ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-23  (läst 1291 gånger)

2005-12-17, 10:14
läst 1291 gånger

Rune Johansson

Hej
En sak som ev talar mot att Johan Plantare son till Johan Nilsson är att då min ana Anders Johansson Berglund får dottern Greta Cajsa 1782-10-09 är dopvittena bla Landsgevaldiger Berglund och Johan Berglund.  
Finns det belägg någon annanstans att Johan Johansson Plantare även kallats Johan Berglund.  
 
Rune

2005-12-17, 12:15
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej igen Rune
 
Eftersom Johan Berglund står jämte pigan, är det väl troligen en yngre förmåga - kanske Nils Berglunds son ?

2005-12-17, 12:58
Svar #2

Gun Jonsson

Jag har inte följt upp gevaldigerns barn, men han hade en son född 1760 med namnet Johan. Anders Berglund var ju rätt mkt yngre än sina helsyskon, så Johan Berglund kanske var hans kusin.
Johan Plantare måste ha blivit soldat vid rätt unga år, tyvärr saknas ju inte bara vissa byar i volym AI:5 utan även sidor i hfl för soldater för 1750-talet bl.a. R55. Jag har inte gått igenom dopen för Johan Nilssons alla barnbarn födda före utgången av år1763. Att Jakob som dog i Brattby 1782 och Margareta död 1790 i Strand var barn till Johan N framgår av dödboksnotiserna. Styvdottern Margareta var rätt ung när hon gifte sig, enligt domboken 1765 vann hon lottningen om hemmanet mot systern. Jag känner inte till när uppbuden skedde, men jag skulle gärna vilja veta vad det står där. År 1769 finns bl.a. en synebeskrivning som rör Johan Plantare, men den är i stort sett oläslig på fiche.

2005-12-17, 13:01
Svar #3

Rune Johansson

Hej
Jag tror att även jag blivit övertygad av följande när Jacob Johansson ( son till Johan Nilsson i Berg enlgt dödsbok 1782-04-14) i Brattby får dottern Margareta 1762-10-29 är både Gevaldiger Berglund och Johan Plantare dopvittnen.  
 
Rune

2005-12-19, 11:26
Svar #4

Rune Johansson

Enligt A1:9 Umeå lands flyttar Nils Berglund till Degerfors ca 1798 Folie 382 Grubbe.
Han kan följas dit ifrån A1:7 sidan 362 i Grubbe ifrån ca 1773 där finns även sonen Johan med.
 
Enligt vårtinget 1759 köper Postiljonen Nils Berglund Grisbacka 7 av av Per Larsson i Grisbacka.( Samma år köper brodern drängen Jacob Johansson en fastighet i Brattby enligt köpebrev året innan)
 
Enligt hösttinget 1760  får drängen Carl Nilsson i Burträsk ( son till Nils Larsson Damitt) rätt att återlösa en fastighet i Grisbacka  av Landsgevaligern Nils Berglund.  
 
Har ngn hittat Nils Berglund i husförhörslängd innan 1773 ?
 
Rune

2005-12-19, 13:50
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Rune
 
UM/Grisbacka,AI:6,7/10,s199,1757,Postil - möjligen?

2005-12-19, 15:00
Svar #6

Rune Johansson

Hej
 
Stig Lennart
 
På denna sida 199 står att han skall finnas vid en annan sida på tre siffror som jag tycker börjar på en tvåa och slutar på en 5. Jag kan dock ej finna honom på de sidor som denna sifferkombination möjliggör och sidan 275 verkar dessutom borta.
 
Rune

2005-12-19, 15:14
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Rune
 
Jo. Fichen tar slut där - men han finns nog där på s275 (hä gäll ba å hitt'n ;-)

2005-12-19, 15:37
Svar #8

Gun Jonsson

Nils Berglund verkar flytta runt en del i socknen. 1757-10-28 döps dottern Anna Magdalena i Hissjö, mor Margareta Katarina Fluur. Johan f 1760-03-28 i Gran (var nu det låg?), mor Margareta Katarina Fluur. 1764-09-19 döps Nils i Röbäck. För Gran saknas hfl vissa år, men jag har inte sett familjen i vare sig Hissjö eller Röbäck.
1755-08-05 var drängen Nils Johansson från Berg fadder för Anna Brita Johansdr och Jöns Långs barn Brita Margareta. Vid deras dotter Magdalenas dop 1758-02-28 var Nils Johansson Berglund fadder och även madam Brita Katarina Fluur. Magdalena gifte sig med Nils Johansson Löfdahl i staden.  
Vid Jonas dop 1756-11-27 var drängen Jakob Johansson från Brattby fadder, Jonas blev soldat R18 Käck. Jöns Jonsson R25 Lång var född 1728 i Måle, Själevad, enligt Per Sundin i Anbytarforum

2005-12-19, 17:28
Svar #9

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Gran = Lagmanshemmanet = Grubbe (1?); 1720-1777 Landshövdingeresidens [Socknens historia s147]

2005-12-19, 18:12
Svar #10

Gun Jonsson

Tack Stig-Lennart,
då vet jag det.

2005-12-19, 19:21
Svar #11

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Sannerligen är ej Kalligrafen lättläst, men jag vill nog ha det bokstavsgrannt till  
d. 28 Oct. föddes Nils Berglunds och Britta Chaissa  
Fluurs Barn ifrån Hissjön, döptes d. 30 Eiusd. och kal~
lades  Anna Magdalena. Faddrarna ---
 
Det kan kanske också noteras att Grubbe 1 finns 1757-67, men att där varande postiljon icke är Nils utan Lars Andersson Degergren som verkar flytta till Staden 1760... Och att när Nils son Erik Emanuel föds 1761-08-12, så sägs det vara på Graan/Grubbe (fast jag inte heller hittat dom) och modern då (återigen) Brit: Cath: Fluur !...

2005-12-19, 20:26
Svar #12

Gun Jonsson

Jo, du har så rätt i att jag felaktigt skrev dop istället för född (flera gånger t.o.m) i inlägget. Ortnamnet Gran finns i SVAR-katalogen, därav min undran.
Mvh Gun

2005-12-19, 21:07
Svar #13

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej igen Gun
 
Inte var det om döpt eller född jag reagerade på utan mystifikationen i FB med modern Margareta Katarina /Fluur/ (men bara för mellanbarnet Johan !). Ö.h. en hel del sådana fel också i originalkällorna som kan göra en virrig...
 
När Du säger det så: överskriften i AI:9,s378 är Landshövdingebostället Gran (1787-)

2005-12-20, 09:07
Svar #14

Gun Jonsson

OK, Stig-Lennart
Jag tar till mig det du skriver.

2006-01-01, 22:23
Svar #15

Tomas Lavér

JONAS NILSSON TEGMAN?
 
 
Är Jonas Nilsson Pimström Gid:2021.128.59800 densamme som Jonas Tegman
 
Pimströms systrar står med som faddrar vid Tegmans barndop  
 
Anna Kajsa Nilsdotter vid Nils Jonssons dop1814 Gid: 2073.38.21900
 
Pigan Charlotta Lovisa Nilsdotter från Röbeck Umeå vid Karin (Catharina) Jonsdotters dop 1832  Gid: 2073.38.32000

2006-01-05, 15:23
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Tomas
 
Jonas Nilsson född 1788 (Pimströms son) lämnar Umeå landsförsamling 1806 för Sidensjö [AI:2,s20].
 
1808 där blir fördubblingsbåtsman Rödin, senare ordinarie Tegman en Jonas Nilsson född 1789 i Umeå.  
Det finns ingen lämpligare kandidat än din föreslagna och med dina styrkande dopvittnen, saknas väl blott de 2 åren i Sidensjö 1806-1808 för att helt säkra förbindelsen ?
 
F.ö. kan du nog därefter besvara Efterlysningen Jonas Nilsson Tegmans föräldrar och inlägg under Umeå landsförsamling av Peter Berglund - fredag den 03 juni 2005 kl. 12.30 !

2006-01-06, 16:18
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag söker föräldrar till Anna Albertina f 1889-02-18 i Umeå.  
 
Mvh Anita

2006-01-06, 16:43
Svar #18

Utloggad Margith Holmlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2009-05-19, 10:17
    • Visa profil
ANNO 1890. Folkräkningen 1890. Umeå Landsförsamling
Anna Albertina  f. 1889 Umeå Lands  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Umeå Lands-
Hemort: Röbäck
Kontrakt: Vesterbottens 1:a
Län: Västerbottens
Födelseår: 1889
Födelseort:  
Födelseförs: Umeå Lands
Yrke:  
Titel:  
Civilstånd: O
Kön: K
Familjest: d.
Famstkod: B
Hushåll nr: 1386
Familj nr: 1
Frånvaro:  
Övrigt: v
---------------------------------------------------  
SVARvolym: 000389  Kort nr: 6
Sida: 103  Rad: 20
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl Johansson f. 1850, Hemmansegare
Kajsa Magdalena Karls:dr. f. 1851
Karl Edvard f. 1875
Johannes f. 1877
Jonas f. 1879
Selma Josefina f. 1884
Maria Teolinda f. 1887
Anna Albertina f. 1889
--------------------------------------------------
Folkräkningen 1890. Västerbottens län  
http://www.foark.umu.se/folk/ac/  
 
Mvh Margith

2006-01-06, 19:10
Svar #19

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Margith! Jag tänkte inte på att söka i folkräkningen....dumt av mig!
 
Hälsningar Anita

2006-01-06, 21:04
Svar #20

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv

2006-01-06, 21:39
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Lena för vänligheten - det var good news!
 
Hälsningar Anita

2006-01-22, 13:33
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet vem föräldrarna var till Brita Olofsdotter f. 1742 från Ansmark, Umeå lfs? Brita var gift med bonden Per Jonsson f. 1744, Rickleå 6, Bygdeå. Paret var bosatt i Rickleå.
 
1999 gavs ett svar om att föräldrarna ev kunde vara Olof Svensson f. 1703 från Sörflärke, Anundsjö, Y och Karin Jonsdotter f. 1700, Västergensjö, Anundsjö. Vad jag förstår så bosatte sig paret i Ansmark.
 
Är det någon som kommit till samma resultat eller finns det andra tänkbara föräldrar till Brita?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-22, 16:46
Svar #23

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ann-Mari
 
Staffans svar 1999 var nog sunt.  
 
Under tiden har en etablerad forskare publicerat påståendet att hon född 1742 skulle vara dotter till Olof Hansson och Karin Eriksdotter i Ansmark. Sådan hustru kan jag ej finna ?
Samma forskare påstår (likaledes utan källa) att dessa föräldrar skulle föda en dotter Brita som dör 3?årig  1741-01-01 och sedan en ny Brita 1742 - som skulle gifta sig med Per Jonsson i Rickleå ?
Sådan Brita född ca 1738-06 finns ej i FB - visserligen sägs i DB[C:2,4/5,Januarius] att fadern är Olof Hansson, men att FB som är intakt för denna tid skulle missat 2 hans döttrar Brita  och en hel hustru (som DB dessutom missat, då han gifter sig vad vi vet först 1744) är osannolikt för en etablerad hemmansägare.    
 
Samma sak - och eventuell sammanblandning med - en nyinflyttad hemmansbrukare, är då sannolikare. Och därav finns bara en Olof, nämligen den av dig anförde Svensson. Han har dessutom en tradition av Brita i släkten och avlar själv en sådan 1738-11-15 i Sörflärke [Anundsjö/C:2] som alltså möjligen kan vara den som dör 3?årig. Så skulle han och hustrun få en dotter till, vore det namnet då 'vikt' s.a.s.  
 
Nå, eftersom HFL/Ansmark/AI:5 saknas 1742-51, och ingen Brita finns i Ansmark då HFL fortsätter 1757, måste vi nöja oss med vad som finns.
Den Brita Olofsdotter som gifter sig med Per Jonsson, finns - jämte honom - vid tiden för vigseln på Prästbordet [se AI:7s437-439] från Ansmark men född 1741 skrivs det.  
Och med födelseåret 1741 går det att följa hennes Pigtjänster obrutet bakåt till 1757 i Sörfors [AI:6,s106] där hon alltså sägs vara från Ansmark.
 
För att täcka luckan 1751-57 krävs andra källor än vad jag har tillgång till nu, men jag kan inte se någon rimligare kandidat...
 
Hon finns alltså - men syns inte hos födelsefamiljen.
Bouppteckning efter förmodade faderns död 1779 skulle sitta gott...
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2006-01-22, 17:28
Svar #24

Gun Jonsson

Ann-Mari,
Ja och nej, dvs det finns en inventering som jag tycker styrker att Olof Svensson var rätt far till Brita, och jag kan därför inte föreställa mig att det finns några andra tänkbara föräldrar till Brita.
 
Se vidare Umeå lands/Felaktigheter/Fall 7 (tror jag att det var), på sikhallan.com

2006-01-22, 18:24
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Stig-Lennart! Tack för din redogörelse av tänkbara föräldrar! Tyvärr så gick min forskning väldigt snabbt (20 år sedan), då det skulle bli en 50-års present till en svägerska, så jag har inga uppgifter på faddrar till Brita Olofsdotters och Per Jonssons barn. Om nu Brita hade några syskon borde de väl vara med som faddrar, antar jag. Då borde man väl kunna ev kunna knyta dessa till rätt föräldrar i Ansmark?
 
I Anundsjöboken står att Olof Swensson f. 1703 i Sörflärke 7:1 gifter sig 1734 med Carin Jonsdotter f. 1700 från Västergensjö 1:1. Carin J dör 1749 och Olof gifter om sig 1750 med Brita Pehrsdotter f. 1718 från ?. 1739 kommer en ny ägare till Västergensjö. Det är väl då som Olof och hustru Carin J flyttar till Ansmark? Om det är så, då måste väl det senaste giftermålet ha skett i Umeå lfs? Vidare står att hustru nr 2 dör 1795.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-01-22, 21:16
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ann-Mari
 
Ibland hjälper inte ens att vi är klokare än troll ?
FB/Bygdeå, som är föredömligt väl skriven och bibehållen (och kanske just därför) upptar blott datum, barnnamn, fader och ort: moder och dopvittnen/faddrar saknas !
Brita och Per som faddrar hos något hennes förmodat syskon skulle i så fall vara Jonas Olofsson född 1737, men han får inga barn efter deras vigsel 1771 !!
 
Övriga dina uppgifter ovan är belagda i kyrkböckerna exakta och rätt så när som på sista vigselåret. Ja, Olof Svenssons 2:a vigsel är i Ume lands - 6/1 1751  
men utan att hustrun nämns !!!  
Änkan Brita Persdotter dör efter att ha legat blind i 19 år i Ansmark 1795-12-14 ...

2006-01-22, 22:27
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Gun och Stig-Lennart! Tack för era svar!
Ann-Mari Bäckman

2006-01-23, 10:08
Svar #28

Gun Jonsson

Om jag inte minns fel så finns 2ne uppsättningar dopböcker för ung. samma tid Bygdeå, C:1 och C:2. Den senare mer detaljerad. Men för säkerhets skull kan man kolla bägge, barn som saknas i den ena kan återfinnas i den andra.

2006-01-23, 12:05
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Har aldrig varit med om maken ! men tack Gun: C2 har dopvittnena och lika lättläst...
 
Dock, Ann-Mari, bara sådana från Rickleå, vad jag kan se i hasten...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna