ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatrotar i Västerbotten  (läst 4019 gånger)

2001-04-01, 01:01
läst 4019 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Visste inte riktigt vart jag skulle placera det här inlägget, så det fick bli här under Allmänt.
 
Nu till min fråga. Jag är lite intresserad av vilka soldatrotar som har funnits i Västerbotten genom åren (rotenamn och nr för de olika socknarna).  
Någon som har forskat i detta alternativt känner till någon bra litteratur skriven om samma ämne?  
Om Skellefteregionens rotar och soldater lär det visst finnas en bok i alla fall?
 
Annars vore det trevligt om de eventuella svaren kunde levereras här till allas gagn (många av oss har ju som bekant soldater i släkten...).
 
Exempelvis så kan man ju skriva så här:  
 
- Rote 18 Käck i Stöcksjö, Umeå lfs.
 
Tack på förhand!
 
Mvh Patrik

2001-04-01, 11:37
Svar #1

Utloggad Helena Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2019-11-17, 22:23
    • Visa profil
    • helenawikman.falldin.com
Hej Patrik
 
Jag har använt boken Skelleftebygdens soldater 1695-1895 av Lennart Andersson. Där finns rotenr, byar och soldatnamn
 
Hälsningar Helena

2001-04-01, 14:10
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Patrik
I Agneta Olofsson böcker om Lövånger, Bygdeå och Nysätra har du soldater med deras resp. nr och namn. Sen finns ju Kenneth Mossbergs CD.
mvh
rune

2001-04-01, 14:14
Svar #3

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Helena!
 
Tack för boktipset! Får se om jag kan få tag i boken via fjärrlån på biblioteket.  
 
Det finns ingen motsvarande bok skriven om Umebygden?
 
Mvh Patrik

2001-04-01, 16:55
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Patrik
 
Lennart Andersson har skrivit Umeåbygdens knektar 1620-1695 samt Umeåbygdens soldater 1695-1895.

2001-04-01, 19:13
Svar #5

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Tack för tipsen Staffan och Rune!
 
Blir helt klart en tur till kommunbiblioteket nu i veckan!
 
Mvh Patrik

2001-04-11, 21:31
Svar #6

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Har nu konstruerat en sida med de olika soldatrotarna i Umeå, med utgång från Lennart Anderssons bok.
 
http://hem.passagen.se/patlun/soldat_ume.htm
 
Förhoppningsvis så är väl sidan till nytta för någon i alla fall.  
Hade tänkt att lägga till vilken tidsperiod ett visst soldatnamn var aktivt på en rote, men det var för tidskrävande. Jag nöjde mig istället med att skriva upp rotenamn, rotenummer samt vilka byar som ansvarat för roten.

2001-04-19, 22:44
Svar #7

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej igen!
 
Har nu även konstruerat en sida med soldatrotarna för Skellefteåregionen:
 
http://hem.passagen.se/patlun/soldat.htm

2001-12-06, 15:33
Svar #8

GT

Hej!
 
Jag tycker att ni hellre ska gå till källorna, mikrofilm på Skellefteåbiblioteket. Detta för att Lennart Anderssons böcker har en hel del fel i bla årtal och dagar.
 
Detta upptäckte jag efter att ha forskat om Lövångers kompani.

2021-02-19, 08:59
Svar #9

Utloggad Ann-Kristin Lydig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 16:20
    • Visa profil
Hej!
 
Har nu konstruerat en sida med de olika soldatrotarna i Umeå, med utgång från Lennart Anderssons bok.
 
http://hem.passagen.se/patlun/soldat_ume.htm
 
Förhoppningsvis så är väl sidan till nytta för någon i alla fall. 
Hade tänkt att lägga till vilken tidsperiod ett visst soldatnamn var aktivt på en rote, men det var för tidskrävande. Jag nöjde mig istället med att skriva upp rotenamn, rotenummer samt vilka byar som ansvarat för roten.






För min del, fungerar inte länken kommer endast upp massa reklam?


Det jag främst är intresserad av är om någon har forskat på var de olika roterna låg i de byar de nämns. Söker min anfader Erik Larsson Lydig på rote 50 i Hössjö eller angränsande byar, t ex Överboda har nämnt någonstans. Började 2/9 1759, tog avsked 17/7 1767, skulle vara intressant att veta mer exakt var torpet fanns om det ev. finns kvar i dag i någon skepnad?

2021-02-22, 08:05
Svar #10

Utloggad Mattias Palmestål

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 15:53
    • Visa profil
Hej!
Titta på http://www.patriklundstrom.com/ Sidan finns där!
Kan även rekommendera Lennart Anderssons "Umeåbygdens soldater 1695-1895"

/Mattias

2021-02-24, 10:50
Svar #11

Utloggad Ann-Kristin Lydig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 16:20
    • Visa profil
Tack  Matthias för svar.


Jag har sett den länken tidigare, det framgår inte tydligt var torpet låg tyvärr, står endast Hössjö m fl.


Jag har nu lagt ut en krok i byn Bjenberg, de skulle kolla i sina handlingar, de har haft en grupp som arbetat med att dokumentera byn samt soldater, men hon jag pratade kände inte igen namnet Lydig, men hon skulle kolla efter ändå. Så bara avvakta och hoppas på tur. Har varit i kontakt även med Hössjö och Överboda.


Tror att här i norr hade vi mycket färre soldattorp än i södra Sverige, så de få vi haft är inte dokumenterat lika väl, tyvärr.

2021-03-18, 17:31
Svar #12

Utloggad Madeleine Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 20:47
    • Visa profil
Hej Ann-Kristin
Fick du något napp på var soldattorpet för rote 50 låg? Min mans anfader Simon Simonsson Lydig var soldat där 1715-1732 och jag har också försökt att hitta mer kring var det låg. Som jag förstått det så låg gårdarna väster om den numera uttorkade sjön. Har försökt att leta efter kartor bland de historiska kartorna hos Lantmäteriet men hittar inget tidigare än vid skiftet på 1800-talet. Du får gärna hojta till om du kommer vidare i ditt sökande.
//Madde

2021-03-24, 09:30
Svar #13

Utloggad Ann-Kristin Lydig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 16:20
    • Visa profil
Hej!
[/size]Jag har hittat vars torpet låg i Hössjö, Västerbotten. Den hette från början Oskarshem 2:1, i dag heter den Hössjö 22:2. Jag har prata med nuvarande ägare och han köpte fastigheten av ett barnbarn till sista soldaten Jonas Ek för några år sedan. Han har hört att nuvarande bostadshus är dit flyttat från annan plats i byn men det finns äve en bagarstuga som vi inte vet ursprung, men visst skulle den kunna ha varit ett soldattorp som renoverats. Jag ska besöka fastigheten till sommaren. Det låg 3 roten bredvid varandra, rote 50 Lydig, rote 51 Radernan, rote 49 Tjäder. Du kan hitta var i byn fastigheten ligger om du använder lantmäteriet Min Karta.
[/color][/color]

2021-03-24, 21:56
Svar #14

Utloggad Madeleine Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 20:47
    • Visa profil
Tack! Vilket detektivarbete du måste gjort. Jätteroligt att få veta.
Det är så speciellt när man ser alla dessa soldater i roten som dog i krigen under 1700-talet. Tänk att just makens anfader Simon Lydig klarade sig genom krigets fasor trots att både de före och de efter honom dog. Annars hade jag inte haft min underbare man och våra fina barn.

2021-05-03, 22:49
Svar #15

Utloggad Petra A Endersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 22:28
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat vars torpet låg i Hössjö, Västerbotten. Den hette från början Oskarshem 2:1, i dag heter den Hössjö 22:2. Jag har prata med nuvarande ägare och han köpte fastigheten av ett barnbarn till sista soldaten Jonas Ek för några år sedan. Han har hört att nuvarande bostadshus är dit flyttat från annan plats i byn men det finns äve en bagarstuga som vi inte vet ursprung, men visst skulle den kunna ha varit ett soldattorp som renoverats. Jag ska besöka fastigheten till sommaren. Det låg 3 roten bredvid varandra, rote 50 Lydig, rote 51 Radernan, rote 49 Tjäder. Du kan hitta var i byn fastigheten ligger om du använder lantmäteriet Min Karta.


Du ger mig hopp om att jag kanske kommer kunna göra samma detektivarbete och finna mitt egna soldattorp! (Nr.19, Stöcksjön) Det får bli mitt nästa projekt helt enkelt=)

2021-05-05, 13:05
Svar #16

Utloggad Ann-Kristin Lydig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 16:20
    • Visa profil
Ett tips till dig  Petra And. Kolla på den sista soldaten på ditt rote, så gjorde jag, då hade jag tur att i HFL stod det på vilken fastighet han bodde, i detta fall Oskarshem, det blev en bra ledtråd in i Lantmäteriets akter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna