ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malå 1816  (läst 528 gånger)

2011-11-04, 18:54
läst 528 gånger

Utloggad Helen Petterson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 13:49
    • Visa profil
Om jag söker en person som bodde i Malå före 1862 (efter det har Malå egna församlingsböcker) var ska jag söka då?
Konfunderad Helen

2011-11-04, 19:36
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:48
    • Visa profil
Helen!
Jag har även sett din fråga i gästboken på Arvidsjaurs släktforskarförenings hemsida. Där framgår att du har tillgång till ArkivDigital. När du söker där och klickar på Malå får du text i Info-rutan på skärmens övre vänstra halva. Där framgår att Malå tidigare tillhört Arvidsjaur.  
 
Du uppger även var du sett att kvinnan, född 1786, skulle komma från Malå. När jag tittar i den volymen, Nederluleå AI:7b, s114 så omfattar den åren 1821-1831. Om kvinnan då skulle ha kommit från Malå skulle det helt säkert ha stått Arvidsjaur eftersom Malå fs inte fanns då. Jag tolkar det som om hon kommer från NCalix, alltså Nederkalix.  
 
Glöm inte att kvinnan, som här heter Cajsa, i en annan volym kan heta Catharina, med olika stavningar.
 
Moderator!
Var snäll flytta dessa inlägg till landskapet Lappland dit Malå hör i detta forum, trots att det tillhör länet Västerbotten.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2011-11-04, 20:01
Svar #2

Utloggad Helen Petterson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 13:49
    • Visa profil
Tack Majken.Då är det Ncalix jag ska söka henne i ialla fall. Är inte så duktig på att tyda text än.
Trevlig forskarhelg önskar Helen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna