ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frankenberg, soldat i Obbola  (läst 496 gånger)

2003-04-24, 15:30
läst 496 gånger

Utloggad Ingela Engelbrektson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-02-15, 13:39
    • Visa profil
Hej
jag har nyss börjat forska i Umeåtrakten och har fastnat på Johan Olsson Frankenberg och hans hustru Greta Jakobsdotter.
Enligt Umeå lfs AI:10 är Greta och barnen inhysesfolk. Johan är då död eftersom hon beskrivs som änka.
Greta dör 1803-06-10 i Obbola
Var och när föddes hon och Johan.
Jag följer sonen Zackris f 1767, d. 1820-03-08 i Obbola och hans hustru Greta (Brita enl Obbola AI:11a s.121) Stina Jonsdotter f.1776  d. 1854-06-04 Obbola.
Var föddes de?
Tacksam för svar  
 
Ingela i Västerås

2003-11-28, 17:53
Svar #1

Rune Forsgren

Ingela,  
Zachris var inte son till Johan, utan efterträdde denne som soldat för roten Frankenberg. Även fadern hette Zachris, och en möjlig kandidat är den Z som var son till Zachris Zachrisson och Martha Persdotter i Stöcke/umeå (sedan Bygdeå och åter Stöcke) som i hfl är noterad som soldat 1790. Hustrun Greta Stina var dotter till Jon Nilsson och Catharina Mårtensdotter i Överboda/Umeå.

2003-11-29, 10:36
Svar #2

Rune Johansson

Möjligen har detta samband med diskussion mitt inlägg av 14/10 Umeå Lands angående Zachris Zachrisson.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna