ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Olofsson, dagakarl Robertsfors? (1824-1871)  (läst 343 gånger)

1999-08-08, 15:15
läst 343 gånger

KarlGösta Schedvin

Min morfar hette Erik Andreas Eriksson (skeppstimmerman, sjöman mm). Han var född 1858-03-19 i Bygdeå och avled 1929-03-09 i Sikeå, gift 1) med Anna Holmberg (1859-1899) och 2) med M M Flank från Umeå. Han hade en broder, Johan F Eriksson f 1869 som i sin tur var gift med K K Lindberg f 1879 i Nysätra.
Morfars föräldrar var Margareta Christina Käck. f  1837 i Burträsk samt Erik Olofsson f troligen 1824-06-01 och död 1871-11-08.
Jag kan inte finna E O:s födelseort. En uppgift är dagakarl f. enl ovan i Sthlm län men i Bertil
Boethius bok Robertsfors bruks historia sid  
221 finns namnet värmlänningen E O och enl. min mamma torde han härstamma från trakten av Filipstad (Långban?)
1 Kan någon hjälpa mig med detta problem? Jag har sökt i för mig tänkbara församlingar både i AC och S län.
2 Finns det någon med koppling (anhörig eller bekant) till släkten Andreas Eriksson, Sikeå?
Med vänlig hälsning! Karl-Gösta Schedvin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna