ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning: regementsväbeln Olof Holmberg  (läst 1362 gånger)

2009-05-26, 20:53
läst 1362 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej,
jag söker upplysningar om regementsväbeln vid Västerbottens regemente, Olof Holmberg. Tyvärr saknas såväl födelseuppgift, födelseort och fadersnamn. Däremot vet jag att han dör 60 år gammal i Järpås (R) år 1749. Han var regementsväbel redan då han gifte sig första gången den 5 oktober 1718; han slutade sina dagar som rusthållare i Storegården, Järpås (R). Vänligast / Christer
M v h, C.C.L.

2009-05-27, 01:52
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej, han finns i Mossbergs material vid Staben som Regementprofoss/Regementgevaldiger
Olaus Holmberg, antagen 1716-06 och avgången med avsked 1719-05. Eftersom han inte har
något tillnamn typ Trööt, Kiämpe osv så är väl Holmberg troligen hans eget släktnamn ?
 
Originalkällan/GM finns skannad hos SVAR med Bildid A0028743_00010 [under Forska]

2009-05-27, 10:06
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej och tack,
jag har precis mejlat Krigsarkivet om upplysningar ang. nämnde Holmberg. Ja, Holmberg är sannolikt hans släktnamn, varför han inte erhållit ett soldatnamn, som Lilja. Dessutom verkar han inte ha varit långvarig inom armén, om han antogs 1716 och avgången knappt tre år senare. Du nämner honom som regementsprofoss/ regementsgevaldiger; i kyrkböckerna benämns han som regements weblen wed Westerbotns regemente (vigselnotisen 1718-10-05) resp. Warit webel wed Westerbotns regem (i dödboken 1749-12-16), båda för Järpås (R).Kan det verkligen röra sig om samma person; är regementsprofossen Olaus Holmberg identisk med regementsväbeln Olof Holmberg? Det skulle verkligen vara roligt att veta var han föddes, så jag kan gå vidare med släkten; han var min mors farfars farfars farfars far. Om han var västerbottning, så blir jag ännu gladare. Vänligast / Christer
M v h, C.C.L.

2009-05-27, 10:54
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Inte jag utan Kenneth Mossberg har den beteckningen - i originalet RegementWäbell !
Det som kanske talar för att det är samme man är väl dels att Tjänsten är unik  
och ingen annan dylik OH förekommer vid denna tid samt att han tydligen begär  
och får avsked i anslutning till vigsel och bosättning långt från tjänstestället...
 
Hör gärna av dig med Krigsarkivets resultat. /Mvh StigLennart

2009-05-27, 14:44
Svar #4

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Okej Stig-Lennart,
jag håller med dig om att det måste vara samme man, Olaus är ju bara en variant av Olof. Sedan har jag kontrollerat terminologin; regementsprofoss/gevaldiger ändrar namn till regementsväbel. Du ska ha ett stort tack, men vem är denne Mossberg; jag vill veta om det finns bevis för att jag verkligen är västerbottning, också? Vänligast / Christer
M v h, C.C.L.

2009-05-27, 23:53
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Christer - om du Googlar med Kenneth Mossberg lär du hitta honom.
Du är nog på god väg om du känner dig som Västerbottning - välkommen !
Mvh /StigLennart

2009-05-28, 23:29
Svar #6

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Jadå, jag återkommer med utförlig beskrivning, när och om K A hittar något om honom. Det vore ju tråkigt om uppgifter om födelse och tidigare placeringar, kammar noll; då har jag ju inget att ta mig vidare med. Kanske kunde jag efterlysa någon släkt Holmberg, bosatt inom regementets rotering (Västerbotten och Norrbotten) och verksam inom armén vid tiden. Holmberg bör ju ha lämnat ackord i ersättning till den han avlöste. På K A menade man, att det inte är så lätt med uppgifter ang. underofficerare. Jag hoppas verkligen att det löser sig med Olof. Vänligast / Christer.
M v h, C.C.L.

2009-06-24, 22:49
Svar #7

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Nu har jag äntligen tagit del av det Krigsarkivet hittat ang. Olof Holmberg. Han antogs som regementsväbel vid Västerbottens regemente i juni 1716 och fick avsked i augusti 1719. I rullorna benämns han både som Olaus och Olof. Hans företrädare på tjänsten var Mats Lindberg.Hursom helst fick jag inte reda på när och var han var född, eventuell transport eller tjänstgöringsställe. Hur kan jag gå vidare: är det möjligt att erhålla uppgifter om var regementsväbelbostället var beläget eller om det finns några källor vad avser ackord? Rimligen måste Olof betalt Lindberg vid övertagandet av beställningen, på samma sätt som han själv torde ha blivit ackorderad av sin efterträdare; sådan var ju seden tills den förbjöds någon gång under 1800talets förra hälft. Alternativt: finns det någon som har kännedom om någon familj Holmberg i Västerbotten (?) med en son Olof eller Olaus född runt år 1689?. Jag blir väldigt tacksam för alla svar som kan tänkas leda mig vidare i mitt sökande efter mina norrländska rötter. Från Olof räknat, är jag nionde generationens västgöte, - skaraborgare! Vänligast/ Christer Lilja
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna