ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-22  (läst 3710 gånger)

2001-12-15, 22:06
läst 3710 gånger

Robert Eckeryd

Söker ursprunget för inspektor Magnus Thalin  
(f. 1744) och dennes hustru Beata Magdalena Schjåltz (f. 1750) vilka först är synliga på sid. 297 i Umeå stads husförshörslängd A1:4 (1773-90). Är också intresserad av ursprunget för deras svärdotter Mariana H Österlöf (f. 1790), vilken som änka efter häradsskrivaren Carl Magnus Thalin (f. 1777) uttog betyg till Karlskrona men återkom (hfl Umeå stad A1:8 1818-27, sid. 81).

2001-12-16, 01:19
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Magnus var son till regementsskrivaren från Luleå Johan Thalin och dennes hustru Maria Hellström.  
Beata Magdalena var dotter till frälseinspektorn Per Schjåltz och dennes hustru Anna Britta Berg i Hallsta, Dingtuna sn Västmanland (se Svenska Ättartal nr 9 p 257). En bror till Beata Magdalena, Erik Schjåltz, blev postmästare i Umeå.

2002-01-01, 14:51
Svar #2

Utloggad Roland Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-03-19, 16:22
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet mer om härstamningen för Katarina Bryngelsdotter-Forssman som var Borgaredotter från Umeå född 1691 och död 1772-12-04 i Löfånger och Wallen.
 
MvH Roland

2002-01-06, 01:03
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Roland
 
Fadern till Katarina, Bryngel Andersson Forsman, var borgare i Umeå stad. Han finns noterad i längderna 1681-1697. Hustrun Anna Jacobsdotter Back därefter under åren 1698-1703 varefter hon gifter sig med borgaren Jacob Andersson Sandberg. I Södra Västerbottens Släktforskares tidning ”Släkten” nr 42 har jag skrivit en artikel om släkten Forman.
 
Hälsningar
 
Staffan

2002-01-07, 09:30
Svar #4

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
Hej!
Enligt Familysearch är två bröder, Carl Olof Backman, döpt 13/6-1824, samt Anders Reinhold Backman, döpt 18/9-1829, födda i Umeå Stadsförsamling vid den här tiden. Föräldrarna heter Johan Backman och Anna Maria Boström.
En amerikansk kvinna, som jag efter bästa förmåga - bland annat på detta sätt - försöker hjälpa att finna sina svenska rötter, har anledning att tro att dessa båda män skulle kunna vara hennes ”försvunna” förfäder. Anders skulle i så fall vara hennes farfars farfar och Carl hennes farfars fars styvfar. (Carl/Charles for över till USA och gifte sig med sin yngre brors änka efter att sjökaptenen Anders/Andrew hade stupat i det amerikanska inbördeskriget 1861-1864.
Finns det någon därute som kan bekräfta eller dementera att bröderna Backman från Umeå  skulle ha utvandrat till USA? Eller som har någon annan information om de båda bröderna?
 
Med vänlig hälsning
Benny Backman

2002-01-20, 00:09
Svar #5

Stig Larsson

Jag undrar om någon vet mer om härstamningen om
Wilhelmina Lögdström.  
Levnadsbeskrivning  
Gift 1862-04-21 i Umeå stadsförs (AC) med  
Snickare August Sandström.  
Barn   Augusta Adolfina Sandström. Född 1862-08-31 i Umeå stadsförs (AC) ((Källa 24 Umeå SFS C:5 1861-1885 T061003 kort 2) ). Döpt av Bexelius 1862-09-07 i Umeå Stad. Faddrar: Snickarmästaren N. Sjöström och fru, . Skräddarmästaren Sjöblom och fru, . Kakelungsmak. Pettersson och fru, . Mästaren Carl Isberg alla i Ume Stad . Jungfrun Cathrina Lögdström i Hörnefors, . Bruksarbetaren Jan Hörnqvist ibm .  Christina Nyman i Ume Stad, .  Anton Brandström och Johanna Hammarstedt ibm. . Gift 1885-12-30 med Per Erik Wallin. Järnarbetare, Plåtslagare. Född 1856-06-26 i Valbo (X)

2002-01-20, 15:38
Svar #6

Ulf Forsell

Erik Forsell f 1610 Borgmästare i Umeå. Vem var denna person?

2002-01-21, 15:30
Svar #7

Stig Rådahl

Denne Erik Forsell torde vara den Erik Göransson, som några år på 1660-talet var borgmästare.
 
Guldsmeden Johan Berntsson Lambert fick 1662 böta kraftigt för att ha kallat ovannämde Erik Göransson, sin svåger, för lång skälm.
 
Svågerskapet måste innebära att bägge var gifta med varsin dotter till Nils Andersson (Grubb).

2002-01-22, 09:01
Svar #8

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Wilhelmina Lögdström är troligen identisk med Smeden Olof Lögdström och Anna Magdalena Johansdotters dotter vid Hörnefors bruk, Umeå landsförsamling som föds 1833-05-08.
 
Familjen finns med i Svenska Smedsläkter Nr. 3

2002-01-23, 09:24
Svar #9

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Rättelse: Wilhelmina Lögdströms moder heter Sophia Olofsdotter.

2002-01-31, 22:30
Svar #10

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ulf
 
Erik Jöransson Forsell var född ca 1613 och son till Jöran Persson i Norrfors i Umeå socken. Han finns i Umeås stads längder 1641-1671. Hustrun hette Anna Nilsdotter och var, som Stig Rådahl skriver ovan, dotter till Nils Andersson (Grubb) i byn Grubbe i Umeå socken. Jag har skrivit om borgarsläkten Grubb i Släkten (Södra Västerbottens släktforskare) nr 48.

2002-02-01, 14:30
Svar #11

Ulf Forsell

Tack Staffan och Stig Rådahl. Ni löste en gåta åt mig. Denne Erik Jöransson Forsell när tog han namnet Forsell? Kan ni hjälpa mig även med detta?
MVH Ulf

2002-02-01, 22:25
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ulf
 
Han omnämns i litteraturen med släktnamnet Forssell, men det är ju sekundärkällor. I mantalslängderna står han bara som Erik Jöransson. Inte heller i domböckerna har jag stött på Forssell. Det kan hända att det finns andra dokument eller handlingar som kan visa att han själv undertecknat med släktnamnet Forssell. Som borgmästare torde han ju ha signerat en del handlingar, så det håller jag inte alls för otroligt (jag sett det som enda belägg för släktnamn i en del andra fall). Dottern Anna, som blev gift med borgmästaren Anders Gertsson, kallade sig i vart fall för Forsselia. Det finns det flera domboksbelägg för. Den tidigaste noteringen jag har hittat är från 1695, men jag har inte haft tid att göra någon grundligare kontroll.  Det är ingen vågad gissning att namnet har hämtat inspiration från byn Norrfors.

2002-02-01, 22:31
Svar #13

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ulf
 
Erik Jöransson omnämns i litteraturen med släktnamnet Forssell, men det är ju sekundärkällor. I mantalslängderna står han bara som Erik Jöransson. Inte heller i domböckerna har jag stött på Forssell. Det kan hända att det finns andra dokument eller handlingar som kan visa att han själv undertecknat med släktnamnet Forssell. Som borgmästare torde han ju ha signerat en del handlingar, så det håller jag inte alls för otroligt (jag sett det som enda belägg för släktnamn i en del andra fall). Dottern Anna, som blev gift med borgmästaren Anders Gertsson, kallade sig i vart fall för Forsselia. Det finns det flera domboksbelägg för. Den tidigaste noteringen jag har hittat är från 1695, men jag har inte haft tid att göra någon grundligare kontroll.  Det är ingen vågad gissning att namnet har hämtat inspiration från byn Norrfors.
 
Jöran Persson i Norrfors var för övrigt, enligt Buregenealogin, gift med Anna Hansdotter som var dotter till Hans Persson i Röbäck.

2002-02-02, 03:37
Svar #14

Ulf Forsell

Hej Staffan! Imponerad av de kunskaper som finns. Vet du vilken gren inom Bureätten hon härstammar från?
Min mor har Malin Bengtsdotter i sina anor.
MVH Ulf

2002-02-02, 20:05
Svar #15

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt Buregenealogin var Hans Persson i Röbäck gift med Karin Mårtensdotter. Hon ska ha varit dotter till Mårten Larsson i (Öst)Teg som hade Ingrid Olofsdotter till hustru, dotter till Olof Clemetsson i Baggböle, senare Sörfors, (som var farfar till ärkebiskopen P Kenicius)

2002-02-03, 18:06
Svar #16

Rune Johansson

Söker eventuella styvbarn till Bryngel Persson i staden
 
Enligt dombok ht-1679 talas det om soldat Måns Johanssons efterleverska hustru Ingrid Davidsdotter och hennes svärfader Johan Hansson i Klabböle.  
Måns gått soldat för Jon Nilsson i Djäkneböle.
Enligt dombok 1681 famgår att Ingrid gift om sig med Bryngel Persson i staden.
 
Om syyvbarn finns.
Kan eventuellt soldat Johan Mårtensson Plantin vara detta styvbarn ?  
 
Rune

2002-02-09, 16:24
Svar #17

Rune Forsgren

Rune J,
Bryngel Persson Smed finns i mantal i Umeå Stad 1680-95. Därefter dyker han och Ingrid upp i Vasa senast 1698 då de får en dotter Malin, Bryngel dör 1706 och anges då vara 49 år. Ingrid gifter året efter om sig med Carl Henriksson från Baggböle. Under stora ofreden finns han troligen åter i Umeå med ett barn. Hustrun måste ha överlevt någonannanstans för hon dör 1723 i Vasa, 64 år gammal.
Bryngel Persson misstänker jag var en bror till Mårten Persson i Grisbacka.

2002-02-09, 17:23
Svar #18

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för ditt svar som eventuellt blir en ledtråd till att finna Johan Mårtensson-Plantins fader.
 
Rune J

2002-04-02, 21:32
Svar #19

Rune Johansson

Hej
Jag söker ursprunget till borgarna Lars ( 1702-1768), Jacob ( 1680-1743)och Jonas (1685-1756) Norberg som jag tror var bröder enligt faddrar.
Jag tror även att Lars Norberg son till Mats Jonsson i Norrmjöle, då enligt dombok 27/3 1743 förordnas Jon Nilsson uti Degernäs, Jon Larsson uti Srröm för avlidne Per Nilsson uti Ström ? omyndiga barn, och ty åligger dem jämte barnens moderbroder välaktade handelsmannen Lars Norberg? samma them ålagda förmyndar?....
Mats Jonsson dotter Karin i Norrmjöle gifter sig 1721-12-03 med Per Nilsson i Ström.
 
Rune

2002-04-05, 00:03
Svar #20

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Jacob Norberg får burskap 1719 som handelsman, Jonas 1723 som fiskare och Lars 1728 som handelsman.  
 
Vid vårtinget i Umeå socken 1727 omnämns drängen Lars Norberg i Staden samt att han var född i Norrmjöle.
 
När Jacob Norberg dör 1743 är även hustrun död (1742 min anm) och han har fem omyndiga barn, enligt Rådstugurätten samma år.  Brodern Lars Norberg omnämns i protokollet samt barnens syskonbarn Daniel Wenman.  Det sistnämnda är en annan komplicerad historia som jag inte går in på här.  
 
Jacobs döttrar Magdalena och Christina bor enligt hfl hos Lars Norberg en period efter faderns död.
 
När styrman Olof Bolin dör i socknen 1782 så står det i dödsnotisen att han vistats hos sin moderbroder handelsman Norberg i Umeå stad. Olof Bolin var själv son till Anders Mattsson i Obbola och dennes hustru Anna Mattsdotter, som var dotter till Matts Jonsson i Norrmjöle.
 
Av ovanstående kan man sluta sig till att Jacob och Lars Norberg var bröder samt att de var söner till Matts Jonsson i Norrmjöle. Huruvida Jonas Norberg var en ytterligare broder återstår att bevisa. Mantalslängden i Norrmjöle ger i alla fall inga egentliga indicier åt det hållet. Enligt rådande namngivningsprinciper vore det dock rimligt om en av sönerna till Matts Jonsson döptes efter sin farfar Jon(as). Av sönerna torde Jacob ha fått sitt namn efter morfar Jacob Persson. Per Mattsson, som tog över Norrmjölehemmanet, fick sitt namn efter farbrodern Per Jonsson som dog som soldat 1690. Lars, som var yngre, har väl förmodligen fått sitt namn efter någon mer avlägsen släkting (t ex Matts kusin Lars Olofsson i sammma by). Av de kända döttrarna bär en samma namn som sin farmoder Barbro, så sammantaget vore det lite anmärkningsvärt om farfadern Jon inte fått någon sonson namngiven efter sig.
 
Dina iakttagelse vad gäller dopvittnena kanske kan ge någon ledtråd till huruvida Jonas var en bror till de övriga.
 
Några övriga mer kuriosabetonade noteringar:
- Lars Norbergs dotter Anna Britta gifte sig med Christian Svanström, komminister i Umeå och senare Kh i Ljustorp. I herdaminnet uppges Lars Norberg felaktigt vara hemmahörande i Härnösand.
- När Lars Norbergs dotter Juliana föds 1744 återfinns bland dopvittnena secreteraren Peter Diurman i Stockholm och madame Juliana Diurman, också i Stockholm. Enligt Klercker var Juliana Diurman född i ”Norrland” (hon blev gift med en präst i franska kyrkan i Stockholm). Dessa två Diurman har jag inte lyckats placera.
- Jacob Norbergs dotter Magdalena gifte sig 1751 med dåvarande tullskrivaren i Umeå Johan Ernst Calmeijer. Hon dog 1796 i Nedertorneå som änkefru efter överinspektorn Calmeijer. De hade dessförinnan flyttat runt en hel del i svenska Finland. Flera av barnen gifte sig ståndsmässigt.
- Jonas Norbergs son Jonas står antecknad som bortrest till Stockholm i husförhörslängden hos fadern i Umeå stad. I Stockholm träffar han och gifter sig med en änka, Margareta Holmström, som han sen tar med sig till Umeå stad. Hon hade tidigare varit gift med en sjöman Olof Enggren (ibland Elmgren) i Stockholm. Med till Umeå följer också en styvdotter till Jonas, Hedvig Elmgren (Enggren), som senare gifter sig med Per Hedman, borgare (fiskare) i staden.

2002-04-05, 22:25
Svar #21

Rune Johansson

Hej Staffan
Tack för ditt intressanta svar och att du delger dina stora kunskaper. Den i ditt svar nämnda Jacob Persson ( Mats Jonssons hustru Anna Jacobsdotters fader ), från vilken by härstammar han ifrån ?
 
MVH
Rune

2002-04-05, 23:31
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Det är Jacob Persson i Degernäs. Se vårtinget 1700:21 (sida eller paragraf - har ej noterat vilket).
 
Staffan

2002-04-06, 13:19
Svar #23

Rune Johansson

Tack Staffan
Detta förklarar om nedanstående antagande riktigt varför Jacob Norberg och hustru dopvittne då Olof Andersson dotter Margareta från Degernäs döps i staden 1734-12-31.
Olof Andersson gift med Maria Jacobsdotter vilken dotter till Jacob Olofssons och hans första hustru.
Då jag har följt mantalslängd ( Kenneth Mossbergs sammanställning) under Degenäs finss det två döttrar 1682 hos Jacob Persson. 1683 endast 1 . Under Norrmjöle tillkommer en sohustru hos Joen Olofsson mellan 1682 och 1683. Dvs Mats Jonsson gifter sig med Anna Jacobsdotter.
1684 tillkommer en måg hos Jacob Persson i Degernäs.1690 anges Jacob Olofsson och hustru på hemmanet i Degernäs.
Jacob Norbergs morfar var ju Jacob Persson i Degernäs liksom troligen Maria Jacobsdotters morfar varför Jacob Norberg och Maria Jacobsdotter kusiner.  
OLof Andersson och Maria Jacobsdotter flyttar senare till Skinnarbyn Bygdeå socken.
 
Den 25/7 1715 hölls ett exrta ordinarie ting i Umeå socken vilket jag tyvärr inte riktigt vet vad det handlar, dock näms bla Jacob Olofsson i Degernäs dotter Anna samt Mats Jonsson i Normjöle dotter Gunilla. Dock benäms ingen släktrelation mellan Anna och Gunilla i paragrafen.  
 
Vet ngn ursprunget för Jacob Olofsson i Degernäs vilken min ana, samt bevis på relationer mellan Jacob Olofssons barn i Degernäs samt Mats Jonssons
barn i Norrmjöle.
 
Rune

2002-04-06, 20:46
Svar #24

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jacob Olofssons ursprung känner jag inte till, men han var i sitt första äktenskap gift med en dotter till Jacob Persson i Degernäs. Hon dog dock 1710 (källa LR) och Jacob gifte 1711 (källa LR)om sig med Anna Nilsdotter. Anna hade i ett tidigare äktenskap varit gift med Olof Ericsson, en son till Eric Pålsson i Skravelsjö. Eric och Anna hade tre gemensamma barn; Eric, Hans och Margareta.  
 
En tredje dotter till Jacob Persson, Karin Jacobsdotter, blev gift med Per Olofsson i Norrmjöle.

2002-04-06, 22:15
Svar #25

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag menade förstås att Olof och Anna hade tre gemensamma barn...

2002-04-07, 09:38
Svar #26

Rune Johansson

Hej Staffan
Tack för ditt svar
 
När Lars Persson Storsint död i Sävar 1764-02-24 får  tvillingarna Malin och Anna 1733-12-23
är Jonas, Jacob samt Lars Norberg dopvittnen.
 
Enligt dombok 29/2 1748 framgår att Lars Persson i Sävar systerson är Per Olofsson i Norrmjöle.
Enligt GMR 1728 framgår att 1695 innehavdes Norrmjöle 2 av Per Olofsson nu av mågen Olof Persson.
Olof Persson gift med Per Olofsson den äldres dotter Gunilla och får sonen Per Olofsson den yngre enligt ovan.
 
Mina fortsatta frågor
 
Släktskapet mellan Norbergs och Lars Persson Storsint kan eventuellt förklaras på två sätt dels via Jacob Persson i Degernäs. Dels kan det ju finnas släktskap mellan Joen Olofsson ( Mats Jonssons fader) och  Per Olofsson den äldre i Norrmjöle. Vet ngn om det finns ett sådant släktskap.?
Vet ngn varifrån Per Olofsson den äldres måg Olof Persson  härstammar ifrån.
 
Rune

2002-04-07, 11:10
Svar #27

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Lars Persson Storsint var son till Per Olofsson i Norrmjöle.
 
Olof Persson i Norrmjöle var, enligt domboken 1734, halvbror till namnen Olof Persson i Bjenberg. Fadern, Per Olofsson i Bjenberg, synes enligt mantalslängderna ha varit gift två gånger. Första gången omkring 1676-78, men den hustrun är uppenbarligen död 1682 då hon inte längre noteras i längden. 1684 har Per Olofsson en ny hustru.
 
Olof Persson d ä var född ca 1678 och skulle därmed kunna vara en son i Per Olofssons första äktenskap. Per Olofsson har en son noterad i längderna som försvinner samtidigt som Olof Persson dyker upp i Norrmjöle.  
 
Det är ovanligt att två barn ges samma förnamn, men det finns andra exempel på det.

2002-04-07, 16:47
Svar #28

Rune Johansson

Hej Staffan
 
Tack för all din hjälp.
 
Rune

2002-05-22, 14:03
Svar #29

Björn Stockman

Söker ättlingar till:
Anna-Lena Sandström f. 1925-08-06 d. 1959-06-07 Hon var adopterad.  
Hennes mor Elsa Karolina Sundelin f 1907-03-04 från Hörnefors och Sven Halvar Svensson musiksergeant i Umeå i nov. 1924.
 
Mvh Björn Stockman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna