ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2009  (läst 1273 gånger)

2009-10-12, 09:57
läst 1273 gånger

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Godmorgon, Rune
 
Till genomlysning av din anas hustru Sarah Matthsdotter *1735-04-09 bidrar väl databas Kråkens Intressanta fall på Sikhällan: Dahlman Olof
 
Mvh StigLennart

2009-10-12, 12:43
Svar #1

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej igen Eva Susann!
Jag brukar nog besökaa hemsidan då och då.
Har kommit vidare med Maria Jonsdotters f.1740 föräldrar och make.
Slutligen  en liten fråga:
Var hittade ni Maria Jonsdotters födelsedatum ?
Hälsningar
Berit Gavelin-Lindblom

2009-10-12, 15:54
Svar #2

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hej Berit  
 
Jag förstår att AO och de andra inte var till stor hjälp för dig i detta fallet.  
 
Jag själv skulle som den nybörjare jag är inte ha hittat rätt hellre, men varför uppfinna hjulet ännu en gång när det redan finns sedan lång tid tillbaka och täcker ett flertal socknar.  
Det är bara att läsa innantill och om man så vill så kan man ju kolla med de angivna direkta källhänvisningarna till kyrkböckerna.  
 
Om du går till UM/Ansmark,A1:6,2/10,s34,1766-67 så hittar du 3 generationer damer och det mesta är på plats  
-Karin Salomonsdotter enligt denna HFL född 1697, vilket är fel  
-Maria Jonsdotter f.1740, vilket är osäkert men möjligt (hon har en yngre syster född i december samma år)  
-Catarina f.1764 och sedermera Forsberg  
 
Av HFL ser du också att det finns referenser till R42, men det mesta som finns på nätet om detta är fel så även i Umeåbygdens soldater där ej hellre hela sanningen finns.  
 
Om du går till nästa sida i HFL (s35) så ser du denna Karin Salomonsotter som svärmoder och det ger dig en viss chans att luska ut fortsättningen.Men tänk på att hennes dotter har ett felaktigt födelseår i HFL
 
Du inser nu kanske att detta har jag inte hittat själv utan jag har tagit de från regionens överlägset största databas  
 
Susann

2009-10-12, 16:44
Svar #3

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Tackar så mycket Eva Susann!
Jag har varit in på denna sida flera gånger utan att hitta något.Innantill läsning är visst inte min starka sida. Såg inte riktigt längst ner. Eftersom jag hamnat i mina hemtrakter Anundsjö,så finns det bra med material för forskning.
Ser att det står Samuelsdotter men skall var Catharina Salomon eller Salmonsdotter född 1700-09-24 i Kubbe,Anundsjö
Födelsebok Anundsjö C:1 1688-1720 Fader SALMON Nilsson moder Meritta Olsdotter  
Så det är bara att fortsätta.
Hälsningar och god fortsättning
Berit

2009-10-12, 18:48
Svar #4

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Hej
 
Det finns kända anor ner till 1500-talet.
 
Lycka till
 
Susann

2009-10-13, 15:34
Svar #5

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
I Umeå lfs AI:1 fol. 136 står följande under Haddingen:
 

 
På mellanraden läser jag Dot. Lisbet., men vad står det på raderna ovanför och nedanför?
 
Tacksam för hjälp.

2009-10-13, 16:10
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/

2009-10-18, 08:21
Svar #7

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil

2009-10-18, 08:29
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Anna Hansdotter från Haddingen, född 1719, avled den 1 mars 1762. I dödsnotisen står följande:
 

 
Så här långt har jag lyckats tolka texten:
 
H. Anna Hans dr frå Haddingen född 1719. Fadr Hans Jonsson i Haddingen. Hemma i Haddingen ... med Föräldrarna ... och sedan ... Per Olofsson gif (?) med Olof Johansson ifrå Lögdeå i Nordmal: 1744. d. 8. April. Haft 10 barn 7 söner 3 döttrar Lefa 4. söner 2. dr. Varit siuk i 15 år af Lungsoot och (ord ovanför: mest(?)) sängliggande sedan Octobris. War dock til Kyrkan ...dag, ... til ...  men sedan blifit aldeles wanmäktig meer och meer. ... sista gången Herrens Nattvard d. 12. Febr. beredandes sig dagen (?) ... hädanfärd. Som ... 16 dygn ... efter ... .
 
Notera att det mellan och och sängliggande finns ditskrivet ett ord ovanför: mest?
 
Kan någon hjälpa mig med resten av texten?

2009-10-18, 09:56
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
[C:3,s49:] H. Anna Hans dr frå Haddingen född 1719. Fadr  
Hans Jonsson i Haddingen. Hemma i Haddingen  
både med förældrarna lefde och sedan hos Swå
geren Per Olofsson Gif/t/ med Olof Johansson ifrå  
Lögdeå i Nordmal. 1744 d. 8 april. Haft 10 barn  
7 Söner 3 döttrar Lefva 4. Söner 2. dr. Varit siukl/ig/
i 15 år af Lungsoot och (>)mæst/sängliggande sedan Octo
bris. War dock til Kyrkan Juldag, s???t til sær???.  
men sedan blifwit aldeles wanmäktig meer och  
meer. Anammade sidsta gången Herrens Nattward  
d. 12 Febr. beredandes sig dagel/ige/n til en sal/ig/ hädan
färd, som äntel/igen/ 16 dygn therefter forsigeck. __ 42¾

2009-10-27, 18:51
Svar #10

Björn Eriksson

Hej!
Jag letar efter fadern till Nils Hellman född 1864 i Umeå landsförsamling. Nils var gift med Kristina Josefina Mattsdotter född 1858.  
 
Paret fick dottern Anna Nikolina Hellman född 1888-12-19 i Umeå landsförsamling och hon avled 78 år gammal 1967-03-10 på Hörnefors bruk
Sveriges dödbok 1947-2006
 
Med vänlig hälsning
Björn

2009-10-27, 19:21
Svar #11

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Enligt SCB-utdraget för Umeå lands 1864:
 
Nils född 1864-02-21   fader Per Hellman torpare i Häggnäs och hustru Clara Susanna Berglund
 
I hfl AI:8 sid 397 finns familjen
 
Torpare
Pehr Hällman f 1825 17/12
gift 1849 22/9
Clara Susanna Berglunf f 1824 10/4
 
(Meddelandet ändrat av putte 2009-10-27 19:28)

2009-10-27, 19:25
Svar #12

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Föräldrar är  
Per Hällman f.1825 och Klara Susanna Berglund f.1824
 
Familjen finns enligt databas Kråken på
UM/Häggnäs,AI:20a,s458,1876-85,
UM/Häggnäs,AI:21b,s574,1886-95
 
Vänligen
Susann

2009-10-27, 19:48
Svar #13

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 370
  • Senast inloggad: 2021-03-10, 08:36
    • Visa profil
Det var ju bra att du Putte ändrade det felaktiga Clara Johanna Berglund
till det riktiga Klara Susanna Berglund
Men du skulle kanske också ha ändrat Per Hällmans födelsedatum till det rätta 1825-12-27 istället för ditt uppgivna 1825-12-17
Och Klara Susannas från ditt uppgivna 1824-04-10 till det rätta 1824-11-10
 
Vänligen
Susann

2009-10-27, 20:05
Svar #14

Björn Eriksson

Tack Eva Susann!
Rätt ska vara rätt...
Björn

2009-10-27, 20:56
Svar #15

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Clara Susannas uppgifter läste jag på fel rad, vilket jag erkänner. Per Hällmans uppgifter på Umeå lands AI:18 sid 397 är helt omöjligt att tolka till något annat än att det står 17 och inte 27.  
 
Vill man sedan verifera detta och så kan man väl visst källhänvisa till födelseboken och den korrekta uppgiften är det ju snällt att göra. Vilket jag ansåg förtar frågeställarens fortsatta glädje av forskningen i kyrkböcker.  
 
M v h
Patrik

2009-10-27, 21:18
Svar #16

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Men om Björn är intresserad
 
Umeå lands C:6
Pehr född 1825-12-27 och döpt 1825-12-31. Föräldrar avskedade soldaten Carl Peter Hällman o h Brita Stina Pehrsdotter i Häggnäs.

2009-10-27, 22:37
Svar #17

Björn Eriksson


2009-10-30, 23:52
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Hans Jakobsson Dahlrot (1751-1832) från Ekorrsele är i slutet av 1760-talet dräng hos Nils Matsson i Hjuken, enligt Umeå lfs AI:7 sid. 267. År 1769 flyttar han till S...t? Kan någon hjälpa till med uttydningen?
 

2009-10-31, 00:19
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas: inget 'flytt' utan noteringen til/l/ dopet - flyttningarna noteras ju med  I ... ) !

2009-10-31, 16:59
Svar #20

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
OK. Tack Stig-Lennart. Men hur skall man tolka til dopet? Vad är det för dop det är frågan om?
 
En annan fråga angående Hans Jakobsson Dahlrots hustru Elisabet Hansdotters (1756-1831) farfar Mats Eriksson Hjukström (1704-1742). Jag lyckas inte tyda hela texten i Generalmösterrullan 14 juni 1735, sid. 167-168. Vore tacksam för lite hjälp.
 
Första delen:
 
in Marti 1734. åter antagen till General Mönster ... widare godtfinnande, Emedan
 


 
 
Andra delen:
 
Mats Ersson är för swag, klen och ..., kan därförr icke Gillas, åter betallar
 


 
 
Tredje delen:
 
Musquet låssat ofärdigt?????
 



2009-10-31, 21:11
Svar #21

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas: eftersom han döptes efter födelsen, verkar det egendomligt med nydop vid 18 års ålder.
Antagligen menas därmed någon artikel/händelse i kristendomsboken som skulle kunnas - jfr övriga til ...
 
Mönster-Herrens; osýnlig (!) ... betahlar; Musqwet låsset = muskötlåset = avfyrningsmekanismen
 
tror StigLennart

2009-10-31, 21:33
Svar #22

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tack, Stig-Lennart! Jo, jag tyckte också att det stod osynlig, men kunde inte riktigt få in det i sammanhanget.

2009-11-01, 12:20
Svar #23

Sten Magnusson

Observera att födelsedatum m.m. utgår från den källa man använt. Har man använt sig av husförhörslängden är det givetvis detta datum som anges. Sedan är det ju klart att det kanske står något annat i födelse-/dopboken och då får man ju även hänvisa till den.
 
Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010219/A I/20a (1876-1885), bildid: C0034517_00460 sida 458.
Per Hällman 1825-12-17 gift 1849-09-22 med
Clara Susanna Berglund 1824-04-10, död 1880-09-13
 
Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010219/A I/21b (1886-1895), bildid: C0034522_00151 sida 574
Per Hällman 1825-12-17 flyttat till nya boken p. 565
 
Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010219/A I/18b (1862-1868), bildid: C0034510_00167 sida 397
Här står det samma datum för dessa personer.
 
Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010219/C/6 (1817-1836), bildid: C0034536_00160.
Clara Susanna född 1824-11-10 i Hörnefors och döpt den 12.
 
Umeå landsförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010219/C/6 (1817-1836), bildid: C0034536_00194
Pehr Hällman född 1825-12-27 i Häggnäs och döpt 1825-12-31.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-11-01 12:23)

2009-11-01, 12:44
Svar #24

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Finns det någon vettig anledning att sprida bevisligen felaktiga uppgifter
 StigLennart

2009-11-01, 12:44
Svar #25

Utloggad Berit Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2016-10-29, 11:35
    • Visa profil
Hej!
Har stött på några dödfall i Umeå lfs som jag fantiserar lite kring.
I Botsmark dör nästan en hel familj på 1740-talet närmare bestämt:
 
Jon Ersson                   död 1740-02-26
Hans fru Kerstin Eriksdotter död 1740-02-27
Barnen:
Lisbeta                      död 1740-02-29
Kerstin                      död 1740-02-29
Maria                        död 1740-02-29  
Karin                        död 1740-02-29
 
Sjukdomar brukar väl inte avsluta liv så nära i tid?  Eldsvåda med sviter?? Ja,man kan undra.
Någon som vet något om detta. Finns ingen dödsorsak i dödboken vad jag kan se.
Källa:
Umeå lfs C:2 1736-1753
En  något undrande  
Berit Lindblom

2009-11-01, 13:50
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Berit: jag tror på svält och farsot i krigets spår eftersom 2 ½vuxna grannbarn dör inom 2 veckor!
Jon gammal ju (70 år) och när den yngre (andra) hustrun också dör, så barnen utsatta förstås.
Äldsta dottern Elisabet är dock kring 40 år men även utsatt om smittsam feber, vilket också  
skulle drabba de yngre hemmavarande syskonen...
 
Likaså undrande /StigLennart

2009-11-02, 00:32
Svar #27

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Några frågor om Olof Olofsson (1704-1770) i Granöns familj: Hustrun Sofia Mårtensdotter skall enligt bl.a. Agneta Olofssons bok Umeå landsförsamling. Byar och gårdar 1600 - ca 1760 s. 310 vara begravd 22/11 1743, men jag hittar henne inte i Umeå lfs C2. Var återfinns detta datum?
 
Sonen Olof f. 1732 som skall enligt avlida uppgift avlider 1779 återfinner jag inte heller i dödboken, liksom inte heller systern Sara f. 1726 och som skall avlida 9/3 1784. Vet någon var jag hittar deras dödsuppgifter, liksom även syskonen Elisabet f. 1734, d. 1/3 1799 och Per f. 1744 d. 1792.
 
Följande barn saknar jag dödsår på, och om någon har dessa vore jag tacksam: Karin f. 1727, Maria f. 1734, Malin f. 1735, Jonas f. 1740, Anders f. 1746, Anna Elisabet f. 1755.
 
Tack på förhand.

2009-11-02, 02:49
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andreas: Lycksele/C:1 [GID 2009.4.93800  SVAR C0034149_00232]  
Granöhn|d.22 Nov|Olof Olofson Hustru Sophia Martens dotter om 40 åhr gammal
 
Sara: Umeå, Östra Backen  C:4,7/13,s395 (mitt emot rubriken Februari!)
 
(Vid denna tid bör nog alla 3 socknarna kollas: Umeå, Degerfors som bryts ut, och ibland Lycksele!
Återkom med vad som blir över - en del hamnar ju mellan stolarna) /DS

2009-11-02, 21:38
Svar #29

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 448
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 10:16
    • Visa profil
Tack Stig-Lennart! Jag hade missat att kolla efter Sofia Mårtensdotter i Lycksele sn, tog för givet att hon skull finnas i Umeå lfs.
 
Vad gäller Sara så bedömer jag det som att hon avled den 9 februari, inte den 9 mars. Prästen har gjort stora luckor och tydliga rubriker för att markera nya månader, han börjar aldrig en ny månad mitt i. Det Mart som står några rader upp avser endast Johannes, som avled 28 februari och begravdes den 14 mars. Sara avled den 9 februari och begravdes den 13 februari.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna