ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dorotea (se Lappland)  (läst 464 gånger)

1999-12-17, 23:28
läst 464 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Har ett litet problem. Hittar ej några födelse- eller döduppgifter på personer födda i Dorotea 1772-1802. Varför är det så svårt? Det är helt tomt på 4 personers föräldrar och jag kan inte komma vidare. Har någon något tips? Det gäller t.ex. Nils Isacsson, född 1772 Dorotea, hans hustru Anna Elia´dotter, född 1777 Dorotea, Carl Jacobsson, född 1798-02-10 Dorotea samt hans hustru Sara Magdalena Samuelsdotter, född 1802-12-25 Dorotea. Det är helt stopp sedan och jag hoppas på lite hjälp utav någon. Mvh, AnnBritt.

1999-12-18, 02:05
Svar #1

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Hej AnnBritt,
 
Jag hoppas följande uppgifter kan hjälpa Dig vidare:
 
Nils Isakssons föräldrar känner jag inte till (det börjar ju bra det här …). Enligt ”Dorotea sockens historia”, sid 153, skulle han vara från Sidensjö. I boken ”Byalaget – berättelsen om byarna Långsele-Högland med omnejd i Dorotea socken”, sid 8, står det att han är född i Sidensjö. Har Du någon annan källa?
 
Anna Eliasdotters föräldrar är Elias Eliasson, f  1749-06-05 i Röström (Fjällsjös födelsebok) och Anna Nilsdotter, f 1747-06-21 i Bellvik, Åsele (”Åseleborna”).
 
Carl Jacobssons föräldrar är Jakob Karlsson, f 1762 i Ormsjö (Tåsjös födelsebok) och Katarina Johansdotter, f 1767-02-13 i Näset (Tåsjös födelsebok).
 
Sara Magdalenas föräldrar är Samuel Israelsson, f 1767 i Ormsjö, Åsele och Anna Ingelsdotter, f 1766-02-18 i Lajksjö, Åsele (båda uppgifterna från ”Åseleborna”).
 
Mvh
Olof Stenum

1999-12-19, 01:46
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Olof. Tack än en gång. Vi tycks ha mycket släkt gemensamt eller också är det så att du forskat om alla bosatta i Dorotea. Jag hoppas kunna ge dig något som du kan ha nytta av. Återkommer. En liten undran: Har du Jon Eriksson Kierveln i din släkt? Jag gissar att vi möts genom honom ev och då kanske jag har något material du vill ha. Kanske jag har något annat om invånarna i Dorotea. Mvh AnnBritt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna