ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malene Larsdatter Rangia født ca 1704 i Nord-Rana Norge  (läst 1744 gånger)

2003-02-09, 22:10
läst 1744 gånger

Klaus Johnsen

I Rana Bygdebok finner jeg Malene Larsdatter Rangia, født ca 1704, gift med Nils Monsen født ca 1700 i Stor-Røvatnet, Nord-Rana. Malene skal være datter av samepresten Lars Rangius i Silbojokk Umeå og hustru Ane Eliasdatter Vacker. Ane ble som enke gift med predikanten Arvid Bistock som oppholdt seg på Mo i Rana en tid sammen med Lars Rangius. Malene skal også ha hatt en søster Karen som ble gift Lestander og stammor til Lars Levi Lestadius m fl. Kan noen gi nærmere opplysninger om anene til Malene Larsdatter Rangia? Vennlig hilsen Klaus Johnsen

2003-02-10, 21:31
Svar #1

Åke Forsmark

Jag tror inte att det finns några kända föräldrar till Lars Rangius. Anna Eliasdotter Wacker ska ha kommit från Umeå och jag har sett olika uppgifter på hennes fader. Dels Anders Wacker och dels Elias utan känt efternamn. Jag har själv inte kommmit så långt bak i min forskning så att jag kan uttala mej i frågan.  Lars Rangius dotter Karin gifte sej med Olof Laestander som var son till Johan Nicoali Laestadius. Olof och Karin har ynglat av sej bra och jag släktar på dem på åtminstone tre olika vägar. Via Sorsele, Arjeplog och Glommers.  Det finns mycket att läsa om Rangius på nätet. Han verkar ha fört ett ganska oredigt leverne, men har samtidigt skrivit en av de första versionerna av nya testamentet på samiska.

2003-02-11, 02:24
Svar #2

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej! Tyvärr saknar jag uppgifter gällande Anna Eliasdotter Vackers anor. Det borde inte vara omöjligt att få fram åtminstone vem hennes far var, tycker jag, men jag vet inte om någon lyckats med detta.  Angående kyrkoherde Rangius har jag på annat ställe här på Anbytarforum skrivit om: Etniska grupper: Samer (lappar): Lars Rangius eller: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3711/8038.html?949929244  Lars Rangius bör vara identisk med den Laurentius Andreae Rangius som undertecknat några handlingar daterade 1685-1688 i Västebottens läns Landsbok.  Däremot är han med största sannolikhet INTE far till Karin Larsdotter som gifte sig Laestander i Arjeplog. Hennes härkomst är ännu olöst.  Jag är däremot mycket intresserad av uppgifter om  Malene Larsdatter Rangias familj. Vilka var t.ex. hennes barn?   Mvh Carl-Oskar

2003-02-11, 18:14
Svar #3

Åke Forsmark

Däremot är han med största sannolikhet INTE far till Karin Larsdotter som gifte sig Laestander i Arjeplog. Hennes härkomst är ännu olöst.
 
Där ser man! Jag har sett den uppgiften på flera ställen så jag tog den för given. Vad bygger uppgifterna på som anger Rangius som hennes fader och vad är det som kullkastar dem?

2003-02-12, 02:26
Svar #4

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Åke!
 
Jag har länge undrat över ursprunget till antagandet om Rangius som far till Karin Larsdotter i Arjeplog. Äldsta uppteckningen jag har funnit är en anteckning av Dr Einar Wallquist i Arjeplog. Det finns dock inga säkra uppgifter om vilka som var Karin Larsdotters föräldrar. Så vitt jag har kunnat se bygger antagandet om Rangius som fader dels på att han har rätt tilltalsnamn och att han finns i samma trakt som Karin, dels på att Olof Laestanders hustru gissningsvis kom ur en prästsläkt. Några andra bevis tycks inte finnas.
 
Karin Larsdotter anges i Arjeplogs äldsta husförhörslängd vara född 1685. Enligt dödboken var hon 65 år gammal då hon avled (när det nu var, hon begravdes i alla fall i februari 1749), vilket skulle betyda att hon var född ca 1684. Med tanke på att Olof Laestanders äldsta barn (Anna Laestander) var född år 1700 är det mycket sannolikt att Karin Larsdotters födelseår är felaktigt. På ett fåtal individer i AI: 1 har kyrkoherden skrivit fel årtiondesiffra och måhända är detta också fallet med Karin. Det skulle medföra att hon i stället var född 1675 vilket ju också är mer troligt med tanke på att klockaren Laestander var född 1672. (En annan gissning - för allt är bara gissningar - är att Olof Laestander var gift två gånger och att Karin var hans andra hustru, då kommer man ju undan problemet med hennes låga ålder. Det finns dock inga som helst bevis på att Laestander varit gift två gånger).
 
Hur som helst så är Lars Rangius för ung för att vara far till Karin Larsdotter. Visserligen skulle han kunna ha haft en dotter född 1685, men Rangius var då ännu ej prästvigd och sannolikt inte ens gift.
 
Constantinus Lindfors och jag har under lång tid spekulerat i Karins härkomst. Under 1700-talet skedde flera giftermål med döttrar till Piteåbönder. Någon lämplig kandidat som Karins far saknas dock ännu. Kontakterna med Skellefteåområdet var under denna tid mycket liten, men det hindrar dock inte att hon skulle kunnat vara därifrån.
 
En annan gissning först framkastad av Constantinus och som vi för närvarande tycker är det hetaste tipset är att hon skulle kunna vara från Norge och dotter till Lars Kristensen (som både var ur prästsläkt på fädernet och som hade en son Hans som var måg till Olof Laestanders syster Agatha Laestadia). Denne Lars hade en dotter Karin född på 1670-talet och som gifte sig till Sverige. Mer om denna släkt återfinns i en annan diskussion på Anbytarforum som du kan läsa om här . Det gäller särskilt inlägget från 15 dec. 2002 av Hermod Moursund.
 
Tyvärr saknas ännu säkra belägg för vilka som var Karins föräldrar, men forskningen fortsätter. Möjligen kan en genomgång av äldre norskt källmaterial eller en genomgång av domböckerna från Piteå eller Arjeplog ge svaret.  
 
Mvh
Carl-Oskar

2003-02-13, 01:49
Svar #5

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hejsan.  Här vill jag ge ett tillägg till Carl-Oskars inlägg. Om klockarhustrun Karin Larsdotter i Arjeplog skulle vara en dotter till nämnde kyrkoherde i Silbojokk skulle hon med allra största sannolikhet hetat Rangia i efternamn (som i fallet med Magdalena Larsdotter Rangia). På 1600-1700-talen var det mycket vanligt att barn till präster äver faderns efternamn (med latinsk genusändelse -us för män och -a för kvinnor). Det gör det inte i det här fallet med Karin Larsdotter (något namn förutom hennes patronymikon har aldrig hittats i såväl husförhörslängd, kyrkoböcker och domböcker). Senare får man fråga sig om årstal då Rangius börjar tjänstgöra i Silbojokk. Om jag minns rätt flyttade han med familj dit år 1709. Då har det gått ca 10 år sedan Olof Laestander och Karin Larsdotter gifte sig. Kontakter mellan Arjeplog och Sorsele-Lycksele socken (där Lars Rangius tjänstgjort innan han blev utnämnd till kyrkoherde i Silbojokk) torde inte ha varit särskilt vanliga under den här tidsperioden. Bygd?n skriver i Härnösands stifts herdaminne att Lars Rangius fick med sin hustru Anna Vacker en dotter och en son. Sonen dog en kort tid efter flytten till Norge med sin moder år 1719. Magdalena Rangia stannade kvar i Arjeplog ett par år (hon nämns som dopvittne 1720-21) innan hon även flyttade bort till Norge. Stämmer Bygd?ns uppgift om antal barn kan vi helt och hållet räkna bort Lars Rangius som möjlig faderskandidat till klockarhustrun Karin Larsdotter! Klockarhustruns ursprung får helt enkelt sökas på annat håll.  Med vänlig hälsning  Constantinus Lindfors

2003-02-13, 23:33
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Angående Anna Eliasdotter Wackers anor. Varifrån kommer uppgiften att hon var bördig från Umeå?  Om hon kommer från Umeå så skulle hon möjligen kunna vara dotter till Elias Olofsson och Elsa Persdotter i Pålböle. Det stämmer dock inte riktigt med att hon skulle ha varit gift och fått barn med Lars Rangius redan på 1680-talet.  Elias Olofsson var bosatt i Pålböle och var knekt mestadels av tiden. Sista gången han är uppförd i mantalslängden är 1671. Hustrun Elsa Persdotter står därefter för hemmanet fram t.o.m. 1688 (då med en dotter noterad)och i nästföljande längd från år 1690 står Anna piga varefter hon försvinner. Elias och Elsa hade enligt mantalslängderna minst en son och två döttrar. Detta styrks av domboken 1691 där man kan läsa att sonen, soldaten Per Eliasson Wacker, får tillträda fadershemmanet samt att det fanns en moder och två systrar där. Per Eliasson Wacker flyttar efter några år till Ytterboda och dör kort därefter.  Den andra dottern är möjligen den Barbro Eliasdotter från Pålböle som finns uppförd i husförhörslängden 1736-1741 under hantverkare och inhyses folk

2003-02-14, 19:01
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hej Staffan!
 
Du har löst vårt problem med Anna Eliasdotter Vackers härkomst i Umeå-trakten! Hon gifte sig nog inte med Lars Rangius under 1680-talet men däremot ungefär i mitten av 1690-talet (finns det någon som kan ge ett exakt årtal?). Jag har ställt mig förundrad till hennes efternamn Vacker. Men då hon har en bror som är soldat Vacker kan det nog förklara saken mycket. Tackar.
 
MVH / Constantinus
 
PS. Uppgifen om att Anna var från Umeå framgår av Bygdéns herdaminne.

2003-02-14, 21:42
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Constantinus Jag har inte själv forskat något på Lars Rangius, men såg i några antavlor på Anbytarforum att han och Anna Eliasdotter skulle haft en dotter Carin f 1684 el 1685 som var gift med Olof Laestander. Därav mitt frågetecken om Anna Eliasdotter från Pålböle verkligen kunde vara rätt Anna. Jag kan ge några ytterligare uppgifter om anorna till denna Anna Eliasdotter f Elias Olofsson, Pålböle, i mtl 1667 och 1671 (längder saknas 1668, 1672-1673), knekt 1657-1671 (död 1671 enligt K Mossberg) m Elsa Persdotter, i mtl 1660-1662, 1674-1688. Enligt länsräkenskaperna 1690 ”hustru Elsa sitter uti en gammal stuga men brukar intet av ägorna uti hemmanet utan det legat öde sedan 1688” (när Per Eliasson Wacker utskrevs som knekt så var det för moderbrodern Abraham Persson i Tålsmark) ff Olof Persson, Pålböle, f ca 1587 (enligt roteringsrulla) i mtl 1625-1659, 1663-1665, 1669, uppges vara ”mycket sjuklig” i länsräkenskaperna 1645, men det verkade ju inte ha hindrat honom att uppnå en ansenlig åder. Mf Per Abrahamsson, Tålsmark, f 1606 (enl roteringsrulla), i mtl 1629-1679 (enligt roteringsrullan 1630 var Per Abrahamsson son till Abraham Persson i Tålsmark) ? Fff Per Månsson, Pålböle, i mtl 1602-1604, 1610-1624. Per M är företrädare till Olof Persson på hemmanet, i övrigt finns inga belägg för släktskap. Mff Abraham Persson, Tålsmark, i mtl 1601-1628 Om vi vänder på det och tittar på vilka personer som avlöser varandra på de berörda hemmanen i Pålböle respektive Tålsmark från 1539 och framåt, så är det inte osannolikt att de går i arv från far till son med tanke på förnamn-patronymikon. Några egentliga belägg för släktskap föreligger dock ej med ett undantag, Per Nilsson kan nog anses ha varit son till Nils Tomasson i Tålsmark och bror till Jon Nilsson därstädes. De markeringar som vissa år finns för söner och bröder är övertygande. Pålböle Per Pålsson, mtl 1539-1557 Måns Persson, mtl 1558-1601 Per Månsson, mtl 1602-etc enligt ovan Tålsmark Nils Tomasson, mtl 1539-1551, 1555-1558 Per Nilsson, mtl 1555-1600 Abraham Persson, mtl 1601

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna