ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 augusti, 2011  (läst 1198 gånger)

2011-02-10, 11:15
läst 1198 gånger

Utloggad Hans Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 12:41
    • Visa profil
    • b-e-r-g.com/roots/g
Göran,  
 
Man behöver inte gå över ån efter vatten .  
 
Nuförtiden är man nästan aldrig först med att utforska människor från förr. Det har jag i alla fall ofta erfarit.
 
Jag hittar inlägg här på anbytarforum från 2002 och 2003 rörande ämnet. Jag har inte satt mig in i detaljerna och kan därför inte avgöra om det tillför något nytt till det du redan känner till.

2011-02-10, 11:26
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Hans, stort tack! Tänk att det fanns en diskussion om dottern under Norrbotten! Intressant att man i hennes mans släkt så tidigt använt patronymikon som släktnamn!
Nu återstår bara att identifiera pigan Milde.
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-10 13:56)

2011-02-10, 12:33
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Visst kan man gå över ån efter vattnet och till tidigare länken [color=0000ff]Zachris Clason[/color]  
 
En liten detalj: Christina Märta Milde kommer till Rektorshushållet 1794 med attest från Frösön
och födelsedatum 1790 21/9 i Umeå stad & kan återfinns där [C:1,s578]; far: Constapeln Vilhelm Milde.
 
(Meddelandet ändrat av slj 2011-02-10 12:42)
 
(Meddelandet ändrat av slj 2011-02-10 13:24)

2011-02-10, 12:38
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Då har jag henne! Hon var alltså konstapelsdotter och fungerade som någon sorts husföreståndarinna hos rektorn. Jag tror att han hade givit henne äktenskapslöfte. Födde hon något barn?
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-10 13:57)

2011-02-10, 13:29
Svar #4

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
På Kronsta Skans [Frösön/AI:4,s321] finns hon hos fadern Gotard Vilhelm  
med oäkta son Gotthard född 1795 - närmare bestämt [C:2,s127] den 19e Juli  
 
Mvh /StigLennart

2011-02-10, 13:54
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Tack gode StigLennart! Alla de här uppgifterna, som Du plockat fram, kommer att få plats i en egen fotnot i en kommande bok.

2011-02-10, 16:46
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
PS Epilog: Gothard Wilhelm Milde *1795 på Frösön dör 1868 29/4 som inhyses i Näset
Aspås (Z) [AI:8,s127]; sedan 1824 gift med Anna Olofsdotter *1800 5/12 [Aspås/Gräfte,C:2,s244] -  
fattig men åtminstone två barn med patronymikon Gotthards-son/-dotter ...

2011-02-10, 18:03
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Vilka människoöden! Den andra som var i Söderlunds tjänst - med samma konsekvens - var en bonddotter från Hössjö, vars namn jag ej har tillgång till, men hon var i hans hus i bara 14 dagar och hann nog aldrig bli bokförd där.
Göran

2011-02-11, 13:46
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
I databas Kråken finns en Hössjökvinna som föder oäkta barn vid aktuell tid,
och jag kan inte finna någon annan passande kandidat i staden eller på landet 1794-96:
Helena Mikaelsdotter *1768-11-02 med oäkta sonen Mikael *1795-01-10 [AI:9,s99] ?
 
I databasen finns av Gun Jonsson återgett lägersmål [1795-04-16 §20] utan att fader anges
men, om dina uppgifter stämmer Göran, så är trolige Söderlund alltså då död sedan 4 dagar !
 
StigLennart

2011-02-13, 17:51
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
StigLennnart! Som jag förstått saken är kvinnorna gravida samtidigt - det är det som är det prekära! - men hon från Hössjö är s a s längre gången. Hennes far är också mer drivande i kampanjen mot Söderlund. Hennes hemort har jag verkligen läst som Hössjö; samtidigt fick jag nu med tanke på Söderlunds hemby en gnagande känsla av att det skulle kunna vara Hässjö. Jag skall kontrollera detta igen. Men att det blev lägersmål av saken talar för att Du - som alltid - prickat in rätt person.
Då Söderlund sköt sig hade han på rummet en skrift av prosten Olof Holmberg i Resele, Orsakerna Till Förtwiflan och Sjelfmord, Samt Råd och Underwisning, huru Frestelse dertill bäst kan förekommas, Eller, Om man  deruti råkat, huru den, genom Guds Nåd, kan lyckeligen öfwerwinnas  (Uppsala 1789). Jag läste den i fredags och det är en fin och känsligt skriven studie i suicidprevention. Tydligen har Söderlund läst den, men det har inte haft någon verkan. Holmberg dog själv 1791 i Resele och enl Bygdén tog en av hans döttrar sig själv av daga; av åldersuppgifterna antar jag att det tragiskt och ironiskt nog skedde efter utgivningen av skriften.
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-13 20:24)
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-02-14 08:34)

2011-03-20, 18:30
Svar #10

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
I Umeå stad HFL AI:5 sid 144 (senare delen 1799-1807) finns Pehr Nyström med. Men vem var han? Var kommer han ifrån? Var är han född? Någon som vet?

2011-05-20, 20:52
Svar #11

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 291
  • Senast inloggad: 2020-05-23, 19:22
    • Visa profil
Tobaksbesökaren Israel Leen.
Israel Leen finns antecknad i Umeå stads mantalslängd 1675, noterad som ogift. Han flyttar sedan till Piteå, gifter sig där och blir bosatt i Piteå stad till mitten/slutet av 1690-talet.
Finns fler upplysningar att få om honom från tiden i Umeå? Johan Nordlander anger att han kommer från Södertälje, men det har varit utan resultat att leta honom där. Har någon löst hans ursprung och tidigare släktled?
Ulf Holmberg i Piteå

2011-06-30, 13:54
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Den inte obekante brukspatronen Henrik Bjuhr dör i Umeå stad 1840-07-09 och sägs då vara 70 år och 6 månader gammal,  
dvs om uppgiften i HFL är korrekt född 1770-01-14 [AI:6,s45] (se även Steckzén, Umeå stads historia 1588-1888 sid. 254, 360 & 365).  
 
Ingenstans på internet har jag funnit hans anor angivna, så jag hoppas de med bättre källor hör av sig om denna tes:
första gången i Umeå stad hos blivande svärmor [AI:4,s72], utan födelseår eller ort angiven - troligen blott 14årig
varför det kan antas att han har någon slags släktanknytning men hittills ej känd? Först 38årig uppges alltså födelsedata -  
och ingenstans antyds hans födelseort eller härstamning!
 
Emellertid ger dopvittnen ledtrådar som fru Beatha Reiss född Thunius i Stockholm och Controlleuren C.E. Reiss
(Släktnamn i Umeå anger felaktigt namnet till Reifs), varför denna upplysning blir intressant: vigda i Klara församling 1791-04-10  
Controlleur Christian Ernst Reiss-Fru Beata Bjuhr f.Thunius, vilket förklarar förekomsten av Beatha Christiana Bjuhr *1772 15/12
[gift Hammarin; Umeå,AI:6,s30], vilken kan återfinnas i Hedvig Eleonora med far kryddkräm. Nathan. Biur [CI:13,s130,Nr206],  
troligen Henriks syster och Reiss deras styvfar...
 
Därmed blir följande lilla skrift intressant Bror Michael vid vigseln 1767-03-30! Och jag tror vi kan placera båda  
bröderna som barn till Per Bjur & Anna Maria Arctædia: Michël *1739-11-03 och Nathanael *1741-10-26 [C:1,s141+160].
 
Henrik Biur/Bjur *1770-01-14 har jag dock inte lyckats hitta i FB eller med modern i tidig HFL i Stockholm ...

2011-07-02, 19:02
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1569
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 19:13
    • Visa profil
Stig-Lennart: Henrik Biurs födelsenotis återfinns i Klara fs CIB:3 (sidnr. 113, GID: 2698.64.74500). Född 1770 14/1 (dop 18/1). Han hade två bröder födda i samma församling - Nathanael (Peter), f. 1768 27/4 och d. 1772 26/3 samt Carl Axel, f. 1771 7/9.
 
Med hjälp av diverse register har jag fått fram följande om familjen Thunius i Klara fs (med reservation för ev. felaktigheter):
 
Lärftkrämaren Henrik Thunius, d. 1764 1/9 (54 år, 6 mån)
h. Margareta Christina Lindbom, d. 1767 16/3 (48 år)
deras barn:
 
1/ Henrik, kontrollör vid stora skeppsvarvet, d. ogift 1787 2/1 (43 år)
 
2/ Christina (tvilling), d. 1770 12/4 (25 år, 3 mån);  
g. 1767 17/5 m. Peter Zethelius, guld- och silverarbetare
 
3/ Ebba Margareta (tvilling), d. 1808 6/3 (62 år);
g. 1769 15/10 m. Anders Jakobsson Nordström, boktryckare
 
4/ Beata (var 18 år gammal i bouppt. efter hennes fader 1765).
 
5/ Catharina Lovisa, f. 1754 6/2;
g. 1773 17/1 m. sin kusin Johan (eller Jonas) Thunius, lärftkrämare  
 
6/ Ulrika, f. 1756 8/8, d. 1756 31/10.
 
 
I bouppteckningen efter Margareta Christina Lindbom omnämns hennes fader bruksinspektor Erik Lindbom liksom avlidne brodern Carl Jakob Lindboms (lärftkrämare, d. 1765 11/2 i Jakob fs) änka Anna Margareta Justi (hon senare omgift med Isak Ekström, lärftkrämare).
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2011-07-02 19:06)
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2011-07-02 19:12)

2011-07-02, 20:15
Svar #14

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1569
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 19:13
    • Visa profil
Enligt Family Search vigdes Henrik Thunius och Margareta Christina Lindbom i Jakob och Johannes fs 1743 24/3. De första fyra barnen återfinns där i boken C:14 - Henrik, döpt 1744 6/1; Christina, döpt 1745 16/1; Ebba Greta, döpt 1746 24/4 (de var alltså ej tvillingar) och Beata, född 1748 18/5 och döpt 20/5.

2011-07-03, 02:25
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack, Constantinus - och ändå hade jag kollat just Klara FB (fast 1770 sist och bakifrån varvid förekomsten av flera 1770 missades !). Fast han är döpt 16/1 enligt ADs skanning.
 
Desto roligare att få hypotesen verifierad och en del av dom andra uppgifterna fördjupade.  
 
Beata *1748-05-28 [Klara/AI:2,s168 utan datum + Umeå/AI:6,s30 som ju annars verkat tillförlitlig]
 
Mvh /StigLennart

2011-07-03, 05:12
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Märk den celebre silversmeden Pehr Zethelius i Constantinus' första inlägg!

2011-07-04, 01:22
Svar #17

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1569
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 19:13
    • Visa profil
Henrik Thunius föddes i Strängnäs stadsförsamling 1709 14/2 som son till dåvarande sysslomannen Erik Thunius och dennes maka Christina Gravia. År 1714 blev fadern kyrkoherde i Botkyrka, där han avled 1717 29/1. Farfadern hette Erik Olofsson Thunius (d. 1694) och var komminister i Trosa landsförsamling.
 
Henriks svåger Carl Jakob (Eriksson) Lindbom gifte sig med Anna Greta Justi i Maria fs 1752 4/10. Då framgår det av vigselboken att brudgummen var 32 år gammal och kommen ifrån Turinge. Kan Margareta Christina Lindbom alltså vara född där?

2011-07-24, 05:42
Svar #18

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
En Jöns Hammar var vid 1700-talets slut både perukmakare och klockare i Umeå stad. Han vigdes i oktober 1775 vid en Maria Persdotter, f 11/2 1752; hon var från Kåddis nr 2.
När dog makarna Hammar och vad hände med sonen Olof Hammar, f ca 1775-1787?

2011-07-24, 15:49
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Cantor & klockare Jöns Hammar dör i slag 1798-02-27, änkan först 1833-03-17.
Sonen gifter sig som v:klockare 1799-12-03 med jungfru /Anna/ Britta Lilliebjörn men  
dör som klockare och v:tullskrivare redan 1808-10-11 i febern, likaså hustrun i januari.  
 
Mvh StigLennart [källa: databas Kråken]

2011-07-25, 05:40
Svar #20

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Tack!! Det blev nog f ö mindre efterfrågan på perukmakeri allteftersom 1790-talet framskred. Man kan förresten undra var Hammar hade lärt sig sitt hantverk. Många hälsningar/ Göran

2011-08-11, 12:25
Svar #21

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Skräddarsonen Anders Widmark, f ca 1755-1765, har så liberala föräldrar att de låter honom och hans kamrater spela kortspel som svartepetter o s v.
 
Är denne Anders Widmark identisk med Anders Widmark, f 2/4 1762 i Umeå stad (enl databasen Kråken 11); föräldrarna skulle då vara Anders Widmark, f 1724, avl 8/6 1802 i Umeå el Umeå lf, och Anna Brita Grönlöf, f 1734 i Umeå stad, avl 1819. Det hela bygger alltså på att Widmark d ä enl Kråken är just skräddare.
 
Vad händer förresten med Widmark d y?

2011-08-11, 14:07
Svar #22

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Någon annan än den av dig förmodade Anders Widmark, skräddarmästarsonen, finns ej i Umeå stad  
(fast i senare HFL med felaktiga födelseåret 1763!) till circa 1780 då noterad Bort - men jag vet ej vart...

2011-08-11, 14:36
Svar #23

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Tack!! Det är rätt familj och rätt föräldrar! Det är en sorgsen ton över det här, för det oskyldiga spelandet med hemgjorda kort var till så mycken förnöjelse för en pojke i Umeå skola. Men så kommer fadern från Stöcke förbi och då var det för alltid slut med detta kortspel (och möjligen även med kamratskapet).
 
Jag uppfattar saken så att Widmark d y gick i Umeå skola. Möjligen gick han vidare till studier eller blev någon sorts tjänsteman någon annanstans.
 
Det enda viktiga är emellertid att det var rätt personer! Tack igen!

2011-08-12, 10:00
Svar #24

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Här nappar jag!  
Anders Widmark låter väldigt mycke Lövånger och min släkt.Finns det någon idé om härstammningen av Anders f 1724? Det har ju i Umeå även figurerat några Widmark som ,om jag minns rätt ,kom från Ön.
Vore tacksam att få veta lite mer om den här familjen och ev knyta ihop lösa trådar

2011-08-18, 16:20
Svar #25

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Britt-Marie! I Agneta Olofssons CD för Umeå lf hittar jag vid genomsökning ingen Anders, f 1724, som skulle härstamma från Ön. Av de Widmark som finns i Vebomark i Lövånger är nog urmakaren Olof Widmark, f 30/1 1771, den förste som kommer till Umeå stad. Han var född på Vebomark nr 3, men fadern kom från Vebomark nr 6 enl Agneta Olofsson.  
 
Däremot undrar jag själv över hans namne kanslisten Olof Widmark, avl sommaren 1794 i Umeå. Han var då ogift och ca 30 år. Kan han månne identifieras med Olof Widmark, f 7/8 1766 i Umeå, helbror till Anders Widmark d y ovan och alltså son till samma skräddarmästarpar?  
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2011-08-19 12:12)

2011-08-21, 16:12
Svar #26

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej och tack Göran,
det är alldeles riktigt att Olof Widmark,urmakaren är den förste med efternamnet Widmark som bosätter sig i Umeå.Andra har under tidigare år kommit och gått men då under sina son/dotter namn som senare blev Widmark för de flesta.
Kanslisten OW verkar ju mest troligt vara son till Anders Widmark ohh Anna Brita för deras barn föddes ju från 1754 till 1771.
Har även noterat ytterligare,för mig okända personer med efternamnet Widmark i Umeå som ska bli intressanta att titta närmare på...för att ev få fler myror i huvudet !!!

2011-08-28, 18:20
Svar #27

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Enl databasen Kråken11 finns en Lars Johan Fischer, f 5/7 1770, g 23/2 1800 i Umeå m Katarina Sjöström, f 20/4 1776; makarna florerar 24/2 1801, 10/9 1802 och 2/7 1804 i Umeå stad.
 
Är Fischer ovan identisk med schatullmakaren Fischer i Umeå vid samma tid och vad hände i så fall sedan, d v s när och var dog han?
 
Hälsningar/ Göran, just hemkommen från Umeå

2011-08-29, 01:55
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Göran: denne Fischer är unik Schatullmakare  
och avlider som tillika Brandmästare i stan 1827-04-13
samt hustrun sammastädes 1827-05-04 [AI:7,s176 & C:1]

2011-08-31, 22:00
Svar #29

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Tusende tack, forskarbroder! Så många hantverkare det fanns i Umeå vid den här tiden! Steckzén skriver ju också i Umeå stads historia 1588-1888 att hantverkarna fick en allt starkare ställning i staden från 1780-talet.
Hälsningar!

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna