ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsberg, Karl Johan, f 1856 i Tors fs (D), trädgårdsmästare i UMEÅ  (läst 651 gånger)

2004-11-11, 05:35
läst 651 gånger

Lars Gunnar Sandström

Karl Johan gifte sig med Irena (Erena) Carolina Högberg, f i Åkulla, Bygdeå 1858. De bodde i Rosendal N:o 2, Umeå, där alltså Karl Johan var trädgårdsmästare.
 
Efterlyser ättlingar till Karl Johan och Irena. De fick åtminstone sex barn.

2004-11-11, 11:44
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Lars Gunnar! Jag har inga tips gällande Karl Johans familj. Jag undrar däremot om du vet var Rosendal N:o 2 låg eller ligger? I min barndom på 50-talet låg ett vackert hus på Haga i Umeå mot skogsbrynet i närheten av Erikslunds folkets park. Jag har för mig att vi kallade det Rosendal eller något med Rosen. Norr om fastigheten var Brants trädgårdsodlingar. Eftersom du säger att han var trädgårdsmästare, så kanske det är just det huset jag minns.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-11-12, 22:01
Svar #2

Lars Gunnar Sandström

Ann-Marie!  Jag vet tyvärr inte var Rosendal ligger/låg. Min mammas faster Hildur Sandström, född 1891, skriver i sina 'minnesanteckningar' att hon är född i Rosendal. Gamla Umebor bör känna till det.
Mvh LGS i Luleå

2004-11-15, 11:00
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars Gunnar! Det gamla bostället, som jag syftade på låg på kvarteret Rosenborg. Alltså var det Rosenborg, som vi kallade bostället.
 
Idag finns inget kvarter Rosendal i Umeå och finns inte med bland kvarter, som försvunnit. Jag har ändå en svag aning om att vi åkte skridskor på ev. Rosendal och att det låg på den östra delen av staden. Det skulle isåfall ha varit en benämning på en del av staden och alltså inte ett kvarter. Jag kan mycket väl minnas fel.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-11-17, 09:26
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars Gunnar! Hoppas du inte tycker jag är tjatig, för det här ger inte svar på din fråga, men jag måste tala om att minnet sviktar inte.
 
Som av en händelse tittade jag i ett häfte med Västerbottens författare och om poeten Lars Lundkvists revir Öst på stan i Umeå. En skylt finns, som talar om var poeten växte upp. Den är placerad i kvarteret Rosendal. Vintertid fanns där en skridskobana, vilken en gång var ishockeylaget Björklövens födelserink. Detta var poetens trakt för lek och upptåg i ungdomen.
 
Där har du kvarteret Rosendal! Konstigt att jag fick uppgiften att det inte finns och inte fanns något kvarter Rosendal.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna