ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2008  (läst 1279 gånger)

2008-08-11, 20:12
läst 1279 gånger

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej
 
Vad vet man om Anders Olofssons son Lars Andersson ?
 
Kan man bekräfta att han blir soldat Tiäder och sedan innehavare
av ett hemman i Bienberg efter Påhl Persson ?
 
Rune

2008-08-12, 18:24
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Mina hypotes kommer sig av följande
 
Enligt Kenneth Mossbergs
Lars Andersson-Tiäder Antagen 1683-05-31. Mönstringsår m.m; Går för
   broder Olof Andersson i Hössiön. Umeå 1683. Göteborg 1689- -1690.
   Rulla på det siuka manskapet att ... siövägen till Västerbotten,
   Stockholm 1690-09-22. Piteå 1694. Rote 49 i Umeå Kompani 1695.
   Soldat för roten blir Lars Tiäder som här är utlejd och för sig
   bygdt. Hemvist Hössiön
 
Enligt domar  
Enligt Häradsrätten 1696-03 RH SH 7b D61558 kort 5/9 sidan 116
   byter sig Lars Tjäder till sig hemmanet av Pål Persson mot att han
   går soldat
     Se även 1697-02 8a kort 3/12 sidan 13 där det framgår att Lars
   Andersson Tjäder ifrån Hössjö tillträtt Påhl Perssons hemman i
   Bienberg
 
 
   I mantalslängd fom 1698 i Häggnäs då även gift

2008-11-05, 16:08
Svar #2

Utloggad Peter Landgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 11:40
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker hitta Jonas Åberg, komminister i Umeå Stad, död 1862, i husförhörslängden.
Men jag går bet. Något tips?

2008-11-05, 17:41
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4802
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 17:56
    • Visa profil
Man får dessvärre ingen hjälp av scb-utdraget ur dödboken, står bara att han dör 1 augusti 1862. Fanns det verkligen en komministergård i staden då - eller han hyrde in sig var han kunde. Namnlistorna för hfl ger ingen träff heller.
Bodde han utsocknes?

2008-11-05, 17:51
Svar #4

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 11:24
    • Visa profil
Peter !
Jonas är född 1807 i Bygdeå, gift med Kristina Amalia Risberg f 1818 i Piteå död 1893 i Borgsjö enl DIS uppgift.
 
MVH Birgitta

2008-11-05, 18:08
Svar #5

Sven-Erik Johansson

Hejsan
 
Utdrag ur databas Kråken
Jonas är född i Bygdeå,Åkulla den 15/7 1807 och döpt den 17.
Han dog i Umeå stad 1862-08-01.
Du finner honom i HFL Umeåstad,AI:12a,s172 tilsammans med familjen

2008-11-05, 18:08
Svar #6

Utloggad Peter Landgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 11:40
    • Visa profil
Bo och Borgitta,
Tack för tipsen. Hans finns uppenbarligen inte med i namnlistorna i hfl. Han kan ju ha bott utsocknes, men de tre/fyra yngsta barnen är födda i Umeå Stadsf.
Så långt hade jag kommit med, men jag var i första hand ute efter vart alla barnen tog vägen. Det var fem st.
/Peter

2008-11-05, 18:20
Svar #7

Sven-Erik Johansson

Enligt Umeå stads DB dog han i Lungsot
Vid hans död fanns 6 barn i familjen varav 5 enligt HFL var födda i staden

2008-11-05, 18:44
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tips: UM/Umeå,AI:12a,s172,1860-62,StadsComminister-Död 1/8 [GID2022.36.51000]

2008-11-05, 19:01
Svar #9

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4802
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 17:56
    • Visa profil
I sammanhanget kan ju som kuriosa nämnas att slår man i DISBYT så dör han i Ume lands --.. alltså ett av de många misstag som via databaser kan spridas litet varstans. Då menar jag såna databaser, där många bidrar och där kanske inte riktigt alla har kollat in i minsta detalj.  
Jag beklagar att jag inte gick till Kråken direkt, hade ju underlättat och besparat andra hugade hjälpare en del tid. Tack SEJ och Stig-Lennart!

2008-11-05, 20:19
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Var en syster till Jonas Åberg gift med komminister Erik Anders Nygren och mor till Erika Sofia Nygren, g Stenberg, månne? Jag sitter litet trångt till - som det brukar heta - men jag har någon diffus reminiscens av detta.

2008-11-05, 20:35
Svar #11

Sven-Erik Johansson

Stämmer bra
 
Om du vill kan jag skicka över hela familjen i de bägge giftena

2008-11-05, 21:25
Svar #12

Utloggad Peter Landgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 11:40
    • Visa profil
Sven-Erik, Stig-Lennart och Bo.
Tack för alla tips. Jag kom på att döde kanske fanns skannade på SVAR och att det då skulle kunna stå en referens till sida i hfl. Och det gjorde det.
 
Göran, Sven-Erik
Denna syster var Sofia Magdalena, min mormors morfars kusin. Jag har en del data om henna men inte allt. Tacksam för kompletteringar.
/Peter

2008-11-06, 10:26
Svar #13

Sven-Erik Johansson

Här kommer Erik Anders Nygren och hans båda giften som utdrag ur databas Kråken.
Alla dessa personer har funnits på www.sikhallan.se sedan ett antal år.
 
Enligt DISBYT är Erika Anders Nygren född i Bygdeå år 1800 och detta har med Disbyts kvalitetsstandard gett 4 stjärnor ****.
Databas Kråken anser att han är född 1800-07-08 i Bäcken Umeå lands, som också backas upp av FB i Umeå lands.
Disbyt anger att syskonen Kristina Helena f.1803 och Jakob f.1807, Maria Karolina f.1810 och Sofia Albertina f.1812 alla födda i Bygdeå.
Vilket är helt fel.
Födelserna har skett i Umeå lands och Lövånger enligt databas Kråken uppbackat av respektive socknars FB
Disbyt ger dessutom 4 stjärnor **** på alla dessa felaktigheter.
Man undrar ibland vilka sakkunskaper stjärnsättarnas A-lag i Disbyt besitter eller grundar sina stjärnteorier på.
 
ANSEDEL Erik Anders Nygren  
Född: 1800-07-08 i Bäcken Umeå lands
Död: 1866-11-01 i Skinnarbyn Bygdeå
Föräldrar
Far: Jonas Nygren
Född: 1767-06-11 i Mo Nordmaling
Mor: Anna Margareta Strömberg
Född: 1773-01-31 i Bredbyn Anundsjö
 
Familj
Maka: Sofia Magdalena Åberg
Vigsel:1832-08-02, Bygdeå
Född: 1804-02-03 i Åkulla, Bygdeå
Död: 1845-10-25 i Bygdeå
 
Barn:
    1 Anna Elisabet Nygren Född 1833-05-17 , Bygdeå,Skinnarbyn
    2 Erika Sofia Nygren Född 1834-08-08 , Bygdeå,Skinnarbyn
    Make: Per Magnus Stenberg Född 1826-07-04 i Umeå lands
    3 Anna Lovisa Nygren Född 1836-03-16 , Bygdeå,Skinnarbyn
    4 Sara Karolina Nygren Född 1837-03-22 , Bygdeå,Skinnarbyn
    5 Jonas Nygren Född 1838-11-12 , Bygdeå,Skinnarbyn
    6 Erik Nygren Född 1840-08-12 , Bygdeå,Skinnarbyn
    7 Elisabet Margareta Nygren Född 1841-10-29 , Bygdeå,Skinnarbyn
    8 Katarina Ulrika Nygren Född 1842-12-31 , Bygdeå,Skinnarbyn
    9 Magdalena Charlotta Nygren Född 1845-06 , Bygdeå,Skinnarbyn
 
Maka: Anna Johanna Turdin
Vigsel:1847-01-31, Umeå lands
Född: 1815-04-07 i Ratan, Bygdeå
Död: 1881-12-20 i Bygdeå
 
Barn:
    10 Amalia Margareta Nygren Född 1847-12-14 , Bygdeå,Bygdeå
    Make: Karl Fabian Glas Född 1842-02-06 i Nysätra
    11 Karl Johan Nygren Född 1849-06-28 , Bygdeå,Skinnarbyn
    12 Gustav Axel Nygren Född 1851-05-01 , Bygdeå,Skinnarbyn
    13 Anna Maria Nygren Född 1854-12-12 , Bygdeå,Skinnarbyn
 
Källhänvisningar:
Notis nr 1 UM/Hörneå,AI:10a,2/7,s91,1800-07,son
Notis nr 2 BYG/Kyrkbordet,AI:10b,s180,1833-37,adjunkt
Notis nr 3 BYG/Skinnarbyn,AI:11a,s128,1838-45,comminister
Notis nr 4 BYG/Skinnarbyn,AI:12a,s190,1846-52,comminister
Notis nr 5 BYG/Skinnarbyn,AI:14a,s301,1863-66,comminister-död
 
 
Anarkiv 7.0 2008-11-06 - Kråken8orginal.DDB
---
Inom parentes kan sägas att mina anor också är från den välkända släkten Strömberg i Själevad/Anundsjö
 
En trevlig dag önskar
sven-Erik

2008-11-06, 16:58
Svar #14

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Tack Sven-Erik!! Det här var verkligen intressant! Släkten Glas kommer ju också in här. För s k nytillkomna kan vi berätta att Erika Sofia Nygrens make Per Magnus Stenberg var son till Pehr Stenberg d y i dennes första gifte med Anna Magdalena Strinnholm. Erika Stenberg vilar nog med sina barn, en provinsialläkare, en kartritare och en landskanslist, alla barnlösa, på kyrkogården som jag skulle vilja beskriva som belägen Västpåstan i Umeå. Gravvården fanns kvar åtminstone för 20 år sedan.
Än en gång tack!
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 07 november, 2008)

2008-11-06, 18:37
Svar #15

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
...och så ramlar jag in här fast jag inte borde..... och får läsa intressanta saker!
Sven-Erik, du som nyss med ditt utdrag ur arbetsmaterial i Kråken, gjort mig medveten om att en gren(minst) av mina anor kommer från Anundsjö. Dit hade jag inte hittat själv, ifrån alla turer runt i Åseles byar.  
Men inte hette de Strömberg där. Har inte hunnit undersöka alla millioner grenar fullt ut ännu! Några av de mina tog ju namnet Strömberg, men då i Vilhelmina. Inte finns det väl någon koppling mellan dem?  
 
...och kyrkogården väst på stan...suck...den ingår i min barndom...dagtid en lugn och rofylld plats att promenera igenom, men kvällstid under den mörka tiden...en spöklik plats, med alla sina höga gravstenar och järngaller!
Lagom vilda höststormshälsningar från skåne!

2008-11-06, 18:47
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3165
  • Senast inloggad: 2020-05-07, 09:07
    • Visa profil
Ninnie - meteorologiskt mycket lugna hälsningar från Stockholm! Just den här graven är eller var särskilt romantisk för den rymde en sådan där medvetet avhuggen pelare.
Men nu skall Sven-Erik få reda ut det här med Strömbergarna.

2008-11-06, 19:01
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4024
  • Senast inloggad: 2020-03-26, 16:04
    • Visa profil
Sven-Erik, stjärnorna i Disbyt förklaras med **** Källangivelse med volymsbeteckning och sida finns - vilket också innebär att man inte kan gardera sig mot att någon forskat fel, och därför anger exakta källuppgifter för en i familjeuppställningen felaktig person. Det anger inte kvalitet/säkerhet i att det är rätt släktskapsförhållanden.
 
Det anges också tydligt överallt att alla uppgifter är andrahandsuppgifter.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Se även , liksom på DisForum där du kan lämna synpunkter, du kan ju som medlem även använda Diskulogen för att lägga fram synpunkter.

2008-11-06, 19:08
Svar #18

Sven-Erik Johansson

Hejsan Ninnie
Det finns ett antal olika släkter Strömberg som inte är släkt med varandra, minst ett tiotal olika
Men du nämner Åsele där finns bla den Strömberg som var bror till min MFMFM.
Denna gren kommer från Anundsjö via Nätra där den Strömberg/Strömbergsson var lantmätare.
Så ger du din Strömberg i Vilhelmina så lovar jag att titta på det och om möjligt härleda bakåt även om det inte tillhör min gren.
Databas Kråken är enormt stor samtidigt som jag har också en riktig databas med arbetsmaterial som är 3 gånger större och som täcker mellan Norrland från Sidensjö fram till Skellefteå inklusive stora delar av inlandet.
Så i de flesta fall brukar det i mån av tid vara relativt enkelt att pussla ihop det hela inklusive kritisk granskning av detta material.
Men inlandet är fortfarande den svaga länken och jag byter gärna material från denna del av landet mot mitt eget material.

2008-11-07, 07:05
Svar #19

Sven-Erik Johansson

Eva
Risken för påtvingade ändringar av inlägg från personer med fel åsikter är stor i Anbytarforum.
Därför får du under dagen mina synpunkter om DISBYTs kvalitetsbrister på min hemsida www.sikhallan.se.
Endera under fliken SYNPUNKTER eller NYHETER
 
De som vill fortsätta och diskutera DISBYTs bristande kvalitet bör öppna en ny Rubrik på Anbytarforum och inte fortsätta under Umeå stad.
 
Ninnie
Jag väntar likväl som Göran fortfarande på din Strömberg.
 
En trevlig dag önskas från björkarnas stad
Sven-Erik

2008-11-07, 07:11
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4024
  • Senast inloggad: 2020-03-26, 16:04
    • Visa profil
Inlägget mitt var huvudsakligen till för att de som läser dina inlägg skulle få en bild av vad stjärnorna markerar och vad som står på annat håll i Anbytarforum om Disbyt.  
Att du sedan väljer att skriva dina kommentarer på din egen blogg (där du går hårt åt personer) är inget någon kan påverka.
 
Eva

2008-11-08, 02:31
Svar #21

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Min ursprungs-Strömberg var min farfar, som hette Jonas Albin Abrahamsson (1869-06-12 i Åsele) och blev finsnickare och vars möbler och andra mindre träsaker som tråg och slevar med JASB intryckt, jag ännu vårdar och använder. Tyvärr fick jag aldrig träffa honom!
(Vilket påminner mig om att det nutida Anbytarforum kanske kan hjälpa mig att forska lite mera på snickarfronten. Här finns ju numera O-uttömliga källor att ösa ur ...om det mesta! Mera tid, tack!)
 
Han och hans 2 år yngre bror Jacob Rudolf, tog alltså namnet Strömberg, men inte de äldre bröderna.  
När vet jag ännu inte. Men när man tittar på datumen så bör det ha varit medan de fanns kvar i Åsele.
Jag har alltid undrat varför de blev Strömbergare! Om det fanns något bakåt i tiden som orsakade detta?
 
Har inte tittat så mycket på den här delen av anorna nu sedan jag fick dem från Kråken, då det var den delen jag bäst kände till från min egen forskning på 80-talet och att undersöka resten av alla grenar har tagit mitt fulla intresse och tid! (Jag som har såå mycket kvar att göra i trädgården innan jag kan parkera vid datorn och släktforskningen igen!)
 
Inte heller har jag riktigt fått grepp på Anarkiv-hanteringen ännu, så alla utflykter bakåt i min släkt tar tid...och jag vimsar fram och tillbaka mellan generationerna som en tok!
 
När jag har farfars mor Anna Elisabet Eriksdotter 1833-07-07 i Åsele som aktuell person så ser jag att både hennes farmor (Katarina Jonsdotter 1773-12-22)och morfar (Olof Salomonsson 1768-01-20) kom från Anundsjö!  
På farfarsfars Abraham Erssons mors sida hamnar jag i Umeå lands, till min stora förvåning!
 
Kort och koncist är som ni ser inte min melodi! Men nu får jag allt slänga mig i sängen!
 
Ninnie
 
(Meddelandet ändrat av Ninnie den 09 november, 2008)

2008-11-08, 08:10
Svar #22

Sven-Erik Johansson

Hejsan Ninnie
 
Jonas Albin Strömberg som tog namnet Strömberg var född i Åsele Sandsjön och jag har kollat lite ytterligare i HFL efter dina frågor.
 
GENLINE ÅS/Sandsjön,AI:9,s357,1870-79. Här var Jonas Albin och Jakob Rudolf söner till Abraham Ersson.
En kuriosa i GENLINE ÅS/Sandsjön,AI:9,s357,1870-79 är att prällen tydligen först har skrivet fel namn Johan Albin, men sett detta och ändrat till det rätta Jonas Albin.
 
På nästa HFL GENLINE ÅS/Sandsjön, AI:10b,s370,1880-90 är Jakob Rudolf fortfarande son men har nu tagit sig namnet Strömberg under denna tidsperiod innan han flyttar till Själevad 1889 eller i samband med flytten.
 
Jonas Albin flyttar 1887 ut som dräng och har fortfarande 1890 namnet Abrahamsson när han kommer tillbaka till föräldrahemmet som arbetare
 
På SVAR ÅS/Sandsjö, AI:12b,s403,1895-1897 finns Jonas Albin som arbetare först med namnet Abrahamsson, men ändrat till Strömberg under denna tidsperiod när han bor hemma hos sin gamle far, dvs 5-10 år efter den yngre broderns namnbyte.
 
Det finns inga synbara samband med tidigare generationer som indikerar Strömberg
 
Kyrkböckerna eller rättare sagt de digitaliserade kyrkböckernas beteckningar har blivit en soppa av sällan skådat slag.
Här i Åsele har Svar och Genline bl.a. olika beteckningar på tex  
Svar AI/10 ger 1870-79 skannat 2008-03-11
Genline AI:10a ger 1880-90 skannad 1965 - dessutom är det ett fullständigt kaos i Genlines turordningssortering
 
I båda fallen tydligen skannade av mormonerna i Utah, men också i bägge fallen , som det verkar, numrerade olika av  Landsarkivet i Härnösand år 1965 och 2008.
 
Som det är nu är det ju besvärligt även för proffs, men helt orimligt svårt för lite mindre i släktforskning bevandrade personer.
 
Ninnie, hör gärna av dig på telefon 090-121496 så skall jag ge dig lite tips om Anarkivs lätthanterlighet och enorma potential
Även när det gäller frågor om dina anor är du välkommen.
 
En trevlig helg önskar
Sven-Erik

2008-11-08, 14:17
Svar #23

Sven-Erik Johansson

Hejsan Ninnie
 
Jag har just skickat en ättlingstavla från arbetsmaterialet av vilka som är ättlingar till Pål Danielsson enligt databasen.
Här har du många ättlingar beroende på databasens enorma storlek och stora delar av Norrland är troligen ättlingar.
Detta är på papper, eftersom jag är osäker på hur avancerad du är i Anarkiv med handläggning av olika databaser i bl.a. funktionen multisökningar.  
Därför skickat jag inte en separat riktig ättlingsdatabas utgående från Pål Danielsson utan enbart på papper.
Du ser kanske också (rödmarkerat) av vi har samma anfader På Danielsson.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2008-11-08, 17:20
Svar #24

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1021
  • Senast inloggad: 2020-05-11, 07:00
    • Visa profil
jag har en släkting som är ingift Burman det är alltså min fars kusins man Torgny Carl göran burman f 1925 i Umeå. DÖD, VILKA VAR HANS FÖRÄLDRAR?  
 
Kan han vara släkt med den Erik Burman FÖDD PÅ SLUTET 1800-TALET O DÖD I AMERIKA  
 
jag har tittat på folkbokföringsskivorna 1890 och 1900 där ser jag en familj som kan stämma in men jag vet inte om du vet något om någon känner igen Burman släkterna i Umeå. Det är spännande.  
 
HOPPAS PÅ SVAR  
MVH LARS

2008-11-08, 18:19
Svar #25

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Tack för den bibban på 62 sidor Sven-Erik! Tur att skrivaren är van!  
Jättekul att vi är ättlingar från samme Pål Danielsson! Men det verkar ju som sagt halva norrland vara!
 
Återkommer med fler frågor per mail och även telefon lite längre fram, när jag fått lite ordning på allt detta i huvudet! Beträffande Anarkiv så har jag ju bara light-versionen som jag laddade ner för att kunna ta emot databasdelen på mina anor ifrån din Kråken, för ett par veckor sedan!
Har jag verkligen funktionen multisökningar i den versionen?
Det är fantastiskt vad det går att få ut ur din Kråken! Tack igen!
 
Lars!
Burman...ihop med Umeå, får mig som gammal Umebo, att sjunga (nåja) -I ur och skur går Burmans ur!
En kär gammal reklamramsa från den flerdelade butiken butiken BURMANS! Ur, glasögon (tror jag) och främst av allt Burmans musik, som väl, hoppas jag, lever fortfarande! Med den butiken i stan, behövdes ingen annan för att stilla var mans musikbehov, då mellan 50-tal och 70-tal när jag bodde hemma!
Om övriga Burman vet jag intet!

2008-11-08, 22:22
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Svar på ditt dubblerade inlägg, Lars, har influtit  
under , så det är väl bäst att fortsätta där...
Mvh StigLennart

2008-11-11, 17:33
Svar #27

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Vandringen, i minnet, runt kyrkogården och de trakterna väst på stan där jag växte upp, ihop med allt mitt läsande av gamla anbytarfrågor lite här och där i mina byar + alla dykningar i mina anor som jag fått av Sven-Erik...där en Elisabet Hansdotter Fluur (född februari 1691 i Burträsk och död 1763-12-17 i Burträsk)finns som sista kända länk i en kedja som om jag räknat rätt visar att hon är min fmffmfm (Puh!)...har påmint mig om ett gammalt original vid namn Fluur som ofta kom vandrande från Storgatans håll, diagonalt över Döbelnsplan, på sin väg in mot stan, då under 50-talet. Någon som vet hans koppling bakåt i tiden till de andra Fluur jag läst om och kan friska upp mitt minne om hans liv då på 50-talet.  
 
Regniga skånehälsningar
Ninnie

2008-11-11, 22:40
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3411
  • Senast inloggad: 2020-05-21, 03:34
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Ninnie: snudd på omöjligt att nu känna ditt minnes man
men om i 70årsåldern då, kanske bara en möjlig (död 1973 i Vittsjö!),
nämligen den studerande ynglingen i Folkräkningen 1900: Johan Sigfrid f. 1885 16/5  
i Umeå stad av Jaktuppsyningsman Johan Flur & Augusta Matilda Boström (f. 1836 resp. 1860 i Umeå lands).
 
Hans farfar Johan Johansson f. 1808-10-18 i Kroksjö, Umeå lands, verkar ha tagit namnet Flur då han
före giftermålet gick på utrikes sjöfart; han kallas då även båtsman ... men jag kan inte knyta honom
släktmässigt till den av dig i databasen funna Hansdottern Fluur ... utan namnet troligare bildat på byn
Flurkmark, där hans moder Sara Magdalena Jonsdotter f. 1785-08-09 bor som gift och där han växte upp?
 
Mvh StigLennart

2008-11-12, 00:05
Svar #29

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Kan det vara denne man? Uppgift från Sveriges dödbok 4.
 
18880113-8713
Flur, Axel
(Inga adressuppgifter)
Död 23/5 1969.
Kyrkobokförd i Umeå stadsförs, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten).
Född 13/1 1888 (ingen uppgift om födelseort)
Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Umeå stadsförs, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten)
Ålidhem, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten)
Umeå Maria, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten)
Källor:
DB / RTB 69
 
Hälsar Kristina

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna