ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2010  (läst 1990 gånger)

2009-11-02, 22:36
läst 1990 gånger

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Inte lätt alla gånger att veta hur den mannen tänkt sig bokföringen ska tolkas, tycker jag:  
som här t.ex. död 9/2, bgr 13/2 (fredag?), d:9/3, b:13/3 (lördag) eller d:9/2!, b:13/3 (lördag) ?
 
Dessutom avslutas vänstersidan med Rubrikmånaden Februari och en handstil, medan högersidan och
fortsättningen är i annan stil  - och säkert heller inte att stilarnas ägare är helt överens om tagen?
 
Men bättre denna osäkerhet än att ö.h. icke kunna finna födelse/dop eller död/begravning väl

2009-11-04, 16:59
Svar #1

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hej Andreas
 
Den 2 november skriver du följande Andreas:
 
Några frågor om Olof Olofsson (1704-1770) i Granöns familj: Hustrun Sofia Mårtensdotter skall enligt bl.a. Agneta Olofssons bok Umeå landsförsamling. Byar och gårdar 1600 - ca 1760 s. 310 vara begravd 22/11 1743, men jag hittar henne inte i Umeå lfs C2. Var återfinns detta datum?  
 
Sonen Olof f. 1732 som skall enligt avlida uppgift avlider 1779 återfinner jag inte heller i dödboken, liksom inte heller systern Sara f. 1726 och som skall avlida 9/3 1784. Vet någon var jag hittar deras dödsuppgifter, liksom även syskonen Elisabet f. 1734, d. 1/3 1799 och Per f. 1744 d. 1792
 
Min makes anmärkning:
Denna Elisabet f.1734 som du har tagit från AO bok kan omöjligen ha dött 1799-03-01 eftersom hon inte finns i verkligheten som syskon till de uppräknade du gjorde.
Johan Nilssons familj som presenteras enligt AO är i stora delar helt felaktig.
 
Gå gärna in på länken (raderat område uppfyller inte ordningsreglerna)  så får du hela lösningen på detta problem och där har lösningen funnits sedan några månader tillbaka.
 
Vänligen
Susann

2009-11-04, 19:45
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Stort tack Eva Susann!
 
Det stämmer nog att Elisabet inte är dotter till Olof Olofsson. Jag har inte sett henne varken i hfl eller i födelsebok. Det finns dessutom en annan dotter Maria född i januari 1734 så det är osannolikt att de skulle fått ett barn till samma år.
 
Jag tror att uppgiften om Elisabet som dotter till Olof Olofsson ursprungligen kommer från Egerbladhs Degerfors-bok, sid. 103f. Det är säkerligen också där AO har hämtat sin uppgift.
 
Detta visar återigen på vikten av att inte förlita sig på andrahandskällor utan alltid själv kolla mot primärkällorna.

2009-11-08, 13:50
Svar #3

Utloggad Jan Åström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 19:29
    • Visa profil
Tack för hjälpen Eva Susann!
 
Mina misstankar bekräftades med ditt svar angående min farfar.
 
Hälsningar
Jan

2009-11-18, 06:59
Svar #4

Sten Magnusson

Jag skrev ett inlägg söndagen 01 november 2009 - 12:20 om Per Hällman med hustru och angav där ett antal källor där födelse-/dopdatum skilde sig åt, men jag menade likväl att de motstridiga uppgifterna borde tas med de källhänvisningar jag där gjorde. Sedan kan man ju ge en förklaring till hur man resonerat.
 
Därpå följde ett inlägg av Stig-Lennart Johansson söndagen 01 november 2009 - 12:44
Finns det någon vettig anledning att sprida bevisligen felaktiga uppgifter. Syftar det på mitt inlägg där jag redovisar de uppgifter som finns i källorna?
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-11-18 07:02)

2009-11-18, 11:21
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan, Sten - alldeles riktigt att jag syftade så. Du har helt rätt i att man både kan och bör ange även felaktiga uppgifter ur källorna. Vad jag menade var att källkritik just går ut på att försöka avgöra vilken/vilka källor som kan vara riktig/ast. Och att man, där så låter sig göras med någorlunda säkerhet (som i föreliggande fall), detta också bör redovisas - dvs att felaktiga uppgifter inte bör jämställas med riktiga.  
 
Och när det gäller födelsedatum, får väl uppgifter ur födelsebok anses riktigare än senare uppgifter i husförhörlängder - om det inte finns särskild anledning att förmoda annorlunda? Därför min fundering...
 
För några år sedan råkade jag ut för den tragikomiska situationen att 'bli slagen' med att ett tio gånger i HFL förekommande felaktigt födelsedatum var rätt, eftersom FBs datum förekommit blott en gång: alltså 'överbevisad' genom majoritetsbeslut med 10-1 om att ett upprepat fel var riktigare än en ursprungligare och säkerligen rätt uppgift.
 
Och i en sådan slags källredovisning/brist på källkritik vill vi väl inte hamna?
 
Mvh /StigLennart

2009-11-23, 13:13
Svar #6

Utloggad Camilla Arvidson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2020-01-31, 16:11
    • Visa profil
Hej!
}söker min mm.mm.m!
Emma Magdalena Danielsdotter född i Umeå Landsförsamling. 7 juli 1858  
Flyttar till Gävle, vidare till Stockholm. Ser det ut som i Rotmansarkivet.
20/05 1889 Flyttar hon från Gävle till Stockholm.
 
Detta är det ända jag hitills har hittat,  
 
Söker föräldrar och syskon till Emma!
 
om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med detta vore jag väldigt tacksam!
 
Mvh  
Camilla

2009-11-23, 13:59
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Vi kan väl börja med folkräkningen 1890, om det är rätt person, så finns hon i Sundsvall
 
Danielsd:r, Emma Magd:a   1858   Mor
(Barn), Hugo Vilh.   1885   Barn
 
 
Post 4503976
 
Danielsd:r, Emma Magd:a
Sömmerska
 
f. 1858 i Umeå landsförs (Västerbottens län, Västerbotten)
 
Ogift kvinna, mor i familjen
 
Sundsvall
Sundsvall (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Umeå l. f.
 
 
År 1900 finns hon här, men inte med sonen:
 
Post 291858
 
Danielson, Emma Magdalena
Piga
 
f. 1858 i Umeå stadsförs (Västerbottens län, Västerbotten)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Torviggen N:ris 5 6
Jakob och Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)
 
Födelseort i källan: Umeå stadsförsamling
 
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-23, 14:25
Svar #8

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Enl. Indiko föder hon en dotter Fanny Charlotta 27/1 1885 i Sundsvall dessvärre avlider barnet 21/2 1885. Någon son finns inte med här.Enl.samma källa föds det bara en Hugo Vilh. men med en helt annan mor.

2009-11-23, 14:34
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kan se ut så här:
 
ANSEDEL 150145 Daniel Persson
Född: 1819-10-18
Föräldrar
Far: Per Gustav Persson
Född: 1796-02-01 i Umeå lands (AC)
Död: 1862-02-26 i Umeå lands (AC)
Mor: Maria Brita Danielsdotter
Född: 1795-04 i Umeå lands (AC)
 
Familj
Make: Katarina Charlotta Jonsdotter
Vigsel:1842-05-06, Umeå lands (AC)
Född: 1821-09-28 i Ytterhiske, Umeå lands
 
Barn:
    1 Jonas Danielsson Född 1843-05-19
    2 Maria Charlotta Danielsdotter Född 1844-10-27
    3 Katarina Sofia Danielsson Född 1846-02-18
    4 Anna Lovisa Danielsdotter Född 1847-09-15
    5 Gustava Margreta Danielsdotter Född 1849-06-15
    6 Albertina Helena Danielsdotter Född 1852-05-24
    7 Karolina Susanna Danielsdotter Född 1854-08-06
    8 Emma Magdalena Danielsdotter Född 1858-07-07 , Umeå lands,Långviken
    9 Matilda Johanna Danielsdotter Född 1864-09-20
 
Mvh /StigLennart

2009-12-18, 19:24
Svar #10

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Jonas Jonsson från Stärkesmark f. 1699 avled den 10 januari 1771. I dödsnotisen (Umeå lfs C3 fol. 95) står följande:
 
Jon Jonsson Sterkesmark född år 1699. Fadren Jon Ersson ib. Modr: H: Malin Johans Dr. Varit jämt hemma när föräldrarna. giftade sig    med Catharina Danielsdr ifrå Baggböle. Haft 17. barn 3. söner 2. dottrar lefa. warit wid ...  hälsa tils 12 år aedan då han ansattes af gikt, som til slut satte sig i wänstra länden wid ... , som giorde honom menför, at han på slutet måste betiena sig af 2. stafwar. Låg mäst till sängs sidsta året: ansattes d. 8. ganska ... , då han med andakt beredde sig til döden låg sedan tyst och afled genom en stilla död. gl 71
 
Kan någon hjälpa mig att tolka det som saknas?
 

 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2009-12-18 19:26)

2009-12-18, 21:22
Svar #11

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 418
  • Senast inloggad: 2021-05-10, 09:40
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Möjligen står:
tämel. (tämligen)
med stark werk
starkt
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2009-12-20, 20:27
Svar #12

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tack Leif! Din tolkning stämmer nog.

2009-12-20, 21:15
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Ovannämnde Jonas Jonsson från Stärkesmarks hustru Karin Danielsdotter f. 1696 avled i Stärkesmark den 21 mars 1774. I dödsnotisen (Umeå lfs C:3 fol. 134) står följande:  
 
hustru Cathrina Daniels dotter ifrån Sterkesmark, född i Baggböle ... 169.. Fadren Daniel Ersson. War hemma hos sina föräldrar till des hon trädde i gifte med Jon Jonsson i Sterkesmark 1723, aflade med honom 17 Barn, af hvilka 5 st lefwa 3 Söner och twå döttrar. Blef änka 1771. Haft god hälsa ända till för 5 dygn ... fått ... hon .... med .... afsomnade ... från pleuresie, då hon såg en ... . 80.
 
Vore tacksam för hjälp att tolka det som saknas.
 

 
Tack på förhand!

2009-12-20, 23:41
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas: född i Baggböle född 169..!
--- 5 dygn före sitt avlidande
(då stilla?) hon drogs med och afsomnade [slutligt/struket]genom
en swår Pleuresie, då hon dagen förut begått
den Hl Nattwarden. _________ 80

2009-12-21, 11:50
Svar #15

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil

2009-12-21, 22:52
Svar #16

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Det kanske ska påpekas att Katarina Danielsdotters far i Baggböle egentligen hette Daniel Larsson, men han hade dött drygt 70 år tidigare så prästen kanske kan ursäktas.

2009-12-22, 02:29
Svar #17

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan, Staffan - det skadar inte!
 
Gott Slut  Bättre Fortsättning /StigLennart

2009-12-30, 19:30
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som vet något mer om PER LARSSON(U-l Al:11B s 758 GID:2021.40.99500 b387) f 1772 i Hissjö hustruns namn var Elisabeth Carlsdotter från Fällforsån(föräldrar:Carl Andersson-Anna Östensdtr)Jag har fått fram att Pers föräldrar skulle varit LARS PERSSON- Magdalena Andersdtr men varifrån kom dom (Gid 2021.59.19100 b 191   Al:9 s 360)Jag hittar dom inte ens i KRÅKEN

2009-12-30, 19:46
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jodå, Britt-Marie, nog finns han i databas Kråken alltid: *1772-03-16 i Kålaboda [Nysätra,C:3,s119]
Du har redan rätt föräldrar: far från Svarttjärn i Burträsk *1749-08-21, mor från Kålaboda *1753-09-08
Gott slut  StigLennart

2009-12-30, 20:34
Svar #20

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Ja du se hur de kan bli!Du ska ha mången tack...igen!! Tidernas att jag fick deras f-data!
Gott slut själv o önskan att du får en bra start på 2010!
Britt-Marie

2009-12-31, 14:38
Svar #21

Utloggad Göran Sundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2019-09-24, 20:35
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Anna Eriksdotter f. 1724 i Selet, Umeå lfs.
Anna gifte sig 1745 med Olof Danielsson f. 1709 i Rödå.
 
Gott slut och Gott Nytt År 2010.
 
Mvh
Göran

2009-12-31, 19:54
Svar #22

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Databas Kråken ger Anna *1724-11-12 [C:1] av Erik Johansson (1681-1751) & Magdalena Svensdr (1686-1772)
 
Gott Nyare År /StigLennart

2010-01-03, 12:51
Svar #23

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej!
Jag har en undran kring HENRIK KRISTIANSSON som uppges vara född i Norge 1732.Henrik återfinner man i hfl(UM/Ersmark,AI:7,8/9,s420)mfl, men vart i världen tog fadern Kristian vägen. Finns det någon som vet ????

2010-01-10, 22:49
Svar #24

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Kerstin Nilsdotter i Stärkemark, f. 1691, d. 3 december 1768. I dödsnotisen (Umeå lfs C:3 fol. 101) står följande:
 
H: Christina Nils dr i Sterkesmark född 1691. Fadr: Nils Hansson Tegsnäset. Modr: H: Cherstin        Hemma til thes hon giftade sig med Michel Nilsson i Sterkesmk 1727. 3. barn. 1. dödfödd Son 1. Son och 1 dr lefa. Änka 1743. warit sedan hos sonen Nils Michelsson med god hälsa, och hon ... sig ... sig ... och .... wärk, och låg allenast 4. dygn til sängs och dödde theraf och ålderdom ___ 77
 
Kan någon hjälpa mig att tyda övriga delar av texten?
 

 
Tack på förhand!

2010-01-17, 18:48
Svar #25

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 683
  • Senast inloggad: 2020-07-19, 00:50
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Forskar på Vilhelm Andersson Berggren (1756-1834) och hans första hustru Anna Magdalena Persdotter (1764-1812 som först var bosatt i Vännäs, Umeå lfs och därefter Kolksele, Umeå lfs (senare Vännäs sn). Vad hette föräldrarna till Anna Magdalena och i vilken by var hon född? Jag hittade henne inte i födelseboken 1764 i Umeå lfs, men jag kanske missat henne.  
 
Tack på förhand
 
Hälsningar
Magnus Johansson
 
(Meddelandet ändrat av mans_jarnes 2010-01-17 19:42)

2010-01-17, 20:13
Svar #26

Utloggad Mattias Ewertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 13:43
    • Visa profil
Hej !
 
Håller på och forskar om Emil Fritiof Valentin Eriksson.
Född 1892-10-03 i Umeå lfs C:10
Död 1928-02-17 Alnö (SCB)
Hans mor hette Anna Sofia Karlsdotter
Vet inte när hon föddes eller när hon dog.
Mina funderingar är om vilka syskon han hade.
Och vilken är hans mors föräldrar ?
Hur många barn fick han själv ?
Känner till 3 st
 
Mvh
Mattias

2010-01-17, 20:43
Svar #27

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ursäkta försening (strul med Epostavisering!)...
 
Britt-Marie: han finns som far i Fällfors [databas Kråken; + Ulf/AI:9,s478] vid döden 1794-01-05;
Vid vigseln 1752-04-18 [+ Ulf/C:2,s20] är han soldat Berg och hustrun Karin Nilsdr från Skellefteå
och om Henriks far, mässingsmed/'tiggare' Kristian Winberg, finns lite hos Ulf Lundström [Skellefteåboken,s759]:
från Torneå till Norge 1732; från Skellefteå till Bygdeå 1738; sedan Österbotten...
 
Det går nog att hitta mera på Internet, bl.a. en resandediskussion

2010-01-17, 21:02
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas: at hon kunde fola? sig Klagade sig til slut om någår sting och hofwudwärk kanske?

2010-01-17, 21:16
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Magnus: hon finns som Per Tjäderbergs dotter [databas Kråken; bl.a. UM/Vännäs,AI:8,s213] *1763-11-21 i Hössjö  [C:3,s305] och döpt d. 26

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna