ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2012  (läst 1379 gånger)

2012-01-23, 11:41
läst 1379 gånger

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-05-21, 17:30
    • Visa profil
Varför inte titta i databas Kråken så hade ni fått svaret
 
UM/Sörfors,AI:10a,s215,1799,moder-död
 
Vänligen
Susann

2012-01-23, 16:39
Svar #1

Utloggad Anders Thalén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2020-05-02, 09:40
    • Visa profil
Tack igen Siv och tack Susann,
det verkar som jag är tillbaka där jag började men med lite mer på fötterna. Det är nog så att åldern är felskriven. Ingen Anna eller Per finns i Täfte som skulle kunna passa in och husförhörslängden från Sörfors bekräftar ju dödsår 1799 (tack speciellt för den, har saknat den i familjens flytt från Innertavle till Västerhiske).
 
mvh

2012-01-25, 16:47
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
I Kråken finns en Olof Hägglund, f 24/7 1777 i Haddingen, och g 24/10 1802 m en Katarina Enoksdotter i Håkmark. Paret florerar 1804, 1805, 1806, 1810, 1811, 1813, 1815 och 1818.
Är denne Olof Hägglund någon sorts sockenskräddare och vilket år dör han?

2012-01-26, 11:12
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Göran, sockenskräddare i Hamnen till 1810;  
sedan nybyggare i Långbränna (där hustrun dör 1820) fram till 1828;  
inhyst som änkling i Håkmark och Brännland, där han dör 1857 2/2 [F:1,s530]

2012-01-29, 00:03
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Skräddaren Westergren känner jag väl till, men det har också runt 1803 funnits en skräddare Westerlund, boende på Västra Backen. Vem var han?

2012-01-29, 01:00
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Du har honom född på Västerhiske 1760-03-16 [C:3,s271+AI:6,s189]  
som tvilling. Se databas Kråken för Lägersmålet, hustru och barn.

2012-01-29, 17:04
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Nu går jag från Westerlund till Österlund. Olof Grahn har runt 1803 en bodbetjänt vid namn Johan Österlund. Han har goda anlag för handelsyrket men saknar kanske nödvändig disciplin och väljer ett annat yrke; kanske blir han odalman. Kan denne Johan Österlund sättas i samband med Kråkens Hans Österlund, f 6/1 1785 i Ostnäs, avl 23/10 1859 där, g 21/3 1813 i Umeå. Denne Hans Österlund diskuterades f ö i augusti 2004 men då med ett felaktigt födelseår. Är Johan och Hans samme man?

2012-01-29, 22:58
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
[Referenserna nedan är till stadens böcker]
Knappast samme, ty Johan Österlund skrivs född 1777 [AI:5,s17], död ogift som falliserad/f.d. Handlande 1822-06-27.
Härkomst har jag icke fått grepp på ... Släktnamn i Umeå vill ha hans patronymikon till Aron, men dubiöst [AI:5,s42,år 1791]

 
Möjligen kan han vara den Gåsse Johan från Vasa som dyker upp 1790 [AI:5,s79] hos Bokbindare Petter Hammarin?

2012-01-30, 01:38
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jag tror faktiskt du har anat rätt med Ostnäs, ty även om det är lite långsökt så verkar bokhållaren  
i staden ha stavat lite mera fonetiskt (Jeron/imus/son) än vad landets gjort med Hjeronimusson [AI:9,s422], nämligen
Johan Hieronymusson *1776-02-26, vilken noteras skall vara i stan 1792 men inte kan finnas om inte det är denne

2012-01-30, 02:40
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Ja, det står ju Jeron:S:, d v s Jeronimusson! Denna stavningsvariation får mig f ö att tänka på den gammaltestamentlige Job, vars namn på 1600-talet gärna skrivs Hiob och väl skrivs så än i dag på tyska.
Bodbetjäntssloken Österlunds enda synd var kanske att han var svag för kvinnlig fägring och gärna smög sig in till stadskomministerns pigor när herrskapet sov.
Ostnäs-Österlund är väl u ä och kan väl ha vilket patronymikon som helst, men det finns i alla fall en ogift f d handlande Johan Österlund som avlider 1822! Det är han som är son till en Hieronymus på någondera sidan av Qwarken.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2012-01-30 02:46)

2012-01-30, 03:12
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Den Johan som föds 1776(-02-26) och ska vara i staden 1792 är bokförd  
som helt äkta son på hemman 1 till Hieronymus Hansson (se honom i Kråken)

2012-01-30, 03:26
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Nu ser jag! Hans och Johan är bröder! Österlund kommer från Västerbotten men väl från Ostnäs. Tack StigLennart! Tack Kråken!

2012-01-31, 18:59
Svar #12

Utloggad Jan Rudolph

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Hej!
Söker uppgifter om Cajsa Stina Sundberg. damen lär vara född 1824 i Hörneå
Tacksam för hjälp
MVH

2012-02-01, 05:32
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
När och var, Jan, kan du ha stött på en sådan dam?

2012-02-01, 11:07
Svar #14

Utloggad Jan Rudolph

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Ja du Stig-Lennart. Damen ifråga är min hustrus farfars mor. Inte på min sida jag är skåning av födsel och ohejdad vana

2012-02-01, 12:15
Svar #15

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jag frågar iställer för att svara, därför att det inte finns någon sådan kvinna med givna data.
Men jag borde kanske ha förtydligat frågan: är flicknamnet Sundberg eller var hon gift Sundberg?
Är Cajsa Stina säkert hennes namn - hur tilltalades hon; kan det ha varit Cajsa Greta.
 
Var fanns hon senast med absolut säkra uppgifter - när dog hon till exempel; var bodde hon då?
Hon bör alltså ha varit hon gift - i så fall vad hette maken eller din hustrus farfar (om känt):
sådana uppgifter kan leda till att hon återfinns i folkräkning och kan spåras bakåt ...
 
Svar på sådana frågor är värdefulla ledtrådar när man söker någon som inte verkar finnas  
och/eller vars data inte stämmer ...
 
Mvh /StigLennart

2012-02-01, 14:21
Svar #16

Utloggad Jan Rudolph

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart                                                                     Jag borde ha formulerat mej bättre.Namnet,som stod på baksidan av ett kort,lär vara felaktigt. Jag har fått ett e-mail där det står att namnet skall vara Katarina Margareta ? enl Sikhällan?? Damen var i alla fall gift med Olof Ersson i Norrbyn Nordmaling född 1818-02-10. Hennes data vet jag inte mer än att hon skall vara född i Hörneå 1824 och dom lär ha gift sej 1844
MVH
Jan

2012-02-01, 20:33
Svar #17

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Hej Jan! Katarina Margareta Sundberg finns i databasen Kråken 11 och uppges där vara född 8/1 1824 i Mo. Hon är född u ä men modern Katarina Elisabet Jonsdotter, f 8/7 1799 i Björkvret, gifter sig på 1820-talet med en Erik Sundberg, f 15/7 1781, och får barn med honom. Vem som är far till Katarina Margareta kan man alltså inte uttala sig om,
Själv gifter hon sig 3/7 1844 med Olof Eriksson, f 10/2 1818 i Norrbyn, och dör också i Norrbyn 13/1 1887 enl Kråken 11. Vi befinner oss alltså hela tiden i Nordmalings församling och faktiskt även i landskapet Ångermanland, fastän denna nordligaste del som utgör Nordmalings tingslag s a s annekterats av Västerbottens län.
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2012-02-01 22:42)

2012-02-02, 13:05
Svar #18

Utloggad Jan Rudolph

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 11:40
    • Visa profil
Tack Göran!
Det var inte många uppgifter jag hade som var rätt

2012-02-02, 16:45
Svar #19

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Då man använder Kråken är det viktigt att komma ihåg att trunkera - med asterisk - och att inte skriva in för specifika uppgifter i sökblanketten. Databasen är verkligen användbar.

2012-02-02, 16:49
Svar #20

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Jan! Om Du söker igen hfl för ovanstående familj skulle Du kunna få intressanta uppgifter om Katarina Elisabet och hennes ev förhållande till Erik Sundberg. Kanske står det moderns oäkta el dyl, som helt exkluderar honom, men det kan också finnas någon annan notis som talar i motsatt riktning. Gå alltså till källmaterialet när Du går vidare.

2012-02-02, 22:30
Svar #21

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-05-21, 17:30
    • Visa profil
Det är roligt att se att du börjar förstå dynamiken i databas Kråken.
Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag skulle vilja lägga till bl.a. följande och jag ställer gärna upp vid lämpligt tillfälle för att visa dig många ytterligare sökmöjligheter utöver de absolut grundläggande.
Det finns dessutom många sökparametrar i databas Kråken, som kanske inte är så kända, men för mig är de oumbärliga.
 
Det framgår ju klart och tydligt i databas Kråken att Katarina Margareta är oäkta dotter till Katarina Elisabet Jonsdotter och att Erik Sundberg knappast har något att göra med faderskapet enligt Nordmalings FB.
Några domstolsprotokoll om den oäkta dottern har inte hittats i Nordmaling.
Dessutom finns detta: UM/Hörnefors,A1:15a,8/11,s385,1841,styvbarn oäkta-flyttat
 
Som du säger Göran, när man inte vet vad man söker eller tar sökdata direkt från HFL(husförhörsläng) före 1820 och då i synnerhet i Umeå stad och Umeå lands med alla dess fel på födelseangivelse eller namn använder man ett brett sökperspektiv.
Men det finns ingen anledning att använda ett brett sökperspektiv i socknar där kyrkoboksnotarien hade en noggrannare bokföring än i Umeå före 1820 (tex Arnäs) eller under en senare tidsperiod.
 
Som en asterisk kan nämnas att Umeå stad - som den enda socknen från Örnsköldsvik till Skellefteå - ingår ännu inte i databas Kråken annat än i mycket liten omfattning, men kanske kommer om några år.
Umeå stad är mycket olikt andra socknar på flera sätt, varför man måste lägga upp denna socken på ett väldigt speciellt och välförberett sätt och vi har inte vågat att ta oss an detta ännu.
 
Man skall också vara medveten om att kyrkoböckernas källmaterial i synnerhet när folk flyttar runt  många gånger är behäftat med grova fel och en kyrkobokskällan säger en sak och en annan kyrkobokkälla säger en annan sak samtidigt som en tredje i en annan socken har en tredje vy osv.
T.o.m. två socknars FB kan ha olika uppfattning om när en person är född eller exakt vilket namn, vissa utdrag om detta finna på databas Kråkens hemsida.
 
Dessa kyrkoboks felaktigheter är noterade och  i databas Kråken i en avvikelserapport med början för ungefär 15 år sedan och att en inte allt för avancerad släktsökare utan hjälp skulle hitta allt detta är väl inte att förvänta sig.
I databas Kråken finns det 10.000-tals sådana avvikelserapporter.
 
Vänligen Susann

2012-02-02, 22:52
Svar #22

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Ja, står det styvbarn i hfl, så är ju saken utredd. Betr just barn u ä så vill jag gärna peka på möjligheten att gå utanför fb; folk kan gifta sig och saker och ting kan ordna upp sig. Nej, jag är verkligen inte så bra på Kråken-sökning ännu, men jag använder basen varje dag. Men från tidigare rullbandsgenealogi har jag förstått att det är stor skillnad på kyrkobokföringsstandarden i olika pastorat och att det är just sammanvägningen av olika kyrkoboksdata som kan ge sanningen.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2012-02-02 23:13)

2012-02-02, 23:12
Svar #23

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
I Kråken finns en Anders Larsson, f 7/9 1759 i Brännland och g 6/7 1800 m Magdalena Sofia Olofsdotter. Finns det några spår av att han kallat sig Forsén el Forssén - efter Sörfors där han delvis växte upp - och när dog egentligen karln?

2012-02-03, 01:28
Svar #24

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Under tänd (dvs gul) knapp för tabell Soldater står väl att han kallades så i det militära 1780-1807?
Efter avsked i Överboda som gratialist (med underhåll) tills han dör [AI:15d,s880+F:1,s411] 87årig 1846 11/14

2012-02-03, 01:46
Svar #25

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Hej! Vad intressant att det var ett soldatnamn! Det hade jag aldrig kunnat tänka mig; det låter nästan borgerligt. Jag skall försöka lära mig mer om de här specialfunktionerna i Kråken. Mitt namnbelägg Anders Larsson Forsén är förresten från den militära perioden, nämligen mer precist 1804.
Tack fr Göran

2012-02-03, 21:13
Svar #26

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Hedlund har inte varit något frekvent namn i Umeå. 1804 bor emellertid en äldre ungkarl Hedlund på Östra Backen, i en egen stuga där han för en nästan eremitartad tillvaro. Jag skulle vilja sammanföra honom med vaktdrängen Erik Nilsson, f 1712, avl 1764, vars familj presenteras i Kråken 11. Då ligger sonen Nils Hedlund, f 1755, närmast till hands. Alternativa kandidater vore bröderna Erik Eriksson, f 1747, och Emanuel Eriksson, f 1753. D v s har dessa också någon gång kallat sig Hedlund och vem av de tre bor ensam på Östra Backen 1804?

2012-02-04, 02:04
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3455
  • Senast inloggad: 2021-06-16, 15:33
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, av bröderna i denna familj är det bara Nils Hedlund som är ogift 1804:
avskedad Trumslagare [Prästbordet,AI:10b,s575; C:4,s690], död 50årig i Vattusot 1805 14/12  
Äldste brodern Abraham Hedlund, landbonde med hustru, skrivs från 1807 på hans plats (gård?)

2012-02-04, 03:18
Svar #28

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Stort tack! Nils Hedlund bor visst på ett bra ställe på Östra Backen, d v s i en liten gård men med vacker utsikt mot staden och älven. Men hans hem är hans borg och det är ju inte alls konstigt att han blir avvisande när en nyutnämnd komminister gör förfrågningar om att få köpa gården (och dessutom med det underliggande syftet att riva gården och bygga nytt). Bra att broder Abraham tar vid i stället!
Hälsningar! Göran

2012-02-05, 06:31
Svar #29

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
I Kråken 11 finns Hans Biur, f 5/2 1754, och från 1790-talet uppenbarligen bosatt på Prästbordet. Hans mödernehärstamning redovisas i Kråken, vilket gör att jag helt säkert kan identifiera honom som kyrkvaktaren Bjur, vars son Per 1804 blir dräng hos sin syssling komministern. Denne Per Hansson, f 2/7 1783 i Baggböle, finns även han i Kråken och uppges florera i Håkmark 1810, 1812, 1814, 1815 och 1817.
Nu söker jag dödsår för far och son samt undrar om det finns några spår av att sonen även han kallat sig Biur el Bjur. Blev han bonde i Håkmark?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna