ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-05  (läst 1603 gånger)

2005-05-18, 18:20
läst 1603 gånger

Marita Kroon

Hej Patrik.
Tack för ditt svar. Du har inte stött på Pehr Niklasson i din forskning?
Mvh Marita

2005-06-01, 22:54
Svar #1

Rune Johansson

Angående fråga av Ingerd Holmström den 19/1-2005 och Tom Juslins svar samma dag, se även ev pågående diskussion efterlysningar Sara Nilsdotter i Ytterhiske.
Man kan ju fråga sig varför Anders Larsson på Öhns barn Anders tar sig tillnamnet Hedman  
Svaret är väl detsamma som framgår av diskussionen om Sara Nilsdotter barn Per, att det troligast kommer från Hedlunda i Ytterhiske ( Staffan Bengtsson) då Anders Larsson son till Lars Larsson i Ytterhiske som son till Lars Andersson som son till Ander Eriksson ( se ev diskussion Anders Eriksson Västteg
 
Rune

2005-06-03, 11:20
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Angående en ovanstående diskussions tidigare förbluffande felaktighet, som inte bör passera utan 'korrektion'...?  
 
Sist av Anders Andersson Hedmans f.1786 barn uppges Greta Sofia f.1.6.1833 - men 'modern', Hu. Anna Greta Andersdotter f.1781, skulle då vara 52årig !?
 
FB uppger istället Greta Sophia med föräldrarna Bonden Anders Andersson och Hu. Caisa Maglena Olofsdotter [C:6,s218].
 
Hur förklaras detta?

2005-06-03, 12:30
Svar #3

Peter Berglund

Jag söker efter Jonas Nilsson Tegmans förlädrar och syskon..  
 
Ur Båtsmansrullan 1816 Ordinarie 81 (S 4899 9/12) Sidensjö:  
Jon Nilsson Tegman; född i Umeå; antagen i tjänst 1808; Nuvarande  
ålder 27 år; tjänstetid 8 år; befaren; Antagen i tjänst vid 19 års
ålder; Död den 25 augusti 1835 (GMR S 4901) Ingen ortsangivelse.

2005-06-07, 23:32
Svar #4

Gun Jonsson

I bouppteckningen efter Anders Anderssons hustru Katarina Magdalena Olofsdotter i Ön året 1857 nämns att dottern Greta Sofia var gift med bruksarbetaren å Sävar bruk Olof Peter Vahlström. De gifte sig i landsförsamlingen år 1855. Greta Sofia tycks felaktigt ha blivit bokförd hos Anders Hedman i volym AI:13A, med namnet överstruket och en notering som jag tolkar till ”hörer till föreg fol”.

2005-06-08, 09:44
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Gun
 
Hon återfinns alltså - utan det felaktiga 'anbytet /;-)/ -
på föregående sida i samma HFL hos sin riktiga familj.
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2005-06-08, 19:12
Svar #6

Gun Jonsson

Nej, så enkelt är det inte. Hennes familj finns på sid. 105 resp. 112, medan Hedmans finns på sid. 107.
Det lite kryptiska budskapet i mitt föregående inlägg beror på att det inte gick att skriva citationstecken, vilket jag såg i förhandsgranskningen men inte orkade ändra på.

2005-06-10, 22:33
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-09, 16:02
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej igen Gun
 
Utan tillgång till ficheläsaren mindes jag nog en sida kort - s105 är helt korrekt (hänvisning från 112 till 118 n.b. gäller dock knappast henne då hon ännu är ofödd)...
 
Huvudsaken att hon hamnar hos rätt familj (och inte 'anbyts' till Hedmans, som föreslagits av en som inte tagit chansen att 'korrigera' sig)
 
Mvh /StigLennart

2005-06-12, 12:21
Svar #8

Gun Jonsson

Någon som vet var Erik Nilsson (ibland kallad Eriksson) Furman ohh Brita Nilsdotter blev av? Familjen flyttade ca 1740 från Stöcksjö till Granö, och där tappade jag spåret efter dem.  
 
Jag har även tappat bort soldat Olof Lustigs änka Anna Jonsdotter från Yttertavle. Det bör ha varit denne soldat Lustig som var dopvittne för soldat Jonas Frimodigs barn född 1731.  
 
Olof Larsson Kröger och hans bror Per Studs nämns i diskussioner under Umeå lands i oktober 2001. Olof och hustrun var dopvittnen till ett av Erik Johanssons barn i Hörneå. Så mitt förslag är att de kan ha varit söner till Lars Andersson i Bjenberg.

2005-06-26, 16:15
Svar #9

Jorma Kohonen

Hej,
 
jag söker mera information om
en Erik Andersson Tegman som levde i Brahestad i Österbåtten och verkade där som brofogde.
Det finns noteringar i kyrkoböckerna att Erik Andersson Tergman var från Umeå och var född 1709 (kanske i Umeå).
 
mvh
 
Jorma Kohonen

2005-07-10, 17:01
Svar #10

Lars

Hej! Jag hoppas att någon kanske har funnit nya(?)uppg ang Michael Olofsson n 1665-95 Brännland.Till de av mig kända barnen:Elisabet (gm Olof Persson,Sörfors),Rakel 1663-1743,Jon M i Berg,Lars M i Brännland,dr gm Nils Olofsson i Stärkesmark(min ana),har jag ingen moder.  Kan det vara så att Kerstin Larsdotter som 1726 gifte sig med en Daniel Larsson och tidigare varit gift med Per Eliasson Wacker i Pålböle och just Mickel Olofsson i Brännland är mor till barnen.Hon skulle ju,rent namntraditionsenligt,kunna vara mor till Lars men hon kanske kom senare in i bilden??  Tacksam för svar i detta!  Undrar även om det finns mer uppgifter om Mickel Olofssons fader,Olof Persson i Brännland?  Mvh Lars

2005-07-10, 23:05
Svar #11

Rune Johansson

Hej
 
Angående mitt inlägg av 20/1-2003 under Umeå Lands.
 
År 1763 utsågs Hans Hansson i Överboda och Jon Hansson till förmyndare för Johan Olofssons i Nybyn omyndiga barn.
Min tro är Simon Jonsson i Sörfors till viss del den springande punkten då man går igenom dopvittnen.
Hans Hansson fader heter Hans Persson gift Karin Håkansdotter vars fader var Håkan Simonsson och vars fader Simon Jonsson.
Jon Nilssons hustru var ju Anna Simonsdotter är ju fadern Simon Nilsson Räntmästare troligast son tll Nils Simonsson vars fader Simon Jonsson.
Elsa Jacobsdotter i Sörfors har ju ungefär samma anor som Hans Hansson i Överboda.
Jon Håkansson i Sörfors har ju dopvittnet Margareta Mårtensdotter som styvbarn. Jon Håkanssons farfar är ju Simon Jonsson.
Troligast är Olof Jonssons hustru Dordi släkt med Simon Jonsson liksom Hans Jonsson i Vänfors hustru.( Hans Jonsson i Vänfors samt Hans Hansson i Överboda mina anor)
 
Har ngn några fler ledtrådar ?
 
Rune

2005-07-27, 12:26
Svar #12

Utloggad Lena Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2011-02-07, 18:13
    • Visa profil
Hej, är rätt ny på det här men ser en underlig sak i min gamla släktforskning. Det gäller barnen till Pehr Pehrsson Bäckström (1786-10-24) född i Gumboda och hans hustru Brita Kajsa Nilsdotter (1782 i Ersmark, Stökkeby). Hon får sitt första barn 1810 och sitt sista (och det13:e) när hon är 61 år gammal. Det kan väl rimligen inte vara rätt? Hon får också två barn när hon är i 50-årsåldern. Vet inte när hon dog men i husförhörslängd 1855 står hon som blind, så då borde hon ju leva. De gifte sig 1810-06-20 i Ersmark. Vad är fel?
 
Tacksam för all hjälp!
Lena

2005-07-27, 16:27
Svar #13

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Har inget svar på frågan, men jag har en annan fråga som gäller samma par. Varför hamnade de i Stöcke? Både Gumboda och Ersmark är ganska avlägsna från Stöcke. Hade någon av dem rötter i Stöcke?  
 
Jag är inte släkt med Per och Brita Kajsa så jag har inte forskat om deras barn, men jag har anknytning till Stöcke 12 på annat sätt.

2005-07-28, 19:13
Svar #14

Utloggad Lena Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2011-02-07, 18:13
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Vet faktiskt inte hur de hamnade i Stökke. Kan bero på att Pehr Pehrsson Bäckström var skräddare och kanske fick jobb där (han står även skriven som bonde). Han föddes i alla fall i Gumboda, liksom sin far. Han hade två äldre söner, så någon av dem tog väl över gården. Men släkten Bäckström etablerade sig i Stökke efter detta under flera generationer.

2005-08-03, 18:11
Svar #15

Rune Forsgren

Jonas Wulf i Piteå efterfrågades under denna diskussion 9 maj 2004. Han var troligen son till fänriken Anders Håkansson Wulf och Karin Jonsdotter Grubbman i Grubbe.  
Lägger man ihop uppgifter från vårtingen 1698 o 1699 får man fram att Anders och Karin hade barnen Jonas och Catharina. Någon son Erik tror jag dock inte fanns, men som mest noteras 1 son o 2 döttrar i mtl. Anders Håkansson fanns i Grubbe från 1662 på hustruns fädernehemman. Son noteras första gång 1682 och sista 1692. Stämmer rätt bra med ett födelseår 1666, Jonas Wulf återfinns i Piteå från senast 1694. Ett syskon noteras hos honom 1699-1700, bör vara systern Catharina. Hon gifter sig sedan omkring 1703 med Erik Biur i Umeå stad. Dessa är dopvittnen i Piteå 1706 när Sara Wulf föds.
Den andra systern var Ingrid Andersdotter, g m korpralen Nils Danielsson Blank i Sörfors. De bodde senare i Norrfors.

2005-08-18, 12:23
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1733
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 15:17
    • Visa profil
Känner någon till om Elisabeth Gabrielsdotter (1716-1783) kom från Umeå? Hon gifte sig 1742 med nybyggaren  
Håkan Ersson (1705-1783) i Långsele, Lycksele sn. Jag är tacksam för alla uppgifter om Elisabeths härstämning.
 
Med vänlig hälsning /  Constantinus

2005-08-18, 21:11
Svar #17

Maritha Berglund

Enligt forskning av Mattias Palmestål kunde hon också heta Lisa Pehrsdotter.1716-1783-03 20. Hon var gift med denne Håkan 1716-1783-04 -17. Kanske detta nya namn kan hjälpa dig vidare, hoppas Maritha

2005-08-18, 21:15
Svar #18

Maritha Berglund

Glömde säga att jag hittade detta på Ulrika Öhmells släktsida. Mvh Maritha

2005-08-18, 22:40
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Constantinus  
 
Jag skulle tro att Elisabet är dotter till soldaten Gabriel Nilsson Vestling som var soldat för rote 82 i Vännäs från 1716 till 1718 då han dog.  
 
Vid vårtinget 1732 omnämns att nämndeman Erik Hansson i Norrfors är förmyndare för Gabriel Nilssons från Vännäs omyndiga dotter Lisbeta Gabrielsdotter.
 
Vid hösttinget 1732 omtalas avlidne Gabriel Nilsson från Pengsjö och hans dotter Lisbeta Gabrielsdotter. Hennes farmoders syster var Malin Olofsdotter i Vännäs som var gift med Sven Persson därstädes (som var soldat Westling för rote 82 1711-1716, dvs Gabriels företrädare).
 
Elisabet Gabrielsdotter i Vännäs finns uppförd i piglängden i AI:4.
 
Gabriel Nilsson Vestling var sannolikt son till Nils Gabrielsson i Pengsjö och hans hustru Elisabet Olofsdotter. Hon gifte sen om sig med Jon Persson i Vännäs.
 
När Håkan Ersson och Elisabet gifter sig 1742 5/5 så kallas hon Elisabet Persdotter från Pengsjö. Denna vigselbok är upprättad i efterhand och innehåller många fel. Jag har inte följt Elisabet vidare i Långsele men noterar att hon kallas Gabrielsdotter när hon dör.

2005-08-18, 23:46
Svar #20

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1733
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 15:17
    • Visa profil
Tack, Maritha och en särskild tack till Staffan !!!
 
Då är det klart till 100 procent att Elisabeth Gabrielsdotter var son till soldaten Gabriel Nilsson Vestling. Jag hade en gammal uppgift som jag höll  
för osäker (minns dock inte varifrån jag fått den) om att Elisabeth troligen var dotter till soldaten i fråga som dog 1718-05-04 i Vänersborg.
 
Vet man vem som var mor till Elisabeth ? Håkan Ersson i Långsele var son till Erik Eriksson och Helena Mattsdotter i Knaften. Makarnas döttrar döptes till  
Maria, Karin och Ulrika. Håkan hade inga systrar med dessa namn så namnen bör härröra sig från Elisabeth släkt i Umeå. Äldste sonen fick heta Gabriel.  
 
Tack återigen för de tidigare värdefulla upplysningarna!
 
Med vänlig hälsning / Constantinus

2005-08-19, 16:03
Svar #21

Rune Johansson

Hej
 
Är det inte troligt att Per Andersson Richters hustru Anna Jonsdotter tidigare varit gift med Gabriel Nilsson.
I A1:2 noteras en dotter Elisabeth redan 1729.
under Per Andersson Richter, dessutom får barnet fött 1723 namnet Gabriel.
Staffan skriver ju även ovan att hon kallas Persdotter i vigselnotisen.
 
Själv har jag även funderat på ursprunget till denna Anna Jonsdotter född ca 1695, Elisabet Jonsdotter född ca 1698 gift 1736 med Erik Jonsson i Vännäs och Jon Jonsson Westing  född ca 1700.
Kan Anna, Elisabeth och Jon eventuellt vara syskon
 
Rune

2005-08-19, 18:49
Svar #22

Rune Johansson

Soldat Per Andersson Richter ifrån Pengsjö gifter sig 1722-11-25 med Anna Jonsdotter ifrån Vännäs
 
Rune

2005-08-20, 12:11
Svar #23

Rune Johansson

Följande indikerar väl ävenatt Gabriel Nilsson kan varit gift med Anna Jonsdotter senare gift med Per Andersson Richter.
 
Enligt mamtalslängd 1718 Vännäs
Hustru Malin Sven Persson, syster Lisbeta , piga Kerstin samt knekthustru Anna
 
Samt enligt A1:1 Vännäs finns en knektänka Anna under Sven Persson vad jag tolkar som endast 1722
 
Rune

2005-08-27, 16:19
Svar #24

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej
Jag söker anfäder till följande:
Olof Ström(m)er född ???? död 1810, Glasblåsare på Sandö glasbruk, Bjärtrå. Han var gift med Anna Catharina Greiner 1746-1798 född i Liemersbach, Würtemberg, Tyskland.
Deras dotter:
Anna Greta Järfström 1766-1812.
 
Jag har fått dessa uppgifter via anbytarforum.
 
Mvh Göran

2005-08-27, 23:44
Svar #25

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Fel
Skall vara SVÄRDOTTER Anna Greta Järfström.
Mvh Göran

2005-08-28, 10:46
Svar #26

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Göran, her har du plassert etterlysningen i feil landskap. Sandö glasbruk lå i Ångermanland. Fra ca 1880 (tror jeg) tilhørte det Bjärtrå, men i den tiden du søker, vil det riktige sognet være Nora i Ångermanland. 
 
Anna Catharina Greiners mor, Susanna Catharina Eder, døde på Sandö 13.10.1798. Jeg har ikke funnet begravelsen til Anna Catharina Greiner. I henhold til husförhörslängen for Nora 1814 - 1818 bodde hun som enke på Sandö glasbruk da. 
 
Ellers snek det seg nok dessverre inn en feil i det materialet jeg sendte deg. Riktig navn på hustruen til Petrus (Pehr/Petter) Strömer  f. 1766 skal være Anna Stina Järfström (Järström). Alderen hennes ble oppgitt til 46 år ved begravelsen i Umeå lands 1812. 
 
For dem som har aner fra Sandö glasbruk, er SVARs CD Födda, vigda och döda i Ådalen et nyttig hjelpemiddel

2005-09-02, 10:06
Svar #27

Ingalill Bäckström

Lena Sjöström och Gunnar Carlin!
Per Persson Bäckström var min farfars farfars far. Jag hade stora problem att hitta hans ursprung, men detta har jag fått fram:
Pehr föddes i Gumboda. Hans far dog 1788-12-02. Pehr och hans mor Anna bodde inhyses i Gumboda. 1808 tog Pehr tjänst hos Catarina Bäckström och hennes man ryssen Erik Wedin i Umeå stad. Någonstans där tog Pehr tillnamnet Bäckström. Någon koppling mellan Catarina och Pehr har jag inte ännu påvisat. 1810 var Pehr dräng i Bullmark, men flyttade 1810 med hustru och mor Anna till Vännäs och benämns då skräddare.  
Jag TROR att han kom till Stöcke 1813. Gården - som sedan i laga skiftet flyttades till den nuvarande platsen från höjden bakom skolan - har sedan dess varit i familjens ägo men har tyvärr under detta år sålts utanför familjen.
Pehr Perssons son Pehr, f1818 tog över gården, och sedan hans son Pehr, f1848. Nästa generation var Oskar, f1889 (min farfar).
Brita Kajsa var enl bouppteckningen sängliggande sjuk och blind sedan 1860.  
Jag har också funderat över hennes sena barnsbörd, men inte kunnat hitta något fel vare sig på hennes födelsedatum eller de sista barnen.
 
Se f ö min släktutredning en släkt från Stöcke som finns i Rötters arkiv, publicerad 26 april 2000.
 
Mer information om denna släkt har tillkommit sedan dess. Vad är er koppling till Bäckströmarna?
Mvh
Ingalill

2005-09-03, 14:59
Svar #28

Gun Jonsson

De sista 3 barnen i redovisningen bör vara barn till Per Persson och Greta Kajsa Persdotter i Stöcke. Barnet född 1834 ser sensationellt nog ut att ha 2 mödrar i dopboken men troligtvis var fadern Per Persson.

2005-09-05, 10:14
Svar #29

Ingalill Bäckström

Gun,
Jag har antecknat Greta Kajsa Persdotter som barn till Per Persson - dock utan födelseår. Greta Kajsa gifte sig med Nils Jönsson, Stöcksjö. Hon kan ju rimligtvis inte haft barn med sin far? Var Greta Kajsa inte barn till Per och Brita Kajsa?  
/ingalill
förvirrad nu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna