ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Käck Krigsman, trumslagare i Lövånger  (läst 3074 gånger)

2012-03-07, 22:22
läst 3074 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Förresten, är det någon som vet när och var denna Helena Jönsdotter avled?

2012-03-07, 22:43
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Britt-Marie!
 
>OBS,Erik kan faktiskt ha flyttat från Lövångers församling utan attest och förslagsvis till Burträsk som hade ett rote KÄCK

 
Det var en, åtminstone för mig, överraskande tolkning av anteckningen i husförhörslängden (Lövånger AI:4, avdelning 1, s 255):
 

 
Namnet är inte struket. Det finns inget årtal i kolumnen för avflyttning. Anteckningen utan attest står framför namnet och verkar inskriven vid samma tillfälle som namnet. Och varför skulle han kallas redan Käck före flytten till Burträsk?
 
Vidare - om du anser att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric, varför står det här att han är född 1777? Skulle prästen inte känna till att han var född 1775, trots att han troligen under större delen av sin uppväxt bott hos sin far i Fjälbyn och detta finns antecknat i samma del av husförhörslängden (s 106)?
 
I nästa avdelning av husförhörslängden, som omfattar perioden 1792-1804 (Lövånger AI:4, avdelning 2, s 268) finns inte någon anteckning om att han kommit (tillbaka) till Lövånger. Den tidigaste anteckningen här talar om att han tog nattvarden 1793. Ingenting antyder att han skulle ha varit borta i glappet mellan längdernas anteckningar.  
 
Lövångers kompani bestod av soldater från Burträsks och Lövångers församlingar, och vid den här tiden fanns det mycket riktigt en soldat vid namn Anders Isacsson Kjäck i Kvarnbyn i Burträsks församling. Det är tänkbart att ynglingen Eric bodde i Burträsk när han 1790 blev antagen som trumslagare och att han därför fick ett namn med anknytning till Burträsk men att det vid tillfället inte fanns någon lämplig bostad åt honom där och att han därför genom regementets försorg flyttades till Lövånger. Det är givetvis bara spekulationer, men det skulle eventuellt också kunna förklara varför han hamnade i Lövånger utan flyttattest.
 
Jag kan förresten också nämna att Eric Kiäck Krigsman tydligen avled 1814-08-07 av skador som han två dagar tidigare fått i slaget vid Midskog i fälttåget mot Norge. Visserligen kan jag inte ange någon primärkälla, men jag bedömer uppgiften som tillförlitlig (se http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=91&t=5414).
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-07 22:47)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-07, 22:53
Svar #2

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Anteckningen om utan attest kan väl lika gärna betyda att han flyttat in i församlingen utan attest, eller har jag fel? Han behöver ju inte ha flyttat ut.

2012-03-08, 04:09
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hans Olof & Anton: 0. Då spörs det kanske vem som istället begravdes i Nederluleå [C:3,s274] 17. Maii 1752 ?
Bra fråga, Anton: jag har inte funnit henne i AI:5, ej begravd före 1805 men levande åtminstone 1793-05-26 då sonen Mikael begravs.
Erik Käck börjar få barn först 1794-09-04 [C:4,s13] och då finns Luleå-anknytning bland dopvittnena...
 
3. Att Erik Käck skulle vara född 1777 förekommer som sagt blott 1 gång - annars (om något årtal ö.h.) 1775!
1777-uppgiften är dessutom första gången han nämns, och uppgiften troligen från Militären - varför som sagt utan attest  
möjligen kan förklaras. Och senare uppgift om födelseåret 1775 (vartåt även då Militären alltmer lutar) närmast en korrigering ?
 
Nej: trumslagare Käck och soldat Käck är knappast samma rote ...
Det finns en Erik (Persson) Käck *1777-05 i Skellefteå, döpt i Lövånger, men upptagen på annat håll.
Anders Isaksson Käck *1763-11-20 är för ung att ha någon son Erik uppkallad efter sig ens 1777!
Det vore intressant med förslag på alternativ kandidat.
 
5. Vad finns att säga om dopvittnet 1799-01-08 för Greta Sofia Karolina: Erik Jonsson i Bjurön [C:4,s42] ?

2012-03-08, 08:58
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Stig-Lennart!
 
Du talar i gåtor och argumenterar mot slutsatser jag inte har dragit.  
 
0. Så länge jag inte sett ett enda handfast indicium för att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric ser jag ingen större anledning att under den här rubriken diskutera Helena Jönsdotters ursprung. Att kyrkböckerna i Lövånger för henne uppger en annan Helenas födelsedatum, anser jag tyda på att en förväxling mellan dem skett vid något tillfälle. När och var har jag inte tagit ställning till. Gissningsvis skulle det kunna vara när Helenas flyttattest utfärdades i Nederluleå.
 
3. Det är inte alldeles sant. Om du tittar noga på hans födelseår i den husförhörslängd som kanske rätteligen borde heta AI:4b och som påbörjades 1792, så ser du att det även där ursprungligen stod 1777 men att det sedan ändrats till 1775. Än en gång gissningsvis gjordes ändringen i samband med bröllopet 1794 - om hans officiella födelseår varit 1777, hade han väl inte utan vidare fått gifta sig.  
 
5. Jag kan inte påstå att jag förstår vad du menar. Jag tittar och tittar på Eric Jonsson Löfmark i husförhörslängden (Lövånger AI:4, s II:106) och försöker lista ut vad du vill säga...  
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-08 09:55)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-08, 10:17
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Skulle tro att namnet KLAS, som Eriks förstfödde får, kan vara en vägledning.Morfadern heter ju OLOF så då skulle Klas kunna vara farfaderns namn..Klas återkommer ju i sonen KLAS ADAM så det syns viktigt att det får vara med i namngivningen

2012-03-08, 10:36
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag tror att vi kan utesluta att Erik kom från Skellefteå. Jag har gjort en koll på alla Erik födda 1775, men hittade ingen riktig kandidat som kan vara honom.
 
Om, jag säger om, Erik Käck inte är Helena Jönsdotter's son, vad hände då med hennes son Erik? Någon som har tagit reda på detta?
 
Stig-Lennart: Har du gått igenom hela husförhörslängden och inte hittat Helena där eller endast i kyrkostaden där hon bodde i föregående husförhörslängd?
 
När jag kikar i Nederluleå C:3 s. 274 hittar jag endast att en person vid namn Helena Jacobsdotter föds, ingen som begravs?
 
Angående Erik Jonsson i Bjurön så har jag endast hittat en tänkbar kandidat. Han heter Erik Jonsson Löfmark och var född 1770. Han verkar dock vara gift. (Lövånger AI:4 (1778-1804) sid. 106 del 2)

2012-03-08, 14:12
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo hela AI:5, Anton - men jag kan ju ha missat något ...
 
3. Intressant, Hans Olof, att du tar upp den andra korrigeringen också - tyder väl snarast på att 1775 är riktigare ?
Och att inte försöka skapa sig en helhetsbild, kan väl leda till onödiga spekulationer - som t.ex. kring Helena 1751-02-03

Dopvittnet för Erik Krigsmans dotter Margareta Sofia Karolina *1799-01-8 [C:4,s42], drängen Erik Jonsson i Bjurön är,  
Anton, mycket riktigt den Löfmark som gifter sig men först i juni detta år! Hans mor var dotter till Erik Östensson som
hade en syster, Kielu Östensdotter, vars son var den Erik Johansson som gjorde Helena Jönsdotter med barnet Erik *1775-10-04:
m.a.o. var Erik (möjligen Käck) och dopvittnet Erik Jonsson kusinbarn, eller som vi kanske hellre säger idag, tremänningar.
Om nu det kan betyda något ...

2012-03-08, 15:52
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Okej. Det verkar ju märkligt Stig-Lennart, att du inte hittade henne i Lövånger AI:5. Antingen så har väl Helena flyttat ut ur församlingen men inte tagit ut någon attest och att hon därför inte finns med, eller så har hon dött och prästen har glömt att notera henne i husförhörslängden. Vilka andra orsaker kan det bero på att hon inte finns med i Lövånger AI:5? Personer kan ju bara inte försvinna...
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-03-08 15:52)

2012-03-08, 20:09
Svar #9

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Om jag har uppfattat källäget rätt, talar följande förhållanden för att Eric Kiäck är identisk med Helena Jönsdotters son Eric Ericsson:
 
1. Eric Ericsson är född 1775, vilket är ett av de två årtal som kyrkböckerna anger för Eric Kiäck.
 
2. Eric Ericsson är född i Lövånger, dit Eric Kiäck enligt en inte alltför skruvad tolkning av uppgifterna i husförhörslängden flyttar 1790 eller möjligen 1791.
 
3. En tremänning till Eric Ericsson var vittne vid ett av Eric Kiäcks barns dop.
 
Har jag missat några indicier? Utom att det på grund av slarvigt förda och ofullständiga kyrkböcker verkar svårt att hitta någon annan kandidat.
 
Till den helhetsbild som förhoppningsvis ska förhindra onödiga spekulationer hör väl också att Eric Ericsson, enligt två anteckningar i olika delar av husförhörslängden, lämnade Lövångers församling 1791, medan Eric Kiäck av allt att döma förblev bosatt i Lövånger från ovannämnda inflyttning till sin död - bortsett förstås från hans resor i kronans tjänst, av vilka den sista blev hans död.
 
Du får förlåta mig, Stig-Lennart, att jag tycker det är en viktigare del av helheten än Helena Jönsdotters födelsedatum...
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-08, 20:27
Svar #10

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ursäkta att jag frågar, men var är Helena Jönsdotters son Erik antecknad som Erik Eriksson? Jag har inte sett något efternamn när det gäller honom.

2012-03-08, 21:41
Svar #11

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Eftersom hans far hette Erik, var han Erik Eriksson från födelsen. Vanligen skrevs dock patronymika inte ut i kyrkböckerna förrän barnen lämnade hemmet.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-08, 21:54
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Det är sant Hans Olof, men jag tolkade ditt inlägg som att det stått så i kyrkböckerna, vilket jag inte har sett. Jag borde ju givetvis ha förstått vad du menade.

2012-03-08, 22:43
Svar #13

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Från Ing-Maries inlägg i denna tråd: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/6591.html?1323098398
 
Sedan har jag fått fram att Käck är ett soldatnamn och att det har funnits ett Käckrote i Burträsk men eftersom Löånger och Burträsk var i samma militärområde så har han förmodligen blivit förflyttad till Lövånger.
 
Detta kanske kan förklara varför Erik (Helena Jönsdotters son) står antecknad som utflyttad 1791 i Lövånger AI:4 (1778-1804) s. 266 del 2 (Om det nu är han som är Erik Käck). Erik Käck verkar ju ha blivit antagen som soldat omkring 1790, 1791, så det kanske kan vara så att Erik flyttat ut till Burträsk där han blev soldat, men blev sedan förflyttad tillbaka till Lövånger eftersom de tillhörde samma soldatrote. Detta är bara en teori från min sida, döm ut den om ni vill.
 
Edit: Såg nu att Hans Olof kommit med samma teori, nåväl då är jag inte ensam om att spekulera om detta.  
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-03-08 22:48)

2012-03-08, 23:51
Svar #14

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Noterade att primärkällan till uppgiften om Eriks dödsdatum efterfrågades. Man kan i detta fall gå till en mönsterrulla, som upprättades 30/3 1815 i Selsberg. Det uppges där att Erik blev sårad vid Lier 2/8 1814 och att han avled 7/8:
 


 
(SVAR Rullor 1724-, Ämnesordnade handlingar,  Bildid: A0052331_00174)
 
Händelserna vid Lier finns beskrivna på samma webbplats, som Hans Olof tipsade om tidigare.
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_daun 2012-03-09 01:02)

2012-03-09, 01:30
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Anton: jag har redan skrivit att Lövångers trumslagare Käck inget har att göra med Burträsks soldatrote 94 Käck vid denna tid  
(Sven Andersson dör 17 juni 1790; roten vacant tills återbesatt med Anders Isaksson  [BUR/Kvarnbyn,AI:5,s156; A0028754_00226+A0028755_00541]
 
Jag har också frågat bl.a. om det kan finnas någon annan möjlig kandidat till vår Käck, men hittills inget tips fått.
 
Du får förlåta mig, Hans Olof, men du utesluter väl t.ex. ur din källägesgenomgång en av utgångspunkterna som du själv anfört:  
generalmönsterrullorna eller vilket jag resonerade kring under min ursprungliga punkt 2.
Du har väl själv rentav observerat i samband med vigseln att födelseårsuppgiften 1777 är problematisk och troligen korrigerad i bokföringen?  
 
I detta sammanhang kan det kanske vara på sin plats att peka på ytterligare källor till felaktigheter (förutom då det barocka påståendet -
i Lövångers kyrkobokföring - att Helena Jönsdotter *1751  skulle vara verksam i socknen).
Du har ju förtjänstfullt ovan 07 mars - 22:43  bifogat skanningen av Erik Käcks första uppdykande i AI:4, och dess överförande  
senare tillsammans med hustru och barn [s268] och resonerat ifrågasättande utifrån noteringen utan attest. Men en ordentlig granskning
av den källan, ger väl vid handen att med nytt bläck är skrivet säkert för tidigare trumslagen död 89 och den nye ( Eric Käck _ 77  
och att vänsterparentesen före Eric avser att att skilja honom från noteringen utan attest - dvs den gäller föregångaren Medelström ?
 
Avslutningsvis när det gäller denna aspekt av eventuella in- och utflyttningar till socknen: varför anta att Westerbottningen Käck flyttat
 in i socknen fast det saknas notering för sådan när han dyker upp - det finns ö.h. taget inte vid någon av hans förekomster i volym AI:4 ?!
 
Sammanfattningsvis: det är icke bevisat att Helena Jönsdotters son är trumslagare Käck - hittills dock enda rimliga arbetshypotes.

2012-03-09, 09:49
Svar #16

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Stig-Lennart!
 
Du har alltså inte flera argument än dem jag räknade upp? Då tycker jag att du ska ta dig en ny funderare på helhetsbilden. Finns det verkligen någon rimlig anledning att hålla fast vid din hypotes?
 
Några kommentarer till ditt senaste inlägg:
 
Vem är Sven Andersson? Är det möjligen Eric Andersson Kiäck du menar (se bifogad pdf-fil)? Om du söker efter tänkbara fäder till trumslagaren Eric Kiäck, så är han faktiskt en minst lika god kandidat som Erik Johansson i Fjälbyn. Det skulle kunna förklara många av konstigheterna kring unge Eric Kiäck. Enligt de kyrkboksnoteringar jag hittat tycks han tyvärr inte ha haft någon son vid namn Eric - vilket naturligtvis är ett stort aber.  Men det finns en perfekt passande lucka i barnaskaran mellan 1774-08-31 och 1777-01-12. I jämförelse med ditt ormmänniskoslingrande för att få Helena Jönsdotters son att passa, skulle det dock inte behövas mycket mera än att prästen glömt att skriva in honom i födelseboken - och att sådant förekommer vet vi ju.  
 
(58.8 k)

 
Problematiken kring Eric Kiäcks födelseår finns det säkert mycket mera att säga om, men det leder knappast någonstans. Jag anser också att 1775 är det mest troliga årtalet, men eftersom vi inte har någon säker uppgift om varifrån Erik Kiäck kom 1790 och ännu mindre om var han var född, finns det ett närmast gigantiskt antal Eric att välja mellan - även om vi sätter på oss skygglapparna och bara söker kandidater som är födda 1775.
 
Förresten, om du fäster så stor vikt vid uppgiften om Erics ålder vid vigseln, har du också jämfört den samtidiga uppgiften om hans hustrus ålder med hennes verkliga - och kända - födelsedatum?
 
Din analys av bläcket gav inte riktigt samma resultat som den jag gjorde för några dagar sedan. Och framför allt: varför skulle prästen skriva in Erik Kiäck på samma rad som en anteckning om företrädaren? Det var inte precis utrymmesbrist på sidan.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2012-03-09 09:57)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-09, 10:51
Svar #17

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hejsan Hans Olof
 
Jag ser att det finns en del viktiga uppgifter som saknas på den länkade personakten
 
Varför inte gå in på http://www.sikhallan.se/Fodelse/BUR1785.htm
Så kan du komplettera
 
 
Vänligen
Susann

2012-03-09, 11:32
Svar #18

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag vet att ditt inlägg, Hans Olof, är riktat till Stig-Lennart men jag vill ändå ställa några frågor.
 
1. Vilka fler Erik än Erik Johansson och Helena Jönsdotters son anser du senare ska kunna bli Erik Käck? Kan du ge några konkreta exempel?
 
2. Brita Margaretas födelsedatum/ålder är korrekt både i födelseboken och vigselboken. I vigselboken står det ju att hon är 20 år gammal vid vigseln, vilket hon ju var så när som på knappt tre månader. (Född 1774-09-03). I födelseboken (Lövånger C:3 1778-1804) finns hon på sidan 149 detta datum, så det datumet är korrekt.
 
3. Om du, Hans Olof, inte anser att Eric Johansson och Helena Jönsdotters son senare blir Erik Käck, vad hände då med deras son?
 
Jag håller med om att det är långt från säkert att han blev Erik Käck, men tills vi har hittat något annat rimligt förslag, anser jag att detta är det mest troliga.

2012-03-09, 11:40
Svar #19

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Tack, Susann! Har du möjligen också en uppgift en Erik Eriksson (Kiäck) född i Burträsk mellan 1774 och 1777?  Helst också med en källhänvisning.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-03-09, 13:33
Svar #20

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tja, vad ska man säga: det är rätt att jag i nattens trötthet såg och skrev fel med Sven istället för Erik.
Men Erik Andersson Käck har inte bara ingen son Erik i FB, sådan saknas dessutom i HFL [BUR/Qvarnbyn,AI:5a,s156,1780-90].
 
Att bygga en ickeormmänniskoslingrande argumentation kring någon du inte ens kunnat finna - det ska jag fundera rejält på!

2012-03-09, 14:10
Svar #21

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Stig-Lennart (och Anton)!
 
Med hänvisning till det jag skrivit ovan - i synnerhet  - avslutar jag för min del denna egendomliga diskussion.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna