ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Israelsson, Åträsk  (läst 1330 gånger)

1999-12-10, 22:56
läst 1330 gånger

Urban Lindmark

Jag söker anor till Anders Israelsson. Han var nybyggare i Åträsk kring 1756.
 
Åträsk är en by som har drabbats av många gränsdragningar. På 1700-talet hörde byn till Burträsk sn, När Degerfors sn bildades 1800 så hamnade byn där och 1860 så skapades Sävar sn som då blev hemförsamling. Idag hör Åträsk till Sävar övre församling i Umeå kommun.
 
Anders Israelsson, f.1732, var gift med Magdalena Johansdotter från Mjödvattnet, Burträsk sn, f 1736. (hennes anor och deras barn har jag).
 
Jag har en obekräftad uppgift om att han var från Renbergsvattnet, Burträsk sn, men har inte kunnat hitta honom där. Finns det någon som har uppgifter om var han  kom ifrån innan han slog sig ner i Åträsk?
 
Urban Lindmark, Granliden, Burträsk

1999-12-12, 08:54
Svar #1

Marie Hillén

Tack Urban för din upplysning om att Åträsk bytt församling 1800, Det förklarar varför jag inte hittade Åträsk i hfl 1811-1816. Familjen jag letade efter i min mans anor var just Anders Israelsson och Magdalena Johansdotter. Jag har inte kommit längre än så. Kanske du kan hjälpa mig med några uppgifter? Jag vet inte när de dog och jag har inga anor för Magdalena. Det är dottern Catharina som går vidare i min mans anor.
Vänliga hälsningar
Marie Hillén

1999-12-15, 15:28
Svar #2

Urban Lindmark

Hej Marie,
 
Det här med byte av församlingar ställer till det en hel del.
 
Jag har av någon anledning inte noterat när Anders resp Magdalena dog, jag har helt enkelt inte letat rätt på det ännu men det är mest en fråga om när jag ska göra det.
 
Jag ser dessutom att jag inte har med någon dotter vid namn Catharina men väl en som jag har tolkat till Carin, f. 1767, är det samma person?
 
I mitt fall är det sonen Israel Andersson, f.1759-11-16 som hör till min farmors anor.
 
Följande har jag noterat om Magdalenas anor:
 
Far och mor: Johan Andersson, Född 1693 i Mjödvattnet, Burträsk sn. Bosatt i Mjödvattnet och Renbergsvattnet, Burträsk sn. Vigd med Karin Andersdotter Född 1688 i Mjödvattnet, Burträsk sn. Död 1766 i Renbergsvattnet, Burträsk sn.  
 
Farfar: Anders Jacobsson. Bosatt i Mjödvattnet, Burträsk sn.
 
Morfar och mormor: Anders Olofsson. Född 1656. Bosatt i Mjödvattnet. Vigd 1687 med Anna, Född 1664.

1999-12-15, 22:46
Svar #3

Marie Hillén

Hej Urban,
Tack för hjälpen en bit på vägen. Jag har noterat att dödböckerna återstår. Det är väl bäst att börja i Burträsk.
 
Din Carin är min Catharina. Hon heter Catharina i födelsebok, fem husförhörslängder och i dödboken. Catharina föddes i Åträsk 1767-12-08, gifte sig 1788-06-22 med Johan Olofsson nybyggare i Bjurfors. Hon var först bosatt där, men dog i Lidsjön 1841-08-12. Johan föddes 1765-07-12 (som Johannes) i L..fsjön och dog i Lidsjön 1832-09-04.

1999-12-19, 19:27
Svar #4

Urban Lindmark

Hej Marie,
 
Så har jag då rättat namnet i mina noteringar, tack för det.  
 
För övrigt så spekulerar jag om Johans,(Johannes)födelseplats rent av skulle kunna vara Lidsjön. Det är nämnligen så att sjön Lidsjön har hetat Korfsjön, fortfarande idag så heter den bäck som rinner ut från Lidsjön, Korvbäcken.  
 
Någon gång i samband med att den förste nybyggaren slog sig ner i Lidsjön så bytte man namn på sjön och även fastigheten/byn fick heta Lidsjön. Anledningen var att det fanns risk för sammanblandning med ett annat ställe.
 
Nu är jag inte helt uppdaterad på när Lidsjön utsynades som nybygge och när namnbytet skedde, så jag vill understryka att jag bara spekulerar, det borde dock gå att undersöka.

2004-05-25, 15:45
Svar #5

Börje Abramsson

I Skellefteå lfs föds 5 mar 1731 Anders son till Israel Jonsson och Carin Pettersson.
 
Det vore värt ett försök att hitta fler uppgifter om Anders Israelsson från Skellefteå lfs.
 
Har själv träffat på personer i Skellefteå lfs som angivits födda ett visst år men i födelseboken hittats året innan.
 
Mvh Börje!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna