ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattias Andersson-Dunderbergs hustru Anna Olofsdotter  (läst 770 gånger)

1999-08-11, 13:19
läst 770 gånger

Carl-Eric Malmström

Hej alla Dunderbergs-forskare!
Det råder delade meningar om Anna Olofsdotters ursprung. Kenneth Mossberg uppger Anna som dotter till Olof Hansson-Skär och hans hustru Marit Olofsdotter,att hon föddes i Grimsmark ca 1705, att hon gifte sig med Mattias 1739 i Lövånger samt att hon dog 1791. Det finns andra uppfattningar om möjliga föräldrar. Vad gäller?
Hälsningar Carl-Eric

1999-08-12, 18:42
Svar #1

Erik Holmlund

Hejsan
Jag har ovannämda Dunderberg bland mina anor.
Du säger att det råder delade meningar om Anna Olofsdotter ursprung. Vad finns det för andra uppfattningar, då? Vore intressant att ta del av, så skulle man själv kunna jämföra och kolla upp, om någon annan uppfattning verkar rimligare.
 
med vänliga hälsningar Erik

1999-08-12, 20:27
Svar #2

Carl-Eric Malmström

Hej Erik!
Eftersom jag fick fråga genom Disbyt och Kate Karlsson i Stockholm ville jag snabbt ställa kontrollfråga. Hon hade uppgifter, som hon skrev Enligt Isak Grape är Anna från Bygdeå och det stämmer också med Agneta Olofssons bok om Bygdeå.
Enligt mina anteckningar heter föräldrarna Marjet och Olof Olofsson.
Om någon snabbt kan titta i grundhandlingarna är jag också intresserad av besked.  
Med hälsningar Carl-Eric

1999-08-16, 19:26
Svar #3

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Hej alla Dunderbergsforskare!
Visst kan man ha synpunkter på var ifrån Dunderbergs hustru kommer ifrån, men man bör nog ha lite mer på fötter än att nämna en avskrift av Grape som källa. Grapes material har sina fel och brister, som nog mer än jag upptäckt. Benämningen att ho skulle komma ifrån Bygdeå socken, är inte svår att förklara eftersom Nysätra ännu var ett anex till Bygeå kyrka och som ofta benäms som moderförsamling. M.a.o; Bygdeå socken i Husförhörslängd kan även betyda Nysätra församling. Dunderberg och hustrun vigs i Lövånger socken, med tillägg att hon är piga ifrån Grimsmark. Har någon någota att tillägga?

1999-08-16, 22:31
Svar #4

Carl-Eric Malmström


2001-06-25, 10:50
Svar #5

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Dunderbergare!
Får man ansluta sig? Jag har i min forkning släkterna Sjöström, Löfgren och Holmberg, alla med rötter hos Dunderbergs dotter Maria.
Vem är Mats Dunderbergs far Anders? Mats Andersson finns i Gammelbyn 1736. Är fadern därifrån?
Modern Carin Michelsdotter lär väl vara dotter till Michael Nilsson i Ljusvattnet?
Vem kan ge mig svar?
 
Hälsningar Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna