ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-19  (läst 2771 gånger)

2005-08-01, 17:47
läst 2771 gånger

Ola Lindmark

Såg precis i en annan diskussion att Kroksjö även finns i Umeå landsförsamling. Det troliga här är väl att det handlar om Umeå Lfs, och inte Skellefteå Lfs, eftersom de du frågor om bor i Umeåtrakten.

2005-08-02, 11:11
Svar #1

Thomas Lindberg

Kroksjö ligger 2,5 mil n,v om Umeå.Kör väg 364 från Umeå så kommer du dit

2005-08-03, 00:03
Svar #2

Anna-Stina Hedkvist

Tack så mycket för era inlägg, det är det i Umeåtrakten som jag letar efter.  
Hjälper en emigrantättling med att försöka ta reda på vars det ligger, så då fattas bara Strömåker. Är tyvärr inte bekant med omgivningarna själv och då är det inte så lätt. Så tack så mycket för hjälpen.  
/ Anna-Stina

2005-08-04, 08:56
Svar #3

Annika Liden

Anna-Stina.
 
Det finns ett Strömåker mindre än en mil från Kroksjö.
Ett tips till dig är att söka på kartor på internet. Ex gå in på www.eniro.se sök där på kartor. Sök på Strömåker Sävar då får du fram en bra karta. Lycka till.
 
MVH Annika.

2005-08-04, 22:46
Svar #4

Anna-Stina Hedkvist

Oj vad glad jag blev för att få veta var det ligger. Tusen tack.  
/ Anna-Stina

2005-08-15, 13:00
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Anders Nilsson Grubb sålde mark, där Umeå stad är uppbygd, bl a Sanda nämns. Var låg det? Är det den centrala delen av Umeå stad, som ligger på tidigare Sanda?
 
Det finns ju Sandbacka och Sandaparken i den norra delen av staden. Kanske hela staden byggdes på sandmark.
 
Hoppas någon bevandrad i Umeå stads historia kan svara på min fråga.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-15, 21:40
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ytterhiske by låg öster om Tvärån och ett av hemmanen som hörde till byn var Sandahemmanet som låg en bit söder eller sydost om de övriga gårdarna. De äldsta delarna av staden anlades på Yttersandaslätten som låg vid älven och som torde ha hört till Sandahemmanets ägor. Den centrala delen av Umeå stad ligger fortfarande där.

2005-08-15, 22:56
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Staffan!
 
Tack det var mycket intressant att få veta lite om stadens utsprung!
 
Egentligen gjorde jag ett tappert försök för ca 47 år sedan att skriva en uppsats om Umeå stads historia (gick i realskolan då), men så detaljerad blev den inte, antagligen handlade det väl mest om branden 1888. Jag har den liggande någonstans, måste leta reda på den och se vad jag skrivit. Detta bara en parentes.
Ann-Mari Bäckman

2006-01-22, 09:42
Svar #8

Lars Norlin

Sanda står som egen by i jordaboken 1543-1553. Det fanns en åker belägen mellan Ytterhiske och Staden som benämndes Sandåkern. Åkern brukades av både stadsbor och bybor. Det är troligt att byn Sanda låg i anslutning till åkern.
 
Sandåkern är ju också ett namn på ett av stadens mer framgångsrika fotbollslag. Klubben bildades på 1930-talet och var tänkt att heta Amerika SK, efter stadsdelen Amerika som de flesta av pojkarna kom ifrån. Men det fick man inte för Riksidrottsförbundet så man kallade sig för Sandåkerns SK, efter kvartersnamnet? Sandåkern. Åkern hade blivit ett kvarter i staden. Först spelade klubben på K4s plan på Dragonfältet. Sedermera kom man att bygga Sandåkerns IP på Grisbacka. Denna anläggning skall nu rivas och klubben kommer att husera på Nolia-fältet, cirkeln blir då sluten.
 
Amerika är namnet på området mellan V:a Esplanden och Ytterhiske. Namnet kom av att så många i området utvandrade till just Amerika. Namnet lever fortfarande kvar bland många äldre invånare i staden. Kommunen använder sig tyvärr av det opersonliga Väst på stan om både Amerika och Ytterhiske. Förövrigt kallades Öst på Stan för Sibirien eftersom det var så ödsligt mellan husen.

2006-01-22, 16:10
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars!
 
Tack för din redogörelse över Sanda! Jag råkade bara av en slump öppna inlägget, för att se att det var svar på min fråga för ett tag sedan.
 
Visst kan man tycka att namnen Öst på stan och Väst på stan är opersonliga, men inte är det bara kommunen som kallar dessa delar av staden så, även sådana ingrodda Ume-bor, som jag tillhör, har alltid sagt så.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-03-06, 19:38
Svar #10

Bengt Södergård

En av mina anor i åttonde led, Pigan Christina Johansd:r vigdes 11 Okt 1730 med Henrich Henr.s. Ojala fråm Idensalmi s:n. De vigdes i Finland.
 
Christina uppges enligt HiSki komma ifrån Westerbotn, Numträsk s:n. Hennes födelsedatum är för mig okänt.
Jag har försökt leta efter Numträsk på kartan men kan inte hitta det så jag undrar om någon kan berätta var, eller om det finns en sådan plats. Vet någon dessutom något om Christinas födelsedata ser jag det som en extra bonus.
 
Bengt Södergård

2006-03-06, 23:23
Svar #11

Erik Holmlund

Bengt> Har du kollat på kartor över nuvarande Västerbotten? Isåfall bör du utöka ditt sökområde eftersom även nuvarande Norrbotten och nuvarande finska Västerbotten var delar av dåvarande Västerbotten. Tror dock inte att du kommer att hitta någon ort som heter Numträsk.
Och någon socken som hette Numträsk kommer du definitivt inte att hitta. Det måste vara felskrivet. För övrigt så fanns det då bara en enda socken i Västerbotten som slutar på '-träsk':  Burträsk.

2006-03-07, 15:39
Svar #12

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Du bör nog ta en titt i originalet till vigselboken och kolla vad som veerkligen står där.
 
mvh
Håkan

2006-03-07, 18:54
Svar #13

Bengt Södergård

Tackar o bockar för hjälpsamheten, tänkte inte på att leta i finska Västerbotten men det är nog som Erik säger, och som jag anade, att någon Numträsk socken inte existerar.
Om man antar att det är rätt avskrivet i HisKi så kanske (OBS! Spekulation)num är någon försvenskning av finskans nummi eller nurmi (nummilampi?). Om felskrivet tror jag saken får bero eftersom det är en bit att åka från Upplands Väsby till Brahestad där de vigdes. Skall dock leta lite i gamla kartböcker även på finska sidan bara för skojs skull.  
mvh BengtS

2006-03-07, 20:27
Svar #14

Kirsti Ervola

Hej Bengt,
HisKi är en tredjehandskälla och som sådan inte särskilt pålitlig; feltolkningar förekommer tätt.  Mikrofilmer av originala kyrkoböcker fjärrlånas till svenska arkiv och bibliotek från  Riksarkivet, kansallisarkisto@narc.fi
Mvh KE

2006-03-07, 20:59
Svar #15

Bengt Södergård

Hej Kirsti,
Tack så mycket! Den adressen skall jag notera på säkert ställe till dess inspiration och tid infinner sig..
mvh Bengt

2006-03-08, 18:06
Svar #16

Erik Holmlund

Bengt> Jag tycker din spekulation om försvenskning låter rimlig, även om jag inte vet vilken ort som det skulle handla om. 'Träsk' motsvaras väl av finskans 'Järvi'. Kanske Nurmijärvi? Det finns åtminstone ett Nurmijärvi(kanske fler?) som idag är en kommun i södra Finland.  
 
(kuriosa: Nurmijärvi har sju pojkhuvuden i sitt kommunvapen, inspirerat av Aleksis Kivis roman Sju Bröder).

2006-03-08, 19:50
Svar #17

Bengt Södergård

Rimlig kanske den kan vara men sannolikt fel ändå. Jag tror att Kirsti har rätt, i ett sådant här fall måste man titta direkt i syltburken för att få ett svar, annars blir det bara spekulationer.
Burträsk låter ju inte heller så tokigt om det nu rör sig om en felskrivning, dessutom står det ju s:n och det är antagligen inte felavskrivet varför det torde vara en riktig socken vars namn slutar på träsk eller lampi -i Westerbotn (oj, nu spekulerar jag igen).
 
Det får nog hamna på Att göra-listan till dess jag blir pensionär
 
Vänliga hälsningar  
Bengt

2006-03-09, 19:47
Svar #18

Utloggad Tom Juslin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2007-09-16, 13:50
    • Visa profil
    • www.tom.juslin.com
Enligt Nurmijärven pitäjän historia II (Nurmijärvi sockens historia II) hade byn Numlahti tidigare namnet Paijala, vilket kan ha lett till den geografiska sammanblandningen med Pajala i dåvarande Västerbotten.

2006-03-15, 08:37
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är verkligen villrådig var jag ska placera Norrbyskär och Norrbyn.
 
I Porträttfynd finns Norrbyn placerad både i Västerbotten och Ångermanland. Jag har några foton av fotograf Thilda Ohlsson, Norrbyn, men var ska dessa foton läggas in? Jag har placerat vissa i Ångermanland och vissa i Västerbotten. Det senaste från ca 1900 hamnade i Ångermanland.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-03-15, 09:18
Svar #20

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Ann-Mari
 
Det är egentligen rätt att Norrbyskär kan vara både i Nordmaling och Hörnefors(Umeå lands)-Ångermanland-Västerbotten.
Före 1913 tillhörde Norrbyskär(Mo ångsåg) Nordmalings socken.
1912-12-20 bildades Hörnefors socken.
Delar av Nordmalings socken , bl.a. Norrbyskär (Mo ångsåg) blev då en del av den nya Hörnefors socken.
Övriga delar som bröts ut ur Nordmaling var
Norrbyn 1-4
Sörbyn
Ängersjö 1-3
Håknäs utmark
Inom parentes kan nämnas att Norrbyskär (Mo ångsåg) före Kempes köp var en del av byn Norrbyn

2006-03-15, 09:43
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sven-Erik!
 
Jag ser att Hörnefors är placerad under Västerbotten och Nordmaling under Ångermanland här i Anbytarforum.
 
Eftersom korten är tagna före 1913, gissar jag, så bör väl det rätta vara att placera alla kort under Ångermanland, eller?
Ann-Mari Bäckman

2006-03-15, 09:56
Svar #22

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan
 
Man tycker ju att svaret borde bli Ja.
 
Det är en rätt lustig situation även för Nordmaling.
Nordmaling tillhör Ångermanlands landskap , men Västerbottens län.

2006-03-15, 10:37
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Då får det bli Ångermanland, eftersom det är landskap, som gäller här på Rötter. Jag ska då föreslå att man samlar korten på ett och samma ställe.
 
Om man sammanfattar det hela, så de som bodde och föddes på Norrrbyskär före 1913 var Ångermanlänningar och efter det så var de boende och alla nyfödda plötsligt Västerbottningar. Så i en syskonskara kunde vissa vara födda i Västerbotten, medan andra kunde vara Ångermanlänningar, fast de var födda på samma ort. Visst är situationen lustig.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-15, 12:39
Svar #24

Micael Granström (Micgra)

Fortfarande så ligger både Hörnefors och Norrbyn och Norrbyskär i Ångermanland, även om de ligger i Västerbottens län.
Fast jag ser att Hörnefors ligger under Västerbotten här i Anbytarforum. Det blir lite förvirring eftersom landskapet Västerbotten och länet Västerbotten inte har samma gränser. Dessutom ligger väl delar av Hörnefors socken i Västerbottens landskap.

2006-05-21, 11:35
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har äntligen tagit itu med att mata in mina insamlade 20-åriga släktforsknings-uppgifter i ett släktforsknings-program.
 
Så blev det här problemet Hörnefors aktuellt igen. Skulle det vara Y eller AC efter orten Norrbyskär?
 
I Bra böcker står det precis, som Micael Granström säger, att Hörnefors ligger i nordöstra Ångermanland, men tillhör Umeå kommun och Västerbottens län. Detta att tillhöra Umeå kommun förvillar säkert många i Hörnefors, som tror sig höra till Västerbotten.
 
Alltså får jag nu konsekvent skriva Y efter alla födda på Norrbyskär.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-26, 23:17
Svar #26

Ingrid Berg

Ja, det här med län och landskap verkar aldrig sluta att ställa till problem! Du ska definitivt INTE skriva Y efter personer från Norrbyskär. Y står ju för Västernorrlands län. Det blir svårt att använda LÄNSbokstäver om det är landskapet som du vill ange, Västernorrlans län omfattar ju alltså inte hela Ångermanland, även om det ofta slarvigt skrivs att det är så. Väljer du mellan Y och AC så måste du välja AC eftersom Norrbyskär hör till Västerbottens län. Vill du ange landskapet får du nog lov att skriva Ångermanland.

2006-05-27, 10:18
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingrid!
 
Tack för ditt klargörande av frågan! Jag har nog med Y avsett landskapet Ångermanland, men naturligtvis, så står bokstaven för Västernorrlands län. Jag får nog bestämma mig för om jag ska skriva län eller landskap efter varje ort. Det blev ju så bekvämt att skriva länsbokstaven efter varje ort, men nu blir jag tveksam, om det är så bra. Jag måste kolla i Holgers program vad de rekommenderar.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-06-19, 19:57
Svar #28

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Jag har en person, Gustaf Eric född 1785 10/6 i Backen, Umeå lfs.
Nu är jag intresserad av att hitta Backen i hfl under denna period. Backen finns inte med i ortsregistret. Var ska jag söka??

2006-06-19, 20:44
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:49
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Sonja - du finner honom på AI:9,s497 som skräddarson
 
Kyrkbordet, Västerbacken och Österbacken alltså AI:9,s492-502;  
AI:10b,s565-583; AI:11c,s1098-1121
 
Mvh StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna