ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Henriksson Pamp f.1728-01-04 d.1796-12-28  (läst 1478 gånger)

2000-01-18, 23:55
läst 1478 gånger

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Anders Henriksson Pamp f.1728-01-04, d. 1796-12-28 var gift med Malin Hansdotter f. 1723-01-03, d. 1802. Hon är född i något som heter Wibesmark, vilken ort jag inte kunnat hitta.
 
Deras dotter Maria Andersdotter Pamp är född 1753-09-11 och gift med Johan Jacobsson Löfmark vars anor jag delvis känner till genom hjälp av Kenneth Mossberg.
 
Jag skulle vilja ha hjälp med Anders och Malins anor och gärna ättlingar också för att kunna bekräfta de källor jag har från en färdig släktutredning.
 
Den färdiga släktutredning jag har är gjord av bland annat Gustav Lövmark och med lite tur så får vi se även honom här snart. Trots sina 81 år så har hans son lyckats övertala honom att införskaffa en ny PC så han kan delta här.
 
Som ni förstår så är det av stort värde både för mig och för honom om någon kan komplettera med anor och ättlingar.
 
Mvh
Jill

2000-01-19, 20:08
Svar #1

Gun Jonsson

Hej!
Orten du söker är Vebomark, Lövånger.
I boken Lövånger 1600- 1800 av Agneta Olofsson finns ytterligare några generationer bakåt i tiden.

2000-01-19, 23:50
Svar #2

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Tack Gun!
 
Äntligen...har grunnat på den där orten bra länge. Vet du var jag kan köpa eller låna boken? Den finns inte med i LIBRIS.
 
Mvh
Jill

2000-01-20, 07:10
Svar #3

Rune Edström

Hej
Boken köpes direkt av Agneta Olofsson 0611/22185 pris 300.- + porto. Hon har även  om Bygdeå och boken om Nysätra skulle vara klar om några mån i våras.
 
mvh
rune

2000-01-20, 07:13
Svar #4

Gun Jonsson

Hej!
Boken finns säkert att låna på något bibliotek i Västerbotten, förslagsvis Umeå Stadsbibliotek.

2000-01-20, 12:50
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Någon som forskar i släkten Pamp? Om det inte finns flera olika förstås. Den Pamp jag har stött på är fabrikör i Norrköping.
 
Det är Brita Mathilda Pålman, f i Västerås 1805 29/11, som jag har skrivit av en anteckning i husförhörlängden vid en sittning i Uppsala landsarkiv att hon gifter sig med fabrikör Pamp från Norrköping. Jag TROR inte ens jag hade något vigseldatum.
 
Är det någon som vet något mer om detta?

2000-01-20, 12:54
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Agneta Olofssons bok, förresten, är den förhållandevis ny, eller har hon gett ut en bok utan att skicka in pliktexemplaren till KB och de sex universitetsbiblioteken???? Så får man ju inte göra...!

2000-01-20, 18:39
Svar #7

Rune Edström

Boken går troligtvis bara köpa direkt, så den är inte utgiven i bokhandeln. Då behövs väl inga pliktexemplar? I så fall skulle ju alla byaböcker finnas på KB.  
mvh
rune

2000-01-20, 23:40
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jo, men det är också just vad det är meningen att de ska! Allt som ges ut på svenska språket ska finnas på KB. Har en Agneta Olofsson någon gång i slutet av 1900-talet gett ut en bok som heter Lövånger 1600-1800 är  det meningen att folk med intresse av en sådan bok ska kunna få veta det för all framtid, och kunna få tag på den. KB är den myndighet som är till för just detta.
 
Enligt lagen om pliktexemplar (SFS 1993:1392 med ändring 1995:1375) har Kungliga Biblioteket och landets sex universitetsbibliotek rätt att utan kostnad få ett exemplar av varje publikation som är framställd i Sverige för spridning inom landet. Lagen gäller också publikationer som är framställda utomlands men har svensk anknytning, t ex svensk utgivare, och är avsedda att spridas i Sverige.
 
Ett litet utdrag från www.kb.se (KB informerar):
 
Vad är pliktexemplar
Enligt pliktexemplarslagen är en skrift eller ett dokument leveranspliktigt om den är mångfaldigad, utgiven och avsedd att göras tillgänglig för allmänheten eller en större sluten krets. Skriften kan vara framställd i Sverige eller utomlands men den ska vara avsedd för huvudsaklig spridning i Sverige. Att göra tillgänglig innebär i detta fall att exemplar säljs, hyrs ut, lånas ut eller på annat sätt sprids till allmänheten. Det kan också innebära att innehållet i ett dokument återges offentligt eller i förvärvsverksamhet inför en större sluten krets (t.ex. visning av biograffilm).  
 
Skriften ska också röra svenska förhållanden för att räknas som leveranspliktig. Med röra svenska förhållanden avses i detta fall att skriften till stora delar ska vara skriven på svenska språket eller huvudsakligen vara avsedd att spridas inom landet.  
 
För att en skrift ska anses vara utgiven och spridd ska den vara mångfaldigad, d.v.s. tryckt, kopierad eller på annat sätt vara framställd i ett större antal exemplar. Endast för elektroniska dokument finns exemplarstorlek angiven i lagen: 50 exemplar. Vad beträffar tryckta skrifter framgår det endast i förarbetena till lagen att skriften ska vara spridd i ett större antal exemplar. Med detta menas en upplaga från ca 30 exemplar och mer.  
 
Även oförändrade tryckningar är leveranspliktiga.
 
Som synes är i princip inget fel begånget om boken är tryckt i högst 29 exemplar. Pliktexemplar skickas in som svarspost, portofritt för avsändaren, och det verkar som om all ytterligare info kan inhämtas på www.kb.se

2000-01-20, 23:48
Svar #9

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Tack alla för hjälpen. Pliktexemplar eller inte så vill jag nog i alla fall köpa boken, men det kan ju ändå vara bra att veta om.
 
Mvh
Jill

2000-01-21, 12:31
Svar #10

Gun Jonsson

Anders!
Dina inlägg i denna diskussion gör att jag i fortsättningen inte kommer att referera till litteratur då jag ev. svarar på efterlysningar.  
Konsekvensen av dina pekpinnar kan bli att folk drar sig för att skicka inlägg i fortsättningen.  
 
Jag har släktforskat i några år nu och i min forskning utgår jag från en nogrann dokumentation av vad jag sett med egna ögon i kyrkböckerna.
I släktforskning finns inga genvägar. Slarvar man så blir det merjobb senare om man kör fast.
 
Vad gäller litteratur som t.ex Olofssons ovan nämnda by- och släktregister så bör den ses som ett komplement. Inte som ett förenklat sätt att bedriva släktforskning.  
 
Du bör utgå från uppgifterna i den hfl du nämner för att på så sätt komma vidare.

2000-01-21, 12:49
Svar #11

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Gun!
 
Böcker är ett komplement, men kan inte ersätta urkunderna, det är som jag läst någonstans upp till läsaren om denne vill lita på boken eller ej, fel kan uppkomma, kan blivit missar på olika sätt, som fått svar senare.
 
Däremot är böcker intressanta genom att man kan finna uppgifter om t.ex. domstolaras beslut, och har då lättare att finna orginalkällan än att söka i blindo. Kan finna tappade trådar etc.
 
Jag har använt endel böcker i min forskning, och är det sådant som berört min egen forskning, har jag gått till orginalkällan för att kontrollera, det jag är intresserad om.
 
När det gäller pliktexemplar, var det något nytt för mig, kanske för att inte jag har haft en tanke på det, men intressant, och då vet man ju att det går att finna böckerna, om det nu inte är som tyvärr med Agneta Olofsson. Ingen av de böckerna som nämns är inskickad till KB, vilket är mycket synd och beklagligt, som dessutom strider mot lagen, om det nu är fler än 30 exemplar tryckta, vilket jag antar att det är, men helt säker är jag inte.
 
I mitt fall, är alla 3 böckerna av intresse, då jag har mycket anor i Umeå lfs, Lövånger, Bygdeå och Nysätra. T.ex. har även jag anor i Vebomark. Men för en summa av 300+porto gånger 3, vill jag gärna se hur mycket info av värde det finns för mig, och vidare info. Då hade det för mig varit perfekt om böckerna fanns på KB eller Sthlms universitetsbibliotek, vilket de nu inte gör.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-21, 15:07
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hoppsan. Du menar nu att folk kan bli rädda för att ertappas med böcker som inte är levererade till KB & c:o?
 
Så ska man ju inte se på saken. Jag kommer ju inte att sitta och ange böcker som inte är inskickade. Agneta Olofssons bok kanske t o m är det. Det kan ju då ha varit Jills sökning i LIBRIS som slog slint av någon annan anledning.
 
Och man blir knappast åtalad för brott mot pliktexemplarlagen. Får KB nys om en bok de inte har fått försöker de definitivt få tag på en ansvarig för att tigga till sig ett ex. Mer än så kan jag knappast tänka mig.
 
Det är ju inte ett dugg konstigt att det finns många människor som aldrig har hört talas om pliktexemplarlagen - ett illa klingande namn, förresten, själv tycker jag intensivt illa om ordet plikt.
 
Att jag har dristat mig att informera om lagens existens tycker jag är ett väl fyrkantigt sätt att reagera på, om det i första hand ska leda till att andra slutar referera till böcker. Om någon sitter på en utgiven, men olevererad bok är det väl inte så värst mycket att göra något åt mer än att man försöker åtgärda det, åtminstone på en direkt uppmaning - om man får en sådan.
 
Att jag sedan gav ett ohyggligt mästrande intryck när jag kom med sådana här drapor om pliktexemplarlagen ber jag om ursäkt för. Det sista jag vill är att verka som någon sådan där messerschmidt - , besserwisser heter det ju!

2000-01-21, 15:26
Svar #13

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Jag har också sökt efter de olika böckerna av Agneta Olofsson, och ingen av dem fann jag i Libris.
 
Jag är inte av den åsikten att man skall sätta dit någon, bara för en inte har skickat in något pliktexemplar, eller vad man skall kalla det, exemplar för bevarande i framtiden (usch, nu blev det ju långt istället).
 
Då många inom t.ex. denna branch, kanske trycker sina alster själv, eller liknande, så kanske de inte känner till sådant. Jag är t.ex. intresserad av böckerna, men att köpa böcker för 900 + frakt, och sedan finna en bråkdel, tycker jag är lite saftigt. Då skall man väl vara VD med fallskärm, vunnit på Lotto eller så.
 
Men det man kan göra. är att höra med författaren (förlaget) om något ex är inskickat, och inte och den är levererad i ett antal exemplar så är det väl bara att på ett vänligt sätt be om det. Annars kanske KB hör av sig, om de får reda på det. Då är ingen större skada skedd heller, men vad händer om ingen påtalar det, och KB aldrig upptäcker att verket är utgivet. Skall då någon stackare år 2050, göra samma jobb?
 
Mvh
Fredrik

2000-01-21, 15:55
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Nu har lilla jag haft ett trevligt samtal med Annika och beställt boken om Nysätra. Hon blev lite förvånad över att inte böckerna var inskickade som pliktexemplar, och sa att det måste varit en miss av tryckeriet.
 
Sedan om hon gör något åt det eller ej, det vet jag inte. Nu skall jag vänta på boken i nästa vecka.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-21, 16:04
Svar #15

Gun Jonsson

Anders!
 
Tack för ditt klargörande. Jag undrade ett tag vart du ville komma med diskussionen.  
Du har ju också möjlighet att låna boken/böckerna via fjärrlån.  
 
Fredrik!
 
Javisst, har man nytta av litteraturen ibland. Anbytarforum är inte heller så dumt. Följde med stort intresse din diskussion under Umeå nyligen och fick fler anor bakåt i tiden. Tack så mycket!
 
Jag vill minnas att ovanstående böcker behandlats tidigare i Rötter men jag minns inte i vilket sammanhang.
/Gun

2000-01-21, 19:37
Svar #16

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Jag gjorde alla tänkbara sökningar i LIBRIS så jag tror inte det var felet. Det som är lite synd är ju att man kanske går miste om vissa böckers existens om man inte har turen att bli tipsad här te. x.
På länksidan gav Elisabeth Thorsell tips om Bothnica och där finns Agnetas böcker med. Jag hittade dessutom flera i mitt tycke andra intressanta böcker där som inte finns med i LIBRIS.
 
Nu är jag allmänt intresserad av Lövånger så den boken kan jag tänka mig att köpa osedd men annars håller jag med dig Fredrik om att det blir mycket pengar på en kanske ren chansning.  
 
Delge mig dina släktingar i Lövånger så ska jag se vad jag kan hitta när jag fått boken.
Det är ju alltid trevligt om vi kan hjälpa varandra och det är ju därför hela Anbytarforum ÄR så trevligt :o)
Jag har beställt boken och även jag pratat med Agneta som återigen konstaterade att det är en miss från tryckeriet. Jag kan åta mig att ta kontakt med tryckeriet så att andra intresserade inte behöver gå misste om just de här böckernas existens.
 
Mvh
Jill

2000-01-21, 20:05
Svar #17

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Jill!
Tack för det, håller på att flytta, skall flytta till Trosa denna helg. Sedan håller jag på att skriva om just den antavlan i Västerbotten. När det blir klart (trol. slutet av kommande vecka), så skall jag väl försöka meddela mina personer från Lövånger, var många, har jag konsterat.
 
Frågade i mitt samtal om Annika tänkte skriva någon om Umeå lfs på skojs skull...hehehe, det tänkte hon ínte, är lite stor (jag svarade, japp, kanske en bok på 5-6 delar). Så för en sådan, är det väl tvunget att vara flera författare/forskare.
 
Gun!
Det var roligt att höra (det var inte mitt gnäll, som du tyckte då som du syftade på) :)? Vem var det om jag bara får fråga, är vi släkt kanske?
 
Mvh
Fredrik

2000-01-21, 21:46
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Agneta Olofssons böcker/sammanställningar är bra. Minst lika bra är Kenneth Mossbergs sammanställningar över Bygdeå, Nysätra, Lövånger och Burträsk. Det materialet finns tyvärr bara i tryckt (eg handskrivet/kopierat) version på ett par bibliotek i Västerbotten. Dessbättre kan man köpa allt detta nedlagt i Holger på diskett via (tror jag) Skelleftebygdens Släktforskarförening.

2000-01-21, 22:11
Svar #19

Rune Edström

Hej
Kenneth Mossberg har mantalsuppgifter på cd. 1654-1695.
Hans hemsida har http://user.tninet.se/~jvs207i/minasidor.
mvh
rune

2000-01-22, 01:19
Svar #20

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej igen!
 
Fredrik! Vi hörs vidare! Jag har också många i Lövånger men det är inget hinder till att hjälpa varandra. Snarare tvärtom!!!
 
Angående Kenneth Mossbergs skrivelser är jag mycket intresserad men dock lite tveksam till att köpa verk för flera hundra kronor.(inget ont eller något mot Kenneths mästerliga jobb) Jag vet att Kenneth eventuellt har en del anor och ättlingar till min gubbe och de soldatsläkter i Lövånger som finns men jag vill först ha lite bekräftelse på att det verkligen gäller rätt släkter. Lövånger är ju som bekant annars alltid intressant. Vad kostar dina verk/CD/Diskett Kenneth?
 
Skellefteåbygden har ju dessutom gett ut en CD som innehåller nybyggare, samer och en del från Lappland. Vad innehåller den? Någon som vet?
 
Mvh
Jill

2000-01-22, 06:52
Svar #21

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Anders Pemer!
 
Har en liten undran innan jag lämnar detta med pliktlagen. Vet inte hur jag skall tolka det. Om jag har min forskning i t.ex. Disgen och sedan skänker en utskrift av anor och ansedlar till en släkting (kanske 40-50 sidor), är det ju inga problem.
 
Men om jag nu skall på säg, en släktträff med x-antal personer, och av dessa vill y-antal ha en utskrift, vi kan säga att det är 75 personer på träffen, och av dessa vill 45 ha varsitt exemplar. Då skriver jag ut 1 ex, och kopierar detta till 45 ex. Och ger bort....men nu har ju jag passerat dessa omkring 30 exemplar. Blir jag då skyldig att kopiera upp ytterliggare 7 ex, och skicka till KB & Co.
 
Det är ju lite skillnad på att skrivet en skrift, bok etc...än att dra ut en pågående forskning ur sin egen databas (i exemplet Disgen). Och måste jag då skaffa ett ISBN-nummer och andra konstigheter, bara för detta?
 
Det var allt. Får jag bara svar, så tror jag att jag förstår lagen lite bättre, så kan jag lägga detta till handlingarna....kommer jag på något mer, så skriver jag det i en helt ny diskussion.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-22, 13:00
Svar #22

Lotta Johansson

Hejsan Jill!
 
CD:n med Kjell-Åke Lundströms material om samer och nybyggare i Västerbotten innehåller följande:
(avskrift av baksidan på CD:n)
 
Vilhelmina-Åsele samer ur kyrkböcker 1700-1900, 179 sidor.
Några samer i Piteå lfs husförhörslängder, 6 sidor.
Frostviken-Föllinge-samer ur kyrkböcker 1700-1900, 54 sidor.
Samefamiljer Arvidsjaur-Malå, 292 sidor.
Jokkmokksamer ur kyrkböcker, 141 sidor.
Vilhelmina (Åsele) nybyggare m m 1700-1920, 709 sidor.
Arjeplog samer 1700-1900, 112 sidor.
Vapstensfamiljer ur kyrkböcker 1700-1900, 96 sidor.
Umbyfamiljer ur kyrkböcker 1700-1900, 52 sidor.
Ran-familjer ur kyrkböcker 1700-1900, 47 sidor.
Norska Vapsten, 78 sidor.
Norska Ran-familjer ur kyrkböcker 1700-1900, 15 sidor.
Gran-familjer ur kyrkböcker 1700-1900, 96 sidor.
Nybyggare och inbyggare Lycksele, Stensele, Sorsele, Tärna 1700-1900, 1279 sidor.
Samer, Umeå landsförsamling, 9 sidor.
 
Allt ligger på doc- och rtf-filer. Billig är den också, 100:- plus 30:- frakt. Kan beställas via den här adressen:
sten.lundgren@ebox.tninet.se
 
Hej Fredrik!
Det är bara tryckt litteratur, alltså inte självkopierad som måste skickas in som pliktexemplar.  
 
Mvh//
Lotta

2000-01-22, 14:17
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, Lotta har rätt här, det står i materialet jag har att lagen i princip omfattar allt som framställts vid tryckeri, kopieringsföretag, eller internt vid företag, myndighet eller organisation e d, och är avsett att spridas till allmänheten.
 
Delar du ut kopior av din forskning till 45 släktingar är det inte spritt till allmänheten, och faller alltså utanför ramen. Däremot tackar nog inte KB nej till materialet om du skickar in det ändå. Eller det kanske de gör, förresten, så enorma mängder som de har att förvalta.

2000-01-22, 20:03
Svar #24

Rune Edström

Hej Jill
 
Min pekingervals går alldeles för sakta, men här får du några anor till Anders och Malin, tills du får din egen bok.
 
Anders soldat på rote 36 Pamp, Hökmark,   63:corp
 
Far: Henrik Samuelsson soldat Vall rote 41 Svarttjärn,Vallen. Född 1700 Ingermanland? Dog 1741 vid Willmanstrand 34 år. Han verkar nämd på roten redan 1720.
      Gift 1719 25/10 i Burträsk med
Mor: Margeta Andersdotter 1700-1770 15/4 född i Burträsk?
Barn:Olof 1725, soldat 41 Vall och 43 Lustig/Lättkvist,Vallen,  Anders 1728 soldat 36 Pamp, Hökmark. Per 1731-10-30, Anna 1734 23/3-1742 13/3, Nils 1736-08-13 Gammelbyn 2 och Samuel 1739-10-18 soldat rote 42 Svart/Vallberg, Vallen
 
Malin Hansdotter född 1723 Vebomark 13, död 1802-11-30 Hökmark vådlig händelse   Gift 1751-09-29
 
Far: Hans Persson 1697 Vebomark 13 död 1773-02-17 Vebomark 13 ´andtäppa´
    Gift 1716-12-16 i Burträsk med  
Mor Kerstin Nilsdotter Åbyn - 1754-04-28 ´styng´ 61å.     En hastig titt i Isak Grapes Burträskbok ger ingen far.
Barn: Anna 1717-09-22 gift Resolut, Karin 1720-07-27 gift Trappman, Malin 1723-01-03 gift Pamp, Kerstin 1726 till Vebomark 1, Per 1728-05-18d till Kyrkostaden, Nils 1730-12-23 - 1776-05-15 ogift krympling, Matts 1735-08-18 ny ägare nr 13, Maria 1737-02-28 - 1738-05-23, Sara 1739-10-29 till Bissjön 5. Hon dog i Klabböle 1823-08-23. Gift med Zakris Eriksson Lindberg 1736 - 1808.
 
Hans Perssons
Far: Per Olofsson  -1710-04-24b 46å
Mor: Anna Pålsdotter -1733-05-15 62å
Farfar: Olof Olofsson -1712-02-25b 102å nämd 1660.
Farmor: Kerstin -1713-02-08 95å
Samtliga Vebomark 13.
mvh
rune

2000-01-23, 02:22
Svar #25

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Vem har bråttom?
Det funkar ju inte att stressa när det gäller släktforskning och bland uppgifterna jag fick av dig finns en hel del nyheter och bekräftelser. Fanns dessa uppgifter i Agnetas bok eller vad har du för källa till dessa?
Ingermanland är väl Finland? Och död av vådlig händelse!! Vad innebär det? Vet du?
 
Tack för att dina pekfingrar hittade just hit och välkommen åter!!!
 
Mvh och God Natt Jill

2000-01-23, 07:42
Svar #26

Rune Edström

Hej
Det är avskrivet ut Agnetas bok om Lövånger.Så något mer vet jag inte.Tillhör inte nån av dom (än så länge), som jag letar anor till även om en del har bott i Hökmark och Vebomark. Det enda är att jag satte ? efter Ingermanland. Den kolummen innefattar varifrån dom kommit eller vart dom farit. Det verkar inte finnas några föräldrar till honom i boken. Willmanstrand ligger kanske i Ingermanland?
mvh
rune

2002-12-27, 10:06
Svar #27

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Rune känner du verkligen inte till slaget vid Willmanstrand ?
 
Det var där den svenska arm?n som hattpartiet skickade ut mot Ryssland (1741-43 års krig) fick ordentligt på nöten.
 
Mvh.
Björn

2002-12-27, 10:27
Svar #28

Erik Holmlund

Villmanstrand är en stad i sydöstra Finland. På finska, dvs på de flesta av dagens kartor, så heter staden Lappenranta.

2002-12-27, 14:13
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej Björn
När jag var liten behövdes bara att läraren hade genomgång så fastna läxan. Numer hjälper inte att slå in det med släggan, det fastnar ändå inte. Så då det inte var nåt nämvärt om?et den tin, så är jag nog mer eller mindre analfabet numera, när det gäller ÄRAN och HJÄLTARNAS olika krigsäventyr i Tyskland England Frankrike Polen Balticum Ryssland och framförallt hos sultanen i Turkiet. Där dom blev gödda med kåldolmar. Så nåt gott kom dom hem med.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna