ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ev ättlingar till Theodoricus Petri Ruuth från Finland, 1560-1617, Umeå lfs  (läst 1260 gånger)

2004-01-25, 09:42
läst 1260 gånger

Magdalena Larsson

I uppslagsverket Svenska män och kvinnor (Shlm 1949), band P-Scheldon, s 418, finns under uppslagsordet Ruuth följande information om släkten och om Teodoricus Petri.
 
Anfader är en Jöns JUTE som var borgare i Borgå, Finland, under 1500-talets förra hälft. Hans son godsägaren Peder Jönsson (död trol 1561) adlades 1559 och blev stamfader för ätten Ruuth i Finland av vilken flera medlemmar p g a ofrälse giften övergick i borgerligt stånd. En son till Peder Jönsson var kronofogden och sångboksutgivaren Didrik Persson Ruuta.
 
Om Didrik Persson Ruuta (Theodoricus Petri RWTHA) står att han var född omkring 1560 i Borgå som son till Peder Jönsson och (sannolikt) Gertrud Bertilsdotter. Inskrevs vid Rostocks univ 1581, magistergrad 1584. 1588 anställd vid konungens kansli. Kronofogde i Västerbotten 1594-1602, åren 1598-99 var han även landshövding. Utvisades ur riket 1602 som anhängare av Sigismund. Död i Polen före 1617. Gift med Angorina Silfwersparre.  
 
Av mig är en son känd, nämligen Karl Didriksson Ruuth. Båda dessa, samt släkten i helhet, finns också omskrivna i Svenskt Biografiskt Lexikon.
 
Då jag vid ett flertal tillfällen stött på namnet Ruuth med diverse stavningar har jag börjat intressera mig så smått för eventuella ättlingar. Senast igår fann jag sent omsider här på Anbytarforum en Hans Persson Jute efterlysas, nämnd på Röbäck 1681. P g a namnet finner jag det inte osannolikt att denne skulle vara ättling till Didrik Persson, förutsatt att den senare fått en av mig okänd son som stannat kvar och som i sin tur låtit namnen Peder och Jute gå i arv. Röbäck är ju bara ett stenkast från landshövdingshemmanets tidigare gränser.
 
Jag undrar därför om någon stött på lämpliga kandidater till det hypotetiska släktträdet?
 
MVH
Magdalena Larsson

2004-08-27, 21:28
Svar #1

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Jag känner inte till mycket om mäster Didriks familjeförhållanden (utöver det som står att finna i gängse biografiska uppslagsverk), men däremot kan jag tillägga att en (sannolik) släkting till honom vid samma tid fanns i Tornedalen (Se vidare Härnösand stifts herdaminne:
http://www.solace.mh.se/~blasta/herdamin/nedertornea.pdf):
 
Eskillus Andreae Ruuth. Död 1596. Kyrkoherde i Kemi 1558, Kyrkoherde i Torneå 1566-96.  
Gift med Barbro Håkansdotter
Barn:
1. Anders Eskilsson
 
Dessutom har det, på av mig okända grunder, hävdats att fogdebiträdet och birkarlen Mårten Enevaldsson (Äijälä) i Pirkkiö, Nedertorneå sn (omnämnd åtminstone 1572-1601), vilken var nylänning, var en släkting till Eskillus Andreae Ruuth.
 
Huruvida någon av dessa har något samband med senare Ruuth-släkter är obekant för mig.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-08-28, 13:57
Svar #2

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/

2006-08-12, 15:00
Svar #3

Utloggad Inga Lill Henricsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-02-04, 09:49
    • Visa profil
Hej!
Jag är nog ute och reser antar jag, men min mans mormor var född Ruuth och det talades i släkten om att hennes förfäder skulle kommit från Finland. Tyvärr har inte min man kommit längre tillbaka än på slutet av 1700-talet i Stockholm och en rotebåtsman Johan Ruuth f.1792 (om det nu är rätt man). Senare, en av sönerna, porslins-arbetare Gustav Adolf Ruuth f. 1833, hans son bleckslagare Gustav Adolf f.1865 flyttade till Malmö där han träffade makens mormorsmor.
Inte vet jag om de kommer från den finska släkten, och min man är nog lite tvivlande, men det skulle vara roligt att veta.
mvh Inga Lill Henricsson

2006-08-12, 23:12
Svar #4

Bo Johansson

Tjaba
Jag har en anmoder Eva Brita Ruuth född ca 1724, gift 17481204 i Jönköpings Kristina med en Mästerstockmakare Magnus Ekman född ca 17210308 och jag har nästan ingen aning om Eva Britas far. Ev. Peter Göransson Ruuth??? och om dessa har något med Finland att göra????
från bosse i Va´stena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna