ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2009  (läst 3098 gånger)

2009-08-14, 21:17
läst 3098 gånger

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Nästa arvstvist med västerbottniska inslag
 
13/11 1634
Trätas om arv efter hustru Dordi, Olof Grelssons.....
Framkom Henrik Persson i Gefle och säger att fadern Per Henriksson varit sambroder med Dordi....
även Christofer Clemetsson i Umeå säger sig vara lika nära arvsberättigad..
 
Domen står fast...men emot denna dom inlade sunderkullans barns fullmäktig nemligen Christofer Clemetsson i Umeå sin vadpenning appelerades under den lovliga konungsliga hovrätten där denna sak vidare att utföra..
 
I fotnot: härefter på en halv sida ritats en detaljerad arvslinje. I mitten står quaestio om sunderkullans barn må ärva med samkullans barn?
 
hovrätten: Handlingar i målet finns i SHRA, huvudarkivet, E VI a 2 aa:73, Liber causarum, uppslag 8, RA
 
I konceptversionen: Christofer Clemetsson inlägger en arvslinje, under kyrkoherdens secret och herred signete förmenandes det vara rätt, vilket strax blev refunderat, att hustru Margareta var deras fars samsyskon
 
i fotnot: på separat blad har arvingarnas detaljerade arvslinje återgetts, i konceptversionen utförligare.. t ex herr Georgius i Hallikko påstår att hans hustrus farmor, Karin Henriksdotter är salig Dordis helsyster.
 
 
Hur detta ska tolkas är jag inte helt säker på. Det verkar som Christofer Clemetsson försöker påvisa att hustru Margareta (hans mor??) är helsyskon med Dordi Henriksdotter, men att rätten funderar om det är två kullar med barn efter Henrik Nicolai.. ordet sunderkulla torde väl peka på det.
 
Mig veterligt finns är ingen Per Henriksson nämnd bland Sursill-ättlingar, har heller inte sett något om den Karin Henriksdotter som Herr Georg i Hallikko åberopar.
 
Utan de bägge släkttavlorna i min hand känner jag mig inte säker på tolkningen. Det blir att beställa lite kopior från Stadsarkivet i Sthlm då..
 
Så vitt jag vet härstammar själva konceptet Genealogica Sursilliana ifrån biskop Johannes Terserus visitationsresa i Österbotten Februari-Mars 1660. Man kan ju tycka att händelser som varit 30 år gamla skulle vara korrekta i hans anteckningar, och han (och Alcenius) uppger så vitt jag vet bara barnen Johan, Anna, Dordi och Knut.  
Jag tolkar protokollen som att det skulle kunna finnas ytterligare barn till Henrik Nicolai, men frågar mig samtidigt om de andra tre är ur en annan kull. Syftar ordet sunderkulla just på det, och är h. Margareta som Christofer Clemetsson för fram som arvsberättigad just denna andra hustru till Henrik Nicolai??

2009-08-14, 22:02
Svar #1

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Olof Grelsson dog 1603 och arv efter honom och hans första hustru skiftades då bland arvsberättigade (kusiner) i uppländska socknar. (Stockholm Stads Tänkeböcker, del V, s 265 o 266)
 
Troligen är han barnlös, och därför delar Dordi Henriksdotters släktingar på arvet efter henne.

2009-08-15, 22:26
Svar #2

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Intressant i sammanhanget kanske är Johan Bures uppgifter angående Anna Isaksdotter från Röbäck som flyttade till Tjälamark och gifte sig med en Simon (Om Bure namn och ätt, X 36, Uppsala Universitetsbibliotek)
 
Enligt honom hade hon barnen Per Simonsson, Brita, Margareta, Barbro, Karin, Malin, Anna och Lisbet.
 
Systrarnas ombud hette ju Simon Persson, boende i Tjälamark.

2009-08-15, 22:36
Svar #3

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Elsa Jonsdotter Halenia dotter till Jon Östensson & Anna Kernica uppges få en son Nils , gift med
Britta Månsdotter (ibland med tilläggsnamnet Sand) vad det verkar på Internet.
Frågan är vem Nils far är , att det är Grubb inblandat har jag förstått, men hur hänger det ihop?
Brittas syster Malin gift med Petter Hansson Rockman. Deras dotter Margareta gift med Nils Jonsson död 1740 i Berg, Umeå lfs.

2009-08-16, 00:05
Svar #4

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Nils Andersson Grubb var gift med Brita Månsdotter. Han tillhörde borgarsläkten Grubb som Staffan Bengtsson har skrivit om i Släkten 48.
 
Det är inte samma släkt som lagmanssläkten Grubb.
 
Brita och Malin Månsdotter var döttrar till Måns Olofsson i Ytterhiske, eller Sanda om man så vill, hemmanet Måns kom ifrån hette så och blev grundplåten till Umeå stad.
 
Elsa Jonsdotter Halenia var gift med Anders Jakobsson av lagmanssläkten Grubb, och hade ingen känd son vid namn Nils.
 
Det finns Grubb och Grubb, skulle man kunna säga.
 
handelsmannen och rådmannen Nils Andersson Grubb var son till rådmannen Anders Nilsson Grubb. Denne var gift tre gånger, första hustrun hette Brita, hustru nummer 2 Mariet (i hennes andra gifte, första mannen hette Daniel Olofsson), hon dog 1664 varpå Anders gifte sig en tredje gång med Anna Jonsdotter Trast som troligen var dotter till fogden Jon Jonsson.
 
Sonen Nils mor torde vara Brita eftersom han troligen var född omkring 1635 och att det är känt att Anders gifte sig med Mariet cirka 1651/52
 
(Meddelandet ändrat av miroslaw 2009-08-16 00:13)

2009-08-16, 10:44
Svar #5

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej Tommy
Tack för ett utförligt svar.

2009-08-20, 16:57
Svar #6

Utloggad Annika Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 10:19
    • Visa profil
Hej!
Jag har funderingar kring ett gift par.  
 
Anders Andersson(dopnamn Andreas) föddes 22/12 1780 i Skrafvelsjön, Umeå landsförsamling. Han var son till Anders Östensson och Anna Gabrielsdotter.  
 
Sara Chatarina Carlsdotter Tiger anges i husförhör från Umeå landsförsamling vara född 1779.  
 
Paret gifte sig 10/10 1802 i Umeå landsförsamling. I vigselboken anges Sara Catharina heta Carlsdotter Tiger i efternamn.  
 
Efter Sara Catharinas död 1839 bodde Anders i Överboda med sonen Carl Petter. I husförhör står det att han någon gång runt 1842-1843 flyttade till Vännäs. Jag har inte hittat honom i utflytt. Är det någon som vet vart han tagit vägen eller när han dog?  
 
Innan vigseln var Sara Catharina piga i Klubbsjö, Nordmalings församling. Hon anges ha efternamnet Tiger och komma från Umeå. Sara Catharina dog 25/2 1839 i Överboda, Umeå landsförsamling. Jag har inte hittat henne innan Klubbsjö. Är det någon som vet mer exakt när och var hon är född och vilka hennes föräldrar var? Eller var hon fanns tidigare, innan Klubbsjö?
 
Med vänliga hälsningar
Annika Bengtsson

2009-08-20, 17:12
Svar #7

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det borde vara en dotter till soldaten Karl Eriksson Tiger som flackade omkring litegrann innan han dog i Anjala 1789 i Januari.
 
Har bara antecknat 3 barn till honom hittills, varav Maria Charlotta född 1778 är en ana till min svärson.  
 
Tror det finns mer skrivet om honom på forumet, testa sökfunktionen. Stavningen varierar, Carl, Karl, Ersson, Eriksson, Tiger, Thiger.. men du fixar det där ändå.
 
De andra två barnen jag antecknat är Per f 1781 och Hans f 1789, men det fanns nog fler
 
Leta upp Tegsnäset under 1780-talet, där bodde Karl och hustrun Anna Persdotter mot slutet av sin levnad.

2009-08-20, 18:57
Svar #8

Sven-Erik Johansson

Sara Katarina Karlsdotter är väl utredd och det finns anor ner till 1500 talet  
 
Utdrag ur min databas.
 
Du hittar Sara Katarina i HFL innan giftermålet NO/Klubbsjö,AI:5,s112,1797-1800,piga fr.Umeå  
Där har du nästan hennes rätta födelsedatum  
 
Som barn hittar du henne på HFL  
UM/Militär,AI:2,4/9,s133/182,1775-77,Carl Erss Tigers Barn  
 
De sista åren av sin liv vistades hon i Bjurholm  
 
Sara Katarina och Anders hade 10 barn  
Allt finns på min hemsida.
Är det flera exakta uppgifter du behöver så hör av dig  
Om du vill kan jag lägga ut en komplett ansedel på min hemsida där du kan följa henne hela livet  
 
MVH  
Sven-Erik

2009-08-20, 20:30
Svar #9

Utloggad Annika Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 10:19
    • Visa profil
Hej Tommy och Sven-Erik!
Tack för era snabba svar och hjälp. Verkar stämma att hon är denne soldats dotter. Vore tacksam om Sven-Erik lägger ut en ansedel på hemsidan. Det skulle jag verkligen uppskatta.
 
Vet ni något om hennes man, Anders Andersson?
 
Vänligen
Annika

2009-08-21, 06:54
Svar #10

Sven-Erik Johansson

Hejsan Annika
 
Jag skickar Ansedeln till dig direkt och lägger in den på min hemsida när jag kommer in till stan för att andra också skall kunna se den.
Sitter just nu ute på ön Sikhällan i Bottenhavet
 
Jag lägger svaret om Anders Andersson under Vännäs där det nu borde ha förflyttat sig.
 
MVH
Sven-Erik

2009-08-21, 10:34
Svar #11

Utloggad Annika Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 10:19
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
Tack för hjälpen.
 
MVH
Annika

2009-08-21, 15:48
Svar #12

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Angående Jon Esbjörnsson hustru
 
Tommy Andersson skriver den 10/8 att Jon Esbiörnsson verkar ta över Bertil Anderssons hemman enligt mantalslängd, jag har tyvärr
inte tillgång till dessa mantalslängder i dagsläget.
 
Nedanstående citat ifrån Agneta Olofssons bok Umeå lands sid 208/543
Dmb1715 /11: Sven Jöransson i Norrfors fodrade arv efter sin svärmoder hu Anna Bertilsdotter Olof Mårts ifrån
Stöcksjö ( OM:s styvdr Sara) som hos Tomas Brömskölds änka i Brännland för en tid sedan blivit död. Olof Jonsson i
Grisbacka å sin systerbarns vägnar föregav, det hans syster i livstiden deruti 10 års tid fött denna hu Anna
 
Är det inte troligt att Anna Bertilsdotter kan ha vistats hos sin systerdotter på äldre dagar dvs Jon Esbjörnsson gift med en syster till
Anna Bertilsdotter
 
Rune

2009-08-21, 16:56
Svar #13

Sven-Erik Johansson

Vilka belägg finns det för Tommy Anderssons enlig ovan:
 
Jon Esbiörnsson verkar ta över Bertil Anderssons hemman
 
MVH
Sven-Erik

2009-08-24, 20:28
Svar #14

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej
 
Tittat på mantalslängder och jordböcker på Grisbacka
Tacksam för synpunkter o ev rättningar
 
Jordbok 1650
Beril Andersson 13/32
 
Mantalslängd 1654
Per Jonsson 13/32
 
Jordbok 1660
Jon Esbjörnsson 25/64
 
Mantalslängder  
1645 Beril Andersson 1 bonde 1 hustru
1649-1650 är Berti Andersson utfattig med hustru och 1 son
1651 finns hustru Sara med 1 son på vad jag tolkar på Bertil Andersson tidigare plats i mantalslängden
1652 finns på denna plats Per Jonsson med hustru och 2 döttrar
1653 Per Jonsson med hustru och 1 son
1654 står Per Jonsson ensam (troligast ngt fel)
1655 är Per Jonnson borta men med hustru och 1 son o 1 dotter
1656 Jon Esbjörnsson 0 bonde 1 hustru 1 dotter 1 måg
1657 Jon Esbjörnsson 1 bonde 1 hustru 1 dotter
 
Inget av ovanstående talar väl emot att Jon Esbjörnsson gifter sig med en dotter till Bertil Andersson vars
styvfar var Per Jonsson
 
Rune

2009-08-24, 22:31
Svar #15

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Sven-Erik: Ja, jag gick igenom mantalslängderna och kom till samma slutsatser som Rune J gjorde. Tyvärr har jag inte tillgång till äldre längder än 1642 för närvarande, men vid en genomgång från 1642 och framåt konstaterade jag det Rune beskriver ovan.
 
Tills vidare är det en hypotes, det kan ju finnas domboksprotokoll som kastar ljus över spörsmålen. Kyrkoräkenskaperna är ju väldigt detaljrika fram till ungefär 1648, men blir mer summariska sedan.  
 
Hypotes till skillnad från tes. Med nån sorts hermeneutisk metodik får man pröva sig fram tills man förhoppningsvis kommer fram till vettiga slutsatser och resultat. Det är svårt att dra helt oantastliga slutsatser utifrån skattelängdernas vittnesbörd, men bristen på källor gör att man inte har så mycket annat att välja på.  
 
Eller är det kritik av min mening ur rent semantisk synvinkel du vill föra fram?

2009-08-26, 13:48
Svar #16

Sven-Erik Johansson

Hejsan  
 
De visade källorna innehåller ju ingen dotter hos Bertil Andersson eller hans förmodade hustru Sara  
 
MVH  
Sven-Erik

2009-08-26, 18:33
Svar #17

Utloggad Mikael Lundquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-10-26, 13:50
    • Visa profil
Hej  
Har försökt att söka efter Sara Johanna Täng f. 1851  är det någon som har mer fakta än det som tidigare har tagits upp i detta forum. Namn på halv-syskon har jag fått enligt SVAR, men frågan är hur halvsyskonen har kunnat få efternamnen Lundqvist samt Persson , dessa fäder har ej kunnat hittas i hfl. eller i de omkringliggande socknarana Hammerdal/ Bjertrå samt Junsele. Är det någon som kan ge råd i var man kan finna mer info om man bara har efternamnen att söka på.
 
Hälsningar Mikael Lundquist

2009-08-27, 18:49
Svar #18

Utloggad Moderator Västerbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inlägget av Tommy Andersson den 25 augusti har raderats då det in stämmer in på Anbytarforums regler.  
Moderator Västerbotten

2009-08-27, 22:56
Svar #19

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Trist, eftersom det var hållet i vänskaplig ton och försedd med en blinkande smiley på slutet, som vanligtvis indikerar att innehållet inte var allvarligt menat utan mer sagt i en skämtsam ton.
 
Ooops, nu var det nära att jag bröt mot en regel igen, men jag ska ange källan.
 
Ideogram som uttryckssymboler (smiley) http://sv.wikipedia.org/wiki/Smiley#Ideogram_som_.C3.A4r_uttryckssymboler_.28smi ley.29

2009-08-30, 15:02
Svar #20

Utloggad Annika Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 10:19
    • Visa profil
Hej!
Jag söker uppgifter på en Jonas Nilsson, som i husförhör anges vara född 1752 (A:1 8 sid 178a+A:1 9 sid 199). Jag har inte hittat några uppgifter om honom innan han finns med sin fru Catharina Mårtensdotter i Överboda i A:1 8. Han uppges i A:1 9 dö 1788.
 
Är det någon som forskat på honom och vet var han föddes och vad hans föräldrar hette eller var han fanns innan vigseln med Catharina? Är det någon som hittat dödadatum?
 
Vänligen
Annika Bengtsson

2009-08-30, 17:09
Svar #21

Sven-Erik Johansson

Hejsan Annika  
 
UM/Jämtböle,A1:7,5/9,s241,1768-74,son-Överboda
Föräldrar Nils Eriksson och Margareta Mikaelsdotter
 
Jonas dog 1788-06-19
 
Med kända anor ner till 1600-talet  
 
MVH  
Sven-Erik

2009-08-31, 10:19
Svar #22

Utloggad Annika Bengtsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 10:19
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
Tack så mycket för hjälpen, nu kom jag vidare.
 
MVH
Annika

2009-08-31, 10:37
Svar #23

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Fortsätter den idédiskussion som Rune efterlyst under :
hittills har den besvärande frågan om belägg för att Bertil Andersson skulle kunna ha haft en dotter, eller rentav två, hängt i luften:
den besvarades inte i samband med diskussionen om att Jon Esbjörnsson skulle kunna ha varit gift med Bertil Anderssons dotter Anna;
du, Rune, har nog sett en komplikation i detta och istället föreslagit en syster till Anna Bertilsdotter som Jons hustru -
men i båda fallen leder väl behövlig diskussion åtabak till frågan om belägg för att Bertil Andersson ö.h. hade döttrar?
 
Även jag har tittat på mantalslängderna för Grisbacka och uppmärksammat följande...
 1. Bertil Andersson finns noterad från deras början 1642 men uppges med barn (en son) först bland de utfattige 1650.
Vet någon vad det blev av denna son (född ca 1635), som kanske kan bidra med upplysning om Bertil Anderssons familjeförhållanden?
 2a. Sara, den hustru som står på platsen för Bertil Anderssons hemman 1651, väcker min undran om att hon skulle vara hans änka:
Bertil noteras redan 1647 bland de utfattige (med hustru men utan barn), återkommer 1648 under hemmanen men på annnan än tidigare plats;
åter bland utfattige 1649-50 och borta 1651 med hustru Sara på hans tidigare plats (alltså inte där han stått 1648).
Men varför skulle denna Sara, om hon var den utfattiges änka, efter hans försvinnande/död 1651 tillträda hans redan lämnade hemman -
platsen han inte stått på sedan 1647?
  b. Det verkar vara denna Sara som ersätts av(blir gift med?) Per Jonsson - och om Per Jonsson då blir styvfader, som du Rune håller för möjligt,
till hennes barn (Bertilsdöttrar), är de väl födda efter (1652 minus 15 år?) 1637...
 3a. Jon Esbjörnssons hustrur: jag instämmer med Staffan ovan att han bör ha varit gift minst 2 gånger.
1656 noteras hans hustru och dotter (gift; född före 1640) men utan hustru 1675...
   b. Jon själv alltså möjligen född före 1620 (barn 1640--) och omgift före 1677 med föreslagen Bertilsdotter född efter 1635
(föreslagen mor till Olov Jonsson men barnlös enl. Nordin ovan inlägg 10 augusti) och död 1709 (enl. Staffans inlägg ovan d. 13 augusti).
 
Sammanfattning: hittills har bara belägg för att Bertil Andersson hade döttrar efterlysts; nu kompletterar jag med att efterfråga belägg för
att Bertil Anderssons hustru skulle vara den Sara som hamnar på Jon Esbjörnssons blivande hemman.
 
Med hopp om fortsatt idédiskussion /StigLennart
 
(Meddelandet ändrat av slj 2009-09-01 09:05)

2009-08-31, 21:16
Svar #24

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej
 
Angående Stig-Lennarts inlägg ovan
Kanske någon med mer erfarenhet av läsning mantalslängder än mig vet hur en hustrusyster brukades noteras
i mitten av 1650 i mantalslängden, kunde hon ev noteras som dotter ?
Om så ej är fallet är ju iden osannolik att Jon Esbjörnsson gift med en dotter till Bertil Andersson
 
Rune

2009-09-01, 21:26
Svar #25

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart och andra
 
Jag vill bara påminna om att under efterlysninga finns en diskussion
Grisbacka, Olof Joensson, Umeå död ca 1716 enligt där det bla spekuleras att det verkar finnas en förbindelsa mellan
Hössjö och Grisbacka då framför allt mellan Olof Joenssons barn och Hans Jöransson
 
Rune

2009-09-02, 11:55
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack Rune för påminnelsen - det var givande.
 
Först vill jag dock att vi kan vara överens om min punkt 3b ovan.  
Anna Bertilsdotter har flerfaldigt och tetigt föreslagits som Jon Esbjörnssons hustru:  
hon har funnits/finns i mantalslängder för Stöcksjö hos Olof Mårtensson som hans hustru  
och från 1675 som hans änka till 1701 då hon noteras ha öfwergifvit hemmanet öfwer 70 åhr gammal.
 
Men då Jon Esbjörnsson på Grisbacka ännu lever, väl?, så kan hon nog inte tidigare ha varit gift med honom alls!
 
Jag har förstått det som att du, Rune, inte föreställt dig sådan bigami utan att Jon Esbjörnsson istället  
kan ha varit gift med en Anna Bertilsdotters syster. Om jag förstått detta rätt, så finns det en hel del  
ytterligare intressant att diskutera och reda ut.
 
Mvh /StigLennart

2009-09-02, 12:11
Svar #27

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart
 
Jag utesluter helt och hållet Anna Bertilsdotter som hustru, som hans sista hustru har
jag som ide Margareta Andersson (dotter till Anders Larsson Grisbacka) som hade Jöran Eriksson som  
son i ett tidigare äktenskap och som skulle förklara ömsesidiga dopvittnen hos Hans Jöransson i Hössjön och Olof Joenssons barn.
 
Rune

2009-09-02, 12:36
Svar #28

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ovan nämns en bok om Umeå lf av Agneta Olofsson. Är den ny och vet någon vad den heter?

2009-09-02, 13:54
Svar #29

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-06, 13:44
    • Visa profil
Hej Göran
 
Jag vet inte om den finns i pappersform men den finns på CD enligt nedan
 
Umeå Landsförsamling 1660-1760  (DISCD#207) Ny 2006-08
Av Agneta Olofsson ao@genea.se  
 
Är det ngn som har litteraturtips hur man tolkar mantalslängder, jag har ställt några frågor under mantalslängde här på
anbytarforum och fått svar men jag skulle vilja förkovra mig ytterligare innan jag går vidare i diskussionen om Jon Esbjörnssons tidigare hustrus. Hur noteras exempelvis barn som hustrun tar med sig i till ett nytt äktenskap
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna