ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Daniel Persson i Brattsbacka, vem är hans mor?  (läst 263 gånger)

2007-10-02, 22:40
läst 263 gånger

Daniel Karlsson

Hej!
 
Jag har läst i Tyko's Brattsbackabygdens historia och även tittat i kyrkböckerna att mina anor går till en viss Daniel Persson f 1780-10-17 (ibland felaktig angivelse 1784). Men vidare till hans föräldrar blir jag lite fundersam. Enligt Tyko skall hans far heta Per Danielsson, och honom hittar jag i födelseboken för Daniel. Men Daniels mor skall enligt Tyko heta Brita Larsdotter f 1751, men enligt födelseboken GID: 2012.13.6800 heter hon Maria Gabrielsdotter.
 
Vad är rätt här...? Jag har läst i forumet tidigare att man skall vara försiktig att helt och hållet lita på Tyko i vissa uppgifter. Kan jag lita på att Daniels mor heter Maria Gabrielsdotter och att Tyko har fel i sin bok??
 
Hoppas på hjälp!
 
MVH
Daniel Karlsson

2007-10-03, 01:16
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 03:55
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Mja, Daniel - det vill nog mera till än en enstaka
misstämmighet för att rubba Tyko...
 
a) Per Danielsson f.1752 finner du som måg [i Hörnsjö,AI:3,s100]  
och gift med Zakris Larssons syster Brita f.1751.
b) I parets vigselnotis 1776-12-26 [C:2,s246]: Dräng Per Danielsson, Umeå Spöland
med Johan Nilssons i Hörnsjö Stjufdotter Brita Larsdr
c) I Hörnsjö HFL ovan hänvisas till att paret från 1778 är på sidan 83 = Högland,  
och där står ju under Per Danielsson och Brita Larsdotter  
din i FB funna Daniel Persson nogsamt noterat född 1780 10/17!  
(alla referenser ur Databas Kråken)
 
Med andra ord finns 3 starkt samstämmiga uppgifter som jävar  
prästens unika fantasisprodukt Maria Gabrielsdr f.    !!!
Notera även att medan alla andra mödrar där upptas med födelsedatum,  
så grejade han inget sådant för denna dam...
 
Vilken troligare Maria Gabrielsdotter har du funnit?
Och, Daniel, när skulle denne Daniel Persson vara i Brattsbacka?
 
undrar StigLennart

2007-10-03, 10:28
Svar #2

Daniel Karlsson

Hej Stig!
 
Det var skönt att läsa ditt inlägg om Brita! Jag har helt enkelt inga fler belägg om Maria Gabrielsdotter som mor (jag håller med att det ser märkligt ut med att andra har födelsedatum och ej Maria).  
 
När jag har varit på forskningscentren i Ramsele och Arninge så säger de anställda att det som står i födelseboken är det som gäller....(kanske har jag lyssnat lite väl mycket på detta då).  
 
Hur vanligt skrev prästerna fel namn i födelseböckerna? Du förstår, jag har fått höra av ovanstående personer att dop var en mycket viktig händelse för kyrkan, och prästerna skulle då ha varit mer seriösa om informationen i samband med födslar än hfl enligt de på SVAR.
 
Angående Daniel P och Brattsbacka, tja de platser jag har noterat på honom är:
född i Högland till 1788
1801-1808 Strömsjönäs, Degerfors
1810-1817 Ottervattnet
1818-1839 Nyåker...han dog där.
 
Du ska ha stort tack Stig!
Ha det gott!
 
Daniel

2007-10-03, 12:18
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 03:55
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan igen, Daniel.
 
Nej, fel i FB (och andra böcker än HFL) är nog inte uteslutna - och bokhållarna  
var ju olika och knappast ofelbara människor !
 
Sven-Erik som jobbat mer med Nordmaling än jag gjort, har tidvis  
ganska många felavvikelserapporter...
 
Vi är båda rörande överens om att vad som verkligen är viktigt är att samla på sig  
en helhetsbild av personen och de sammanhang den befinner sig i  
samt utifrån denna källkritiskt analysera detaljkällorna -  
då först kan man vara någorlunda säker på att hamna rätt.
 
Det är den forskningsmetod som används i Databas Kråken  och som varit mig till mycken hjälp.
 
Varma Hälsningar StigLennart
PS Nej, han verkar ju själv inte ha varit i Brattsbacka änskönt ättlingar dyker upp där...

2007-10-03, 13:17
Svar #4

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Jag har svårt att låta bli att le.
i går Anundsjö-Själevad, i dag Normaling, i morgon  ???
Det finns tusentals felaktiga föräldrar i FB i det material jag gått igenom.
Under vissa tider under 1700-talet är 5-10 % av föräldrarna fel eller saknas helt i FB.
Jag förmodar att större delen av den kunniga släktforskningsrörelsen inser att det finns en högre nivå än FB.
Nämligen kyrkarkivaliernas samlade kraft av FB, HFL, VB och DB till sammans med skattelängder och domstolsprotokoll = Databas Kråken för denna region - i andra regioner andra databaser - där allt är samlat och analyserat och med en avvikelserapport som beskriver kyrkarkivaliens fel.
I dessa databaser inräknas inte de som är uppbyggda på bara en källa som tex FB.
Här finns ju alla grundläggande fel fortfarande kvar och adderas ytterliga av den mänskliga faktorn.
 
En trevlig dag önskar från ön Sikhällan i Bottenhavet
Sven-Erik

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna