ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Burträsk/Bursiljum och Mårten Larssons förfäder  (läst 839 gånger)

2006-11-22, 15:01
läst 839 gånger

simon jonsson

Hej! Jag har en fråga: är det någon som kan fylla i dessa blanka luckor: Mårten Larsson, Svarttjärn, [1667] gifte sig med Sigrid Östensdotter. Mårtens pappa, hette han Lars Eriksson? Och vem gifte han sig med. Och finns några datum på dessa? Och vet ngn ngt om Lars pappa, Erik Olofsson? Och hans pappa Olof Eriksson? Och hans pappa Erik Mårtensson? Jag har bara vaga uppgifter efter Mårten Larsson. Datum? Platser? Fruar? Barn? Vore otroligt tacksam om ngn ville hjälpa mig med detta. Är helt ny inom släktforskarkonsten, men oj vad roligt det är! Mvh / Simon Jonsson

2006-12-05, 20:37
Svar #1

Rune Forsgren

Simon,
familjen har tidigare diskuterats under Lars Churfurstes hustru (Lars en son) och Lars Olofsson Frisk... (en sonson).  
Jag har själv inte kunnat hitta Mårtens föräldrar, så jag är intresserad av uppgiften om Lars Eriksson om någon har bevis för det. Lars Larsson i Bursiljum var väl en son till LE, men att Mårten skulle vara det är jag tveksam inför.  
När jag nu läser igenom de gamla inläggen förvånas jag något över att jag först inte fäste så stor vikt vid att Lars Mårtenssons moder (alltså Mårten Larssons hustru) namnges Sigrid Andersdotter i samband med testamentet 1745. Jag anser det nu vara säkert så.
Tittar man på mantalslängden skrivs ML första gång för hemmanet 1696. Före det står Olof Larsson för det 1686-1695, de sista åren med dotter och måg (=Mårten o hustrun). 1679 - 1684 skrivs hustru Kerstin för hemmanet. 1671-1675 står Anders Carlsson för det, han utskrivs som soldat och dör. Sigrids föräldrar bör då vara  Anders Carlsson och Kerstin.
Möjligen skulle man kunna hitta mer om Kerstin. 1669 står Karin piga för hemmanet, enligt domboken 1685 hade hustru Kerstin en syster Karin.

2006-12-07, 18:03
Svar #2

Rune Forsgren

En av orsakerna till att jag inte trott på Lars Eriksson som Mårtens far bygger på att dennes hustru Rågiel (Rachel) Östensdotter fanns kvar på hemmanet och dog hos sonen Lars. Medan Mårten Larssons moder dog 1716 enligt kyrkoräkenskaperna. De förefaller alltså vara två olika personer.
Men efter lite funderande är jag inte helt säker på detta. Enligt den första husförhörslängden för Burträsk (från 1710) fanns ingen moder upptagen hos Mårten Larsson, däremot en svärmoder. Alltså Sigrids moder Kerstin, och det kan vara hon som dör 1716 med ett svär- försvunnet.Så visst finns möjligheten att Mårten Larsson var son till Lars Eriksson och Rågiel Östensdotter. Dessa hade sju barn enligt domboken 1675. Men, som jag skriver ovan, jag har inte hittat något som tyder på det.

2006-12-07, 21:27
Svar #3

Rune Forsgren

Jämför man mantalslängderna med jordeböckerna, som kanske med en eftersläpning mera reflekterade det verkliga ägandet, är skillnaden i det här fallet att Olof Larsson aldrig är inskriven i jordeboken. Det är hustru Kerstin hela tiden, kanske för att det var hennes arvehemman?
Före Karin piga står en Anders Nilsson för hemmanet några år, men intressantare är nog den hustru Sigrid som finns där före och under många år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna