ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Petter Ersson, torpare, Öre, Nordmaling, född 1821  (läst 1028 gånger)

2007-09-05, 17:10
läst 1028 gånger

Emma Jonsson

Enligt folkräkningen 1870 så bodde torpare Jonas Petter Ersson (född 1821 i Nordmalings församling) i Öre tillsammans med fru (Sigrid Ekman, 1831, Umeå församling) och fem barn.
 
Jag söker all övrig tillgänglig information om Jonas Petter Ersson, som är min farfars farfars far. Finns uppgifter om hans föräldrar? Information om släkten Ersson i Öre?

2007-09-05, 18:16
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Pappa är Erik Persson f. 1783-01-03 i Vemyra; mamma är Catarina Eskilsdotter f. 1782-09-20 i Knäsjö.
Uppgifterna tagna ur db Kråken 6.

2007-09-05, 18:21
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Det hela underlättas om du går på denna länk
 
http://www.sikhallan.com/ANSEDEL/000328.htm
 
där finns en hel del att begrunda.
Fortsatt trevlig afton.
 
//Bo N

2007-09-06, 08:43
Svar #3

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Emma och Bo
 
Jag är ej säker på Erik Perssons föräldrar, men det är kanske någon annan som har en säker lösning, därför finns inga föräldrar angivna i databas Kråken eller på www.sikhällan.se
Det är kanske ide att efterlysa honom i Ytterlännäs eller Sollefteå.
Denna Erik Persson är också en av mina anfäder såväl som Jonas Petter Eriksson, som är min MMMF
Erik Persson från Ytterlännäs kom till UM/Sörmjöle,A1:11a,4/8,s191,1813-15
Men fick enligt denna HFL attest till Degerfors 1815.
Jag har tidigare för 15-20 år sedan lagt ner en del arbete på att hitta Jonas Petters och hans syster Catarina Lovisas födelse/födelseort utan lyckas.
Det är kanske också någon som vet detta.
Erik Persson återkom till NO/Sörbyn,A1:9b,3/6,s388,1830-35 som torpare.
Men i denna HFL finns inga indikeringar varifrån han kom och vid denna tid fanns inga flyttningslängder, dessutom gjordes denna forskning för mer än 15 år sedan.
Jag sitter just nu ute i Bottenhavet och har en begränsad tillgång till källmaterial varför jag ej kan söka runt.
Men någon annan kan kanske bidraga.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-09-06, 18:33
Svar #4

Emma Jonsson

Tack Bo Och Sven-Erik! Kul att få reda på vem som var min FFFFFF. Hoppas vi kan få en ledtråd till var Erik Persson kom ifrån och vilka som var hans föräldrar. Spännande!
 
I databas Kråken finns nog en hel drös av mina släktingar, har ju dem som bor där idag till och med.  
 
FFFFFF: Erik Persson (1783)
FFFFF: Jonas Petter Ersson (1821)
FFFF: Jonas Petter Jonsson (1861)
FFF: Karl Oskar Jonsson (1892)
FF: Jonas Helmer Jonsson (1925)
F: Leif Helmer Jonsson (1951)
Emma Jonsson (1981)
 
Trevlig kväll! //Emma

2007-09-06, 20:01
Svar #5

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan
 
Fantastiskt.
Min MM och Karl Oskar Jonsson var kusiner.
Min mor och Helmer var tremenningar.
Som du kanske vet har du en hel del släkt i min hemby Kråken, som jag själv flyttade från 1956.
Jag har träffat din FF Helmer några gånger när jag var liten.
Oskar Jonsson och familj bodde på andra sidan Sundet.
Sundet var i min tid en insjö, men tidigare ett sund utanför Öre älv och som klippte Järnäshalvön.
Du hittar stora delar av Kråkens historia på min Hemsida www.sikhallan.se och databas Kråken ger alla syskon och bakåt från din FF.
Du har enormt med släkt runt där jag också är född i Kråken.
Jag har saknat info om Helmer och hans ättlingar sedan han flyttade från Kråken.
Kontakta mig direkt
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2007-09-06, 20:28
Svar #6

Gun Jonsson

Hej Sven-Erik,
Vad tror du om födelseorten Robertsfors?

2007-09-06, 20:35
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Nej, ingen direkt tur för mig: jag finner paret i Degerfors  
bara 1816 (utan barn i Tväråträsk,AI:2 mellan s52 o s53)
Nybyggare med noteringen til Nattward til s??d???
 
Desto mera för dig, Gun (Otroligt men sant)  Mvh StigLennart

2007-09-06, 21:51
Svar #8

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan
 
Jag kan för tillfället inte bidraga med något nytt eftersom jag just nu sitter på ön Sikhällan utanför Kråken omgiven av vattnet från Bottenhavet eller kanske Norra Kvarken och har endast ett ynket modem och inget bredband.
Dessutom bara en liten del av mina tusentals fisch här ute.
Alla förslag välkommnas.
 
En trevlig kväll önskar
Sven-Erik

2007-09-06, 22:28
Svar #9

Emma Jonsson

Sven-Erik! Jag har skickat dig ett mail med information om Helmer och hans ättlingar.(Jag förstår att du kanske inte läser det nu när du sitter med modem.)
 
Gun och Stig-Lennart, kul att ni kommer med förslag och id?er!  
 
Ha en trevlig kväll allihopa! //Emma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna