ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 7.6.2001  (läst 1724 gånger)

2001-03-02, 21:46
läst 1724 gånger

Rune Johansson

Jag tror jag är släkt med Olof Joensson i tre
släktled. Olof Joensson finns i mantalsläng
i Grisbacka 1690-1716. Hustrun Barbro 1717-1718.
Mina släktingar som jag tror är barn till Olof Joensson är Olof Olofsson född 1702 som tar över hemmanet efter hustru Barbro, säljer hemmanet till sin systerson Olof Pehrsson enligt fastebrev 3 april 1745. Olof Olofsson flyttar och blir nybyggare i Ramselet 1738. Olof Olofssons syster enligt ovan heter Brita OLofsdotter gift med Per Mårtensson i Grisbacka. Den tredje anan efter Olof Joensson är Anna OLofsdotter gift med Erik Mårtensson i Ytterhiske. Enligt dödsbok är Ol Joensson i Grisbacka fader till Anna Olofsdotter.
Erik Mårtensson blir målsman för Per Mårtenssons enligt ovan omyndiga barn Eric Jacob. En möjlig tredje dotter till Olof Joensson är Margareta Olofsdotter gift med Jacob Forsell.
En indikation till detta släktskap är att Per Mårtennson, Erik Mårtensson, Olof Olofsson samt Jacob Forsell faddrar till varandras barn.
Kan någon ge besked om detta spörsmål ?
 
MVH
 
Rune

2001-03-03, 08:45
Svar #1

Rune Johansson

Staffan Bengtsson fullständiga svar under Degerfors socken för förfrågan om Olof Olofsson i Ramsele ger även svar på Olof Joenssons övriga barn.
Tack ännu en gång Staffan.
 
MVH
 
Rune

2001-05-06, 14:40
Svar #2

Rune Johansson

Staffan Bengtsson skriver under Degerfors socken att Olof Olofsson son till Olof Jonsson och att detta bevisas av 1759 vårtinget där Olof Olofsson i Ramsele uppges vara moderbroder till Olof Persson i Grisbacka.
 
Detta förutsätter ju även att Olof Perssons moder  
Brita Olofsdotter är dotter till Olof Jonsson.
Finns det någon som kan ge ett sådant bevis ?
 
MVH
 
Rune

2001-05-06, 22:40
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
I mantalslängden för Olof Jonsson 1703 är antecknat dottern Britta första gången. Hon bör då ha fyllt 15 år och vara född ca 1687-88.  
 
Enligt länsräkenskaperna gifter sig Per Mårtensson i Grisbacka år 1705. I mantalslängden hos Olof Jonsson försvinner en dotter mellan 1705 och 1706. Hos Mårten Persson (Per Mårtenssons far) tillkommer en sonhustru under samma period.
 
Vi vet att Per Mårtenssons hustru hette Britta Olofsdotter. Hon dog 1743 23/12 vid en angiven ålder av 55 år, dvs född ca 1688.
 
Vidare finns, som tidigare omnämnts, ett par belägg i domböckerna på att Per Mårtenssons son Olof var systerson till Olof Olofsson. Olof Olofsson efterträder ju Olof Jonsson i mantalslängderna i Grisbacka.
 
Någon Olof Persson i Grisbacka, som skulle ha kunnat vara far till Olof Olofsson, har inte existerat.

2001-05-06, 23:22
Svar #4

Rune Johansson

Hej Staffan
 
Tidigare var jag 99 % säker på att Olof Olofsson son till Olof Jonsson, nu är jag 100% säker.
 
MVH
 
Rune

2001-05-07, 12:39
Svar #5

Tommy Andersson

Hej Rune och Staffan,
Vilka barn hade Per Mårtensson och Brita Olofsdotter tillsammans? Har en Dordi Persdotter f1709 i Grisbacka

2001-05-07, 22:48
Svar #6

Rune Johansson

Hej Tommy
 
I A1:1 noteras sönerna Mårten, Pär och OLof
från och med A1:3 noteras dottern Anna
från och med A1:4 noteras dotter Margareta och sonen Erik, samt fom A1:5 sonen Jacob
Mårten född ca 1713
Pehr född ca 1714
Olof dödd ca 1720
Anna född 1723-01-13
Margareta född 1726-01-06
Erik född 1728-11-03
Jacob född 1731-12-25
 
Däremot har jag inte kommit i kontakt med Dordi som dotter, däremot fanns det ju en del pigor i Grisbacka dessa år som hette Dordi men ej angivna efternamn.
 
 
Rune

2001-05-08, 06:46
Svar #7

Rune Forsgren

Tommy,
Har du mer uppgifter om Dordi Persdotter?

2001-05-08, 07:08
Svar #8

Tommy Andersson

Rune,
Hon gifter sig 1744 med Erik Eriksson från Västerhiske och dör ca1770 där

2001-05-08, 23:19
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tommy
 
Din Dordi Persdotter kommer egentligen från Degernäs och var dotter till Per Nilsson, som finns på hemmanet nr 6 åren 1708-1709 varefter han utgick soldat och dog.  
 
Dordi kommer till Grisbacka tillsammans med modern Anna Andersdotter och systern Anna Persdotter i samband med att modern kräver och får besittningsrätten till sin avlidne makes Per Nilssons fadershemman i Grisbacka. Pers fader Nils Andersson fanns på hemmanet 1669-1696 enligt mantalslängderna. Hans Andersson och dennes son Anders Hansson hade under mellantiden innehaft hemmanet.  
 
Dordi säljer sin del av bördsrätten till systern Anna som 1729 gifter sig med Anders Persson från Västerhiske. Själv gifter sig Dordi första gången 1736 med soldaten Jacob Lydig och andra gången med Erik Eriksson från Västerhiske.
 
Apropå Rune J:s pågående forskning om Olof Olofsson i Röbäck kan sägas att det finns indicier på att Olof Olofsson och Jöran Eriksson i Röbäck var kusiner till Dordis far Per Nilsson.

2001-05-08, 23:49
Svar #10

Tommy Andersson

Tack Staffan,
 
Hade noterat Per Nilsson som fader men hade slarvat med noteringar om källorna. Hade däremot inget om modern. När det gäller Dordi Persdotters andre make Erik Eriksson borde det vara hans andra gifte, jag har noterat minst en son född före 1744.
Har också Jöran Eriksson bland mina anor, på vilket sätt skulle Per Nilsson och Jöran Eriksson vara kusiner?

2001-05-09, 06:44
Svar #11

Rune Forsgren

Anna Andersdotter dör som Anders Perssons i Grisbacka svärmoder 1733.

2001-05-11, 20:39
Svar #12

Tommy Andersson

Rune J, Rune F, Staffan m.fl.
Har letat igenom pappershögen igen efter indicier som stöder Staffans uppfattning om kusinskap mellan Jöran Eriksson, hans halvbror Olof Olofsson d.ä. och Per Nilsson.
Jag hittade då en liten notis jag gjort om ett mål på vårtinget 1696 där:
 
Jöran Eriksson och hans syskon samt rådmansänkan Brita Nilsdotter har arvsfordringar i Nils Anderssons i Grisbacka hemman.
 
Det skulle kunna betyda att Anders Larsson i Grisbacka är farfar till Per Nilsson och morfar till Olof Olofsson d.ä. i Röbäck och naturligtvis då också morfar till Jöran Eriksson, Jöran och Olofs mamma är ju Margareta Andersdotter.
Var det möjligen detta du hade i åtanke Staffan?

2001-05-11, 20:46
Svar #13

Tommy Andersson

Nu blev det nästan lite svårt att hålla reda på gubbarna. Vän av ordning kanske frågar sig: Vem är Anders Larsson i Grisbacka?  
Jag har även en notis nånstans som visar att Erik Olofssons fru hette Margareta Andersdotter och var dotter till Anders Larsson i Grisbacka.

2001-05-11, 22:37
Svar #14

Rune Johansson

Hej Tommy
 
Tack för dina upplysningar som var nya för mig.
 
Rune J

2001-05-11, 22:55
Svar #15

Tommy Andersson

Hej Rune
 
Jag har dock ingen uppfattning om vem rådmansänkan Brita Nilsdotter är och på vilket sätt hon är släkt med Nils Andersson-Anders Larsson, kanske du vet något?  
Det kan ju tänkas att det är hennes avlidne make som är arvsberättigad.

2001-05-12, 06:42
Svar #16

Rune Johansson

Hej Tommy
 
Tyvärr vet jag inget om rådmansänkan Brita Nilsdotter. Jag har nyligt börjat  forska på 1600 tal.
 
Rune

2001-05-13, 09:33
Svar #17

Rune Johansson

Jag har tittat på av Tommy hänvisade paragraf från 1696 att det det är saliga rådmannen Hans Ersson efterleverska dygdesamma matrona Brita Nilsdotter som har arvsfordringar i Nils Anderssons hemman i Grisbacka.
Vet någon när denna rådman levde, detta skulle väl ev indikera om Brita Nilsdotter dotter till Nils Andersson.
 
Rune

2001-06-02, 12:29
Svar #18

Rune Johansson

Hej  
 
Jag har svårt att läsa och tolka en paragraf 10 i renoverad dombok 31 oktober 2 och 3 november 1715.
Som jag läser denna står det ungefär
 Sven Jöransson i Norrfors fordrade arv efter sin svärmoder Anna Olof Mårts ifrån Stöcksjön som hos ? Thomas Brömschölds änka i Brännland för en tid sedan blivit död vilken och sedemera med döden avgått. Olof Jonsson i Grisbacka å sina systerbarns vägnar det hans syster i livstiden i tio års tid fött denna Anna och henne heder och vederbörligen begrava......
 
Av ovanstående framgår att Olof Joensson har en syster gift med en Thomas Brömschöld, men finns det även ett samband med Anna Olof Mårts i Stöcksjön.
 
Tacksam för hjälp.
 
MVH
 
Rune

2001-06-02, 13:01
Svar #19

Tommy Andersson

Rune,
 
Thomas Jonsson Brömschölds änka hette Sara Jonsdotter, hon kvitterar ut mannens lön, Thomas troligtvis stupad 1709.  
Jag tyder ovanstående domboksutdrag som att Sara Jonsdotter är död och Olof Jonsson bevakar barnens rätt till ersättning av Sven Jöransson.
Det står ju att Svens svärmoder har bott hos Sara Jonsdotter, så Anna behöver inte vara släkt med Olof Jonsson eller hans syster.

2001-06-02, 13:32
Svar #20

Tommy Andersson

Thomas (och Sara?) hade en dotter Anna f.1700 som gifter sig med länsman Petter Black i Avan, Lövånger. Jag tror att det var 1721.
 
Jag kan också citera Staffan Bengtssons inlägg från 1999-10-16:
 
Anna Tomasdotter Brömsköld. Fadern Tomas Tomasson Brömsköld var soldat i byn Brännland. Hans hustru Sara var dotter till Jon Esbiörsson i Grisbacka, som var inflyttad dit från Norrbyn i Nordmalings socken
 
Notera Staffans uppfattning om patronymikon på Thomas.

2001-06-02, 13:43
Svar #21

Rune Johansson

Hej Tommy
 
Tack för dina klarlägganden och upplysningar.
 
Rune

2001-06-02, 18:51
Svar #22

Rune Johansson

Hej
 
Enligt kort 5/20 F11 med gamla bouupteckningar finns följande noteringar angående Sven Jöransson och svärmodern Anna Bertisdotter.
(Tydningen får dock tas med en nypa salt då skriften ngt otydlig för mig)
 Anno 1712 den 17 december lät Sven Jöransson i Norrfors ? sin svärmoder Anna Bertilsdotter vilkens dotter Karin Ohldotter inga barn under varande äktenskap med honom avlat.... Det framgår även att att Sven Jöranssons förra hustru hette Karin Larsdotter samt att barne heter Karin och Jöran.
 
Jag tycker dock det är lite svårt att förstå vilka barns rätt Olof Jonsson skall hävda.
 
Rune

2001-06-02, 20:04
Svar #23

Tommy Andersson

Rune,
 
Olof Jonsson bevakar sina syskonbarns rätt (Sara Jonsdotters)eftersom båda deras föräldrar är avlidna. Antagligen är Sven Jöransson missnöjd med behållningen efter Anna (Olof Jonsson i Grisbacka å sina systerbarns vägnar det hans syster i livstiden i tio års tid fött denna Anna och henne heder och vederbörligen begrava......).

2001-06-02, 21:45
Svar #24

Rune Johansson

Hej Tommy
 
Det är troligast så det ligger till.
Jag tänkte möjligen ett alternativ vore
att Tomas Tomasson eller Tomas Jonsson ev var en son till Anna Bertilsdotter i ett tidigare äktenskap, om jag följer mantalslängd rätt
var hon änka ca 1665.
 
Rune

2001-06-02, 23:18
Svar #25

Rune Johansson

Hej  
 
Jag fortsätter leta ledtrådar till Olof Joensson hustru Barbros ursprung.
En ledtråd var ju en tvist om arv med Per Persson i Hössjön enligt renoverad dombok vt 1692 pagina 602. Jag har funnit att Per Perssons hustru hette Margareta Michelsdotter.
En annan möjlig ledtråd som leder till Hössjö är att när Hans Jöransson i Hössjö får barnet Olof fött 1730-11-06 är Per Mårtensson och hustru i Grisbacka samt Olof Olofsson och hustru ibid faddrar.
Hans Jöransson är ju son till Jöran Eiksson vars hustru och ursprung diskuteras under Jon Thomasson
i Östteg samt Olof Olofsson i Röbäck, men hans ursprung leder dock inte till Hössjö.
Hans Jöransson är gift med Malin Jacobsdotter, enligt hennes dödruna är hon född 1692, gift 1716 samt att föräldrarna är Jacob Nilsson och Karin Persdotter. Företrädaren till hemmanet i Hössjö före Per Persson verkar heta Per Nilsson.
Om Olof Jonsson hustru är dotter till Per Nilsson samt Jacob Nilsson hustru likadeles blir Malin Jacobsdotter och Olof Olofsson kusiner.
Denna hypotes skulle då innebära att Per Nilsson i Hössjö fader till Barbro gift med Olof Jonsson.
 
Det förutsätter även att Jacob Nilssons hustru dotter till Per Nilsson i Hössjö. Kan någon ge ett sådant besked.
 
En annan möjli ledtråd är ? 19 renoverad dombok ht 1715.
Där avsäger sig Olof Jonsson förmyndarskapet för Lars Johansson Backman son Johan som nu är femton år. Vet någon ngt om dessa.
 
MVH
 
Rune

2001-06-03, 10:38
Svar #26

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Jag har en Karin (Katarina) Hansdotter som skall vara född 1690 i Grisbacka. Hon är gift med Jon Mårtensson i Håkmark. Känner någon till Karins anor?
 
Hälsningar
 
Kerstin

2001-06-03, 15:29
Svar #27

Rune Johansson

Hej Kerstin
 
Karin dör 1759-12-01.
 
Enligt hennes dödsruna är hennes fader Hans Andersson i Grisbacka och hon gifte sig med Jon Mårtensson i Håkmark 1717.
Sold Olof Ångerman fadder då Mårten föds 1723-01-15
Sold Ångerman då Erik föds 1725-02-25
Anders Hansson hustru i Grisbacka då Anna föds 1727-08-06.
 
Sold Olof Ångerman är Olof Hansson som även flyttar till Håkmark.
 
Karin, Anders och Olof bör vara syskon med Hans Andersson som fader. Jag känner dock inte till ngt om Hans Anderssons hustru.  
 
Vore tacksam för fortsatt diskussion.
 
Se även vidare diskussion under Olof Olofsson i Röbäck för härledning av Hans Andersson ursprung.
 
 
MVH
 
Rune

2001-06-04, 10:28
Svar #28

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Tack Rune! Fick en känsla för att den Hans som nämns i Olof Olofsson diskussionen var min Hans.
 
Visst finns det en bok om Grisbacka nu? Vem säljer den?
 
Hälsningar
 
Kerstin

2001-06-07, 13:46
Svar #29

Rune Forsgren

Enligt dödbok 1741 hette Hans Anderssons hustru Anna Olofsdotter, hon uppges vara 72 år. Ytterligare bekräftelse på Karin Hansdotter finns i mantalslängden 1718 för Grisbacka. Syster Carin gift i Tjälamark. Syster då i förhållande till Anders, som tar över hemmanet året efter. Och Jon Mårtensson i Håkmark återfanns faktiskt 1718 i Tjälamark.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna