ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 februari, 2010  (läst 2842 gånger)

2010-01-17, 23:34
läst 2842 gånger

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Mattias: den Emil Fritiof Valentin som föds 1892-10-03 i Sörmjöle [enl. Scb,Nr375]  
har föräldrarna Erik Gustaf och Karolina Elisabet Eriksson 36 respektive 31 år gamla ?

2010-01-17, 23:52
Svar #1

Utloggad Mattias Ewertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 13:43
    • Visa profil
Tack Stig för tillrättandet av modern.
Tittade en gång till i dopboken jag kollade i och såg att jag missat modern.
Det du säger stämmer helt korrekt.
 
Mvh
Mattias

2010-01-18, 17:39
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tack Stig-Lennart!  
 
Efter att ha konsulterat Svenska Akademiens Ordbok så bör fola sig nog tolkas som föda sig, reda sig, bärga sig.

2010-01-18, 17:54
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Andreas: mitt etymologiska (ordhistoriska) lexikon har det intressanta, gamla uttrycket
folkfolor (tjockt l) i betydelsen folkskick = vett, skicka/föra/reda sig - vilket påminner  
mig osökt om härvarande dialektala motsats tokforen !

2010-01-23, 21:01
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Ovannämnde Kerstin Nilsdotters två svågrar Jonas Nilsson och Olof Nilsson avled 1773 respektive 1782. Så här mycket får jag fram ur dödsnotiserna:
 
Jonas Nilsson död 28 februari 1773, Umeå lfs C:3 fol. 125:
 
Jon Nilsson i Sörfors född i Sterkesmark år 1705. Fadren Nils      Bonde i Sterkesmark; varit hemma tils han lät städsla sig till dräng. Tjänte i 19 år, och ... sig ...  på heman i Sörfors. gifte sig några år därefter med Anna Simons dr ifrån Norfors. Aflade med henne tre barn som alla äro döde. War ... , för ... sig ... . Testamenterade sitt hemman i Sörfors åt sin Syster Son Anders Nilsson. ... sig med ... på sitt sista, afled på 51a dygnet af pleuresie, sedan han lefwat ___ 78.
 

 
Olof Nilsson död 27 februari 1782, Umeå lfs C:3 fol. 193:  
 
Bonden Olof Nilsson i Brattby. född i Sterkedsmark 1699. föräld. Nils Olofsson och Magdalena Pers dr, hos hwilka han förblef til des han på sidt 20de år antog krigstjenst i Flurkmark, i hwilken tjenst han förblef i 6 år, men sedan han därifrån blifwit entledigad, uptog han ... i Brattby. hwarit gift fyra gånger ... med Ingrid Pers dr ifrån Håkmark, med hwilken han haft 2 barn, en Son och en dotter, som lefwa, [med överstruket] andra gången med Maria Nilsdr ifrån Skrafvelsjön, tredje gången med Anna Olofs dr ... Bygdeå, och fjärde gången med Cathrina  Jons dr ... Pengsjön. haft god hälsa til des han för flera år sedan ... i länderna, ... han nödgades  ... 2dra ... , för att uprätthålla den til ... Kroppen. Blef ... nödsakad, af ... intaga sängen, och ... och ... warit sängliggande i 10 år, och dog utan ... af Ålderdoms bräckligheten. ...
 

 

 
Vore tacksam för hjälp med de saknade orden!

2010-01-24, 02:38
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas [ännu en gång ur databas Kråken:]
 
Jonas: Fadren Nils [ tomt ], Bonde i; och köpte sig därpå heman i Sörfors;  
War en stor hushållare, förwärfwade sig wacker rikedom.
Lät besöka sig med Herrans Hel. Nattward på sitt sista,
 
Olofs: ett ödeshemman i Brattby; neml. med; ifr./ån/ Bygdeå; ifr. Pengsiön;
ansattes af wärk i länderna, så at han nödgades bära 2ne 2dra kryckor, för at/t/ uprätthålla den til lutande Kroppen.  
Blef dock nödsakad, af at omsider intaga sängen, och har af wärk och wedermöda warit sängliggande i 10 år, och dog  
utmattad af Ålderdoms bräckligheter. War en ganska trätgirig man; 84
 
Anmärkning: ifrån förkortas ibland ifr., ibland ifrl. där avslutande 'förlängda l:et' upperbarligen  
kan stå för vadsomhelst (som vid förkortningingen av neml/igen/)!

2010-01-24, 17:37
Svar #6

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tusen tack för den ovärdeliga hjälpen, Stig-Lennart!

2010-01-24, 20:42
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Andreas
 
Fadern till Kerstin Nilsdotter från Tegsnäset (ditt inlägg 10/1) hette egentligen Nils Ersson och inte Nils Hansson som prästen felaktigt skrev i dödboken.

2010-01-25, 18:26
Svar #8

Utloggad Sally Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 11:59
    • Visa profil
Problem hjälp.
Johan Olof Hjulman Öhman 1859.05.02 Holmsund Umeå lsf Står som son till Carl johan Hjulman 1830 och Anna Catharina Holmström 1825.
I HFL står både Johan  och Carl Johan som fader som ska vara född i Umeå lsf vid olika år
Vem är farfar till Johan Olof Hjulman Öhman
Tacksam för hjälp Sally

2010-01-25, 21:06
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Sally: det underlättar om du berättar vilken/vilka HFL du menar  
 
Men vad jag kan förstå är Johan Olofs far [C:8] Carl Hjulman född 1830-05-29 i Röbäck [C:6,s184+nedan HFL]
(bara Carl i FB men Carl Johan! i Umeå/Holmsund,AI:17B,s747,1859-61). M.a.o. sökta farfadern soldaten
Olof (Hjulman) Carlsson född 1793-12-14 i Röbäck [C:4]  
 
Mvh /StigLennart

2010-01-26, 07:15
Svar #10

Utloggad Sally Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 11:59
    • Visa profil
Stig-Lennart
Tack för svar jag har misstänkt olof som fader för han har varit denende passande. Som Du skriver står bara Johan i FB men Carl Johan i HFL Holmsund och detta förvirrade mig. forskar hälsningar från sally

2010-01-26, 11:26
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
PS Sally, felet uppstår efter faderns död i HFL [Röbäck,AI:14b,s658] då Carl utökas med i svagare stil tillskrivet Johan!  
 
Dito /Ulander/släkthälsningar  
StigLennart

2010-02-02, 20:09
Svar #12

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Anders (Hansson) Åkerlund f 1803-09-26 i Ullasjö dör enligt HFL Umeå Landsförsamling 1839 i Degernäs. Men jag hittar honom inte i F:1 död. Är det någon som vet mer?

2010-02-02, 20:36
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jomenvisst, Urban: begravd 1839 Januari 27 Handelsbetjenten A. Åkerlund (Feber) 36  
 
Mvh /StigLennart

2010-02-02, 20:53
Svar #14

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Jo det står ju där. Tack Stig-Lennart.

2010-02-06, 10:48
Svar #15

Utloggad Urban Westman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-08-07, 16:40
    • Visa profil
Byn Djupviken finns med i AI:21C och i AI:21F. Är det samma by eller finns det två byar med samma namn?

2010-02-06, 12:20
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
I sockenkatalogen kallas bebyggelsen Djupvik och motsvarade tidigare Umeå uthamn, ungefär den del av nutida Holmsund dit Baggböle såg flyttade inifrån staden då älven blev för grund för de modernare och större fartygen.
Se bifogad kartbilds röda kryss=bebyggelsen; (älv/fjärd)vattnet väst/nordväst om röda krysset är själva Djupviken
Mvh /StigLennart

2010-02-08, 21:11
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tack för all hjälp med att tyda dödsnotiserna i Umeå lfs död- och begravningsbok.
 
Här kommer två till som jag är tacksam om jag kan få hjälp med. Det gäller Nils Olofssons i Stärkesmark d. 1732 två döttrar i andra äktenskapet Brita och Karin Nilsdotter.
 
Om Brita Nilsdotter f. 1718, d. 7 oktober 1766 står det i Umeå lfs C3 fol. 85:
 
Ofärdiga Pigan Brita Nils dr ifrå Sterkesmark född år 1718. Fadr: Nils Olsson i Sterkesmark modr: Anna _ _ Kom liten hemifrå til Daniel Mårtensson i Norfors som skulle lära henne läsa, som dock blef ganska litet. Kom sedan hem i 5 år. tient sedan 1. år i Vänfors. 11 år hos halfbrodren Jon Nilsson i Sörfors. tils hon blef så ofärdig at hon ej mera kunde tiena. Ty redan tå hon war 13 år skadda hon sig i skogen litet under wänstra ögat, hwilket tycktes ... , men ... thet i bland läktes slog thet dock åter up, och begynte på slutet fräta omkring sig och blef hennes bane. _____ 48
 

 
Om Karin Nilsdotter f. 1714, d. 19 februari 1772 står det i Umeå lfs C3 fol. 118:
 
hustru Karin Nils dotter ifr Wänfors född 1714 i Sterkesmark. Fadren Nils Olofsson Modren Anna Jons dotter där städes. Blef hemma tils hon ingikk ägtenskap med Anders Pärsson i Wänfors år 1733med hwilken hon haft 16 Barn af hwilka 9 ... lefwa, neml 4 Söner och 5 döttrar. haft god hälsa, förutan de sidsta 5 dyngn. Afled af Bröstwärk ____ 58
 

 
Tacksam för hjälp att tyda den saknade texten.

2010-02-08, 22:04
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Andreas: skadde hon sig i skogen litet under wænstra ögat, hwilket tycktes  
[color=119911]af ringa wærde[/color], men [color=119911]ehuru [/color]thet ibland læktes slog thet dock åter up & Karins  [color=119911]ænnu[/color]

2010-02-13, 19:12
Svar #19

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
HEJ!
 
Jag söker födelseorter och födelseår för föräldrarna till Per Johansson Sandberg född i Pengsjö år 1804.
 
Jag har hittat en Pehr f 17 mars 1804 i Pengsjö. Under hans namn står ordet gratio, vad betyder detta? (Umeå lfs C:5 1797-1816 bild 127)
 
Föräldrarna anges vara torparen Johan Jonsson och hustrun Catharina Persdotter men de finns inte i husförhörsboken för Pengsjö det aktuella året.
 
Tacksam för svar.
Gunilla J

2010-02-13, 19:54
Svar #20

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Gunilla: nedan avkortade utdrag ur databas Kråken visar om detta är din man - och en del av källorna att följa upp
 
Far: Johan Jonsson Född: 1762-08-06 i Umeå lands Död: 1809 i Umeå lands
Mor: Katarina Persdotter Född: 1772-02-11 i Umeå lands Död: 1809 i Umeå lands
Familj Make: Margareta Kristina Emanuelsdotter Född: 1804-12-08 i Gubböle, Umeå lands Död: 1874-11-11 i Vännäs
Barn:
   1 Karl Petter Sandberg Född 1828-11-18 , Umeå lands,Stärkesmark
      Make: Johanna Margareta Johansdotter Född 1830-04-07 i Nordmaling
   2 Erik Sandberg Född 1832-10-28 , Vännäs,Klintsjön
      Make: Margareta Kristina Jonsdotter Född 1832-02-14 i Vännäs
   3 Johan Sandberg Persson Född 1834-05-02 , Vännäs,Klintsjön
      Make: Sofia Helena Jonsdotter Född 1834-03-23 i Vännäs
   4 Fredrika Sandberg Född 1838 , Vännäs,Klintsjön
   5 Jonas Sandberg Född 1846-08-25 , Vännäs,Klintsjön
      Make: Eva Agata Långström Född 1838-09-22 i Lycksele
   6 Katarina Kristina Persdotter Född 1848 , Vännäs,Klintsjön
Källhänvisningar:
Notis nr 1 UM/Norrfors,AI:10a,s227,1804-09,son-Stärkesmark
Notis nr 2 från 1114
Notis nr 3 UM/Stärkesmark,AI:11b,s653,1814,gossen Per Jansson
Notis nr 4 UM/Gullbäck,AI:11b,s653,1815-20,gossen Per Johansson
Notis nr 5 UM/Gullbäck,AI:12b,s909,1821,gossen Per Johansson
Notis nr 6 UM/Västerselet,AI:12b,s931,1821,dräng
Notis nr 7 UM/Tallberg,AI:12b,s910,1822,dräng
Notis nr 8 UM/Spöland,AI:12b,s862,1822-23,dräng
Notis nr 9 UM/Spöland,AI:12b,s861,1823-24,dräng
Notis nr 10 UM/Spöland,AI:12b,s864,1824,dräng
 
Kan det vara honom du menar?
Mvh /StigLennart

2010-02-14, 14:55
Svar #21

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hej!
 
Erik Olofsson f.1758-03-01 i Selet, Umeå lfs giter sig 1779-08-05 med Brita Andersdotter f.1756-12-24 i Tavelsjö, Umeå lfs.
 
Vilka barn - förutom min ana Anders (Andreas) f.1799 föds i äktenskapet?
 
Mvh/Göran

2010-02-14, 17:25
Svar #22

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Göran
 
Utdrag ur databas Kråken
 
1 Anna Margareta Eriksdotter Född 1780-05-01 , Umeå lands,Selet
2 Olof Eriksson Född 1785-03-26 , Umeå lands,Selet
3 Karl Eriksson Född 1787-03-14 , Umeå lands,Selet
4 Brita Eriksdotter Född 1789-10-13 , Umeå lands,Selet
5 Magdalena Eriksdotter Född 1791-04-11 , Umeå lands,Selet
6 Maria Brita Eriksdotter Född 1791-04-11 , Umeå lands,Selet
7 Erik Eriksson Född 1793-12-27 , Umeå lands,Selet
8 Anders Eriksson Född 1795-03-09 , Umeå lands,Selet
9 Anders Eriksson Född 1797 , Umeå lands,Selet
 
Beträffande din Anders som du säger född 1799 finns följande i databas Kråken
FELAKTIGHETUmeåFB1797
Anders Saknas i Umeå FB, men finns i
UM/Selet,A1:9,7/10,s333,1797-98,son Anders f.1797
UM/Selet,A1:10b,1/7,s341,1799-1810,son Anders 1797
 
Med Varma Hälsningar från Thailand
Susann

2010-02-16, 10:46
Svar #23

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Hejsan Susann
 
Tack för de uppgifterna. Så Anders saknas i födelseboken men finns med i hfl för Selet och där anges han vara född 1797.  
 
Jag noterar med viss avund att Du är kvar i värmen.
 
Varma hälsningar från ett kyligt Göteborg
Göran

2010-02-16, 12:58
Svar #24

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart!
 
Varmaste tack för hjälpen!
Visst är det rätt familj och dessutom fick jag några värdefulla årtal att gå vidare med.
Det är inte så lätt att följa olika personer och deras flyttar,där dessutom byarna byter församlingar.
 
Nu söker jag en annan familj Olof Pehrsson f 1779 och hans hustru Maria Catharina Nilsdotter f. 1785 i Sörmjöle. Jag har hittat dem i Umeå lfs AI:10 s. 83 i Sörmjöle där Olof skrivs som måg till Nils Nilsson, far till Maja Cajsa. Var kommer Olof ifrån och vilka är hans föräldrar?
 
Tacksam för svar från dig eller någon annan som känner till denne man.
Vänliga hälsningar
Gunilla J

2010-02-16, 13:31
Svar #25

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Roligt att det var till hjälp. Hoppas detsamma om nedanstående [också ett utdrag ur databas Kråken]:
 
ANSEDEL 66138 Olof Yttergren Persson Född: 1779-03-21 i Umeå lands, Yttertavle Död: 1815-05-30 i Umeå lands, Sörmjöle Drunknade
Föräldrar Far: Per Olofsson Född: 1746-10-04 i Umeå lands, Överboda Mor: Anna Olofsdotter Född: 1746-01-01 i Umeå lands, Täfteå
Familj
Make: Maria Katarina Nilsdotter Vigsel:1804-06-03, Umeå lands Född: 1785-10-12 i Sörmjöle, Umeå lands
Barn:
      1 Nils Petter Olofsson Född 1805-11-16 , Umeå lands, Sörmjöle
        2 Anna Maria Olofsdotter Född 1807-01-22 , Umeå lands, Sörmjöle
               Make: Per Persson Född 1801-03-01 i Nordmaling
        3 Emanuel Olofsson Född 1808-02-09 , Umeå lands,Sörmjöle
        4 Emanuel Olofsson Född 1810-02-08 , Umeå lands,Sörmjöle
        5 Eva Margareta Olofsdotter Född 1811 , Umeå lands,Sörmjöle
Källhänvisningar:
Notis nr 1 UM/Yttertavle,AI:8,9/9,s465,1782-86,Son
Notis nr 2 UM/Yttertavle,AI:10b,3/7,s442,1799-1804,son-gift
Notis nr 3 UM/Sörmjöle,AI:10a,2/7,s83,1805-10,Måg p.h2
Notis nr 4 UM/Sörmjöle,A1:10a,2/7,s83,1805-10,måg
Notis nr 5 UM/Sörmjöle,A1:11a,4/8,s190,1812-16,bonde nr.2
Anteckningar:
FELAKTIGHETUmeåFB1808: När Emanuel döps anges föräldrarna att vara Olof Nilsson och Maja C Nilsdotter i Sörmjöle  
Någon sådan familjekombination finns inte. Den rätte fadern är Olof Persson och inte som prällen påstår Olof Nilsson
 
/StigLennart

2010-02-17, 03:53
Svar #26

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Göran
 
I databas Kråken finns också följande:
 
ANTECKNING:
Har ej hittat Anders Eriksson f.1795-03-07 som död och begraven i dödbok (DB), men han kan då vara en av många som saknas i DB trots att han är död.
Alternativt är pn190816 Anders Eriksson f.1795-03-09 och pn162870 Anders Eriksson f.1797 enligt HFL samma personer och prällen har isåfall angett felaktigt födelseår i HFL.
Kanske är detta sista alternativ den mest aptitliga lösningen.
 
Vilken lösning tycker du är den bästa Göran?
 
Med den goda läsbarheten på SVARs nuvarande digitaliserade DB bilder kan det kanske vara en ide att åter kolla DB en sista gång, men detta är inte möjligt härute med en rimlig tidsåtgång.
 
Med Varma Hälsningar från Thailand
Susann

2010-02-17, 21:40
Svar #27

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Kanske kan han vara identisk med nybyggaren Anders Ersson död 1840, 43 år gammal i Norra Westerselet (Vännäs C:1, sid 238)?

2010-02-18, 02:50
Svar #28

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hejsan Staffan och Göran
 
Visst är det denna Anders Eriksson du Staffan anger, men den ursprungliga frågan var:
Var detta
-Anders Eriksson f.1795-03-09, som vi inte kunde hitta i DB, men jag borde kanske ha lagt till 1795-1798
-eller Anders Eriksson som inte fanns i FB och som enligt HFL var född 1797.
 
Vi har (Stig Lennart varit behjälplig eftersom det är omöjligt med rimlig tidsåtgång att göra härifrån)  ytterligare en gång, men denna gång med hjälp av SVARS utsökta digitalisering ej hittat någon lämplig Anders Eriksson som är död och begraven 1795-98 i Umeå lands och även så Degerfors, som då finns som egen socken.
 
Den mest aptitliga lösningen bör därför vara att den Anders Erikssom som sedermera dör i  
VÄ/NorraVästerselet,AI:4,s82 är den Anders Eriksson som är född 1795-03-09 i Selet och Umeå lands
Detta skulle då också innebär att den Anders Eriksson som prällen uppgivet vara född 1797 i verkligheten är född 1795-03-09
 
Denna Anders Eriksson med nuvarande lösning född 1795-03-09 kan också följans hela vägen bakåt till sina föräldrar i Selet
 
Utdrag ur databas Kråken
VÄ/NorraVästerselet,AI:4,s82,1837-40,nybyggare h1-död
UM/VästerSelet,AI:14c,s1217,1835-37,nybyggare
UM/VästerSelet,AI:13c,s908,1829-34,nybyggare-f.1797
UM/VästerSelet,AI:12b,s931,1821-28,nybyggare-908NB
UM/VästerSelet,AI:11b,s670,1820,nybyggare
UM/YtterRödå,AI:11b,s660,[Degerfors]1818-20,dräng p.h8-gift t.670
DEG/ÖverRödå,AI:2,s36,1815-18,dräng h.Fastern Greta f.1756-t.YtterRödå
UM/Selet,AI:11b,s672,1811-[ÖverRödå]-15,syskon p.h1-Degerfors 10/14
UM/Selet,AI:10b,1/7,s341,1799-1810,son-f.1797
UM/Selet,AI:9,s333,1795-98,son-f.1797?
 
Tycker ni inte både Göran och Staffan att vi därmed fastlägger att den Anders Eriksson, som sedermera dör i Vännäs och Norra Västerselet är den Anders som är född 1795-03-09 och inte den Anders som enligt prälleHFL är född 1797 och där detta felaktiga födelsedata har hängt med hela Anders Erikssons leverne.
Är det någon, som har en avvikande uppfattning?
 
Med Varma Hälsningar från Thailand, men snart återbördad till den nordiska kylan
Susann

2010-02-18, 13:19
Svar #29

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
Hej Stig Lennart!
 Återigen varmt tack för dina uppgifter. Jag har kommit ett gott stycke vidare med olika personer.
 
Jag blev särskilt intresserad av drunkningsolyckan eftersom jag själv bor vid Sörmjölehavets strand. Jag hittade Olof död år 1816 05 30 F:I 1808-1857 bild 113. Där skrivs han utan mellannamnet Yttergren. Likaså tittade jag i husförhörsboken AI:11A 1811-1820. Inte heller där har han mellannamnet kvar. Jag utgår ifrån att det är rätt person. Var det vanligt att man tog och lämnade delar av sitt efternamn vid denna tid?  
Vänliga hälsningar
Gunilla J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna