ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarsm. dg. Erasmus Larsson vid Degerfors Hammar 1685  (läst 266 gånger)

2000-12-13, 05:53
läst 266 gånger

Kalevi Kiesi

Har någon uppgifter om hammarsmedens dräng Erasmus Larsson vid Degerfors hammar eller om hans familj.  Han förekommer i Karlskoga dombok 1685 på 30.4.1685 tinget med hans hustru Catarina Swänsdotter, som är bärare krävande kompensation för tillfälliga arbetsoförmågan av Erasmus.  Erasmus nämligen har blivit slagits med yxaskaftet på huvudet medan han njöt friskande drycker på en söndag kväll med sina kamrater. Slagaren var Peder Erichsson.  
 
År 1688 grundades i Finland i Bjärnå socken Pojoby ett järnbruk, som levde inte långt. Ryssarna och möjligen också lokala människor härjade bruket år 1713.  I det här bruket finns år 1693 en hammarsmedens dräng Erasmus Larsson som gifter sig med Elsa Johansdotter från Aisböle Bjärnå. Erasmus och hans söner arbetade sedan vid Tykö bruk.  
 
Erasmus tydligen hade två Erasmussöner som var födda på 1680-talet nämligen Swen ( född ca 1683) och Jacob (född ca 1681) men ingen hustru före 1693 finns  i Bjärnå böcker. Swens födelseår har jag gissad från mantalslängder där han förekommer första gången 1698 (15 år?). Hans dödsår är också känd liksom Erasmus'. Vid döden Erasmus har ingen ålder, vilket betyder att han  möjligen har kommit från någon annan socken (från Degerfors bruk i Värmland?).
 
Vet någon vem var Erasmus Larsson och hans hustru Catarina Swänsdotter vid Degerfors? Dog Catarina där och vad hände till Erasmus med barn? Flyttade de till Bjärnå? Var härstammar dessa människor?
 
En kväll sökte jag igen internet med ord par Erasmus Larsson och hittade Göran Ekbergs sidor handlande personner i Karlskoga domböcker 1600-talet. Bingo!  
 
Många namn i saken i domboken passar bra till människors namn senare i Bjärnå utom Catarina Swänsdotter.  Sonen Swen stämmer.  
Jag beställde domböcker om saken från SVAR, men de gav inte svaret om ursprung av Erasmus eller Catarina. Där fanns en bruksskrivare Jons Larsson. Kunde han vara bror till Erasmus?
 
Det finns knappt andra Erasmus i Bjärnå vid det där tiden. Erasmus' barn i det 2. äktenskapet(?) har patronym Erasmiison eller -dotter.
 
Jag skulle var tacksam för varje svar, ty jag har letat efter Erasmus ursprung många år.  
 
Jag hoppas att det här frågan kommer nu i riktiga avdelningen av Rötter.
 
Kalevi Kiesi, Tikkakoski, Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna