ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Andersson född 1786-04-26 Västansjö Själevad(Y) död 1849-10-19 i Röbäck Umeå lands (AC)  (läst 866 gånger)

2001-06-07, 22:36
läst 866 gånger

Rune Johansson

Erik Andersson är min fffff
 
Han hästammar som sagt var från Själevads socken i Ångermaland se min efterlysning under Anders Andersson Nykommen under Ångermaland
 
Inflyttad från Själevad till Umeå 1812-04-30 enligt flyttningslängd och boende på Röbäck 25 och 22
 
Gift 1808 med Eva Maria Jonsdotter född 1783-08-05.
 
Deras barn i Själevad
Eriksson, Anders född 1808-12-14 i Norrbackasjö. Död 1809-04-06 Östansjö
dopvittnen bla Eric Ersson och hustru Margareta Christina ifrån Norrfors.
Eriksdotter, Anna Greta född 1810-03-23 i Östansjö  
Död 1811-05-03 i Östansjö
Jonas Eriksson född 1811-04-20 i Östansjö. Död 1874-08-25 Djäkneböleå Umeå socken (AC)
Jag kommer att komplettera med barnen födda i Umeå socken.
Att hitta urprunget för Eva Maria Jonsdotter var  
intressant och inte 100 % säkerställt, kan eventuellt någon ge fler ledtrådar.
Efter undersökning finns det ingen lämplig kandidat med ursrung i Själevad.  
I Umeå socken föds dock en Eva Maria Jonsdotter 1783-08-05 i Stöcksjö av Bonden Jon Hansson och Anna Greta Persdotter.  
Jon Hansson är son till Hans Hansson Schönhet vars ursprung jag efterlyst under efterlysningar.
År 1801 noteras för Eva Maria till Ångermaland.
En syster till Eva Maria, Margareta Christina gifter sig 1807-09-29 med Erik Ersson från Norrfors vilken med all sannolikhet är dopvittnen till Erik Anderssons och Eva Marias första barn i Själevad.
Eva Maria dör 1870-01-09.
 
Erik Anderssons moder Catharina Eriksdotter gifter om sig 6/11 1814 med Johan Johansson . Dessa kommer inflyttandes från Själevad till Umeå 1816 13/10 med attest 107, och återflyttar 1818 30/3 till Själevad.  
 
Erik Andersson har inte varit guds bästa barn enligt umeå tingslag 18 november 1816 ? 32 har han varit drucken  och sparkat sin moder Cath Ericsdotter om en plånbok.
 
Kan någon ev komlettera med rättstvister när det gäller Erik Andersson. Jag har renskrift av dom flesta tingsprotokoll från ht 1716 till vt 1717
Hustru Eva Maria verkar ha tagit ut boskillnad 1833 12/2. Han verkar blivit omyndigförklarad 1817.
 
MVH
 
Rune

2001-06-08, 18:58
Svar #1

Rune Johansson

Kompletterar med Erik Anderssons barn födda i Röbäck
 
Eric född 14/6 1813.
Faddrar: Bla drängen Pehr Jonsson i Stöcksjön nu i Röbäck ( troligast en broder till Eva Maria )
 
Anders född 27/10 1814 död 6/6 1815.
Faddrar: Bla Torpare Peter Jacobsson i Norrfors och hustru.( Den ovannämnda systern gifte 1810-09-16 om sig med Pehr Jacobsson Torpare i Norrfors )
 
Catharina Margareta född 26/5 1816 död 1/12 1828 12 år.
Faddrar otydliga.
 
Rune

2003-02-01, 17:42
Svar #2

Anton Eriksson

Hej Rune!
 
Erik Andersson är min ffffff och hans son Jonas Eriksson är min fffff. När jag för åtta år sedan gjorde mitt första försök till släktforskning så fastnade jag på Erik Andersson eftersom han var inflyttad från Själevad. Tack vare dina uppgifter vet jag nu lite mer om honom och hans ursprung.  
 
När jag lite slarvigt forskade om honom fann jag endast ett tingsprotokoll (GH 1678). Jag antar att du redan har läst det, men om du inte har det kan det kanske vara till lite hjälp.
 
mvh
Anton

2003-02-01, 21:46
Svar #3

Rune Johansson

Hej Anton
 
Detta var ju intressant
 
Min ffff är samma som din Jonas Eriksson
Min fff är Johan Jonsson född 1839-04-01 i Djäkneböleå som gifte sig 1861-10-18 med Anna Karin Nilsdotter i Böle och bosätter sig på Böle.
Min ff är Nils Johansson på Böle och min far Hugo Johansson på Böle. I och med Volvo Umeverkens utvidgning tvingades vi flytta ifrån Böle.
 
Har du eventuellt någon kunskap var de bodde i Djäkneböle.
 
MVH
 
Rune

2003-02-02, 01:58
Svar #4

Anton Eriksson

Hej Rune!
 
Min ffff är alltså Erik Jonsson (son till Jonas Eriksson), gm Anna Christina Jonsdotter.  
Min fff är Erik Eriksson, f. 1871-08-10 i Djäkneböle, gm Anna Erika Eriksson f. 1877-09-17 från Hössjö.
Min farfar var Johan Albert Eriksson, predikant f. i Djäkneböle 1910-09-18. Han gifte sig med Julia Wiklund, från Djäkneböle 3:12. Det är det hemman som mina föräldrar idag äger Johan och Julia fick min far som är Bernt-Åke Eriksson, organist i Ålidhems församling.
 
Jonas Eriksson köpte på 1830-t hemman nr: 8 i Djäkneböle och det är detsamma som min farfar växte upp i. Idag är den gården uppstyckad på flera ägare men är belägen på den östligaste vägen och bebos av bl.a. fam. Färnerud (sist jag kollade) och fam. Klas Johansson. Flera av de gamla husen finns fortfarande kvar.
 
mvh
Anton

2003-02-02, 10:33
Svar #5

Rune Johansson

Hej Anton
 
Visst köpte Jonas Eriksson Djäkneböle 3.
Den 16 oktober 1833 lät bonden Jon Eriksson i Röbäck genom ombud??? Johan Nordström om lagfart å 33/256 mantal av skattehemmanet nr 3 i Djäkneböle hwilket avhanda inlämnades följande ......
 
Jag har lite svårt att läsa avhandlingen där näms en Carl S??? i Djäkneböle och att Pehr Erikssons barn i Obbola om säljare.
 
Har du ev forskat i detta och om hur Erik Jonsson blev ägare av fastigheten.
Finns det ev ngt kort på Jonas Eriksson ?
 
Tacksam om alla upplysningar då det är några hemmanspapper från 8/2 1875 som berör Djäkneböle som fick mig att intressera mig för släktforskning. Där framgår att bonden G Grohn i Skravelsjö förmyndare för Jon Erssons sönerna Jacob, Karl, Nils och dottern Mathilda samt Johan Jonsson i Ytterhiske för dottern Eva Sofia.  
Avhandlingen handlar om att Johan Jonsson erhåller lagfart på 931/10240 mntl Djäkneböleå 3 som han dels ärvt av fadern Jonas Eriksson dels enligt förestående auktionsprotokoll  för 1925 kronor inropat av sin broder Jonas Jonsson.
 
MVH
 
Rune

2003-02-02, 14:04
Svar #6

Anton Eriksson

Hej Rune!
 
Förlåt mej, det är nog fastighet nr: 3 som du skriver. Jag har nog sett fel när jag skrev av husförhörslängden. Det förklarar också beteckningen (3:12) på mina föräldrars nuvarande fastighet som är en avstyckning av den mark som tillhörde Jonas Eriksson och hans efterlevande.
 
Vad gäller fastighetsaffärer i Djäkneböle så har jag inte mycket kunskap. Jag vet inte hur det gick till när Erik Jonsson övertog fastigheten. Dock måste det ha skett efter 1867 då laga skifte infördes i Djäkneböle. Jag har svårigheter att forska på plats i Umeå eftersom jag fn bor i Västerås.
 
Något kort på Jonas Eriksson vet jag inte om det finns, det är möjligt att det kan ligga undangömt hos någon släkting till mig. Men jag har inte sett något sådant fotografi.
 
Om du vill veta mer om Djäkneböle så kan jag tipsa om ett arbete som gjorts i byn, en skrift som är gjord i en studiecirkel 1996-1997. Det heter Djäkneböle förr och nu och bygger i förstahand på muntliga berättelser och minnen, men också en hel del på arkivmaterial. Där står bl.a. om hur lagaskiftesreformen genomfördes. Om du vill få tag i det materialet så är det enklaste att ta kontakt med Margareta Wolf-Watz (finns i tel.katalogen) i Djäkneböle som ingick i studiecirkeln.
 
Har du förresten någon släkting kvar i Djäkneböle som du känner?
 
mvh
Anton

2003-02-02, 17:19
Svar #7

Rune Johansson

Hej Anton
 
Tack för dina upplysningar
Jag har tyvärr inga släktingar i Djäkneböle som jag känner till. Min pappa och farfar dog båda när jag var 7 år gammal. Jag skulle tro att båda kände en del i Djäkneböle då det fanns en del skogsmark i Djäkneböle som låg under Böle by.
 
MVH
 
Rune

2005-01-09, 21:50
Svar #8

Utloggad Erik Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-18, 21:56
    • Visa profil
Hej på er - kära släktingar!
 
Det var ett tag sedan det skrevs på den här tråden - men jag hoppas på att någon av er (Rune eller Anton) ska se detta!
 
Min farfars farfar hette Jon Ersson, son till Erik Andersson. Min farfar hette Carl Viktor Jonsson och var målarmästare i Umeå. Min far hette Jan-Olof Jonsson och var byggnadsingenjör i Umeå och bodde i Sävar.  
 
I mina släktforskningsförsök för ett tag sedan så fastnade även jag på Erik Andersson eftersom han var inflyttad från Själevad. Gissa om jag gick i taket när jag hittade detta inlägg! Jag tackar för informationen. Och du Rune! Jag är mycket intresserad av alla de upplysningar du har om Erik Anderssons och hans hustru Eva Maria Jonsdotters öden i Röbäck. Jag skulle även vilja veta mer om Eva Maria Jonsdotters anor.
 
Mvh/Erik

2005-01-11, 19:10
Svar #9

Rune Johansson

Hej Erik
 
Jag skickar gärna det an kopia av det material
jag har om Erik Andersson (renskrift av domböcker),men i så fall behöver jag din address.
Jag återkommer med Eva Maria Jonsdotters anor.
 
Hälsningar
 
Rune

2005-01-12, 03:30
Svar #10

Utloggad Erik Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-18, 21:56
    • Visa profil
Hej, Rune!
Kul att du upptäckte mitt inlägg. Det är roligt att upptäcka nya släktingar. Jag tackar så mycket för förmånen att få ta del av ditt material. Du kan väl även bifoga en liten beskrivning över vem du är, var du bor och så vidare. Man vill ju lära känna sina släktingar.
 
Min adress är:
 
Erik Jonsson
Söderlånggatan 1
713 31 Nora
 
Mvh/Erik

2005-01-15, 15:59
Svar #11

Rune Johansson

Hej Erik
 
Angående Eva Maria Jonsdotters anor.
Föräldrar Jon Hansson född 1746 23/4 Stöcksjö död där 1801 6/9 i kolik gift 1773 24/10 Ume lands med Anna Greta Perssotter född 1745 12/7 Degernäs död 1815 2/12 av ålderdom i Stöcksjö.
Jon Hanssons far Hans Hansson Schönhet som finns under efterlysningar.
Anna Gretas far Per Jacobsson i Degernäs och farfar Jacob Olofsson i Degernäs. ( se Degernäs 8 under efterlysningar).
Hennes moder Anna Hansdotter född i Röbäck ( se efterlysningar  Hans Larsson i Röbäck 1670-1743 då speciellt inlägget 8/7-2003.
Om man ser på ovanstående efterlysningar ser man att en del frågor obesvarade, vars svar jag fortfarande söker.
 
Hälsningar
 
Rune

2008-06-25, 20:11
Svar #12

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej  
 
Flyttningslängden för Erik Andersson finns i HII:1 Övrigt 1735-1815 GID 2021.70.91200.Umeå Landsförsamling
Av den framgår att Eva Maria Johansdotter ( ha överstruket)född i Umeå 1783.
Erik Andersson född 1786-11-21 i Själevad  Sonen Jonas född 20/4-1811 som inte haft Smittkoppor.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna