ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmström, född förmodl under 1880-t  (läst 700 gånger)

2000-09-29, 14:15
läst 700 gånger

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
En man som jag inte har förnamnet på, men vid efternamn Holmström och född som ovan, flyttade till Stockholm i början av 1900-talet. Arbetade där som mjölkbud el som anställd på föregångaren till Mjölkcentralen.
Blev 1907 far till en dotter u ä. Modern var då skriven i Johannes församling, Stockholm. Tycks ha bott kvar i Stockholm resten av sitt liv.
Ringer detta vaga bekant för någon, vore jag tacksam för svar.
Hälsningar
Elin Ericson

2000-09-29, 15:03
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil

2000-09-30, 01:44
Svar #2

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Skulle nog snarare vilja säga att det finns en väldig massa med Holmströmmare födda i Västerbotten under 1880-talet.
Problemet med Folkräkningen är ju att sökningen på efternamn inte funkar på barnen som bor hos föräldrarna, utan bara på dem som står för sig i hfl.
 
Källa:
 
http://www.foark.umu.se/folk/ac/Sok.asp?sellan=V%E4sterbottens+l%E4n&txtfnamn=&selarkbild=&txtenamn=holmstr%F6m&ns=exakt&fodd=&selar=Exakt&fodfors=&fscbkod=&hemort=&yrke=&selkon=&sortering=&selciv=&action=S%F6k
 
Går man igenom familjerna, så ser man att det finns en rad personer som stämmer in på dina uppgifter med efternamn och födelseperiod.
Blir nog knepigt att hitta rätt person, såvida du inte får mer kött på benen..
 
Mvh Patrik

2001-01-14, 02:19
Svar #3

Helen Ohlsson

Denne eventuelle Holmström är min mormors far.
Mormor tror att han hette Holmström och att han kan ha varit från Dalarna.
 
Så här såg han ut:
http://members01.chello.se/aha/slakten/holmstrom/
 
Kanna han igen? Någon?
aha@chello.se

2001-01-14, 11:17
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Jag antar att ni varit i kontakt med Mjölkcentralen om dom eventuellt har kvar gamla anställningsregister?
mvh
Lena

2003-06-03, 00:18
Svar #5

Utloggad Gunilla Wikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2011-08-05, 16:59
    • Visa profil
Hej Elin
Bouppteckning efter avlidna Helena Karolina Hedlund i Krångfors Skellefteå landsförsamling den 28/8 1918 ger vid handen att hennes systerson Viktor Holmström är bosatt i Stockholm år 1818. Viktor Holmström född 1889 i ort Blekänget Skellefteå landsförsamling av föräldrarna Anders Jonsson Holmström född 1849 och Eva Kristina Karlsdotter Hedlund född 1849. Källa förutom nämnda bouppteckning har varit 1890 år folkräkning. Själv har jag inte någon släktkoppling till familjen Holmström och har följaktligen inte några flera uppgifter att ge. Hänvisar dej därför till husförhörslängderna där det bör framgå när exakt Viktor flyttar från Skellefteå landsförsamling. Du kan också fjärrlåna en bygdebok om orten Krångfors. I boken, som finns på Skellefteå stadsbibliotek, är familjen ifråga omnämnd. Det finns också ett foto på Viktors broder David Holmström boende i Krångnäs(?)
Med vänlig hälsning
Gunilla Wikström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna