ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2014  (läst 2695 gånger)

2013-12-05, 18:05
läst 2695 gånger

Utloggad Jan Åström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 19:29
    • Visa profil
Hej,
 
Tvillingarna Karl Elis och Johan Ejnar föds den 28/5 1903. Modern Klara Johanna Andersson 1869-10-23 dör i barnsäng vid tvillingarnas födsel.
Fadern Erik Eriksson 1871-06-02 bonde i Norrmjöle, dör i en olycka den 4/9 1903. Tvillingarna var då bara 3,5 månad!
Ref. AID:v139861.b260.s437
 
Hur kan man få reda på vad som hände med dem? (De är min fars kusiner.)
Någon som vet?
 
Hälsningar
/ Jan

2013-12-05, 18:33
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1840
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 23:18
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Enligt Sveriges Dödbok:
 
Karl Elis f. 28 maj 1903 död 4 dec 1903
 
Johan Einar f. 28 maj 1903 död 3 nov 1987
 
Enligt AD Online Umeå Lands fs EI:10(1940-1948) Bild 600/sid 52
 
Johan Einar gifte sig 24 juni 1943 med
Maria Jenny Matilda Nordström f. 16 juni 1917 Umeå Lands fs
 
Enligt AD Online Umeå Lands fs C:15 (1914-1920) Bild 1940/sid 188
 
Maria Jenny Matildas föräldrar:
 
Snickare Erik Anton Nordström f. 19 nov 1877
Jenny Albertina Broman f. 14 okt 1879
 
De bodde i Röbäck, Umeå Lands fs.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2013-12-07, 17:16
Svar #2

Utloggad Jan Åström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 19:29
    • Visa profil
Hej,
 
Johan Einar Eriksson f.1903-05-28 och h.h.Maria Jenny Matilda f.1917-06-10 fick en dotter Ingegärd Maria 1946-12-29i Ström, Stöckeby.
 
Jag söker om Ingegärd Maria är/var gift,efternamn? några barn? bor var?
 
Har funnit att hennes farfar Erik Eriksson f.1871-06-02 var bror med min farmor Ida Augusta Eriksson f. i Norrmjöle 1882.
 
Tacksam för hjälp att finna henne eller hennes barn.
 
Hälsningar
Jan

2013-12-07, 17:39
Svar #3

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1840
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 23:18
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Har skickat ett mail till dig.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2013-12-12, 16:16
Svar #4

Utloggad Anne-Marie Mäkelä

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-03-14, 11:26
    • Visa profil
Hej,
 
jag söker Anders Larsson, Tavelsjö, född 1679 inom Tavelsjö, Umeå lfs.
Avled 23 mars 1744 i Tavelsjö, Umeå lfs. Han gifte sig med Märta Mosesdotter 1729-11-22.
 
Jag har inte hittat hans födelseuppgifter och vet därför heller inte vilka hans förfäder är, är det någon som vet var jag kan hitta mer uppgifter om  honom?
 
Var han även gift med Ingrid Königsdotter, ca 1703?
Tacksam för hjälp.
Anne-Marie

2013-12-12, 18:06
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil

2013-12-13, 08:50
Svar #6

Utloggad Anne-Marie Mäkelä

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-03-14, 11:26
    • Visa profil
Tack Britt-Marie,
 
precis den länk jag behövde!

2014-01-04, 11:41
Svar #7

Utloggad Thomas Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2015-01-31, 13:11
    • Visa profil
Abel Ivarsson finns upptagen som bonde i Klabbböle till 1638, en åldersuppgift i Älvsborgs lösen antyder att han skulle varit född 1580. Han hade gått för eget hemman i Klabböle i Västerbottens regemente 1628. Hemmanet förvärvade han 1620 och det var då på 3/8 mtl och det hade blivit upptaxerat till 9/16 1630. Abel hade två söner Jon Abelsson, född 1617, död 1675, bonde på hemmanet i Klabböle och Johan Abelsson, född 1619, död 1638 i Stralsund, soldat i Umeå Kompani. Jon Avelsson var gift och hade åtminstonne 4 barn: Abel Jonsson, omnämnd i en dom år 1667, Johan Jonsson, född ca: 1640, död 1723, nämndeman och bonde i Klabböle, Dordia Jonsdotter, född 1651 gift med Per Svensson i Sörbyn, Nordmaling, Nils Jonsson, död den 17/3 1721, Bonde i Klabböle  
 
Frågan har varit vem som Abel Ivarsson föräldrar.  
 
Enligt mantalslängden var Ivar Persson, Bonde i Klabböle 1585-1603 och före honom var Per Ivarsson bonde i Klabböle (1551-1584). Under perioden 1604-1630 existerar en Jon Persson i Klabböle med 1/4 mtl. Möjligen erhåller Abel Ivarsson dennes mantal 1630. Jon Persson kan varit bror till föregångaren på hemmanet Ivar Persson, bonde i Klabböle 1585-1603. Detta leder till spekulationen att Jon Persson och Ivar Persson var bröder samt att Abel Ivarsson var son till Ivar Persson och brorson till Jon Persson i Klabböle, samt att Abel Ivarsson var sonson Per Ivarsson. Hypotesen stöds också av att namnet Abel var unikt och Ivar mycket ovanligt i det samtida norra Norrland.  
 
Beträffande Abelsläktens ursprung så finns det kopplingar till Sörbyn-Öre i Nordmaling. Jon Abelssons dotter Dordi var gift med bonden i Sörbyn och de hade dessutom en son med namnet Abel. Till detta finns det en Ivar Persson, bonde som var bonde i Öre (1575-1601) som är samtida med Ivar Persson, bonde i Klabböle (1585-1603). Dessa två efterträder Per Ivarsson i Öre (1552-1569) respektive Per Ivarsson i Öre (1551-1584).  
 
En hypotes är alltså att de samtida far och son Ivar Persson och Per Ivarssons i Klabböle och Öre är identiska. Ivarsläkten i Klabböle var också tidvis jordägare i Degernäs, Överboda och Kasamark. Ivarsönerna var också en tid jordägare i Bredvik. Dessa härstammar från Ivar Botulfsson och Botulf i Öre (1493).  
 
Är det någon som tittat närmare på dessa personer i källorna? Kanske någon  kan se något ytterliger som kan belägga eller förkasta hypotesen om att Ivar Persson och Per Ivarsson i Öre och Klabböle är identiska?  
 
/Thomas

2014-02-10, 00:01
Svar #8

Utloggad Barbro Edstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 16:58
    • Visa profil
Vid sökning på Anbytarforum på Olof Mattsson (1683-1764) från Obbola fick jag upp följande: (Staffan Bengtsson) 2001-03-31:  
Angående Olof Mattsson i Obbola. Han gifte sig med första hustrun 1705 (källa länsräkenskaperna). Han var son till Mats Andersson i Obbola (mtl 1686-1719) och Britta Jonsdotter f ca 1650 d 1740. Mats var i sin tur son till företrädaren på hemmanet nr 4 i Obbola Anders Ingelsson (mtl 1644-1683).  
 
I dödboken står att Olof Mattsson gifte sig 1711 med Brita Ersdotter från Ansmark och efter hennes död med Mareta Andersdotter.  
 
Min fråga är: Var det Brita Ersdotter som Olof gifte sig med 1705 (och alltså fel årtal i dödboken) eller finns en annan hustru Nr 1 som han gifte sig med 1705? Eftersom min ana Matts är född 1706 vill jag gärna få moderns namn rätt. Hoppas någon vet!

2014-02-16, 08:06
Svar #9

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Kan följande utdrag ur databas Kråken var till någon hjälp
 
Mantalslängd
Matts Andersson
1704 1b 1h  1d
1705 1b 1h 1s 1d
1706 1b 1h 1s 1sh
1707 1b 1h 1s 1sh 1d
1708 1b1h 1s -sh 1d
1709 1b 1h 1s -sh 1d
1710 1b 1h 1d
1711 1b 1h 1d
1712 1b 1h  2d
1714 1b 1h 2d
1715 1b 1h 2d
 
Olof Mattsson
1708 1b 1h
1709 1b 1h
1710 1b 1h
1711 1b 1h
1712 hustru Brita
1714 hustru Brita,hustru Märit
1715 hustru Märit
 
Vänligen
Susann

2014-02-18, 23:21
Svar #10

Utloggad Barbro Edstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 16:58
    • Visa profil
Tack Susann!  
Jag har försökt tolka dessa uppgifter men tycker det är svårt. Om man kan anta att det är Olof som är den son som avses i Matts Anderssons längd så verkar han vara gift 1706 och 1707. Men när det sedan står ”1s  –sh” förstår jag inte. Har sonhustrun dött, eller avser detta en annan son (utan hustru)?  
 
Sedan i Olofs längd ser man att han är gift 1708 till 1711, men åren 1712-1715 med bara Olof Mattssons hustrur - hur ska man tolka det? Han dog ju först 1764! Kan det betyda att han var ute i krig? Jag hittade en uppgift att han var soldat Liljeblad. Men i dödboken sägs att han var hemma i Obbola i all sin ungdom…  
 
Jag har sökt lite mer och hittat betr. Olof Mattssons giftermål att:  
1) www.kråken har vigsel 1706 med Brita Persdotter f ca 1690
2) Agneta Olofsson i Umeå lands byar och gårdar har vigsel 1705 med Brita Eriksdotter, med anm. ”ifr Ansmark enl dbk67 Persdr??” (=dödbok 1767?)  
 
Båda har denna Brita P/Ersdotter som första hustru så det var tydligen en missuppfattning när jag trodde att han varit gift med någon annan före henne.

2014-02-19, 08:11
Svar #11

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hej Barbro  
 
-sh innebär att manteln anger att Matts Andersson inte har någon sonhustru detta år.  
Sonen Olof är på egen rad och sonen Erik har inte gift sig ännu  
 
Du borde inte ha fått från Kråken webbversion att Olof Mattsson gifte sig 1706 med Brita Persdotter f.ca 1690 utan det har du nog hittat på något annat ställe.  
På den Kråken webbversion jag får upp står det under Matts Olofsson att föräldrarna gifte sig 1705 och Brita finns ej med på webbversionen enär hon är född före 1701 och sådana personer skall inte finnas med på Kråken webbversion enligt den inprogrammerade limiten  
 
Av det utdrag jag presenterade på här ovan framgår det också att giftermålet bör ha skett 1705 med hustru Brita.  
1714 finns både hustru Brita och Märit med  
 
Brita dog av allt att döma enligt mantel och Olof Mattsson gifte om sig med Märit som det verkar 1714.  
Märit dog 1758-02-16 (C:3,s11) Olof Mattssons hustru Märit Andersdotter i Obbola 85 år  
 
Dödsnotisen för Olof Mattsson bekräftar ju också att han var gift 2 gånger, först med Brita och sedan med Märit från Burträsk och just detta stämmer ju med mantel  
Dödsnotis anger visserligen att Olof Mattsson gifte sig med Brita Persdotter 1710, men det har ju blivit bevisat fel enligt ovan och giftermålet bör ha skett 1705  
 
Likväl som giftermålsdatumet i dödsnotisen är fel kan väl Var hemma i Obbola i all sin ungdom också vara fel  
 
Man får alltid läsa Dödsnotiser med en viss försiktighet enär prällarna är ibland hittar på egna saker, som inte stämmer med den synbara verkligheten och det finns 1.000 tals bevisbara fel i dessa Dödsnotiser likväl som det finns i födelseböcker  
 
Olof Mattsson var troligen soldat 1711-16 och det stämmer ju bra med det mantelutdrag härovan  
 
Jag tycker nog att man kan ange att Olof Mattsson gifte sig  
1705 med Brita (Persdotter eller Eriksdotter)  
1714 med Märit Andersdotter  
 
de 3 barnen Matts, Brita och Anders bör ha Brita som moder om man nu skall tro husförhörslängderna födelseuppgifter  
 
Vänligen  
Susann

2014-02-19, 19:04
Svar #12

Utloggad Barbro Edstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 16:58
    • Visa profil
Tack Susann! Skönt att få ordning på dessa obbolabor.
 
Hälsningar  
Barbro Edstedt

2014-03-05, 08:46
Svar #13

Utloggad Monica Bjorkman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2015-11-20, 04:18
    • Visa profil
Har sett att flera fragat om uppgifter om min anfader, har sokt och sokt men hittade faktiskt vad jag tror ar ratt person
Dvs Johan Niklas Kockheim som han var namnd som i kyrkboken i Umea.
Han finns att finna pa family search men med namnet Joannes Nicolaus Kochheims
 
father:   Joannis Thomae Kochheims
mother:   Annae Mariae
Name   Joannes Nicolaus Kochheims
Gender   Male
Christening Date   09 Jun 1742
Christening Place   KATHOLISCH, GAU-ALGESHEIM, RHEINHESSEN, HESSE-DARMSTADT
Birth Date   
Birthplace   
Death Date   
Name Note   
Race   
Father's Name   Joannis Thomae Kochheims
Father's Birthplace   
Father's Age   
Mother's Name   Annae Mariae
Mother's Birthplace   
Mother's Age   
Indexing Project (Batch) Number   C98476-1
System Origin   Germany-EASy
GS Film number   949470
Reference ID
 
Hoppas detta kan vara till hjalp for andra med

2014-06-21, 10:17
Svar #14

Utloggad Lars Beckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 22:06
    • Visa profil
Hej alla släktforskare !
 
Min frågor gäller Jakob Jakobsson Svanberg född 1739 i Tallträsk, Burträsk församling.
Han blev smed, sockensmed, klensmed vid Strömbäcks glasbruk.
 
Han gifte sig 1767-04-22 i Burträsk med Katarina Larsdotter född 1737 i Bygdeträsk, Burträsk församling hon dog Strömbäcks glasbruk 1807-11-09.
 
Barn födda          Datum           Plats
 
  Jakob             1768-10-30        Tavle        soldat Tysk, Röbäck
   Kristina Katarina 1770-             Västerhiske  gift Strömbäcks glasbruk
   Lars              1772-07-10        Innertavle   bruksarbetare Strömbäcks glasbruk
   Margareta Maria   1774-06-28        Västerhiske  
   Anders            1775-10-17        Backen       bonde i Ströms by
   Nils              1777-12-20        Österbacken  tog efternamnet Svanström,glasblåsare Strömbäcks glasbruk
   Johannes          1780-02-17        Prästbordet (Kyrkbacken) bosatt i Djäkneböle
 
Jakob Svanbergs med familj flyttningar:
 
Husförhörslängder Umeå landsförsamling:
 
1768-1786       Tavle (inhyseman med hustru),Västerhiske, men ej där 1776, sida 334.
1778-1786       Östra Backen, är där 1780,1784,1786-1787, sida 455.
1778-1786       Västerhiske, är där 1779-1781, sida 322.
1778-1786       Ytterhiske,inhyses 1780-1781, 1784-1786, sida 455.
1787-1798       Östra Backen, 1787-1793, sida 502.
1794-1798       ???????????????????
1799-1810       änkan Katarina Larsdotter med barnen Strömbäcks glasbruk, sida 608, änkan död här 1807-11-09.
 
Jag har tolkat husförhören på så sätt att när det finns ett streck som att de inte var här. Rätt eller fel?
 
Mina frågor blir därför:
 
Var bor familjen 1794-1798?
När och var dör Jakob Jakobsson Svanberg?  
 
Med önskan om en fin fortsättning på midsommaren !
Skulle bli mycket glad om någon kan hjälpa mig med detta.
 
Med vänlig hälsning/Lars Beckman}

2014-06-23, 14:05
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Lars, han finns ej dödnoterad i landsförsamlingen utan i Umeå stadsförsamling [C:2,s469]  
1798 September 13 Smed: Jacob Swanberg på Strömbäck af bröstfeber död; war gift _ 61 | 6  
 
1794 förs mantalslängd i stan och då finns han med i slutet bland Strömbäcksfolket t.o.m. 1798.  
 
Med önskan om bättre väder i fortsättningen / StigLennart

2014-06-23, 15:05
Svar #16

Utloggad Lars Beckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 22:06
    • Visa profil

2014-07-13, 21:34
Svar #17

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon vet något om soldaten Johan Eriksson Hjukström f. 1720 eller 1726 (båda födelseåren förekommer i hfl)? Han påstås komma från Södermanland, i diverse källor på internet bl.a. Någon som vet var han är född? Han var gift två gånger, första gången med Elisabet Hansdotter f. 1707 i Umeå lfs och andra gången med Malin Johansdotter f. 1738-01-18 i Hertsånger, Nysätra.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
 
Hälsningar
Anton

2014-09-01, 18:17
Svar #18

Utloggad Ulf Ellerfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 19:05
    • Visa profil
Hjälp!
Anders Olsson f. 1730 dyker upp i Norrfors N:o 3 1757 (Umeå landsförsamling AI:6 (1757-1767) Bild 114 / sid 110), men varifrån kom han och vilka är hans föräldrar? Hittar honom ej i födelseboken...
Bästa hälsningar!
Ulf

2014-09-01, 19:36
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Ulf, det står väl 1735 från Hössjö och sidan 53  1761?
Du finner honom i databas Kråken om du söker på namn & födelsedatum 1735-08-28
 
Mvh /StigLennart

2014-09-02, 15:11
Svar #20

Utloggad Ulf Ellerfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 19:05
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart och andra!
Tack för svar - är dock fortfarande osäker på om detta är rätt Anders Olsson. Längst ner på sidan 110 och i senare husförhörslängder står det att han är född 1730. Visserligen står där också Vide supra, och den enda Anders Olsson jag funnit ovan är han som föddes 1735.  
I dödboken (Umeå landsförsamling F:1 (1808-1857) Bild 125 / sid 241) står det att han dog 1821-09-09 och blev 91 år, vilket stämmer med födelseåret 1730...
Är det ändå samma Anders Olsson? Vad tror ni?

2014-09-03, 03:09
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, det bör vara rätt man men med efter skrivslarvet felaktigt födelseår!
Vigselnotisen 1764-06-02 bekräftar [C:3,s248]: Dräng Anders Olofsson ifr. Hössiön.

2014-09-23, 15:41
Svar #22

Utloggad Per Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Hej!
Söker födelseort och föräldrar till Anders Andersson nr 30 Frisk f. 1781. I hfl AI:12b sid 542 Röbäck finns en anteckning varifrån han kom, som jag ej kan tyda. Han blev blev ihjälslagen den 8/9 1830 i Röbäck. Tacksam för alla svar.
 
Mvh Per

2014-09-23, 18:29
Svar #23

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hej
 
Utdrag ur databas Kråken
 
För det första
-Det namn du uppger Anders Andersson(FEL i HFL) , det skall vara Anders Clementsson
 
För det andra
-Födelsen är inte 1781 (FEL i HFL) utan 1780-09-06
 
Han finns på
UM/Soldater,AI:2,s24/411,1811-20,soldat R30 frisk
 
Vänligen
Susann

2014-09-23, 21:17
Svar #24

Utloggad Per Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Tack Susann för ditt snabba svar. Skall titta på de uppgifter du skrivit i meddelandet.
Mvh Per

2014-09-24, 12:15
Svar #25

Utloggad Per Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Susann!
 
Har inte databasen Kråkan. I en anteckning efter Anders i en hfl stod lapp. Med ändring av födelse till 1780 så finns Anders som barn till lapp Clement Andersson och h. Elsa Enarsdotter boende i byn Bäcken. (Denna forskningär till en bekant)
mvh Per

2014-10-11, 10:00
Svar #26

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2019-09-17, 12:23
    • Visa profil
Hej  
 
eftersom jag är synskadad har jag själv svårt att söka i arkiven och skulle gärna vilja få hjälp med följande.  
 
Jonas Vilhelm Nilsson Edfeldt  
Född 1847-04-18 i  
Död 1904-04-15 i Österstrinne, Multrå  
 
mina frågor är  
1: vilka var hans föräldrar?  
2: när föddes och avled de?  
 
vänlig hälsning Göran

2014-10-11, 12:00
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Göran
 
Om man följer honom bakåt, så finns han i Ed/Forsmo [AI:6,s24] som född i Umeå 1847 18/11
och Jonas Vilhelm Edfeldt Nilsson 1847-11-18 kan därför finnas på internet med Antavla & föräldrarna
Nils Vilhelm Mattsson *1815-10-01 i Fredrikshall / Maria Helena Jonsdotter *1819-12-15 i Hissjö [C:7]
 
Mvh StigLennart

2014-11-06, 01:01
Svar #28

Utloggad Barbro Edstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 16:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har haft stor hjälp av tidigare frågor och svar här i forumet betr. mina anor i Stöcke, t.ex. för att fastställa föräldrarna till Katarina Johansdotter f 1762-02-04. Enl. Fb C:3, sid 289 är modern Märta Persdotter i Stöcke och fader säges Johan Persson. Enligt uppgift från Staffan Bengtsson Anbytarforum 2000-11-15 framgår i domboken för Umeå socken vårtinget 1762 p 6 att fadern är Johan Persson i Stöcke, son till Per Persson därstädes.  
 
Men nu har jag fastnat på denne Johan Persson som enl. Hfl är född 1737 och har föräldrarna Per Persson och Katarina Östensdotter, men inte går att hitta i Fb. Däremot finns en Petrus född 1737-11-17 i Stöcke med samma föräldrar (C:2, sid 81). Det är något som inte stämmer här!  
 
Hoppas någon kan hjälpa!

2014-11-06, 07:04
Svar #29

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Barbro
 
Följande finns att läsa i Databas Kråken:
 
FELAKTIGHETUmeåFB1737:
Enligt FB får makarna Per Persson/Catarina Östensdotter en son Per som föds 1737-11-17 och döps den 20/11.
Jag kan ej hitta denna Per i DB före 1742 då nästa Per föds.
Sonen Johan är endera född 1736 eller så har prästen förväxlat namnen att den som döps 1737-11-20 i verkligheten heter Johan.
Det senare alternativet med ett felaktigt namn i FB är relativt vanligt i Umeå FB från denna tidsperiod.
En tredje möjlighet är naturligtvis att Per och Johan är tvillingar.
Men vad som motsäger denna teori är att tvillingfödslar är relativt ovanliga vod denna tidpunkt varför prästen isåfall borde ha reagerat.
 
LÄGERSMÅL
1762-03-19: dräng Johan Persson, Stöcke och pigan Marta Persdotter från samma by.  
Martas styvfar Nils Nilsson i Stöcke. Lägrad under äktenskapslöfte. Johan son till bonden Per Persson i Stöcke. Ett än levande flickebarn fött för 6 veckor sedan. Johan tillstod lägersmålet och erkände att han var barnafadern, men han nekade till äktenskapslöftet. Han menade att Marta legat i säng med andra karlar. Marta biträddes av sin styvfar Nils Nilsson som uppgav att Johan givit Marta ringar. Vilket Johan nekade till. Johan befriad från äktenskap, men han skulle bidra till barnets uppfostran.
 
Vänligen
Susann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna