ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Berggren med familj  (läst 1049 gånger)

2003-06-30, 19:51
läst 1049 gånger

Utloggad Jenny Forsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-21, 22:18
    • Visa profil
Önskar att komma i kontakt alla Berggrenare som är intresserad av släktforskning. Jag har släktforskat och kommit ganska långt. Delar gärna med mig om det finns någon som delar mitt intresse för just Berggren.  
 
Jag härstammar från Jonas född 1821 i Bergsjö, son Johan Berggren född 1881 i Lomviken dog 1958 i Norrbyn. Efter Jonas död flyttade hans hustru nr 2 upp till Norrbyn där alla hennes barn redan fanns. Av Jonas alla barn blev 7 vuxna. Anna Katarina f. 1848, Sara Elisabet f. 1849, Jonas Helmer f.1872, Hanna Margareta f.1873, Hedvig Kristina f. 1879, Johan f.1881 och Levi f.1887. Vill gärna komma i kontakt med ni som härstammar från dessa människor.  
 
Jag har ett gammalt fotoalbum fylld med gamla kort och kanske tillsammans så skulle vi kunna få namn på några fler. Det ska finnas två stora porträtt på just Jonas och hans hustru. Finns det någon som vet något om det?

2003-06-30, 22:53
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Du borde kanske komplettera med vilken socken det rör sig om då ett namn som Berggren är rätt vanligt.. Om Bergsjö avser en socken med det namnet så är väl det i Hälsingland. Lomviken bör gälla Norsjö eller Åmsele, och Norrbyn finns på flera håll i Västerbotten.
 
-Såg nu i folkräkningen att denna familj ju bor i Lomviken, Trehörningsjö socken, som hör till landskapet Ångermanland, Västernorrlands län. Där står Jonas som född i Gideå, alltså även det Ångermanland..
(Men du kanske vet att det alla hamnade i Västerbotten senare, annars är det väl bättre att flytta detta till Ångermanland..?) Gissar att du med Norrbyn då kan avse det Norrbyn som ligger i Bjurholm socken, Västerbotten med relativ närhet till Trehörningsjö..
 
Trehörningsjö församling [1890]
Hemort: Lomviken
Län: Västernorrland
Hushåll nr: 170
SVARvolym: 000379  Kort nr: 11
Sida: 15  Rad: 20
Jonas Berggren f. 1821 Gideå, Torpare
Elisabet Kristina Persdotter f. 1843 Trehörningsjö
Sara Elisabet f. 1849 Gideå (dotter i 1:a giftet)
Hedvig Kristina f. 1879 T-h.sjö
Johan f. 1881 T-h.sjö
Levi f. 1887 T-h.sjö
Mvh/Peter

2003-07-01, 17:04
Svar #2

Utloggad Jenny Forsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-21, 22:18
    • Visa profil
Jonas Berggren är mycket riktigt hemma hörande i Trehörningsjö församling 1890. Men större delen av familjen flyttade efter hans död upp efter kusten, och bosatte sig i närheten av eller i Norrbyn i Nordmaling eller ute på Skäret. Därför efterlyser jag dom i Västerbotten, eftersom deras barn och barnbarn troligen är bosatt här i Västerbotten.

2003-07-01, 19:20
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Även Nordmaling församling hör dock till landskapet Ångermanland - indelningen här i Rötter följer ju Landskapen och inte länen.. Ser att Norrbyn/Skäret dock är i gränstrakterna minst sagt.. Men eftersom de kanske känner sig som västerbottningar, så ligger väl frågan lika så bra här

2003-10-24, 04:36
Svar #4

Utloggad Marie Kvarnström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-01-17, 18:34
    • Visa profil
Hej Jenny!
 
Jag är intresserad av släktforskning och ska precis till att börja leta efter ättlingar då jag av en händelse snubblar över ditt inlägg! Jag tror att jag kan vara en ättling till den son, Johan född 1881, du nämner i ditt inlägg. Min mormor har nyligen gott bort och lämnat en del handlingar efter sig ang. sin far och mor. Där nämns Johan född 1881 som min mormors far och en Amanda som hennes mor. Johan har även syskon som stämmer överens med de namn du listat. Hör gärna av dig om du finner mitt inlägg intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna