ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-18  (läst 5316 gånger)

1999-09-10, 21:16
läst 5316 gånger

Marge Wilcox

My great grandmother, Bertha/Betty Montson (per daughter's marriage record) born in Carlsham/Karlshamn 26 Feb 1841 (per Iowa, USA, death record, m. Nels/Nils Svensson/Swanson ca 1865 in Sweden.  Family came to America about 1874 (per 1900 census) including three children; Swen/Sven/Nels, b 1866/1867; Anna/Jane/Hannah b 1868 (my grandmother); Bertha E./Betty b 1871/72.  Any information greatly appreciated.
Marge Wilcox

1999-10-09, 23:39
Svar #1

Tommy Berntsson

Hej
Robert Bergman, min farmors far, är född 1873-11-14, död 1963-01-06 i Karlshamn enligt muntlig uppgift.
Finns det någon som vet mer om hans ursprung och anor så vore jag tacksam.
Tommy Berntsson

1999-10-23, 15:50
Svar #2

Margaretha Johansson

Hej!
Jag efterlyser Augusta Lindgren f. 1852-12-13 i Linneryd Småland. Hon flyttade till Öljehult tillsammans med den övriga familjen. Därifrån flyttade Augusta till Åryd 1873-10-14 och därifrån till Karlshamn 1875-10-15.  
Men i Karlshamn har jag inte lyckats finna henne.
Därför hoppas jag det är någon av Rötters läsare som kan hjälpa mig.
 
MVH
Margaretha

2000-02-10, 06:33
Svar #3

Utloggad Per-Arne Broms

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2013-05-04, 17:23
    • Visa profil
Hej! Efterlysning av Erik Svensson Frodig f.1758-02-23 i Karlshamn jag söker hans föräldrar.
Erik blev soldat 9 april 1776 i Bjellerhult Almundsryd.
MVH
Per-Arne

2000-02-26, 22:53
Svar #4

Bo Jalling

Hej!
Jag söker alla Emmertzar speciellt Niclas Emmertz, som var kofferdikarl i Karlskrona men troligen nära relaterad till Jacob Emmertz, fältskär mm i Karlshamn (1600-1700-talet). Vet någon något om denne Niclas eller Jacob. Jacob skall ha fått flera barn och sedan flyttat till Småland , där han bl a köpte och ägde Lessebo bruk.
Hälsningar
 
Bosse

2000-02-27, 01:10
Svar #5

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 10:44
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Bo!
Håller på med Karlshamns buppteckningar. Har hittills inte hittat någon på Emmertz, men däremot en not från en annan bouppt. Det är ett utdrag från födelseboken och denne Fältskären Fick som nämns är avlägsen släkt med de avlidna.  
Anno 1691.02.11 kl. 3 om morgonen föddes Barberaren Ficks son, döpt 15, Evert.
Fader Jochum Fick och moder Elin Persdotter.
Faddrar: Hustru Maris Brom Welsheusens bar honom. Hustru Cathrina Seldeners, hustru Elisabeth Schaey, Herr Tullförvaltaren Jacob von Schoting, Johan Emmerts, Truls Djursson.
 
Om jag hittar något annat på Emmertz återkommer jag.
 
MVH Vanja.

2000-02-29, 10:50
Svar #6

Ergo

HEJ.
Har någon kunskap om 10-öres föreningen i Karlshamn.Önskar veta lite om denna förening,samt om det finnes papper kvar vilka som hyrde eller bodde där  
 
Hälsning Göran

2000-03-01, 22:52
Svar #7

Leif Gustafsson

10-öresföreningen.
Göran, jag rekommenderar dig att ta kontakt med Karlshamns museum eller kommunarkivet. Adresser finns på internet

2000-03-01, 23:16
Svar #8

Bo Jalling

Tack Vanja
Jag ser fram emot fortsatta kontakter.
MVH
Bosse

2000-03-02, 10:39
Svar #9

Ergo

Hel Leif.
Tack för hjälpen.
Skall kolla upp ditt förslag.
MVH. Göran

2000-03-04, 09:22
Svar #10

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Karlshamns-kunniga
jag har framför mig husförhörslängden för 1831-36
för 'Qurt America, 32 Rot. Nr 346
som gäller smeden Christian O Berg född 30/12 84
och hans familj.
Barnaskaran avslutas med tvillingarna Johan Emanuel och Christian Ludvig födda 1832.
Vem av er vet någonting om denna familj?
hälsning Gustaf

2000-03-04, 15:31
Svar #11

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 10:44
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Gustaf!
Vet tyvärr inget om familjen Berg, men har kanske något annat som kan intressera dig. Det gäller en bouppteckning där, förmodar jag, en av dina anfäder blir förmyndare för faderlösa barn.
 
 
Rullfilm LK 943 (del av en bouppteckning)
Datum:       1762.05.21 Catharina Hansdotter i Karlshamn.
Arvingar:    Följer ett brev daterat Karlshamn 1762.05.21:
Änkan pastorskan Fru Helena Wettersten genom den 3:e i denna månad på Rådhuset angiven skrift angående det att hennes med döden avlidne moder år 1757 14 November slutade köp och avhandling varav hon en avskrift bifogad hon icke förstått det någon uppteckning efter dess salig moder Madame salig Mats Svenssons skulle vara av nöden, men som hon härom blivit bättre underrättad och underlåtandet därav torde på något sätt henne till last räknas, för den skull anhållit det någon måtte förordnas som överser och upptecknar den ringa kvarlåtenskap som hon vid timmade dödsfallet kan anse såsom dess salig moders enskylte inställte sig efter högt.de Magistratens förordnade  undertecknade Rådman Sewerin Andreas Offenberg med Stadens Edswurne värderingsman Handelsmannen Sven Axell Trolle och uppå tillfrågan utnämdes avl.ne Madame salig Catharina Mats Svenssons arvingar vara följande nämligen, Ena dottern änka Pastorskan Fru Helena Wettersten och andra dottern framlidna Artilleri Capitainen Herr Forsells med döden avlidna änka Fru Catharina Carlstedts barn: sönerna Tullnären i Malmö Herr Gustaf Forsell och Actuarien vid Kungl. Ammiralitets Collegio Herr Johan Forsell, samt döttrarna framlidna Löjtnanten Rams änka Fru Anna Catharina Forsell och Mademoisellerna Charlotta Forsell och Helena Forsell, vilken förra berättades vara genom en Kungl. Majts Resolution för myndig förklarad och den senare på 20:e året gammal, samt välbemälte framlidne Fru Capitainskas Catharina Forsells även med döden avlidna dottern Fru Maria Elisabeths Forsells med framlidne Siö Artelleri Löjtnantens välborne Herr Fredrich Raab sammanavlade och efter sig lämnade fyra barn: dottern Mademoisell Catharina Elisabeth Raab på 14:e året, sonen Herr Werner Raab på 13:e året, Mademoisell Fredrica på 10:e året och Ulrica Charlotta Raab på 7:e året av vilka uppnämda arvingar jämte Fru Wettersten voro tillstädes änkefru Löjtnantskan Anna Catharina Forsell som utom det hon å egna vägnar uppteckningen bevistat avgav fullmakt av detta dato underskriven av Herr Tullnären Gustaf och dess syster Mademoisell Charlotta Forsell även till uppteckningens bevistande å deras vägnar att å Herr Acteuren Johan Forsells vägnar är Handelsmannen Herr Magnus Collin efter fullmakt av den 18 hujus tillstädes som och berättades att Majoren och Riddaren av Kungl. Majts Svärdsorden välborne Herr Johan Vilhelm von Gerten skall vara förmyndare för framlidne Herr Siö Artelleri Löjtnanten Raabs omyndiga barn till vilken ända välben.de Herr Major och Riddaren genom fullmakt även av sistberörda dag den 18de i denna månaden förordnat Compagni Skrivaren välbet.de Herr Petter Ronman till dess pupillers ... bevakande vilka fullmakter här hos föllja; påstående Herr Compagni Skrivaren å anledning 9 Cap. 18 ärfda.. Balken En frimeldig? Bouppteckning och värdering över all kvarlåtenskapen, så å löst som fast av vad man den vara må, som i förra tiden tillhörd och nu vid dödstimman var i behåll utan avseende på den avhandling som emellan Fru Pastorskan Wettersten och dess salig moder den 14 November 1757 olagl. Skall skett och av vilken Herr Majoren och Riddaren von Gerten icke haft del så att grunden till denna bouppteckning skall bliva sakedes den som den 23 april 1751 är hållen. Hvarpå Fru Pastorskan Helena Wettersten svarade att vad hon köpt och betalt tillhöra henne, och kan icke anses för dess salig moders egendom och derföre allt vad dess salig moder vid dödstimman var ägare av, finner hon sig skyldig uppgiva men icke mera eller något av sitt, och därefter till värdering uppgav följande nämligen:
(Därefter följer en uppräkning av löst och fast)  
 
Övrigt: Hus och gård med tomt under Nr. 36 tillika med Spinneri Privilegier och Redskap, samt en inmurad Brännvinspanna.
 
6255.16 (Daler? Silvermynt) för det lösa och fasta, som Helena köpt 1757.
 
Brev daterat 1762.11.24 Karlshamn om den bouppteckning som hållits och det mella berörda änka Madame Catharina Mats Svens. I livstiden med dess dotter änkan Fru Pastorskan Helena Wettersten år 1757 den 14 November slutat köp och avhandling om dess egendom i löst och fast.
 
Protokoll från 9 februari 1753, arv efter fadern 5000 (Daler? Silvermynt)
 
Brev undertecknat av Catharina, salig Handelsman Mats Svens. Karlshamn 1757.04.27. Nämns hennes svåger Rådman Sjöberg.
 
Salig Sjö Artelleri Löjtnanten Fredric Raab, nämns i en senare text som Johan Fredric Raab.
 
MVH Vanja.

2000-03-04, 18:27
Svar #12

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Vanja
tack för detta utsökta tidsdokument. Hoppas mer än jag har glädje av att läsa det.
Jag kommer till Blekinge (Kallinge) den 8 april
för att träffa fler Blekingar och - skor.
hälsning Gustaf

2000-03-23, 17:47
Svar #13

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 10:44
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Bo Jalling!
Fler bidrag på släkten Emmerts från Blekinge och Bräkne Härads domböcker.
 
Från rullfilm JR 394
 
1-3.4.1687
Kontrollören i Karlshamn Albrecht von Emmertz låtit uppbjuda Sternö gård i Asarum Socken      3 ggr.
 
Från film JR 397
 
23.5.1698
Tubbaryd med inbygget uppbjudes av Karlshamns stads Chirurgo mäst. Johan Emmertz som han köpt av välb=ne Herr Överste Löjtnanten och Kommendanten Köningzfelt för 300 Cr Smt. Per Söfrensson i Sölvesborg begärde att lagfarenheten på Tubbaryd med nybygget må vila in till dess aktionen emellan Herr Överste Löjtnanten honom vinner slut. 3 ggr
 
 
22.1.1700  
Olof Åkesson i Kölja instämt Sven Månsson i Kölja, som är huvudsvag. Sven knivskurit Olof. Olof begär kompensation dels för utlägg till Stads Barberaren i Karlshamn mäster Johan von Emmertz som kurerat honom, dels för sveda och värk. Nämns görs Svens hustru Inga.
 
 
Från film JR 1871 och 1872  
 
5.11.1701 Uppbud:
5/16 dels Tubbaryd Sk av Borgaren i Karlshamn Johan von Emmers, köpt av handelsmannen Christoffer Faust för Salig Tullnären Schotings arvingar: dottern Lenchen von Schoting
 
20.2.1702 Uppbud:
5/16 (5/26) dels Skatteh Tubbaryd av Borgaren Johan von Emmers i Karlshamn 2 ggr.
 
20.5.1702
§ 23:
5/16 dels Skatteh Tubbaryd för Stadskirurgen i Karlshamn, Johan von Emmers      3 ggr.
 
§ 28:
Vekerum: Anders Håkansson mot Samson Björnsson i Sternö, angående infriande av ½ gården Sternö, som Samson förtiden bebor, emedan dess svärfader salig Mats Svensson lämnat till Herr Kontrollör Emmertz, och varken han eller de som sedan haft gården inskaffat laga fång, utan menar Anders att hans hustru är närmast i börd till gården. Tills Anders kan betala för den kvarstår svarandens uppbud 2 ggr.  
 
 
26.10.1709
 §17. Fasta på 5/16delar av Skattehemmanet Tubbaryd för Bruks Patron Johan von Emmers
 
12.7.1710
 §14. 5/8dels Sk Tubbaryd av Prosten i Karlshamn och Asarum Olaus Orstadius köpt av Bruks Patron Johan von Emmers och h h Madame Maria Lauritz 1ggr
 
 
24.10.1710 Uppbud:
5/8dels Sk Tubbaryd av Prosten i karlshamn Olaus Orstadius köpt av Brukspatron Johan von Emmers 2ggr
 
7.2.1711 Uppbud:
5/8dels Tubbaryd av Prosten och Kyrkoherden i Karlshamn och Asarum Olaus Orstadius som han av Brukspatron Johan von Emmers och dess h Maria Lauritz för 1000 C Smt. tillhandlat efter köpebrev 15 september 1709, uppbjuds till Kungl. Majt. och Kronan. 3ggr
 
 
31.10.1712 Uppbud:
1 1/3 dels Frälseh Hunnemara samt ¾ dels Städje Frälseh Öjavad av Över Auditeuren Johan Langenhielm köpt av Contra..üden Albrecht von Emmers arvingar och dess pupillers förmyndare 1 ggr
 
 
Mvh Vanja

2000-03-23, 21:53
Svar #14

Bo Jalling

Tack Vanja för Dina uppgifter.
Dessa har jag inte förut. De var mycket intressanta.
Tyvärr finns jag ytterligare en vecka i Skåne, så jag får vänta med ev ytterligare kommentarer till Ditt inlägg.
I uppgiften 7.2.1711 anges hustruns namn fel. Det skall vara Maria Zaulich.
Än en gång hjärtligt tack för uppgifterna.
Hälsningar
Bosse

2000-03-27, 21:24
Svar #15

Ergo

Hej.  
 
Efterlyser en Karin Fogelström född i Asarum
1829.Flyttar till Karlshamn 1856 och gifter sig troligen.
MVH.ERGO

2000-04-09, 10:46
Svar #16

Margareta Hasselgren

På den gamla garnisonskyrkogården på Boön i Karlshamn finns en grav med svårtydd text. Det ser ut som om det står Lioram Cronström. Han kan vara född 1711 och död 1771. Någon som känner igen detta namn?
Tacksam för hjälp.
 
Mvh
Maggan

2000-04-10, 23:15
Svar #17

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 01:07
    • Visa profil
Finns det någon som vet var Johan Michelsson kom ifrån ? Han var borgmästare i Karlshamn (Bodekull) på mitten av 1600-talet. Död ca1690, antagligen i Ormesberga utanför Växjö. I Almqvist kan man läsa att han var häradshövding bla i Allbo och Kinnevald härader. Han var gift 1o med Margareta Göransdotter och 2o med Maria Stråle. Hans två kända barn hette Johan Svanehielm och Catharina Swaan. Inte i någon tryckt källa har jag funnit något om hans ursprung. Hoppas på hjälp !
mvh Pernilla

2000-05-23, 22:37
Svar #18

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Till Vanja Johansson och Bo Jalling
 
Hej ! Vad kul att hitta sa mycket nytt om Zaulich och Emmertz eller von Emmertz som det star i mina uppgifter.  
 
Jag har Christoffer Zaulich i mina papper som andre make till Märta Fredriksdotter, född ??, död 1696. Hon var tidigare gift med bruksägaren Hubert de Besche. Om Christoffer Zaulich har jag följande uppgifter: Han var arrendator pa Aryds Bruk. Han btecknas som holländare eller vallon, var först bisittare till bergmästaren Johan Dreffling. Arrenderade fran 1662 Ryds bruk, ägt av major N V Rosenquist, övertog 1664 Alshults Bruk, Almundsryd sn (nämnd där 16669) med Torne Bruk, V. Torsas socken av bröderna Schoting och 1678 -80 pa sin gard Grövik, Almundsryds sn.  
Märta Fredriksdotter fortsatte driften efter sin makes död. Hon ateruppbyggde Torne Bruk 1689.  
De hade följande barn:  
1) Maria Dorotea född 1664, död 1758 i Skatelövs sn, gift med davarande fältskären i Karlshamn, sen brukspatron pa Alshult (1696-1703, därefter pa Torne Bruk, Lessebo, Hovmantorps sn 1709-28, Johan von Emmertz, född 1656, död ?? pa Sundet, V. Torsas.
2) Märta, född 5/2 1672, död 1/7 1756, gift med brukspatron Magnus Blom, vödd ca 1664, död 10/10 1737. Ägde Alshult tillsammans med svagern, därefter ensam
3) Anna Catharina, troligen död 1717, gift med landssekreteraren Hans Frigel. Fick bl a en dotter Rebeche som intogs pa hospital.
 
Skulle bli mycket glad över mer information om Zaulich och von Emmertz.
 
Kära hälsningar
Marianne

2000-06-01, 11:06
Svar #19

Margareta Hasselgren

Hej!
 
I Karlshamn bodde under 1700-talet en krögare som hette Tufve Åkesson Lettman.
 
Han var gift 1:o 1738-10-20 med Kerstin Svensdotter som avled 1751. Han gifte sig 2:o 1751 med Anna Sofia Silfberg. Hon var dotter till tunnbindaren Petter Silfberg.
 
Tufve bör ha varit född omkring 1717. Han dog 1762, 45 år gammal.
 
Enl. bou fanns följande barn:
1. Helena Johanna * 1753, gift 1:o med åkaren Petter Hoberg och 2:o med skepparen Olof Håkansson.
2. Abraham, sadelmakare
3. Jacob * 1759, volontär, hamnade först i Södra Sandsjö och senare i Gävle.
 
1752 dör krögaren Tufve Lettmans moder Una Jönsdotter.
 
Finns det någon som vet något om Tuve Lettmans och tunnbindaren Silfbergs ursprung.
 
Tacksam för minsta bidrag.
 
Mvh
Margareta

2000-06-25, 15:22
Svar #20

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej
 
Jeg søger oplysninger om Celina Andersdotter, født ca. 1808. Hun fik 8. januar 1832 sønnen Wilhelm Wilhelmsson Lundgren uden for ægteskabet i Karlshamn.
Kender nogen noget til hende.
 
Hilsen Peter Kyhl

2000-07-06, 09:25
Svar #21

Solveig Grelsson

Jag söker Sören Rasmussen guldsmed i Karlshamn i slutet av 1600 och början av 1700-talet. Han kalldes ofta Sören guldsmed. Gift med Anna Persdotter Skytte. Född i Kristianstad. Hon dog 1711.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2000-07-07, 08:19
Svar #22

Anders Bengtsson

Hej!
Jag söker upplysningar angående Tekla Corlin f. 1872-02-02 i Asarums sn, g.m. en stationsskrivare Andersson i Karlshamn. De bodde på nr 17 B i Karlshamn år 1900 med tre barn, men sedan har jag tappat bort dem.
Tekla Corlin var kusin med min mormors mor, därför vore det roligt att få veta lite mer om henne och familjen.

2000-08-06, 01:08
Svar #23

Westaker

Anna Lydia Husilia Peterson was born in Chicago, Illinois on 6 February 1879 to Hannah Danielson and John Magnus Peterson, both of whom are listed on the birth certificate as being from Karlshamn, Blekinge, SV.  John Magnus PETERSON was born in September 1841 (I think) and Hannah Danielson was born in 1843.  John Magnus PETERSON also had a sister named Johanna Peterson, b. 1836.  Any information on their parents would be greatly appreciated.

2000-08-06, 17:59
Svar #24

Christian Andersson

Hi there Westaker whoever you are?
 
I am afraid that your information about your ancestors (?) is a little bit too vague to result in any hit at this forum.  
 
I think you have to do some digging over there to begin with. As Hanna and Joh(a)n Magnus were rather common Swedish names it would be great to have their full and correct dates of birth to start with. Have you got any death records on them? Have you checked for obits? Have you got any idea when they left Sweden? Were they married by that time? Where did they go when they got to America? Chicago area? Do you know if they belonged to any Swedish congregation over there?    
 
You give information about John Magnus' sister Johanna. Is there any additional info on her. Birth date, marriage, children, death, year of migration a.s.o. Any hint would be useful. I presume that she went to America as well, is that correct?
 
Give us as much information as possible and we will see what we can do for you.
 
Regard from Blekinge - The Garden of SwEden
 
Christian Andersson
 
P.S. According to the rules of this site it is most wanted and of course very polite to give your full name when you are making queries. I think that makes it easier to get a reply too. D.S.

2000-08-23, 17:22
Svar #25

Anna Malm

Hej!  
Söker med ljus och lykta efter följande personer:
 
Johan Schenning, enligt uppgift född i Karlshamn 1782 28/8.  
 
Jag har funnit honom i Fliseryd, Småland omkring 1815, då han arbetade som fabrikör på Bankebergs pappersbruk. Hustrun hette Anna och hennes ursprung är för mig om än mer förvirrat.
 
Johan och Anna fick tillsammans dottern  
Christina Maria Schenning, född 1815 23/11 i Fliseryd.  
 
Christina Maria flyttade till Karlshamn 1838 (att. 131) och gifte sig med hattmakare  
Kristoffer Holmqvist, född i Karlshamn 1815 22/5.
 
Mycket tacksam för ledtrådar om alla ovanstående personer!
 
m v h,
Anna Malm

2000-08-23, 21:35
Svar #26

Leif Gustafsson

Johan Schenning.
Jag har inte sett namnet men kan kanske ge dig ett par uppslag. Karlshamns stad ägde ett pappersbruk i Strömma, beläget lite norr om staden och i Asarums socken. Vidare fanns det i Asarums socken ett pappersbruk i Långasjönäs. Det skulle kanske löna sig att att leta efter Schenning i Asarum, som för övrigt helt omsluter Karlshamns stad. Jag har själv råkat ut för att prästerskapet blandar samman uppgifterna, Asarum och Karlshamn tillhörde samma pastorat vilket kanske kan förklara detta.

2000-08-23, 23:41
Svar #27

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 10:44
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Anna!
Namnet Schenning förekommer i Karlshamn i en tidig bouppteckning. (har endast skrivit av första rullen 1683-1712, samt spridda år)
Från rullfilm LK 930 Karlshamns stad:
Datum. 1712.02.30 Borgaren och Fiskaren Frants Mårtensson Schiäl och hans hustru Margaretha Eriksdotter.
Arvingar: Mannens systerson Sjömannen Jonas Schenning, systern Maria Mårtensdotter Schiäl och broderdottern Anna Mårtensdotter Schiäl.
Kvinnans syskonebarn, hennes närmaste, hustrun Agda Svensdotter, kvinfolket Berta Erchildsdotter, hustrun Anna Carlsdotter, Agda Hansdotter, Nils (Jöns överstruket) Släthår, Jöns (Nils överstruket) Tjockhals och Sissa Nilsdotter.
Lapp med mkt. svag text.
Fäderne:
Mårten Schiäls dotter
Räfwa Marian
Jonas Schening
Möderne:
Syskonebarn Agda Swensdotter
Berta Erchildsdotter
Anna carlsdotter
Agda Hansdotter
Jöns Hår
Nils Tjockhals
 
Några från Karlshamn där namnet Holmkvist ingår:
Datum: 1754.06.26 Borgaren och Hustimmermannen John (Jonas) Holmqvist i
Sölvesborg.
(har inte skrivit mer, kanske det ej stod mer)
 
Datum: 1757.02.28 Borgaren och Hustimmermannen Johan Tingberg.
Död i september 1756.
Arvingar: Änkan Änkan Beata Börjesdotter och sonen Jonas.
Övriga: Faderbröder till sonen Jonas: Arvid Torsson och Ola Torsson i Tingsmåla och Tingsås Socken.
Moderbröder: Sven Ysberg (Karlshamn?) och Jöns Lundell i Öjaby Socken och Klockaregården.
Övrigt: Sven Ysberg förmyndare.
När Jonas föds står modern som Britta Börjesdotter. Bouppteckning efter henne 1762 (innan 27 september) och då är hon omgift med Varvstimmermannen Per Holmqvist. Barnlös i 2:a äktenskapet.
 
Från Prosten Trädgårds bouppteckning:
Kyrkoherdeinkomster, begravningspenningar:
4 februari 1768 Varvs Timmerman Per Holmqvists barn
 
Från rullfilm LK 817 Bräkne Härad:
 
Datum: 1797.02.11 Hustru Anna Knutsdotter i Stilleryd.
Död 21 sistlidne januari.
Arvingar: Änklingen Sjömannen Jon Persson Holmqvist och 2 barn. Sonen Ola 26 år, på utrikes orten vistandes som sjöman och Knut 23 år.
Övrigt: Vad husen angår är det en liten stuga med kök och förstuga, en liten lada med 2nne rum i.
Underskrivet av: Jon Holmqvist.
 
Mantalslängd 1734 Blekinge:
696-01 KARLSHAMN,AFRIKA (kvarteret) 313 ENKA SCHIENING  Ä
 
Mvh Vanja.

2000-09-03, 17:16
Svar #28

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:07
    • Visa profil
Brukspatron Johan von Emmertz ägde Lessebo 1709-1728. Han var av tysk härkomst och som ovan nämnes ursprungligen läkare (chirurgus och barberare). Hans hustru som anges i ett tidigare inlägg (Maria Dorotea Zaulich) var dotter till brukspatronen Christoffer Zaulich på Ålshults järnbruk och Torne hammare.
 
Dessa uppgifter och annat finns i Lessebo 1658-1856 av Gustaf Clemensson, Lessebo 1954.
 
Hälsningar
Christer Jonsson

2000-09-04, 19:14
Svar #29

Mårten Andersson

Okänd släkting!
 
Min mormors morbror Johan Alfred Olsson f. 30/7 1861 i Hällaryd. Han flyttade 1882 till Karlshamn och i dess församlingsbok år 1900 finns han i slutet under rubriken Kvarstående obefintliga, verksam som tunnbindare.
Därefter hittar jag ej honom. Det enda övriga jag tittat i är dödboken 1898-1920 samt förs. boken 1920.
 
Även om ni inte hittar honom har ni kanske förslag på vart jag bör vända mig?
 
MVH/ Mårten Andersson

2000-10-18, 12:41
Svar #30

Nils Wehlin Nisse

Jag söker uppgifter om följande personer:
Sorora Bertrata Wifstrand född 1834 i Karlshamn,
Hennes föräldrar var Botina Wifstrand, som var 40 år vid doterns
födelse. Hon borde alltså varit född omkring 1794.
Fadern hette Sven Wifstrand.
Möjligen var Sven Wifstrand präst !
Sorora var anställd vid Taxinge gård i Södermanland, oc gifte sig med
Eric Carlsson, som enl. muntlig tradition skulle vrit förebild till Jean i
Strindbergs Fröken Julie. (Se mitt anrop under Lösen.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna