ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förfäder till Gulle Jönsson,Kullesjön,Umeå, född 1470  (läst 1581 gånger)

2005-12-07, 10:54
läst 1581 gånger

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hallå där... jag skulle bli väldigt glad om någon satt med information om Gulle Jönsson som var född 1470 i Kullesjön,Umeå. Gulle avled 1540.
 
Men vem var hans förfäder och barn?
 
Tacksam för svar

2005-12-07, 14:43
Svar #1

Mats Sjödén

Hej
Jag har en Gulle Jonsson f 1470 och död 1540, utan referenser. Han uppges ha varit bonde i Kulesjön, Granön Umeå. Min gren från honom går genom sonen Jöns Gullesson f c:a 1495 i Granö Umeå, död 1564 i Umeå, nämnd 1543 i Granö. Bonde i Granö. Hans son hette Olof Jönsson f 1535 i Umeå, död 1593, och gift med Barbro. Jag har mer framåt om Du är intresserad, men den här grenen hör till det som jag håller på att gå igenom för att täppa till där det fattas referenser. Något om föräldrar har jag dock inte.
Hälsningar
Mats Sjödén

2005-12-08, 21:32
Svar #2

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Hejsan Mats!
 
Jag härstammar från samma personer som du räknar upp. Kan man ta del av din forskning på internet någonstans?
 
Min forskning hittar du här:
http://welcome.to/anglie
jag har dock rätt många sekundära källor, speciellt på den här grenen.
 
Mvh.
/Annelie Eriksson

2005-12-16, 17:40
Svar #3

Utloggad Kim Rönnholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan Mats.... jag får tacka för all information man har fått av både dig och Annelie E...
 
Otroligt släktingar

2005-12-16, 19:01
Svar #4

Rune Forsgren

Den första bevarade skattelängden för Västerbotten är den som förtecknades 1539 av Gustaf I:s skrivare (senare fogde) Michel Ålänning. Den daterades sedan i september 1540 i Stockholm. Före denna vet vi i princip inget om folk i Västerbotten. Så att få fram föräldrars namn eller när folk var födda är nästintill omöjligt.
Ett angivet födelseår, säg 1470, kan bara bli en mycket grov uppskattning baserad på vad vi vet om senare generationer. Det kan slå fel på tiotals år, detta eftersom vi först inte vet när barnen föddes och sedan inte vet om fadern var 20 eller 50 år då.  
Efter 1539 kan försiktiga slutsatser dras om släktskap mellan de som efterträder varandra som ägare av ett hemman. Men med vanliga namn är det osäkert. En Per Persson som efterträder en Per Hansson behöver inte vara en son. Med ett ovanligt namn kan man känna sig säkrare.
Det går heller inte att med ledning av skattelängder avgöra när en person dör. Det enda vi kan säkert se är att ett ägarskifte skett. Orsaken till det kan variera; såsom död, sjukdom, ålderdom eller försäljning. En person som försvinner ur längden kan mycket väl leva såväl 10 som 20 år därefter. Detta vet vi inget om.
Vad gäller Jöns Gullesson i Granö så finns han upptagen redan i den första längden från 1539. Han står sedan för hemmanet till mitten av 1560-talet. Någon fader Gulle Jonsson har jag inte hittat, var finns något om denne? Inte heller har jag noterat att JG skulle varit från grannbyn Kussjön.

2005-12-16, 22:43
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag instämmer med Rune om det vådliga i uppskattning av födelseår, vilket man skall undvika i fall som detta, men vill komplettera vad han skriver på ett par andra punkter.
 
Ägarskap och släktskap kan spåras tidigare, om det finns mer eller mindre samtida handlingar om sådana saker bevarade, typ köpebrev och annat. (Dock är det mycket sällsynt.) Och enstaka gånger kan man väl, åtminstone i de norska (bohuslänska) längder jag studerat från denna tid hitta uppgifter om Olofs änka som Olofs efterträdare på gården, vilket ju tyder på att Olof är död. (Jag är inte lika bekant med svenska längder från denna tid.) Dock, återigen, detta är ovanligt, och i normalfallet är det bästa att skriva nämnd i Brutustorp 1539-1553, omtalad som död sedan länge i dombok 1598, eller vad som nu är fallet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna