ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marklund, Carl - vem var hans far?  (läst 602 gånger)

2006-04-08, 10:05
läst 602 gånger

Utloggad Maritha Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 17:23
    • Visa profil
    • maritha.net76.net
Min farmors farmors morfar Carl Marklund saknar far i mina uppgifter! Jag håller på och går igenom alla noteringar jag har som saknar källa och upptäckte då att han i mitt program saknar far. Eftersom jag klantigt nog inte har angett någon källa för uppgifterna så vet jag inte om jag har haft hans fars namn och det försvunnit (det har hänt förut i det programmet nämligen) eller om jag aldrig vetat om det.
 
Uppgifterna jag har om honom är överhuvudtaget mycket knapphändiga. Han bör vara född i Skellefteå-trakten.
 
CARL MARKLUND f.1797-07-14
Far: ?
Mor: Sara Jacobsdotter f.1772-03-24 d.1842-01-04
 
Gift med Ulrica Jacobsdotter f.1799-01-20 (i Ersmark?)
 
Deras dotter Sara Ulrika Marklund f.1821-03-16 Högtjälen, Jörn var min fmfmm.
 
Blir mycket glad om någon har lust att hjälpa mig med faderns namn!
 
Mvh Maritha

2006-05-24, 12:55
Svar #1

Eva Westblom

Hej Maritha!
I födelseboken (C:6) för Skellefteå landsförsamling finner jag:
Pigan Sara Jacobsdotters barn Carl Gustaf f.1797 den 14.e juli och döpt den 15.e juli. De bor i Storkåge. Ingen far än angiven. Faddrar:
Magnus Johansson och hustru i Storkåge.
Lars Andersson och hustru i samma by.
Drängen Per Andersson i Kinnbäck och  
Pigan Lisa Johansson i Storkåge.
 
Ibland finns någon av pappans släktingar med som faddrar (dåligt samvete?) men ibland är det bara människor som modern känner. Det här var kanske inte det svar du ville ha, men nu kanske du fått en förklaring på varför du inte angett någon far.
 
Lycka till med din forskning!
 
Eva i Sala med anor i Skellefteå.

2006-05-25, 07:09
Svar #2

Utloggad Maritha Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 17:23
    • Visa profil
    • maritha.net76.net
Hejsan Eva!
 
Åh, tack ska du ha! Visst är det tråkigt att få ännu en fader okänd i antavlan, men nu fick jag ju i alla fall bekräftat att det inte är jag eller programmet som slarvat bort faderns namn! Nu får jag börja nysta i det här så fort jag har möjlighet.
 
Tack än en gång!
 
Mvh Maritha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna