ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Andersdotter från Baggböle  (läst 1446 gånger)

2000-08-16, 16:46
läst 1446 gånger

Linda Larsson

I min antavla har jag hittat en Margareta Andersdotter från Baggböle som var gift med Nils Persson från Granön. Hon var dotter till kyrkovärden Anders Eriksson i Baggböle och någon av hans hustrur, Karin Larsdotter Bjur och Elisabeth Michelsdotter. Tyvärr vet jag inte när dessa människor levde, men Margareta och Nils son Pehr föddes 1735.
 
Jag har fått en uppgift om att Anders Eriksson hade någon anknytnig till Bureätten samt till ärkebiskop Petrus Kenicius, men jag vet inte om detta stämmer.  
 
Skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt dilemma.
 
mvh Linda

2000-08-19, 00:42
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Linda
 
Din anknytning till Bureätten är följande:
 
Margareta Andersdotter var dotter till Anders Eriksson i Baggböle och hans första hustru Karin Larsdotter (d 1733). Karin var av Biursläkten i Baggböle men jag har inte påtäffat någon uppgift om att Karin i någon källa benämnts Biur.
 
Nåväl. Både Anders och Karin var av Buresläkt.
 
Anders far var Erik Jacobsson i Sörfors. Buregenealogin överenstämmer väl med mina noteringar om vilka personer som fanns på hemmanet nummer 1 i Sörfors:
* Erik Jacobsson, bonde i Sörfors 1687-1698, gift med en dotter till Lars Svensson i Brån.
* Jacob Eriksson, Sörfors 1642-1690
* Erik Jacobsson, Sörfors 1604-1640, död ca 1642 enligt kyrkoräkenskaperna.
* Jacob Andersson, Sörfors 1566-1590, 1597
 
Denne Jacob skall enligt Buregenealogin ha varit gift med en Abluna Clementsdotter från Sörfors och dotter till Clement Olofsson därstädes.
I längderna för Sörfors avlöses Jacob Andersson av en Zachri Jepsson 1591-1595, men året 1596 står faktiskt hustru Abbelun för hemmanet. Så det förefaller som om det finns stöd i primärkällorna för denna del av Buregenealogin.
 
Clement Olofsson finns i Sörfors 1546-1564 och i Baggböle 1543. Enligt Buregenealogin var han son till Olof Clementsson och Britta Bure i Baggböle. I längderna finns det 1539 en Olof Beltare i Baggböle, förmodligen densamme som nämndemannen vid tinget 1539 (hemvist oangiven) Olof Clementsson. Den påstådda hustrun Britta skulle ha varit dotter till Anders Andersson Bure/Burman Röbäck.
En bror till Clement Olofsson var König Olofsson, som finns i längderna i Baggböle 1546-1585. Det var Königs son som blev ärkebiskop Kenicius.
 
Åter till Anders Erikssons hustru Karin Larsdotter. Hennes förfäder var:
Lars Hindersson, Baggböle 1665-1701 (d 1701)
 hu Margareta Olofsdotter från Brännland
Hindric Ersson, Baggböle 1635-1655 (f 1591)
Erik Hindersson, Baggböle 1584-1634
 enl Bure hustru Anna Kettilsdotter från Berg,
 död ca 1631 enl kyrkoräkenskaperna.
Henric Larsson, Baggböle 1556-1580
Lars Svensson, Baggböle 1539-1552
 
Anna Kettilsdotter var enligt Bure dotter till Kettil i Berg. Och en sådan finns i längderna för Berg; Kettil Olofsson 1564-1601. Kettils hustru hette enligt Bure Britta Isacsdotter och var dotter till Isac Andersson i Röbäck (en Isac Andersson finns faktiskt i Röbäck 1539-1564).  
Isac var enligt Bure bror till Britta som var gift med Olof Clementsson ovan.

2000-08-23, 17:53
Svar #2

Louise Mårtensson

Hej
Läser med intresse uppgifterna om dessa familjer Har i min antavla en son till Anders Eriksson och Karin Larsdotter, Anders f. 1726 och sex syskon men ej deras födelse och dödsår.  
Min fråga är nu vad kan jag läsa mera för att få flera uppgifter finns det någon bok eller kanske domstolshandlingar eller andra skrifter.
Tacksam för alla tips    Hälsar Louise

2000-08-25, 19:50
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Louise
 
Enligt födelseboken är Anders Erssons son Anders född 1728-01-22, så primärkällorna är de man i första hand skall gå till. Där finns mycket som inte står i tryckta verk. Böcker om släkter och gårdar är utmärkta vägledare många gånger men man kan inte ta deras uppgifter för givna. Sammanställer man en bys eller sockens släkter är man nog inte lika noggrann som när man forskar i sin egen släkt.
 
Jag tror att det finns en bok om Sörfors, du kan ju testa att söka på LIBRIS.

2000-08-26, 17:16
Svar #4

Louise Mårtensson

Tack för ditt svar Staffan.
Men jag känner mej lite osäker är det samma person som jag tidigare frågat om och fått svar under rubriken Bjur Anders soldat 61 Vbn.reg?.
Mina uppgifter från Kerklak Maxmo Finland dit han senare flyttade är att han föddes 1726 /12, kan tillägga att hans hustru var Anna Fattenborg.  
Känner till att födelseår kan antecknats fel i husf.böckerna men vill försäkra mej om att det är rätt person det handlar om.  Vänligen Louise.

2000-08-26, 20:27
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej igen Louise
 
Det är nog rätt person. Anders slutar som soldat 1759 och hamnar så småningom i Ytterboda. 1769 anges dock att familjen flyttat till Österbotten.

2000-08-27, 12:09
Svar #6

Louise Mårtensson

Hej   Det är tydligen samma person I regementr. 1759 står: Anders som tjänt i 12 års tid beviljas avsked. mvh  Louise

2000-08-29, 19:06
Svar #7

Linda Larsson

Tack för hjälpen Staffan! Det är ju praktiskt att jag kommer tillbaka till samma personer hela tiden, König Olofsson och Lars Hindersson har jag ju redan hittat på andra ställen i min antavla...
Att människor i efterhand får sig tilldelat släktnamn som de aldrig har burit är ju inte direkt ovanligt, så man kan väl anta att så är fallet med Karin Larsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna