ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gädda, Thomas - Ryttare i Karelska Dragonregimentet  (läst 2153 gånger)

2004-03-09, 15:09
läst 2153 gånger

Börje Abramsson

Thomas GÄDDA och Anna Abramsdotter fick en oäkta son i Lövånger 22 Maj 1722 vid namn Jöran, sedemera Corporalen Göran Thomasson Rolig / Utter
 
Thomas Gädda tillhörde Karelska Dragonreg
1721 omnämns han som 55 Thomas Gädda  1:42:20  Wiborgs Läger Gift Hustru? i Finland  
Bruun Wallack 9 gs: 2 tull 1 sahr
Carbinstuka Odugl, Wärja  Handskoftan  Lööss
 
Det jag tolkar av detta att han är 42 år och varit i tjänst i 20 år och att han har löss. Han borde i så fall vara född ca 1679.  
 
1712 omnämns han bara som 55 Thomas Jöransson och inget mer.
 
Jag har i bakhuvudet att jag sett uppgift om att han angavs vara Västerbottning.
 
Så var i västerbotten är han född?
Vem kan vara hans far?
Uppgiften om att han är gift 1721 känns lite osäkert. Han går ut i tjänst 22 år gammal. Skall han ha träffat någon under sin utbildning innan han fick gå ut i fält möjligen? Då är frågan vad gjorde han i Lövånger augusti- september 1721. Levde hans föräldrar? Hade han någon bror eller syster som bodde där. Eller fanns det någon annan anledning till att Han och Anna Abramsdotter träffades?
 
Tyvärr vet jag allt för lite om Karelska Dragonregementet var de hade sitt huvudsäte.
Men Karl XII var ju ute i krig mest hela tiden fram till sin död 1718.  
 
Vem var Anna dotter till och var kom hon ifrån?
 
Thomas Jöransson Gädda är min farfars farfars farfars farfar!!!
Tacksam för hjälp!
Mvh Börje!

2004-03-09, 18:55
Svar #1

Utloggad Krister Lundmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2017-12-22, 17:14
    • Visa profil
Ang Thomas Gädda: Inte så mycket svar på din fråga, men det står inte att hade löss. Inte mer än någon annan vid denna tid i alla fall.
Carbinstuka Odugl, Wärja Handskoftan Lööss Detta är en inventering av hans vapen. Carbinen (gevärets)stock? är skadad och oduglig. Samt att någon detalj i värjans handtag är löst (har lossnat)

2004-03-10, 00:37
Svar #2

Agneta Jonsson

Hej Börje!
 
Vet inte om du har någon nytta av detta men roten Gädda fanns bland annat i Nikkala i nuvarande Nedertorneå socken (då Alatornio). Västerbotten omfattade ju förut både Västerbotten och Norrbotten (och delar av Finland också tror jag). Karelska Dragonregementet talar väl snarare för Finland än något annat. Även i Karelen finns namnet Gädda. T ex i Juotseno församling (Karelen) får dragon Gädda 1743 en dotter vid namn Carin och i Kontiolahti (också Karelen) föds 1728 en Tomas Tomasson Gädda. Kort sagt, jag skulle leta i Karelen om jag var som du.
 
Vänliga hälsningar
Agneta

2004-03-10, 09:54
Svar #3

Bengt Nilsson

Att han inte befann sig i Finland berodde på att ryssarna höll hela östra rikshalvan ockuperad. De finska regementena ingick i Armfelts arm? som efter reträtten från Finland bland annat deltog i anfallet mot Trondheim 1718. Som freden i Nystad slöts först den 30 augusti 1721 var det naturligt att Gädda fanns i Sverige. Som finska trupper under krigets första dryga decennium använts bl.a. till Finlands försvar är det alls inte omöjligt att han hunnit gifta sig under den tiden. Exempelvis föll Viborg och Kexholm först 1710, så dessförinnan var hans hemort relativt oberörd av direkta strider. Även om rekryteringarsbördor och annat naturligtvis var tungt nog.  
 
Den här boken skulle nog kunna ge en del:
 
Grotenfelt, N. Karl  
Anteckningar om indelta dragoner i östra Finland 1644-1721.  
Helsingfors, 1940

2005-01-15, 00:44
Svar #4

Börje Abramsson

Jag såg i någon utredning över Thomas Gädda där han ansågs vara var född 1693!?
Om jag inte är helt galet ute så blev Thomas Jöransson, som han omnämns i tidigare rullar, antagen som soldat  
1700 - 1701 och 1721 var han 42 år gammal!!!
Han måste ha varit född ca 1679 och antagen som soldat i 22 års ålder. Han fick sonen Jöran i en ålder av 43 år med pigan Anna Abrahamsdotter.
Ingen skulle bli mera glad att finna Thomas Gäddas föräldrar än jag, men om inte ?tillförlitliga? uppgifter stämmer så måste det finnas någon naturlig förklaring till felaktigheter.
 
Mvh Börje!

2011-11-08, 12:34
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt 1719 års generalmönstringsrulla (SVAR s 193) tillhörde Thomas Gädda det s k Lappvesi kompani vars chef var ryttmästare Myra.
 
I 1716 års generalmönstringsrulla (SVAR s 314) återfinns Thomas Jöransson Gädda mycket riktigt på rusthåll nr 55 i ryttmästare Myras kompani.
 
Han sägs i rullorna vara karelare, född i Viborgs län, och vara gift med hustrun i Finland.
 
Gården/rusthållet nr 55 ser ut att heta Hietamira (?), och rusthållare år 1716 var en bonde vid namn Lars Jöransson.
 
Vore det omöjligt att tänka sig att denne Lars Jöransson var en (äldre) bror till Thomas Jöransson Gädda?
 
Finns det månne någon som är mer bekant med finsk geografi än jag, och som känner till namnen Lappvesi och Hietamira (?), eller som rentav känner till mer om vad just ryttmästare Myras kompani användes till under det stora nordiska kriget?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2014-02-03, 12:45
Svar #6

Erik Holmlund

Christian> Lapvesi (fi. Lappee) är numer en stadsdel i Lappeenranta (sv. Villmanstrand). Hietamira kan ev. vara Hietamies gård i byn Ihalainen/Ihalais (Lapvesi församling).

2014-02-03, 20:44
Svar #7

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Erik,
 
Och STORT tack för att du redde ut detta!
 
Jag tog nu en nyfiken titt i Boskaps- m fl längder för Lappvesi socken (odaterad, men rimligen från omkring år 1630), och där fann jag faktiskt - i just Ihalais by - en Thomas Ihalain, en Jöran ibm samt en Knut ibm (A0021566_00109).
 
Det känns som lite mer än ett sammanträffande att såväl namnet Thomas som Jöran dyker upp där. Nåt samband med Thomas Jöransson Gädda tycks ju ligga nära till hands, eller?
 
Frågan är om det går att reda ut detta närmare? Känner du möjligen till om några mantalslängder eller liknande för Karelen under sent 1600-tal finns tillgängliga i digital form?
 
Jag fann f ö nu Thomas Jöransson (som nr 55, dock utan gård angiven) redan i 1712 års mönstringsrulla. Han tillhörde då ryttmästare Thomas Åmans kompani som mönstrades i Anjala den 25 september 1712. Han bör således ha varit född senast år 1695...
 
Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian
P.S Stort tack också för dina spännande inlägg om Hans Ersson i Stensund, Sorsele (en annan av min svärfars anor)! D.S

2014-02-03, 22:31
Svar #8

Erik Holmlund

Hej Christian,
 
Det där låter lovande! Vore kul om det gick nysta upp Thomas Gäddas ursprung, och det var du som gjorde den viktigaste upptäckten som du rapporterade om i ditt förra inlägg. Thomas Gädda har en hel del ättlingar i Västerbotten. Jag är dock inte en av dem. Skattelängder för Lapvesi socken borde väl finnas tycker jag, men Karelen har jag aldrig forskat i själv. Skattlängderna borde vara sorterade under Viborgs län, eller Viborgs och Nyslotts län, misstänker jag.
 
Förresten, gjorde en snabb sökning i Hiski-databasen i kyrkoböckarna för Lapvesi, som börjar först på 1740-talet. Noterade en torpare Jöran Jöransson i Ihalais som begravdes 1781, 70 år gammal. Möjligen en yngre bror till Thomas Gädda, eller släkting på annat sätt.
 
Lycka till, och rapportera gärna i denna tråd om du hittar mer  
 
mvh Erik

2014-02-04, 10:21
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
En Jöran Larsson fanns i Ihalais enligt  jordeboken 1700.

2014-02-04, 11:18
Svar #10

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Constantinus,
 
Och STORT tack för detta!
 
Nu börjar det brännas... ;-)
 
Rusthållaren Lars Jöransson (1716) skulle ju passa bra som son till denne Jöran Larsson - och som bror till Thomas!
 
Himla spännande,  
 
Christian J

2014-02-06, 09:52
Svar #11

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen,
 
Den hemsida som Constantinus hänvisade till visade sig ju vara en smärre guldgruva. ;-)
 
Jag fann där bl a följande om folket i Ihalais by:
 
Kvarntullslängd 1638:
 
Knut Tomasson
Christer Nilsson
Christer Larsson
Jöran Ihulainen
 
 
Mantalslängd 1649:
 
Knuth Thomasson med sin hustru
Lars Olsson Wiehlainen (?) med sin hustru
Christer Larsson son
Dragoner:
Mårten Persson med hustru
Per Mårtensson
 
Mantalslängd 1654:
 
Thomas Knutsson (dragon) med sin hustru
Per Mårtensson Sieter (?) (dragon)
Gertrud, dragonhustru
Knut Hindersson Hietamies (dragon)
 
Det vore förstås toppen om det även - någonstans - fanns några jordeböcker eller längder från den andra hälften av 1600-talet? För om nu rusthållaren Lars Jöransson (1716) var son till Jöran Larsson (1700), så var rimligen den sistnämnde född omkring år 1660.
 
Men om inte annat så framgår det ju ovan att det var gott om dragoner i Ihalais by... ;-)
 
Mvh,
 
Christian

2014-02-07, 07:53
Svar #12

Börje Abramsson

Jöran Larsson som far till Thomas Jöransson Gädda 1679!!!
 
Det är dags att göra DNA-analys!!!
 
Jag var på ett föredrag om möjligheterna med DNA i Borås finna gemensamma rötter. Det vore lockande att testa.
 
Jag har grunnat mej grön över var Thomas Jöransson Gädda kom ifrån och vem som kunde vara hans föräldrar.
 
Mvh Börje

2014-02-07, 13:57
Svar #13

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Börje,
 
Ja, det börjar arta sig... :-)
 
Jag rotade raskt vidare, och fann faktiskt en Lars Persson i Ihalais (1674) som - om man får spekulera - skulle kunna vara far till Jöran Larsson.
 
Han dök upp i Friederich von Hartigers kompani, mönstringsrulla av den 1 augusti 1674: Bönderna Lars Persson (ryttare var sonen Mats Larsson) och Knut Andersson (ryttare var sonen Hans Knutsson) i Ihalais (A0053897_00460).
 
I övrigt har jag funnit följande:
 
Rou 1648-49: Knut Thomasson Ihalain (A0055040_00218) samt Mårten Persson Suteri (?).  
 
Mönsterrulla 12 augusti 1651 för Fabian Berndes kompani: Bönderna Knut Tomasson Ihalain och Jöran Hendersson Hietamies (A005637_00034) i Ihalais.
 
RoU 1679: Bönderna Olof Ihalain och brodern Thomas i Ihalais (A0054889_01057).
 
Med tanke på att vår dragon hette Thomas Jöransson Gädda, så lurade jag på om det kan finnas något samband med nämnde Thomas Knutsson i Ihalais?
 
Kanske var Jöran Persson gift med den dotter till denne, eller ättling till den Jöran Hendersson Hietamies som nämns år 1651 (om man tillåts spekulera)?
 
Kanske kan vi gemensamt spåna fram mer kring detta?
 
Mvh,
 
Christian

2014-02-07, 18:13
Svar #14

Erik Holmlund

Börje- Finland är ett av de länder där flest har låtit DNA-testa sig. Ca 3900 personer i Finlandsprojektet på FTDNA. Ser några från Lapvesi socken. Ser också en som heter Ihalainen, men den personen har inte uppgivit ort. Vore spännande med ett YDNA-test på din svärdslinje.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2014-02-07 18:25)

2022-03-06, 12:39
Svar #15

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej!
Här har det varit tyst i 8 år nu. Är det någon som har kartlagt Tomas Gäddas liv närmare under vistelsen i egentliga Sverige, eller vad som hände efter återkomsten till Finland hösten 1721? Jag har försökt, och har väl fått ihop en hel del från militära arkiv, men tappat honom efter återkomsten till Finland. Troligen har han fått avsked ganska omgående, men jag har inte hittat något belägg för det.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna