ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2010  (läst 1516 gånger)

2010-02-18, 13:35
läst 1516 gånger

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Gunilla - det var ganska vanligt. Fast det var nog väldigt mycket upp till prästen/bokföraren
att bestämma vad som skulle skrivas och i HFL isynnerhet verkar det ha kunnat vara ont om utrymmet?
Typiskt dock att 'fin'namnet/tillnamnet gärna förekommer vid högtidligare tillfällen. Och, kanske,  
när folk befinner sig hemifrån eller ute ur sitt vanligen kända sammanhang...
 
Egentligen är det väl först efter Världskrig I som namnlagen 'normaliserar' efternamnsbruket.

2010-02-18, 16:18
Svar #1

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Stig Lennart!
 
Intressant detta med namn, kan verkligen ställa till med bekymmer. Min morfar bytte namn vid konfirmationen och står då turligt med båda sina namn. Eftersom han var gesäll och strax efter vandrade runt i okända marker i hela Sverige, kan han alldeses ha försvunnit med sitt nya namn. Dessutom bytte inte alla hans syskon efternamn. En annan av mina anor i Värmland, hade varit på arbete i annat län och hittat ett namn att skryta med från den orten, precis som du beskriver. Soldatnamnen är ibland lite krångliga att finna. Särskilt om personen ifråga bytte från ett till annat. Ja, man får lära sig att snurra runt för att hitta rätt.
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-02-18, 16:40
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo - det är viktigt att kunna följa varje förändring, för att bli säker. Och tack för uppgift om riktiga dödsåret!  
 
Mvh /StigLennart

2010-02-21, 10:49
Svar #3

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hej Susann!
 
Jo,jag tycker att ditt resonemang är logiskt så jag skriver in att Anders Eriksson är född 1795-03-09 i Selet.
 
Tack för allt besvär att utreda detta.
 
mvh/Göran

2010-02-27, 04:29
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Vem var demoiselle Elisabet Höckert, f 1786 okänt var, som enl uppg skall ha bott med komministerfamiljen Pehr Stenberg d ä på Backen under 1800-talets årtionde? Varifrån kom hon och vart tog hon vägen? Vad kan hon förresten ha haft för funktion i detta enkla prästhem, där prästfrun var vid full vigör?

2010-02-27, 10:37
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan, Göran, - enkla svaret: Elisabet kommer från Umeå stad [AI:5,s27] 1805; attest från styvfar Magnus Unæus i Vibyggerå, dit  
hon återbördas 1806 [Prästbordet,AI:10B,s582]; född 1786-02-05 i Lövånger [C:3] av Brita Maria Mellin & Mattias Höckert 1755-09-20--1789...
 
Mvh /StigLennart

2010-02-27, 11:38
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Stort tack, StigLennart! Hon var alltså där bara en kort tid, antagligen som barnjungfru. Nu kan jag avfärda teorin om att hon skulle vara en släkting. Många hälsningar fr Göran i Stockholm

2010-03-03, 16:39
Svar #7

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej!
 
En av mina anor heter Brita Stina Andersdotter f 1769 förmodligen i  
Umeå lfs. Vet någon var hon är född och vem som är hennes far? Modern hette Brita Eriksdotter f 1736.
 
Jag vet att Brita var gift med Jon Jonsson f 1762 i Bjenberg,
GL AI:10 1799-1810.Tragiskt med denna familj, från ca 1801-1809 dog fyra av de fem  barnen, hustrun, dennas mor Brita och till sist Jon Jonsson endast 47 år gammal.
Tacksam för svar,
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-03-03, 16:48
Svar #8

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Databas Kråken ger bl.a. följande:
 
NO/Mullsjö,A1:3,3/5,s136,1775-84,dotter
UM/Bjenberg,AI:10a,s114,1799-1810,hustru
 
Det finns kända anor ner till början 1600-talet
 
Vänligen
Susann

2010-03-04, 19:04
Svar #9

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 17:41
    • Visa profil
Hejsan från Björneborg Finland ! Finns det någon som har sysslat med soldater i Umeå under kriget 1808-1809 om Finland. Jag skulle behöva  hjälp. Det gäller följande soldat. Han är till namnet Erik Berg född i Eura i Finland 09.04 1763. Han tillhörde Björneborgs regemente , Eura kompani,  Han deltog i kriget och sårades i slaget vid Lappo ( Lapua ) i Finland , följde trupperna till Umeå, Sverige . En restlönelist från 1810 berättar  nr 106 Erk Berg sjuk i Umeå - aflönas derstädes  .
Listan har vi funnit i nationalarkivet i Finland .
Erik Bergs spår slutar i Umeå . Mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig i ärendet.

2010-03-06, 22:55
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Pål: ej funnen död före 1820 utan att ha gjort alltför noggrann kontroll i Umeå stad eller landsförsamling;
en given reservation dock att ett mindre antal soldater begravdes anonymt efter kriget...
 
De österbottniska regementena upplöstes väl och han kan därför trots hög ålder finnas överförd till
något annat svenskt regemente - dock troligen inte Västerbottens, som jag kontrollerat.
 
Har du försökt sådan spårning ?
 
Hälsningar över Kvarken /StigLennart i Holmsund

2010-03-09, 16:26
Svar #11

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Tack för ditt svar. Har haft lite datakrångel och inte kunnat svara förrän nu.
 
Hittade min ana Brita Stina Andersdotter  i Mullsjö/Nordmaling.  
I Umeå lfs AI:10 s 114, Bjenberg finns svärmodern Brita Ersdotter f 1736 med. Jag antog att det var Jon Jonssons, dvs Brita Stinas makes svärmor. När jag läser om familjen i Mullsjö skrivs Brita Stinas mor som Brita Olsdotter f 1738. Söker därför Jons anor för att jämföra, men F-boken för 1762 Umeå lfs finns ej. Husförhörsboken AI:6 1757-1767 s. 50-52 Bjenberg är så suddig så jag kan inte läsa den. Jag söker därför även Jons föräldrar och födelseort. Krångligt - jag kommer inte vidare.
Tacksam för hjälp av dig eller någon som vet.
 
Än en gång tack för ditt snabba svar.
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-03-09, 18:05
Svar #12

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 17:41
    • Visa profil
Hejsan Stig Lennart ! Tack för ditt svar. Vi har tillsammans med min vän försökt lösa det här från olika håll  men tyvärr har vi inte lyckats.
I fall han kommit tillbaka till Finland , finns det något listor över dessa soldater, och finns det eventuellt  
någon sida i internet du kunde råda oss till.
 
Tacksam för råd.
 
MVH från Hertig Johans stad Björneborg etab. 1558
Paul W. Sivakka

2010-03-09, 18:17
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Paul: inga sådana soldatlistor vad jag vet -  
jag tänkte bara att eftersom han uppges gift, borde uppgifter kring lämnade hustrun visa vad som kunde skett ?
Tyvärr inget mer att förmedla!  
 
Mvh /StigLennart

2010-03-09, 20:00
Svar #14

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Gunilla
 
Det är en härlig soppa i kyrkarkivalerna och allt detta finns naturligtvis utförligt beskrivet i databas Kråken.
Några urdrag ur databas Kråken
 
FELAKTIGHETUmeåHFL
UM/Hörneå,A1:6,2/10,s48,1757-67 anger att Brita är född 1738.
Det rätta bör vara 1737-10-27
 
FELAKTIGHETNordmalingFB1764
När Maria föds 1764 anges föräldrarna vara Anders Eriksson och Maria Eriksdotter, vilket är fel.
Moderns namn är Brita Eriksdotter
När sonen Erik föds 1762 heter hon  korrekt Brita Ersdotter
Mullsjö,A1:3,3/5,s136,1775-84 anger Brita Olofsdotter
Mullsjö,A1:4,4/6,s193,1785-94 anger Brita Ersdotter
När Brita Kristina föds heter modern Brita Eriksdotter
 
FELAKTIGHETUmeåHFL
UM/Bjenberg,AI:10a,s114,1799-1808,moder-död-Brita Ersdotter f.1736
Brita är född 1737-10-27
 
FELAKTIGHETNordmalingHFL:
Mullsjö,A1:4,4/6,s193,1785-94:
Här har prästen rotat till det helt fantastiskt.
Anders Ersson har födelsedatum 1746,16/7 istället för det riktiga 1737-11-02.
Hans hustru heter helt plötsligt först Margareta för att sedan heta Brita Ersdotter född 1756,29/1.
Dottern heter först Anna Lisa för att sedan bli det riktiga Brita Stina
 
Jonas Jonsson finns i Umeå lands FB
FELAKTIGHETUmeåFB1762:
Inget födelse/dop datum är angivet för Jonas, men närmast föregående är född/döpt november 26/28 och närmast efterkommande är född/döpt december 2/3.
Jonas bör därför troligen vara född i november.
 
Modern heter Brita Eriksdotter och är född i Umeå lands 1737-10-27 och en Bouppteckning efter hennes moder klargör ytterligar släktförhållandena med mågar och söner.
 
Om du behöver mera hjälp så säg bara till, det finns kända anor ner till 1500-talet.
 
Jag är barnbarns skötare och lite stressad varför jag hoppas att alla siffror har blivit korrekta
 
MVH
Susann

2010-03-10, 19:28
Svar #15

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Susanne!
Tack för din spännande information. Läste i NO F:1 1750-1817 s.0/225  
eftermälet om Anders Ersson - rörande.
 
Jag fann också Jon Jonsson i Umeå lfs födelsebok C:3 1756-1782 s 0/296 och hans föräldrar Jon Andersson och Anna Hansdotter. Jon och Anna finns som inhysesfolk Umeå lfs 1799-1810 A1:10A s. 115. Jon anges vara född 1753 (kan väl inte stämma) och Anna 1731.  
Vet ej var Jon Andersson resp. Anna Hansdotter är födda.
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Att det finns anor till 1500-talet låter fantastiskt.
 
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-03-10, 20:16
Svar #16

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Gunilla
 
Här kommer lite mera utdrag ur databas Kråken om Jonas Andersson för att hjälpa dig på vägen
 
FELAKTIGHETUmeåHFL:
Enligt UM/Bjenberg,A1:7,2/9,s82,1768-77 är Jonas född 1724 likväl som
UM/Bjenberg,A1:9,2/10,s94,1787-96,fader-f.1724
Brattfors,A1:7,6/8,s.299,1806-15 anger att Jonas Andersson är född 1723
Det rätta födelsedatumet är 1723-05-15
 
DÖDSNOTIS:
Jon Andersson f.d bonden i Bjenberg dör i Nordmaling av ålderdomsbräcklighet 86 år
 
Utdrag ur databas Kråken om Anna Hansdotter:
 
FELAKTIGHETUmeåHFL
UM/Bjenberg,A1:9,2/10,s94,1787-96,moder-född 1731
Anna rätta födelse är 1730-10-31
 
FELAKTIGHETUmeåVB1751
Lysnings/Vigsel datum är angivet till lördagen den 2 mars.
Lysning måste ske på en söndag om nu det angivna datumet är tänkt att vara lysningsdatum, vilket är ganska troligt.
Prällen har glömt att notera brudens namn
 
Alla dessa fel i kyrkarkivalierna gör ju att det är ytterst besvärligt och ibland direkt omöjligt för den vanlige släktforskaren att hitta rätt om man inte har ett kraftfullt hjälpmedel och verktyg som i detta fallet.
 
Har du hittat Jonas Anderssons alla 10 barn?
 
Vänligen
Susann

2010-03-11, 15:59
Svar #17

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Känner någon till om det i början av 1900-talet, d v s enl Fo 1900, har funnits personer vid namn Nordström eller Holmström i Stöcke? Alla förslag mottages ytterst tacksamt!

2010-03-11, 16:09
Svar #18

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Jag söker efter en släkting till August Andersson, avl 1925 i Stöcke, som hette Nordström eller Holmström och bodde i Stöcke samt hade en dotter Ingrid el Iris, f ca 1920, utflyttad till Sollefteå. Det handlar om en angelägen illustration till en bokutgåva.
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2010-03-11 23:44)

2010-03-11, 20:22
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo hejsan, Göran: där finns i Fo en bonde Karl Andersson Nordström f.1876  
gift Tilda Johanna Eriksson f.1875 med son Karl Holmfrid f.1900 - så hä ä väl ba te åk!
 
Återkommer /StigLennart

2010-03-11, 20:53
Svar #20

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
StigLennart, gode forskarvän! Då är det Nordström som är rätt namn. Då har jag något säkert att ty mig till i jakten på Ingrid eller Iris, gift i Sollefteå. Hyvens!

2010-03-11, 21:33
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kan det vara Iris Doloris Evelina f. 1922-02-12 med föräldrarna  
Karl Holmfrid Nordström 00 1/5 & Elma Gunilla Sandström 97 30/1

2010-03-12, 12:01
Svar #22

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3169
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 23:56
    • Visa profil
Det är hon! Nu har jag alltså funnit den jag söker, en släkting från stamgården i Stöcke. Varmt tack från forskarvännen Göran
 
 
(Meddelandet ändrat av GSt 2010-03-12 13:46)

2010-03-16, 20:14
Svar #23

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Eva Susann!
Tack för att du hjälper mig vidare.
 
Jag har inte hittat mer än 6 av Jon Anderssons barn,
Umeå lfs 1768-1777 s 82:
 
Catharina f 1752
Hans f 1753 M
Margreta f 1758
Jonas f 1762
Anders f 1768 d 1769
Anna Lisa f 1770
 
Hustrun Anna Hansdotter dog 1808 Umeå lfs AI:10A s 115.
och Jon flyttar till Brattsbacka/N 1809 och dör där 1810.N 1806-1816 s 299.
Var hittar jag de övriga barnen?
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-03-17, 07:22
Svar #24

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Gunilla
 
Roligt att höra att din släktforskning går bra.
 
Följande barn tillkommer enligt databas Kråken
Anders f.1757 (finns ej i FB, men i DB,GID2021.93.3300, C:3 sidan 8)
Jonas 1759
Anna Maria 1761
Erik 1774
 
Jag gör följande kompletteringar ur databas Kråken.
 
Jonas Andersson:
DÖDSNOTIS Umeå lands DB:
Död 1810-02-12, begravning 1810-02-26 (svårläst, men begravningen verkar ske på en måndag)
Jon Andersson f.d bonden i Bjenberg dör i Nordmaling av ålderdomsbräcklighet 86 år
 
Brattfors,A1:7,6/8,s.299,1810,svärfader från Bjenberg-död
 
Anna Hansdotter
DÖDSNOTIS:
Död 1808-01-06 och begravd 1808-01-17
Anna Hansdotter aflidne bonden Jonas Anderssons änka i Bjenberg död av ålderdomsbräcklighet 77år
 
Hör gärna av dig om du kör fast
 
Vänligen
Eva Susann

2010-03-17, 08:49
Svar #25

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Hej Eva Susann!
Jag ville bara ha en förklaring ur databasen. Hur kan Jonas (Jon) Andersson dö 1810 och hans änka 1808?
 
M v h
Patrik

2010-03-17, 09:09
Svar #26

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Patrik
 
Roligt att se att du är uppmärksam.
 
Vad tycker du att det står i F:1 Umeå lands Döde och begravna ifrån den 1 Januari 1808?
GID 2021.69.59300
 
 
Vänligen
Eva Susann

2010-03-17, 23:29
Svar #27

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Hej Eva Susann!
 
Nejdå det verkar ju vara i sin ordning.
Men tittar man på AI:10 så heter gamla bonden och inhysesfolket i Biänberg Jon Andersson f 1753 och hustrun Anna Hamsdotter f 1731. Det kan väl knappast vara så att prästen tagit så fel om han skulle vara född 1724. Kan det vara en annan Jon Andersson som avses som den afledne

2010-03-18, 08:16
Svar #28

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Patrik
 
Visst är det så fel att prällen helt plötsligt har gjort Anna Hansdotters man 30 år yngre.
Detta är en rolig historia som finns beskriven i databas Kråken enligt följande utdrag:
 
HEMSIDEFALL:
Dödsnotisen för Anna Hansdotter gör att man börjar fundera över bakgrunden till vad som sker i det som synes ske.
 
DÖDSNOTIS
Död 1808-01-06 och begravd 1808-01-17
Anna Hansdotter aflidne bonden Jonas Anderssons änka i Bjenberg död av ålderdomsbräcklighet 77år
 
I synnerhet när hennes make Jonas Anderssons dödsnotis 2 år senare lyder enligt följande:
 
DÖDSNOTIS:
Död 1810-02-12, begravning 1810-02-26 (svårläst, men begravningen verkar ske på en måndag)
Jon Andersson f.d bonden i Bjenberg dör i Nordmaling av ålderdomsbräcklighet 86 år
 
Men dessa stolligheter är ju bara toppen av ett isberg
 
Det finns 2 x Jonas Andersson i Bjenberg och här har prällen blandat och gett.
 
Jonas Andersson f.1753, som är gift med Katarina Zakrisdotter f.1757
De finns på HFL:
UM/Bjenberg,A1:9,2/10,s94,1787-98,bonde nr.3
UM/Bjenberg,AI:10a,s115,1799-1803,bonde
UM/Ansmark,A1:10a,2/7,s69,1803-10,bonde nr.5
UM/Ansmark,A1:11a,4/8,s151,1811-20,bonde nr.5
UM/Ansmark,AI:12a,s227,1821-28,gamle bonde-död
 
Sedan finns det Jonas Andersson f.1723, som är gift med Anna Hansdotter f.1730.
De finns på HFL:
UM/Bjenberg,A1:9,2/10,s94,1787-98,fader-f.1724 (felaktig skall vara 1723)
 
Anna Hansdotter finns sedan på nästa HFL tillsammans med sin nya 30 år yngre man Jonas Andersson f.1753
UM/Bjenberg,AI:10a,s115,1799-1809,gamle bonde inhyses-.f.1753-till Nordmaling 1803
 
Ingen av dem är antecknat för husförhör sedan 1799.
För båda står noteringen bs 1801 och för Jonas Andersson f.1753 även år 1804, året efter att han enlig samma prälle skulle ha flyttat ensam till Nordmaling och lämnat den då 72 åriga hustrun ensam i Bjenberg.
 
Det lustiga här är också att om denna Jonas Andersson skulle ha varit född 1753, skulle han bara ha varit 5 år när dottern Margareta föddes- som han är inhyses hos vid sin död -  men den enkla gick inte prällen i Nordmaling på utan han har helt riktigt satt födelsen till 1723
 
Vän av ordningen undrar säkert över varför Anna Hansdotters - enligt prällens noteringar - nya make Jonas Anderson f.1753 flyttar till Nordmaling 1803 och enligt samma HFL lämnar sin hustru Anna Hansdotter kvar i Bjenberg för att ensam dö 1808.
 
Prällen i Nordmaling har inte samma uppfattning som Umeå prällen om familjen Jonas Anderssons vistelseort.
Nordmalings prällen anser att Jonas Andersson i detta fallet f.1723 endast har befunnit sig i Nordmaling och Brattfors hos dottern Greta år 1810 när han dör enligt dödbok i Umeå lands såväl som HFL
Brattfors,A1:7,6/8,s.299,1810,svärfader från Bjenberg-död-f.1723
 
Nordmaligens prällens anteckningar verkar vara rimliga och stämmer dessutom med Jonas Andersson dödsnotis i Umeå lands dödbok.
 
Vän av ordningen undrar säkert varför prällen i Umeå lands
-gifter om Anna Hansdotter med en 30 år yngre man utan att det finns några ytterligare indikeringar om detta i de övriga kyrkarkivalierna.
-helt plötslig dödförklarar Anna Hansdotter nya man Jonas Andersson f.1753 minst 2 år före det dödsfallet av hennes verklige man Jonas Andersson f.1723.
Detta trots att han Jonas Andersson f.1723 rimligen bör ha varit med vid begravingen av sin hustru Anna om han ej var för skröplig att delta och då i synnerhet om han bara var 55 år( enligt Umeå prällen) istället för den verkliga åldern 85.
-Varför sonen Hans Jonsson lämnar föräldrarna Jonas Andersson/Anna Hansdotter i Bjenberg när Hans 1795 flyttar till Stöcke och detta är kanske embroyt till alla senare stolligheter.
Hans Jonssons fader Jonas Andersson är redan då 73 år.
 
Detta är ett typexempel på att Umeå lands vid denna tid har stigit prällarna över huvudet och de har inte den överblick av den lokala situationen, som de borde ha.
Det finns 100-tals liknande fall i Umeå lands i synnerhet i senare hälften av 1700-talet och början av 1800-talet och det är lätt för den oinvigde att irra runt när man inte har en samlad större databas att stödja sig på.
 
-----
 
Jag hoppas databas Kråkens beskrivning förklarar vad som skett i det som synes ha skett.
 
Vänligen
Eva Susann

2010-03-18, 16:08
Svar #29

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Eva Susanne!  
 
Tack, tack, för allt intressant om Jon Anderssons familj. Nu har jag alla barnen antecknade.  
Tar dig på orden och frågar vidare.  
Jag söker nu föräldrar och födelseort till Pehr Hansson f 1/6 1816.  
Första gången jag hittar honom är Umeå lfs Hfl 1848-1854 s 408 i Häggnäs.  
Hans hustru heter Sara Magdalena Johansdotter f 1818 och är tydligen hans andra hustru. Var kommer hon ifrån? De ska ha gift sig 6/11 1842, men finns inte vare sig i Umeå lfs eller Nordmaling fs.  
 
Pehrs H:s son, Hans Pehrsson Bäckman flyttar till Bjenberg som dräng och gifter sig så småningom med Per Anderssons änka, Johanna Fredrika Jonsdotter AI:19A s 411. Johanna Fredrika är min mans mormors mor.  
Släkten är spridd från Nordmalings fs,Umeå lfs, Degerfors fs och Arnäs fs.  
Ett vidsträckt område att söka i.  
All hälp mottages tacksamt.  
Vänliga hälsningar  
Gunilla J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna