ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Axel Orm  (läst 2487 gånger)

2006-10-03, 19:50
läst 2487 gånger

Rune Forsgren

I en nu stängd diskussion om Mårten Mårtenssons i Falträsk föräldrar kom även en del andra släkter att beröras, bl a Orm och Plantin i Umeå. Så omnämndes t ex Axel Orms hustru Malin Niurenia. Tidigare har det gått att googla sig fram till de stängda diskussionerna, men jag lyckas inte med det nu. Så jag vet inte riktigt om frågan vem hon var fick något svar.
Av ett par förmyndarskapsärenden på vårtinget 1672 i Umeå får vi dels uppgiften att Malins halvbror var Nils Eriksson Niuren, dels att hennes syskonbarn var rektorn Olaus Plantin. Med dessa uppgifter vet vi att hennes föräldrar var Erik Niurenius och dennes andra hustru Margareta Jonsdotter.
Axel Orms syskonbarn var Jon Jonsson Grubbman. Grubbman och Plantin utsågs till förmyndare för barnen. Daniel Plantin till förmyndare för Niurens barn.  
 
Något årtionde senare dyker det upp en ny Axel Orm i Umeå. Han går soldat för Vännäs och anges vid något tillfälle heta Davidsson, skulle därmed kunna varit son till David Thomasson i Vännäs. Efterr några år blir Axel musikant (Fagottspelare) och flyttar sedan till Piteå. Dör där 1697, följt av hustrun Anna Röbäck 1699. Namnet Axel är rätt så ovanligt vid den här tiden i Umeå, kan det ha funnits släktskap mellan Ormarna?

2006-10-03, 20:12
Svar #1

Rune Forsgren

Den Anna som dör 1699 benämns salig Axel Orms Anna. Det slår mig nu att det kan ha varit en dotter likaväl som hustrun.

2006-10-04, 18:25
Svar #2

Rune Forsgren

Mantal för kyrkobordet i Piteå:
1697   Dulcenisten Axel Orm   II
1698   Dulcenisten död änkan Anna Rööback (-bark?)  -I
1699   hu Anna dulcenistens enka    -I
Hon återfinns därefter inte i mantal. Troligen Anna som dog 1699, men kan ju också ha gift om sig.

2006-10-04, 20:29
Svar #3

Mats Sjödén

Hej
Jag har några gamla uppgifter som anknyter till ovanstående, som jag inte ännu har hunnit eller lyckats kolla.
Enl mina papper är Mårten Mårtensson f i Sorsele 1665, död i Fahlträsk Lycksele 1719 son till Mårten Jonsson Djäkne och Anna Axelsdotter Orm från Sorsele. Hon skulle i sin tur vara dotter till Axel Olofsson Orm död 1672, och Barbara (Barbro) Plantin född 1644, gifta 1664. Barbara är i sin tur dotter till Olaus Petri Niurenius och Malin Zackrisdotter Bure.
Är det här rätt? Är det samma släkt eller är det helt enkelt ett stolpskott?
Jag har tyvärr inga anteckningar om varifrån uppgifterna kommer men jag tror att det förekommer en hel del olika uppgifter om Mårten Mårtensson och hans släkt.
Tacksam om någon kan hjälpa mig.
H-r
Mats Sjödén

2006-10-05, 17:54
Svar #4

Rune Forsgren

Mats,
mycket av det du tar upp diskuterades under den stängda diskussionen, så det är lite irriterande att det nu inte går att komma åt den.
Vad gäller Mårten Jonssons hustru har jag aldrig sett henne namngiven i någon originalhandling, om någon har det vore det intressant att få veta.
Axel Orm och Malin Niurenia hade två döttrar; Margareta (som var gift med Jacob Grubb) och Catharina. Någon Anna finns inte belägg för att de hade.  
Uppgiften om att Axel Orm var gift med en dotter till Olaus Niurenius och Malin Zachariasdotter kommer från herdaminnet. Den måste vara felaktig. Malin Zachariasdotter dog 1675 (eller möjligen något tidigare), inte 1689 som står i herdaminnet. Detta visas av inventarium efter vår sahl moder hustru Malin Zachariadotter den 21 jul 1675. I denna upptas samtliga barn, arvet delas i fyra lotter som barnen parvis får: Zacharias och Daniel, Margeta och Nicolaus, Anders och Oluf samt sahl Malin (arvingar) och Erik. Någon Barbro nämns inte. Att Malin dött tidigare än 1689 visas också på tinget 1677, där nämns Anders Plantins salig kära moder i Baggbölet.
Nils Burman i sin Bureätten ger rätt så fylliga uppgifter om familjen. Han namnger de åtta ovan, dessutom två som dog ogifta. Ingen Barbro.

2006-10-05, 18:03
Svar #5

Rune Forsgren

Staffan,
det finns ju också några kvinnor Orm som kan höra till den ene eller andre Axels släktkrets.
Ingrid Olofsdotter Orm, bosatt på Backen och änka.  Hade flera barn men enl domboken 1699 i förgångna hos sin svåger fältväbeln Lars Lönbohm.
Karin Davidsdotter Orm i Grisbacka. Gift med soldaten Erik Svensson Ångerman.
Anna Orm 1722-36 i Hjukstugan  på Kyrkobordet. Möjligen den hu Anna Davidsdotter som dör 1737, ca 80 år.

2006-10-06, 13:29
Svar #6

Mats Sjödén

Hej och tack Rune!
Här finns en del för mig att reda ut märker jag.
En fråga: Om nu diskussioner under beteckningen Etniska grupper inte längre får finnas, kan man inte försöka överföra dem under släktnamnen i stället (eller efterlysningar) så att vi som behöver hjälpen kan komma åt den?
Kanske en fåfäng önskan men ändå.
Hälsningar
Mats Sjödén

2006-10-06, 20:44
Svar #7

Rune Forsgren

Mats,
Det finns nu en avdelning som heter Särskilda forskningsområden, under den finns Forskning om samesläkter. Där har jag (Allmänt/Mårten Mårtensson i Falträsk) berört Mårtens far Mårten Jonsson. Då i juli lyckades jag komma in på de stängda diskussionerna, nu fixar jag det inte. Några av diskussionerna har gåtts igenom och flyttats, men det mesta är låst.

2006-12-11, 17:24
Svar #8

Rune Forsgren

Enligt jordaboken för 1689 dog Malin Zachrisdotter (fordom kyrkoherdens änka i Umeå) i juni 1675. Möjligen kommer den felaktiga uppgiften i herdaminnet att hennes dödsår skulle ha varit 1689 av att det rör sig om jordaboken för det året.

2006-12-11, 18:23
Svar #9

Rune Forsgren

Fast nu var det ju faktiskt jb för 1686 det stod i, 1689 års skrivning är mera allmän.

2007-05-15, 17:37
Svar #10

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Rune! Axel Orms hustru Anna Rubecka gifte om sig med organist Anders Holm. Anna bodde hos sin dotter och måg i Luleå stad och dog 1728 27/12, var god se Staffan Bengtssons och mina inlägg under Gävle (Heliga Trefaldighet). / Constantinus

2008-07-01, 00:18
Svar #11

Lars

Hej. Om Axel Olofsson Orm var syskonbarn (kusin) med Jon Jonsson Grubbman,skulle det innebära att Jon Abrahamssons hustru Karin vore syster till Olof Svensson Orm,om jag inte misstar mig. Vad vet man om denna Karin? mvh Lars

2008-07-01, 03:24
Svar #12

Lars

Ovanstående skulle ju lika gärna gälla Olof Svensson Orms hustru Barbro Håkansdotter. Lars

2015-10-19, 22:06
Svar #13

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Vid ting i Skellefteå socken i januari 1700 framkommer det att salige regementsskrivaren Olof Svenssons svärfader var framlidne regementsfältskären mäster Axel Orm. En Hustru Syster Karin Orm omnämns.
Källa: RA, Svea hovrätts arkiv, Renoverad dombok, Jämtlands län 1700-1701, vol. 3, laga ting i Skellefteå socken 1700 22-26/1, nr 11, fol. 358v.
 
Vänligen
 
//Peder
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2015-10-19 22:08)

2015-10-20, 20:29
Svar #14

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Peder: Det var landskaptenen Jakob Jakobsson Grubb som var gift med Margareta Axelsdotter Orm!
 
Olof Svensson gifte sig någon gång före 16/2 1680 med Christina Otto, som levde fram till år 1721.
 
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län EXIe:3467 (1680-1681) Bild 3220 / sid 315 (AID: v423992.b3220.s315, NAD: SE/RA/42042202)

2015-10-20, 21:05
Svar #15

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 18:07
    • Visa profil
Okej Constantinus,
 
så är med andra ord den uppgiften från domboken i januari 1700 helt felaktig?

2015-10-21, 06:14
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Inledningen lyder: Landz Capitein Jacob Jacobson Grubb beswärade sigh öfwer Sahl. Regementzskrifwaren Oluff Swänssons Sterbhuus för några resterande löner för dess framledne Swärfader Regementzfaldtskären Master Axel Orm (...)  
 
Varför skulle Jakob Grubb bli målsägande ifall hans svärfar inte var Axel Orm...?

2015-10-21, 07:53
Svar #17

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 18:07
    • Visa profil
Constantinus,
 
helt rätt! Det blev uppenbart nu då jag tittade på texten igen, läste tydligen för hastigt. Tack för din vaksamhet.
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2015-10-21 09:25)

2015-10-21, 11:22
Svar #18

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
På nätet har jag påträffat förväxlingar emellan landskapten Jakob Jakobsson Grubb och överstelöjtnanten Jakob Grubbe (1664-1736) från Uppland, som var bosatt i Dalkarlså i Bygdeå sn och gift med Catharina von Walter. Här behövs ett klargörande:  
 
Underlagmannen Jakob Jakobsson Grubbs äldste son från första äktenskapet med Karin Larsdotter Nerbelia, Jakob Jakobsson Grubb, föddes 11/3 1642 och dog av svår köld 29/11 1702 (Nils Burmans släktbok, sida 61). Denne blev som sagt landskapten och bosatt i Klabböle i Umeå lfs åren 1683-1702 (mtl). Därefter noterades hans änka i mtl åren 1703-1705 samt 1707-1708, och bar namnet Margareta Orm (1707:års mtl). Hon dog år 1741 i Klabböle vid 80 års ålder och begravdes den 13/9. Makarna fick fyra söner: Jakob, Anders, Axel och Lars - de två sistnämnda döda i D?nam?nde år 1710. Sonen Jakob Jakobsson (Grubb) noterades i mtl åren 1706-1741, och jag känner ännu inte till hans dödsår. Jakob gifte sig antingen 1712 eller 1713 med Kerstin Andersdotter, som kom från en svårtydd ort i Bygdeå sn och som dog 27/5 1758 i Klabböle vid 81 års ålder (C:3 sida 14, nr 51).
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2015-10-21 11:25)

2019-02-27, 19:15
Svar #19

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Eftersom ingen annan forskare kartlagt Olof Svenssons familj så bidrar jag med följande uppgifter:


Olof Svensson. Mäster Olof var år 1624 regementsbarberare (fältskär) vid Patrick Ruthvens regemente från Kronobergs och Kalmar län, och vid Västerbottens regemente från åtminstone 1626. Påträffas i Skravelsjön i Umeå lfs åren 1630-1631, och därefter på Klabböle 5 som han köpt av Björn Olofsson i Stöcke för 100 riksdaler (häradsrättens renoverade dombok 11/6 1663, sida 372). Nämnd där åren 1632-1642, och eventuellt även 1643-1645 fast utan noteruing i mantalslängdens bonde-kolumn.
Gift med
Barbro Håkansdotter. Tilläts uppbära sin sal. mans deputat så länge hon försörjde regementet med skickliga och förfarna gesäller, och detta i väntan på att hennes son blir redo att ta över enligt en skrivelse från juli 1646  (brev 501 i Krigskollegii kansli, serie B:I registratur; år 1646). Nämnd 1646-1651 och 1656-1660 i Klabböle 5 (mtl). Levde än 11/6 1663 (häradsrättens renoverade dombok sida 372).
Barn (osäker ordningsföljd):
a/ NN Olofsdotter, fanns i hushållet 1643-1644 (mtl).
b/ Olof Olofsson, fanns i hushållet från 1647 (mtl). Nämnd 1652-1655 i Klabböle 5 (mtl). Sannolikt död sistnämnda året. Gift ca 1651 med NN, död någon gång mellan 28/1 1686 och 4/2 1687 i Umeå stad (mtl). Änkan blev omgift senast 1660 med Carl Eriksson Wenman, nämnd 1660-1690 i Umeå stad (mtl). Olof efterlämnade en dotter som levde än 11/6 1663 (häradsrättens renoverade dombok sida 372). Dottern ifråga återfinns troligen hos styvfadern 1674-1675, och kan ha gift sig med dess efterträdare Anders Larsson Flark, nämnd 1692-1699 i Umeå stad (mtl). Flarks hustru dog någon gång mellan 26/1 1697 och 16/2 1698 (mtl). Har någon annan gått genom Umeå stads domböcker och träffat på kvinnornas namn, så var vänlig och posta hit ett inlägg.
c/ Anna Olofsdotter, fanns möjligen i hushållet 1650-1651 och senast från 1656. Borta efter 25/1 1697 (mtl). Nämnd med namn i häradsrättens renoverade dombok 21/6 1669, sida 841. Gift ca 1658 med Könik Persson från Granön 5. Nämnd 1662-1663 i Klabböle 5, och 1667-1709 i Granön 5 (mtl). Enligt uppgift så levde Könik än oktober 1712 (häradsrättens dombok).
d/ Axel Olofsson Orm, fanns i hushållet första gången 1651. Erhöll fullmakt att vara regementsbarberare vid Västerbottens regemente 18/8 1659 (Krigskollegii diarium). Nämnd 1665-1671 i Klabböle 5 (mtl). Fältskären mäster Axel dog 11/2 1672, och efterlämnade hustru och barn efter sig (rulla 1672:7, sida 342 respektive 1672:14a, sida 275). Gift tidigast 1665 med kyrkoherdedottern Malin Eriksdotter Niurenia, som dog kort efter sin man och efterlämnat två små barn (häradrättens renoverade dombok 22-25/4 1672, sida 82). Margareta Axelsdotter Orm gifte sig ca 1682 med uppemot 25 år äldre landskapten Jakob Jakobsson Grubb, som övertog Klabböle 5 (se mitt föregående inlägg). Hösten 1729 försålde Karin Axelsdotter sin halva del 25/64 mantal av hemmanet i Klabböle till sin systerson Jakob Jakobsson Grubb (häradsrättens dombok 2/10 1729). Enligt en uppgift nämns Karin även vid 1732:års höstting, oklart ifall levande eller död då.



Mäster Olof återfinns i följande rullor. Ytterligare fynd mottages tacksamt.

1624:6 - Bild 2120 / sid 243 (AID: v748579a.b2120.s243)

1626:5 - Bild 120 / sid 252 (AID: v750698a.b120.s252)

1630:18 - Bild 90 / sid 4 (AID: v750779.b90.s4)

1633:1 - Bild 590 / sid 55 (AID: v750861.b590.s55)

1635:28 - Bild 1000 / sid 501 (AID: v750941.b1000.s501)

1637:14 (1/5 1637) - Bild 2020 / sid 194 (AID: v750988.b2020.s194)

1637:12 (1/9 1637) - Bild 880 / sid 87 (AID: v750986.b880.s87)

1637:12 (8/6 1637) - Bild 1190 / sid 125 (AID: v750986.b1190.s125)

1638:3 (år 1637) - Bild 850 / sid 80 (AID: v750995.b850.s80)

1639:9 - Bild 1810 / sid 180 (AID: v751029.b1810.s180)



Mäster Axel återfinns i följande rullor. Ytterligare fynd mottages tacksamt.

1660:8 - Bild 1650 / sid 408 (AID: v751413.b1650.s408)

1661:5 - Bild 1630 / sid 723 (AID: v751430a.b1630.s723)

1662:5 - Bild 610 / sid 275 (AID: v751445.b610.s275)

1664:5 - Bild 1190 / sid 420 (AID: v751467.b1190.s420)

1665:6 - Bild 1350 / sid 402 (AID: v751477a.b1350.s402)

1667:5 - Bild 2460 / sid 523 (AID: v751499.b2460.s523)

1667:5 - Bild 2800 / sid 555 (AID: v751499.b2800.s555)

1668:5 - Bild 1110 / sid 401 (AID: v751510.b1110.s401)

1672:7 - Bild 3520 / sid 342 (AID: v751559.b3520.s342)

1672:14a - Bild 2800 / sid 275 (AID: v751566.b2800.s275)



Barbro Håkansdotter tros vara dotter till Håkan Nilsson på Klabböle 4. Mer läsning här:

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=68419.msg973646#msg973646

2019-03-07, 20:36
Svar #20

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 599
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 20:09
    • Visa profil
Svea hovrätt EVIa:3aa/57, bild 33 (Landshövdingens skrivelser), om stridighet mellan underlagsman Jacob Jacobsson Grubb och M. Axell Regementz Barbehr.
Jag skrev enbart ut en sida - pga av tolvmännens bomärken! - daterad i Umeå den 6 april 1668.

Svea Hovrätt, Huvudserie, SE/RA/420422/01/E VI a 3 aa/57 (1668), bildid: A0068456_00028

2019-03-13, 11:57
Svar #21

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 13:09
    • Visa profil
Spännande detaljer och information, Constantinus! Jag hittade till detta igår, liksom ganska nyligen att jag har en linje bak till denna mäster Olof Svensson, via dottern Anna gift med Könik Persson. Men använde han släktnamnet Orm eller kommer det med senare ättlingar då?

Likaså om han var smålänning från början (hos P Ruthven 1624), och hamnar uppe i Västerbotten 1626, går det att spåra något mer om hans bakgrund? Fältskär/barberare i ett regemente var det väl inte vem som helst som blev antar jag, det krävdes väl utbildning osv?

På Högmans fina sidor om regementena kan man läsa om Västerbottens att "hösten 1626 var regementet hemma för komplettering av manskap och våren 1627 skeppades en bataljon till Preussen under Axel Duwalls befäl.." vilket borde passar bra in att Olof hamnar där då?

2019-03-13, 23:34
Svar #22

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Olof Svenssons ursprung är fortsatt höljt i dunkel, så det råder stopp där. Jag gissar att Axel Olofsson fått sitt förnamn efter regementschefen Axel Duwall som avlidit i Pommern 6/9 1630. Namnet Orm bars av Axel och hans dotter Margareta, men sannolikt hörde även en annan Axel Orm, som var skallmeiblåsare i Umeå (1689) och sedermera dulcenist i Piteå (1694), till berörda familjekrets. Se Rune Forsgrens startinlägg från 2006 ovan. Axel Orm den yngres patronymikon samt hans koppling till Vännäs har dock inte kunnat verifieras.

Generalmönsterrullor för Västerbottens regemente:

13/5 1689 - Bild 50 (AID: v374921b.b50)

18/6 1694 - Bild 980 (AID: v374921b.b980)

Axel Orm den yngre noteras med en hustru på Österbacken i Umeå lfs 1692-1694 (mtl) och på Kyrkobordet i Piteå lfs 1695-1697 (mtl). Axel dog där 21/8 1697, och hustrun Anna Nilsdotter Rubecka likaså 27/12 1728 i Luleå stad. Anna var dotter till krögaren och rådmannen Nils Andersson Röbäck och dennes hustru Anna Eriksdotter Flark i Umeå stad (här bör undersökas huruvida Anna Flark och Anders Larsson Flark var besläktade). År 1688 fick ogifta Anna Rubecka ett dödfött barn med löjtnantssonen Johan Hansson Sturck. Barnet hade nedkommit 6 eller 7 veckor innan (stadens dombok 18/7 1688).

Dulcenisten Axel Orms fick åtminstone en dotter Anna Christina, döpt 20/1 1696 i Piteå lfs, och död 1699 då peng gavs till landskyrkan efter henne den 3/8. Bland faddrarna påträffas organisten Jonas Andersson Wulf, som var son till Karin Jonsdotter i Grubbe 3, Umeå lfs. Karin var i sin tur dotter till Jon Abrahamssons hustru Karin, en möjlig syster till Barbro Håkansdotter. Karin Jonsdotters bror rådmannen Jon Jonsson Grubbman i Umeå stad kallades nämligen syskonbarn till fältskären Axel Orm enligt häradsrättens dombok våren 1672. När Anna Rubeckas senare barn Nils Holm döptes 10/9 1699 i Piteå lfs så närvarade Jonas Wulfs syster Catharina Wulf, senare gift sig med änklingen Erik Eriksson Biur i Umeå stad som är icke att förväxla med dennes brorson, lappfogden Erik Persson Biur.

2019-11-11, 23:56
Svar #23

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1597
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 14:51
    • Visa profil
Carl Eriksson Wenmans styvdotter hette Anna Olofsdotter enligt Umeå stads dombok 2/5 1683. Anna hade ett innestående arv på 270 daler kopparmynt efter hennes fader Olof Olofsson Orm.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3470 (1683) Bild 4210 / Sida 414 (AID: v423995.b4210.s414, NAD: SE/RA/42042202)

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna