare är Sven Mosesson i Västerhiske och Johan Hansson i Nybyn.
Jag har tyvärr bara gjort ett sammandrag av protokollet men det handlar om något köp 1688, får väl gå tillbaks till originalet igen...
Jag tycker ändå att ovanstående pekar tydligt på att Moses Andersson d.ä. hade barnen:
Elisabet
Anna
Sven
Anders
samt att soldaten Moses Andersson med stor sannolikhet är son till den senare.
Är det nån som har koll på Anders Mosessons hustru och övriga barnaskara

2001-05-12, 22:12
Svar #5

Tommy Andersson

Elisabet Mosesdotter f.1679 g.m. Johan Hansson i Nybyn får en son Moses Johansson f.1711 som gifter sig med Clara Jonsdotter f.1700.
Är det någon som har en aning om vilka hennes föräldrar är?
Jag har en notering om ett mål från (höst?)tinget 1732 där hon anges vara från Västerhiske.

2001-05-18, 10:27
Svar #6

Tommy Andersson

Sven Mosesson f.1676 hade tillsammans med Anna Nilsdotter minst 4 barn nämligen:
 
Elisabet Svensdotter f.1705 g.1.1723 m Per Larsson Båtsman, g.2.1743 m Nils Nilsson i Västerhiske (född i Renbergsvattnet,Burträsk)
 
Anna Svensdotter f.1708 g.m. Anders Johansson Gris
 
Moses Svensson Hägg f.1719
 
Nils Svensson Carlman f.1724

2001-05-19, 08:35
Svar #7

Rune Forsgren

Nils Simonsson var tolvman till 1661, vilket kanske kan förklara hans anknytning till fattigkassan.
Samtliga uppräknade namn, med ett undantag, fanns i mantalslängd för Västerhiske 1626. Undantaget Nils Mårtensson, som man måste gå tillbaka några år för att hitta där.

2001-05-20, 15:23
Svar #8

Tommy Andersson

Nils Simonsson finns i mtl 1654 närmast Jon Simonsson. Båda har 5/16, det borde finnas ett närmare släktskap, de kanske är bröder?  
Staffan Bengtsson har tidigare i detta forum berört Jon Simonssons släkt, han hade bl.a. en syster Sara g.m. kyrkoherden i Burträsk Gabriel Petri.

2001-05-26, 00:57
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Tommy
 
Hemmanet nummer 11 i Västerhiske (enligt den numrering som gällde i början på 1720-talet) har följande succesionsordning så vitt jag kunnat utröna den (årtalen avser förekomst i längder):
 
* Erik Olofsson (1539)-1543
* Sigfrid Östensson 1547-1559 En styvson noteras 1559.
* Christer Eriksson 1560-1603 En styvfar noteras 1560. Av detta kan sutsatsen dras att Erik Olofssons änka gift om sig med Sigfrid Östensson.
* Simon Christersson 1604-1629. Var gift åtminstone två gånger eftersom sonen Nils hade en halvsyster enligt mantalslängden 1650.
* Nils Simonsson 1630-1663, f 1602 (38 år roteringsrulla 1640) och är död senast 1665. Hustrun hette, som tidigare nämnts, Britta.
* Moses Andersson 1665-1703. Moses var gift med äldsta dottern Elisabet Nilsdotter. Läs vad prästen skriver i husförhörslängden AI:1 om Moses. Han tillhörde inte prästens favoriter...
* Sven Mosesson övertar hemmanet från 1704.
 
Jag har tyvärr inga ledtrådar till Moses Anderssons ursprung.
 
Den Jon Simonsson som Tommy omnämner i inlägget ovan torde vara son till Simon Persson i Västerhiske och således inte en bror till Nils Simonsson.
 
Moses Andersson d y som senare blev soldat Bölander och Lampa var med stor säkerhet son till Anders Mosesson i Västerhiske. Moses d y förekommer vid vårtinget 1733 och kallas då dräng från Västerhiske i samband med att han tillåts uppta Jacob Germundssons ödelagda hemman i Stöcke. Läns- och nämndemännen beskriver Moses vid hösttinget 1739 såsom mycket dum och enfaldig samt av svaga krafter.
 
Clara Jonsdotter som var gift med Moses Johansson. Den domboksuppgift från 1732, som du Tommy refererar till, berättar även att Claras yngre syster var gift med Moses äldre bror. I domboken uppges Clara komma från Västerhiske liksom i vigselboken. Enligt dödboken är hon dock från Brån. Systern Anna kommer från Grisbacka när hon gifter sig. Många bud alltså, som jag inte nystat vidare i.

2001-05-27, 09:12
Svar #10

Tommy Andersson

Staffan,
 
Hjärtligt tack för dina uppgifter!
 
Några följdfrågor:
 
Har du möjligtvis kläm på Nils Simonssons övriga döttrar (jag tyder domboken så att han har minst 3)?
 
Vad hette Moses Johanssons äldre bror?
 
Känner du till några syskon till Nils Simonsson?

2001-06-07, 13:52
Svar #11

Rune Forsgren

Tommy,  
Moses Johanssons bror hette Hans och gifte sig 24 sep 1727 med Anna Jonsdotter, som då skrivs från Grisbacka.

2001-06-08, 23:58
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tommy
 
Jag har tyvärr inte några namn på barn eller syskon till Nils Simonsson. Den halvsyster som omnämns i mantalslängden 1650 är namnlös.
 
Moses Johanssons äldre bror är den Hans som Rune F nämner i föregående inlägg. Enligt min uppfattning är han densamme som blir soldat Hans Johansson Backman för rote 139 i Grisbacka 1728. Mossberg uppger dock att denne soldat skulle vara från Torneå, men jag tror inte att det stämmer.
 
Du får ursäkta att jag svarar sent eller inte svarar alls på frågor du ställer. För närvarande har jag så lite tid att ägna mig åt släktforskning och tyvärr kommer det nog att förbli så ett bra tag framöver. Jag kollar av Anbytarforum med viss regelbundenhet och skriver ut och sparar vissa av de mer komplicerade frågor som bl a du och Rune J ställt. Om jag har något att bidra med så återkommer jag framöver i de diskussionerna. Men just nu så håller jag mig till de mindre tidskrävande frågorna de gånger jag är inne.

2001-06-09, 09:49
Svar #13

Tommy Andersson

Staffan,
 
Det är naturligtvis helt OK, jag ska i stället passa på att gratulera. Du är välkommen tillbaka på heltid när det passar dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna