ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-20  (läst 1455 gånger)

2004-04-22, 23:39
läst 1455 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 14:38
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Jag håller av och till på att försöka reda ut ättlingarna till bonden Lars Zachrisson i Gubböle. Han levde mellan 1755 och 1822, och fick 17 barn med två fruar. Utredningen kommer att läggas upp på denna adress allteftersom (länge sedan jag sist uppdaterade tyvärr):
 
 http://hem.passagen.se/patlun/larszach.htm
 
Nu till min fråga. Jag har lyckats att tappa bort två av dessa barn, och tänkte därför höra om det är någon här på forumet som hittat igen dem eller kan ge några tips!
 
Det gäller:
 
1. Zakarias (Zakris) Larsson, f. 1780 i Gubböle.  
2. Jakob Larsson, f. 1792-04-01 i Gubböle.

 
Spåren på Zakris slutar år 1810. Jag tycker det ser ut som att han då flyttar från hemgården Gubböle till Norrmjöle. Men där har jag inte lyckats hitta honom.
 
Spåren för Jakob upphör år 1841, då han flyttar från obefintlighetsboken i hfl (AI:15B s. 937) till vad jag tycker det ser ut som fol 16 Tom 4. Vad kan denna notering syfta på?
 
Det finns även vissa frågetecken kring en annan av Lars Zakrissons barn. Dottern,  
Brita Cajsa Larsdotter (f. 1795) har jag noterat som inflyttat till Umeå stad 1822-10-28. Vidare öden än så länge okända.
 
Tack på förhand!
 
Mvh Patrik

2004-04-29, 08:44
Svar #1

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Nu är det kris.
Jag har Korpralen Johan Mannberg född 1795 28/12 i Stöcksjö Umeå landsförsamling.
 
gift med Kristina Kajsa Näslund född 1807-(?)
 
Kan någon hjälpa mig med deras föräldrar.
Mvh.
Björn

2004-05-03, 18:40
Svar #2

Gun Jonsson

Johan Manbergs föräldrar verkar du ju ha klurat ut? Om inte så kolla vigselböckerna 1821 (juli) och 1837.
Näslund var enligt AI:7, sid. 145, Umeå stad född i Bygdeå. Närmare bestämt 23/11 1807 i Överklinten.

2004-05-08, 17:31
Svar #3

Rune Forsgren

Patrik,
fol 16 tom 4 syftar till följande hfl, är fotograferat som AI:16D. Jakob dör 14 dec 1852 (med reservation för sammanblandning med en Jakob Larsson i Sörmjöle).
Brodern Zachris Larsson flyttar till Höglund. ( i hfl är det några sidor efter Norrmjöle).

2004-05-09, 00:58
Svar #4

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 14:38
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Rune!
 
Stort TACK för hjälpen med de båda Larssönerna! Har du forskat något själv på dessa utöver det som du presenterade ovan?
 
En liten fråga bara. Vad betyder egentligen fol 16 tom 4. Är 16 sidnumret i nästa hfl, eller syftar det på volymnumret, AI:16 (vilket jag trodde var bestämt långt efter att böckerna fördes)? Om 16 är sidnumret vad är i sådana fall tom 4. Det skulle jag vilja läsa ut till och med, men det torde väl vara fel? Är det istället raden på folien som avses?
 
Hoppas du kan hjälpa mig, och säkert någon till Umeåforskare, att räta ut frågetecknen en gång för alla!
 
Mvh Patrik

2004-05-09, 08:16
Svar #5

Viola Andersson

Hej, Jag söker släkten Wulf. Känner någon till Anders Wulf med barnen Erik och Jonas född ca 1666, om Jonas har jag fått information under Piteå, men det är inte honom jag söker, är mer intresserad av föräldrar och syskon, var de bodde mm. Jag har en Wulfgren som har rötter i Umeås prästsläkter.
Tack på förhand.
Viola

2004-05-09, 15:58
Svar #6

Gun Jonsson

Angående mitt inlägg den 3 maj.
Johan Manbergs mors bakgrund var det lite knepigt att fastställa. Men det visade sig att 2 av hennes bröder, Per och Anders Jonssöner var faddrar vid sonen Johans dop 1795.

2004-05-09, 17:44
Svar #7

Rune Forsgren

Patrik,
det stämmer att det är sid 16 i AI:16D (bara en slump att det var samma siffror). tom är inlånat från latinet, betyder ungefär volym. Alltså fjärde volymen, vilket här också motsvarar volym D i korten. Inte alltid det överensstämmer.

2004-05-10, 02:55
Svar #8

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 14:38
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Rune!
 
Tack för att du rätade ut frågetecknen - alltid roligt med lite nya släktforskningskunskaper!
 
Mvh Patrik

2004-05-10, 17:09
Svar #9

Rune Forsgren

Patrik,
det blev för många Mjöle. Höglund(a) kommer just efter Sörmjöle, d v s en bra bit efter Norrmjöle i hfl.

2004-05-10, 17:38
Svar #10

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 14:38
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Rune,
 
Okej. Men, vad är det för by egentligen? Hittar den inte på Svenska Ortnamn-CD:n. Det enda Höglund(a) som jag känner till är det som idag är en ödeby i Vännäs kommun. Men, det kan väl inte vara samma? Byarna brukar ju ligga i hyfsad geografisk ordning i hfl, men Höglunda (Vännäs) och Sörmjöle är ju inte direkt nästgårds!

2004-05-11, 08:39
Svar #11

annie nordlund

Hej Patrik
Höglunda i Sörmjöle var ett nybygge(en gård) som
idag inte finns.Skiftet som idag ägs av skogsbolaget Holmen heter på kartan Höglunda.
Mvh Annie

2004-05-17, 20:49
Svar #12

Utloggad Meta Dehlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 21:37
    • Visa profil
Hej!
Känner någon till familjen Burstedt från Hissjö,  
Umeå lfs?
Jag söker Carl Johan Burstedt och hh Cajsa greta  
Nilsdotter Malm och är tacksam för information.
 
Mvh
Meta

2004-05-17, 22:18
Svar #13

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 14:38
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Annie!
 
Har inte tackat dig för uppgiften om Höglunda - tack!
 
Mvh Patrik

2004-06-07, 14:30
Svar #14

Tommy Andersson

Har lite problem med diverse Obbola-bor, bl a Bonden  Mikael Persson f.1695.  
Var Mikael gift mer än en gång och vad hette i så fall hans fruar?
 
Har antecknat 6 barn till honom och hans förmodade enda hustru som jag tyder som Karin Larsdotter.  
Har ingen pejl på vem hon för övrigt kan vara.
 
Barnen heter:
* Per    1727-10-02
* Nathanael 1728-10-03
* Johan  1730-10-02
* Mikael 1732-08-22
* Margareta 1733-09-07
* Nils 1738-08-11

2004-06-07, 19:37
Svar #15

Utloggad Meta Dehlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 21:37
    • Visa profil
Hej!
Känner någon till paret Johan Johansson f. 1786  
och hh Maglena Persdotter f. 1784 död 1846 från  
Umeå landsförsamling?
 
Vet någon något mer om deras föräldrar?
 
Mvh
Meta Dehlin

2004-06-07, 19:39
Svar #16

Utloggad Meta Dehlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 21:37
    • Visa profil
Känner någon till Nils Petter Sjöberg f. 1810-09-
19 från Umeå landsförsamling? Jag söker hans  
föräldrars födelsedata. De heter Per Johansson  
och Magdalena Nilsdotter.
 
Mvh
Meta Dehlin

2004-06-08, 10:10
Svar #17

Bo Nordenfors (Nob)

Johansson Per ( 98517),  *  1788-08-23 i Umeå lands
 
Nilsdotter Magdalena ( 90016),  * 1786-10-30 i Umeå lands
 
Källa: Databas Kråken (Sven-Erik Johansson)

2004-06-08, 21:15
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Tommy
 
Jag tror att årsskriften Obbolakrönikan (ges ut av hembygdsföreningen i Obbola), som utkommer runt midsommar har med en artikel som jag skrivit om Obbolasläkter under främst 1500- och 1660-talen. Ett klipp om hemmanet nummer 1 från den artikeln:
 
Jon Andersson Lax 1698-1717. Son till Anders Ingelsson på hemmanet nr 4 i Obbola. Av domboken 1697 framgår att soldaten Jon Lax skulle få överta hustru Barbros hemman i Obbola om han kunde bli dimitterad ur knekttjänsten. Jon hade utgått knekt för sin broder Mats Andersson i Obbola redan 1683. Jons hustru heter Carin enligt mantalslängden 1714. 1718 uppges hemmanet vara öde samt att Jon är gammal, utfattig och går och tigger.
 
Ödehemmanet upptogs 1720, på sex års skattefrihet, av Johan Hansson på grannhemmanet Obbola nr 2. Dennes styvson Mickel Persson f 1701 d 1782 gifte sig 1726 med Cherstin Larsdotter f 1702 d 1766 från Stöcksjö och fick då överta hemmanet Obbola 1. När Mickel dör 1782 kan man läsa i dödboken att han tillsammans med hustrun fått sex barn av vilka fem fortfarande lever, fyra söner och en dotter. Vidare skriver prästen ”Han har ständigt ägt god hälsa.fört en gudfruktig och stilla vandel. Sista året besvärades han af förmodad bröstwattusot och andtäppa som blef hans död”. Hustrun hade dött sexton år tidigare efter att ha varit sjuklig i många år. Om henne står det i dödboken bl. a. ”Hade någorlunda god hälsa till 1736 då hon ansattes av moderpassion (psykiska och nervösa symptom, min anm.). Var dock någorlunda i förstone men blev med tiden allt värre och värre så att hon sista 12 åren aldrig fick behålla någon mat.” Hon dog i samband med uppkastningar.

2004-06-08, 21:48
Svar #19

Tommy Andersson

Tack Staffan,
 
Jag hoppas också att den artikeln är med, tänker definivt skaffa mig ett eget ex i så fall.
 
Obbola är en av de besvärligare byarna i Umeå socken att få grepp om, i alla fall för mig..

2004-06-12, 11:18
Svar #20

Rune Johansson

Hej  
 
Angående Obbola 1.
Mats Jonsson ifrån Bygdeå och Skinnarbyn verkar överta Obbola 1 åtminstone från ca 1733 källa ( Agneta Olofsson Bygdeå gårdar 1600-1800 sidan 56 )
samt A1:3 och A1:4 Umeå Lands
Mats dör 1739-11-08 i Obbola.  
Hemmanet övertas senare av Michel Michelsson från Stöcksjö A1:4 gifte sig 1729-11-23 från Häggnäs med Brita Olofsdotter från Obbola.
Bittas fader Olof Matsson i Obbola samt Mickel ifrån Häggnäs enligt hennes dödsnotis 1782-10-01.
 
Vet ngn varför Michel Persson överlämnade hemmanet först till Mats Jonsson ?
 
Rune

2004-06-12, 16:02
Svar #21

Utloggad Meta Dehlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 21:37
    • Visa profil
Hej Bo!
Och tack för hjälpen1 Jag har sökt efter dem  
länge.
 
Mvh/Meta

2004-06-12, 19:02
Svar #22

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en fråga angående en hänvisning i Umeå lfs A1:7 1768-1777. Till vilken volym hänvisar
T:II till skillnad från T:I som hänvisar till sidor i volym A1:7?
 

 
 
Ingela

2004-06-14, 14:13
Svar #23

Rune Forsgren

Ingela,
den här volymen (liksom vissa andra) var ursprungligen två. T II började med Täfteå (som sedan omnumrerades från 1 till 368). För att få fram rätt sida ska alltså T II-sidorna adderas med 367 (eller oftast 366 p g a en överhoppad sida). Detta gäller dock bara till sidan 90. T II, pag 91, som i ditt exempel ovan, är första sidan i soldatboken för 1768. Där återfinns Per Nilsson, Sörmjöle som dräng hos överstelöjtnanten Lagerbohm.

2004-06-18, 22:56
Svar #24

Gun Jonsson

Vid ordinarie ting i april 1722 tilltalade Olof Matsson och Mats Andersson i Obbola bönderna Erik Andersson i Teg, Olof Michelsson och Herman Mårtensson. Det gällde soldaten Jon Jonsson som Obbolaborna begärde ersättning för av Teg och Röbäcksborna.
 
Samma år i domboken i juni lät Nils Jonsson i Skravelsjö citera Jon Jonsson. Det gällde ersättning för knektämnet. Men jag har lite problem med att förstå innebörden av den något misshandlade texten. Jag undrar om de här två domboksnoteringarna hör ihop på något sätt? Jag tror inte att det fanns någon soldat med namnet Jon Jonsson i Skravelsjö eller Hössjö vid den här tiden. Det fanns nog inte så många i socknen i övrigt heller.

2004-06-19, 10:48
Svar #25

Rune Johansson

Hej Gun
 
Möjligen kan mitt och Staffan Bengtsson inlägg av 18/11-2001 här på Umeå lands ge en viss vägleding på frågan i andea stycket. Då frågan även berör min ana är en fortsatt diskussion även intressant för mig.
 
Rune

2004-06-19, 17:13
Svar #26

Gun Jonsson

Tack så mycket, Rune.
Det verkar alltså inte finnas något samband mellan händelserna i de två domboksuppgifterna.  
Soldaten Jon Jonsson som jag nämnde först var troligtvis från Yttertavle, och de nämnda bönderna från Teg och Röbäck kan ev. ha varit hans rotehållare.  
 
Den Jon Jonsson som blev citerad av Nils Jonsson bör själv ha varit rotehållare, och inte soldat som jag först trodde.

2004-06-20, 12:04
Svar #27

Rune Johansson

Hej  
Jag vill knyta ihop två diskussioner som har haft med Bygdeå och Umeå lands att.
 
Börjar med Mats Jonnson som gift med Brita Jacobsdotter i Obbola enligt ovan.
Dopv vid barnet Elias födelse 1737-04-18 bla
Zachris Christophersson Bygdeå
och vid Gabriel 1738-11-15 födelse bla Liska Jacobsdotter Gullmark Bygdeå socken.
 
Enligt Agneta OLofssons Bygdeåbok finns det på Gullmark 2 en Jacob Christersson med både en dotter Brita och Elisabet.
Mycket talar väl att Mats Jonsson hustru dotter Jacob Cristersson.
 
I maj 2002 fördes under Bygdeå en diskussion om Per Andersson Ruth ursprung, där nämdes bla Erik Andersson i Röbäck med hustru Malin Jonsdotter vilka båda har sitt ursprung Bygdeå.
Enligt A1:4 heter Eriks svärmoder Malin.
Vid Nathanaels födelse 1738-05-27 är bla pigan?
Malin Christersdotter Bygdeå dopv.
En Malin Christiersdotter Bygdeå dör ibörjan av 1743 i Umeå lands.
 
Enligt dombok september 1749 är Brita Christiersdotters arvingar Erik Andersson för sin hustru Malin Jonsdotters vägnar, änkan Brita Jacobsdotter, besökaren Zaccarias Åberg även en Sara Isaksdotter nämns.
 
Min tro är alltså att Malin Jonsdotters moder Malin  dotter till Christier Larsson i Gullmark vilket även är Brita Jacobsdotter farfar.
 
Finns det ngt annat som indikerar detta eller är slutsatsen felaktig.
 
Rune

2004-06-20, 14:16
Svar #28

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Malin Jonsdotter dör i början av februari 1769. I dödboksnotisen står det att hon var född 1704 och dotter till Jon Jonsson från Norum, sedemera borgare i G:a Karleby under namnet Turdin, och hans hustru Magdalena Andersdotter från Näs i Bygdeå. Hon medföljde fadern i sitt 15 år sedan de måst flytta för fienden hit tillbaka. Gift 1732 med Erik Andersson i Röbäck.
 
Några uppgifter i dödsnotisen är felaktiga. Fadern bör ha hetat Jon Larsson Turdin. Giftemålet ägde rum 1734 17/4 i Umeå stad, där Malin var piga hos Hans Avander.

2004-06-20, 16:22
Svar #29

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2257
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 16:32
    • Visa profil
Kanske ska tillägga att dödboksnotisens uppgifter om föräldrarnas namn förnamn eller patronymikon inte sällan är felaktiga. Det mesta talar ju för att Malin Jonsdotters mor hette Christiersdotter, bl a kallas hon så när hon förekommer i domboken 1734 som Erik Anderssons svärmoder.  
 
Zacharias Åberg, som omnämns ovan, var son till Erik Mattsson i Åkulla och dennes hustru Anna Christiersdotter (d t Christier Larsson i Åkulla)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna