ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-14  (läst 2968 gånger)

2002-06-06, 13:56
läst 2968 gånger

annie nordlund

Min anfader är Pehr Pehrsson f.1757,Grisbacka.
Hans farfar är Lars Månsson Grisbacka, mor Ingeborg Pedersdotter,f.1663(enl.diskssion här).Nu undrar jag om någon vet föräldrarna till Ingeborg och Lars plus Lars födelse och dödsår?
Dessutom är det ganska rörigt vilket hemman de har ägt.Har uppgifter på att Lars ägde Grisbacka 3 men sonen Pär Larsson Grisbacka 7,kan någon reda ut detta? Brodern till Pär, Lars Larsson f.1706, stämmer födelseåret, vart tog han vägen?
Tack på förhand
Annie

2002-06-06, 21:18
Svar #1

Rune Johansson

Hej Annie
Jag har antecknat att enligt dombok vt-1727 framgår att Lars Månssons fader Måns Larsson i Grisbacka vilket även indikeras av mantalslängd.
Första gången det noteras en sonhustru hos Måns Larsson är 1686.1685 mantaslängd saknas vilket tyder på att Lars Månsson gifte sig mellan 1685 och 1686.
Jag vet tyvärr ej Ingeborgs ursprung.
Lars Larsson född 1706  gifter sig 1732-06-25 med Rachel Andersdotter i Baggböle samt bosätter sig även i Baggböle
Rachel Andersdotter dotter till Anders Larsson och Anna Larsdotter i Baggböle
Anna Larsdotter först gift med Daniel Larsson vars dotter Maria gift med din ana Per Larsson i Grisbacka i sitt första giftet om mina anteckningar stämmer.
 
Rune
 
Rune

2002-06-06, 21:47
Svar #2

Nils Lundgren

Per Danielsson Ripa i Håkmark. (soldat, född 1691) Vem var han son till? Kan han har varit son till ovanstående Daniel Larsson i Grisbacka?. Hans fru Kerstin Olofsdotter föddes 1698 i Håkmark (och dog 1743-04-01 i Brännland), vem var hon dotter till?
 
Jag efterlyser även förfäder till Per Andersson Richter (Se ovan) och hans hustru Anna Jonsdotter (1695 Vännäs - 1743-07-24) då jag kommit underfund med att det är de jag härstammar ifrån (se också ovan)
Hjälp uppskattas!
 
MVH Nisse

2002-06-07, 18:47
Svar #3

Rune Johansson

Hej Nils
Den av mig nämda Daniel Larsson dör i Baggböle ca 1702-1703 och ej identisk med Daniel Larsson i Grisbacka.
Enligt dombok vt-1726 ? 8 tilltalar soldat Per Ripa bonden Erik Olofsson i Ersmark som nu bebor ett hemman som tidigare tillhört hans moderbroder Lars Andersson. Det framgår även att Ripas moder heter Anna Andersdotter.
Dock vet jag ej nanmet på fadern.
 
Rune

2002-06-08, 10:37
Svar #4

Rune Johansson

Hej  
Jag vill återknyta till ovanstående inlägg.
Erik Olofsson (Buller) i Ersmark härstammar från Bullmark. Han har en bror Jon Olofsson i Bullmark vars dotter Dordi Jonsdotter gifter sig 1721-11-12 med sold Nils (Jonsson) Gran i Ytterhiske senare Böleå.
Känner ngn till ursprunget till Nils Jonsson Gran ?
Rune

2002-06-20, 13:56
Svar #5

annie nordlund

Rune  
Tack för uppgifterna till mitt Grisbacka-pussel. Kanske kan Du hjälpa mig i Djäkneböle-Kasamark också.Min ana Eric Ericsson (f1747)i Djäkneböle
 gm Catharina Ericsdotter(f1736).Hans föräldrar
är Eric ? (f1708) och Karin Eriksdotter(f1710).
Det är alltså hans efternamn som jag inte kan läsa
och hittar dom inte i dödböckerna.
Tack på förhand
Annie

2002-06-20, 23:29
Svar #6

Rune Johansson

Hej Annie
Din ana Eric verkar vara född i Djäkneböle 1747-11-22 enligt födelsebok. Färäldrarna anges vara Erik Östensson och Karin Eriksdotter.
I A1:6 återfinns familjen på pagina 61 under Djäkneböle.
Rune

2002-06-21, 10:25
Svar #7

Rune Johansson

Hej igen Annie
Jag har tittat på ERiks och Karins övriga barns dopvittnen och då jag finner dessa intressanta fortsätter jag diskussionen då jag ev även får hjälp i min egen forskning
Jonas 1744-05-29 Dopvittnen: Jon Öndesson och Mats Jonsson i Degernäs och dess hustru Karin Andersdotter, pigan Karin Jonsdotter i Degernäs
Olaus 1745-07-31 Dopvittnen: Mats Olofsson i Sörmjöle,???, hustru Malin Jonsdotter i Degernäs, ??
Carl 1749-03-11 Dopvittnen: Per Johansson och dess hustru Malin OLofsdotter i Djäkneböle, drängen Erik Nilsson i Stöcksjön, pigan Malin Olofsdotter i Sörmjöle
Per 1750-11-30 Dopvittnen : Per Johansson och dess hustru Anna Hansdotter Skravelsjö, drängen Lars Persson ifrån ??, hustru Malin Eriksdotter i Stöcksjön
Margaret 1752-05-01 : dr Johan Larsson Stöm, ????, pigan Sara Olofsdotter Bienberg?
 
Enligt vigselbok gifter sig drängen Erik Östensson från Burträsk utan hustrunamn 1744-02-04.
 
Enligt Karin Eriksdotter dödsnotis 1768-05-19 heter fadern Erik Öndesson i DEgernäs vilket även verkar indikeras av dopvittnena att det stämmer.
 
Men vilken är förbindelsen till Sörmjöle ?
 
Rune

2002-06-21, 11:20
Svar #8

Utloggad Agneta Olofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2020-03-04, 10:23
    • Visa profil
Hej
Erik Östensson är född i Åbyn, Burträsk sn 1708 24/1 av Bonde på nr 15 ( Näset) Östen Eriksson o hans hu Brita Olofsdotter. Östen har förfäder ifrån Åbyn och Brita kommer ifrån Vallen i Lövånger.
Mvh
Agneta

2002-06-21, 21:52
Svar #9

annie nordlund

Tack Rune och Agneta
 Hade tänkt ge upp på min morfars linje, då jag inte förstod ”kroki orda” som min mor kallar skrivstilen.  
Matts Olofsson var gästgivare 1727-53 på Sörmjöle 4,f.ö den gård jag bor på, men gästgiveriet är rivet. Han hade tre bröder och en syster enl. Sörmjöle bys historia(finns att köpa för intresserade hos ICA Tornet 250:-, 090-800 03). Att han är dopvittne kan möjligen vara så enkelt att han hade många kontakter om hästar till skjutsarna , alltså en ”kändis”.  
T.ex är sonen Matts Mattson och byamännen i Innerkasamark  instämda till vårtinget 1764
för att gränskommisarielantmätare Wetterstedt fått vänta i sju timmar och brukspatron Lefebure dubbelt så länge på skjuts(enl samma bok).
Pigan Malin Olofsson kan kanske vara en syster till Matts Olofsson.

2002-06-22, 00:11
Svar #10

Rune Johansson

Hej Annie
Det kan nog stämma att det är så enkelt att Mats Olofsson  bara var känd.
Jag har dock en teori nu som jag kommer att försöka förkasta elle få bekräftad på något sätt.
Mats Olofssons fader var Olof Hindrichsson i Sörmjöle som härstammar från Ansmark. I Degernäs finns min förmodade ana Carl Olofsson. Om min nuvarande teori stämmer skall denna Carl Olofsson först gifta sig en dotter till en syster till OLof Hindrichsson  Karin Hindrichsdotter. Karin gifter om sig med ERik Öndesson i DEgernäs. Erik dör ca 1710 varefter Karin gifter om sig en tredje gång med Anders Jonsson i DEgernäs.
Dessa indicier talar för att teorin riktig
I husförhörslängderna A1:4 kallas Karin moder antingen till Lars Jöransson eller hustrun Anna.
Samt detta med dopvittnen från Sörmjöle då Erik Öndessons dotter Karin får barn.
 
En syster till Erik Öndessons dotter Karin Eriksdotter är Malin ERiksdotter gift med Nils Larsson i Stöcksjö.
 
Kan du eller ngn annan förkasta denna teori ?
 
Rune

2002-06-22, 15:29
Svar #11

Rune Johansson

Hej
Troligast kan jag redan nu förkasta ovanstående teori. Enligt Staffan Bengtssons förteckning över testamentspenningar från länskapsräkenskaperna dog Eric Öndessons hustru redan 1710. Troligast vistades barnen Malin och Karin hos brodern Mats Öndesson i Djäkneböle som var gift med Dordi Hindrichsdotter bror till Olof Hindrichsson i Sörmjöle då i A1:1 finns det noterat flickorna Karin o Malin hos Mats Öndesson.
Troligast är det även som det framgår av efterlysning Degernäs 10 att Carl Olofsson  gifter med Karin Arvidsdotter, varefter Karin Arvidsdotter gifter sig med Anders Jonsson och Anders Jonsson därefter gifter sig med Karin Hindrichsdotter varför Karin Hindrichsdotter blir ngn form av styvmoder till min ana Anna Carlsdotter varför hon kallas moder i hfl.
 
Rune

2002-06-23, 15:42
Svar #12

Rune Johansson

Känner ngn till ngt om  
ursprunget till Erik Olofsson och hustru Maria Persdotter som finns i Degernäs fom ca 1731.
Enligt A1:4 hamnar Erik i fängelse ca 1739.
Erik Olofssons moder heter Brita Östensdotter och dör 1740-01-05 enligt dödsbok.
Barnens dopvittnen
Per 1731-09-03: Jon Larsson och dess hustru på Böle, Johan Jacobsson och dess hustru i Degernäs
Carin 1734-02-05: Johan Zachrisson och Erik Zachrisson i Sörmjöle samt Jon Öndessons dotter Malin i Degernäs
Malin 1735-11-05: Bla Mats Jonsson i DEgernäs
Olof 1737-04-23: Per Nilsson i Ström,sold Anders Hansson Höglander, Per Perssons hustru Karin Stöcke pigan Karin Olofsdotter ifrån?
 
Rune

2002-06-23, 19:52
Svar #13

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Rune
 
Det finns ett antal domboksuppgifter om Erik (mina sammanfattningar, dvs ej ordagranna citat):
 
1737 U Sn ht 484 Eric Olofsson kom för sex år sedan från Ångermanland
 
1737 U Sn ht 603 Eric Olofsson, Degernäs hade pliktat för snatteri i Ångermanland för någon tid sedan samt för stöld i Umeå stad för tre år sedan
 
1738 U Sn vt 90 Bonden Eric Olofsson 34 år i Degernäs hade stulit tre psalmböcker i kyrkan (tidigare fälld för stöld). Född i Själevads socken, kom för sju år sedan till socknen, medelmåttig växt, god kroppsstyrka.
 
1739 7/4 Umeå Stad (Rådstugurätten) Eric Olofsson och hustrun Maria Persdotter i Degernäs hade hitflyttat från Ångermanland för sju år sedan. Eric dömd 1731 i Ångermanland för snatteri. Döms nu till två års arbete i konungens häkte.

2002-06-24, 21:50
Svar #14

Rune Johansson

Hej Staffan
Tack för ditt svar.
En ytterligare kommentar till dopvittnen.
Jon Larsson på Böleå styvmoder Anna Zachrisdotter som tidigare gift med Erik Jonsson ifrån Häggnäs tidigare Röbäck. Erik Jonsson gift mellan 1705 och 1706 enligt mantalslängd mellan vilka år det även försvinner en dotter hos Zachris Ersson i Sörmjöle. Zachris Ersson fader till dopvittnena Erik Zachrisson och Johan Zachrisson i Sörmjöle
Jag gör en fortsatt efterlysning under Ångermaland Själevad.
 
Rune

2002-06-26, 21:38
Svar #15

Rune Johansson

Hej  
Enligt Pers svar under Själevad/Ångermaland är Erik Olofsson född 26/12 1703 av OLof ERiksson Tjernsten båtsman 18:e rotan i Själevad. Erik Olofsson efterträds på hemmanet Degernäs 6 av Jon Hansson ifrån Västteg. Vet ngn vart Erik och hustrun Maria Persdotter tar vägen.
 
Rune

2002-06-30, 13:29
Svar #16

Rune Johansson

Hej
Jag fortsätter dikussionen om ursprunget till Nils Jonsson Grans ursprung.
Enligt Kenneth Mossbergs soldatmaterial är han  
född 1692 antagen till soldat 1711 och västerbottning.
Han syns i mantalslängd under Ytterhiske 1722
Barn
Anna 1722-10-02 med otydliga dopvitten åtminstone på mitt mikrokort gift 1744-10-14 med Föraren Erik Sundling
Jonas (min ana) 1725-02-21 i Ytterhiske med dopvittnena borgaren Nils Larsson (kallades Hagman och son till Lars Nilsson i Ersmark enligt Staffan Bengtssons svar Umeå stad ), drängen Olof Larsson sold Bergs hustru, Per Anderssons dotter i Ytterhiske Margareta gift senast 1758 med Margareta Jonsdotter ifrån Ön
Sara 1727-12-24  dopvittnen: Ol Jonsson Bullmark (broder till hustrun Dordi Jonsdotter) pigan Cherstin på Böle gift 1756-10-02 med sadelmakare Nils Hansson i Baggböle
Nils 1730-11-22 dopvittnen Jon Elofsson, sold Erik Lundberg, I Brita Mosisdotter ifrån Böle
Margareta 1734-08-11 Dopvittnen : Michel Nilsson, Jon Larsson och dess hustru, Inhyses? Margareta Böleå
Enligt hfl finns Nils Jonsson Graan i Böleå fom ca 1725
Jag tycke det intressantaste dopvittenet är Nils Larsson Hagman.
Finns det fler ledtrådar till hans ursprung ?
 
Rune

2002-07-14, 10:35
Svar #17

Utloggad Lennart Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gun Jonsson
 
Jag missade ditt svar i Anbytarforum den 3 juni om Catarina Carlsdotter i Skravelsjö.
Hittade det först idag när jag läste igenom de senaste månadernas inlägg.
Det blir lite att nysta vidare på i höst.
Tack för hjälpen,
MVH Lennart

2002-07-26, 16:37
Svar #18

Gun Jonsson

Angående lappmannen Thomas Mårtensson, som avrättades år 1768. Jag önskar ju egentligen inte diskutera hans öde vidare, men jag tycker att det kanske är bättre att ta diskussionen här i anbytarforum än att spekulera vidare i Samefynd, som ju är en databas.
I boken: Umeå sockens historia, red. Karl Fahlgren. Centraltryckeriet,Umeå 1970, sidan 327:
år 1767 hade postbonden Matts Persson Levander i Innertavle lämnat postsäcken till en lapp Tomas Tomasson (sannolikt fel patronymikon, min anm.), som därför fått tillfälle att plundra den. För denna vårdslöshet dömdes postbonden att böta 20 daler smt och ersätta skadan. Lappen fick med livet sona sitt brott. Dödsdomen verkställdes enligt Stenberg (sannolikt Per S. i sin Umebeskrivning, min anm.) vid landsvägen väster om Innertavle. I död-och begravningsboken är antecknat:?steglades på fem stegel?. Avrättningen fick ett rättsligt efterspel vid tinget följande år. Bonden Olof Johansson i Stöcksjö hade då instämt kronolänsman Stefan Norendal (Nordendahl, min anm.), ?för att han med blottad hirsfängare skall slagit en eller annan bonde å avrättsplatsen sistlidne vinter,när lappen Tomas Tomasson till livet straffades?. Men Johansson, som inte själv lidit någon oförrätt, hade ingen befogenhet att föra andras talan och bötade för sin aktion 3 daler smt. Länsmans åtgörande hade ?ej varit av annan beskaffenhet, än att bönder som gjort öppning i spetsgården fått en eller annan släng?.
Angående uppgiften att Tomas M. skulle ha dödat en familj. Rent av sin egen familj? Tre av sönerna dog i februari 1766 i halssjuka och sonen Mårten dog redan 1762 i okänd sjukdom, sedan han varit sjuk i enbart några dagar. Hustrun Catharina även kallad Karin, född på 1720-talet, hade varit sängliggande i lungsot hela vintern, det framgår inte av dödsnotisen om detta var dödsorsaken men det är väl sannolikt. Det ord som jag uppfattat som bortrövad skulle kunna vara bortrömd.
Enilgt Tomas dödsnotis ansåg han själv följande angående det skärpta dödsstraffet at thenna dom efter onda människors förslag, vilket gör att jag tvivlar på att han haft ihjäl någon människa. Men det var ändå ett allvarligt brott efter den tidens mått mätt.
Det kan hända att jag har fel i dessa mina antaganden, sånt har hänt förr. Jag ser dock på T. M. som en människa som kämpade på med oddsen emot sig. Trots sitt skrymtaktiga väsende, som väl förstod vägen... , jag antar att han också kände till Matteuseffekten, det är i alla fall vad jag tänker på ifråga om hans öde. Jag ser också fram emot ev. klargöranden i Samefynd,angående Tomas brott.           Håkan Skogsjös fråga ang. vigselnotiserna är det egentligen inte min sak att besvara, men vigselnotisen finns inte i Umeå landsförsamling. Jag fick id?n att kolla vigselboken i Nordmaling efter en sökning i Sven-Erik Johanssons personregister över Nordmaling m. fl. socknar.

2002-07-28, 11:50
Svar #19

Gun Jonsson

Ett fel smög sig in i texten i mitt inlägg ovan.  
Vad posten transporterades i för något framgick inte av boken. Det ska alltså stå posten på första raden i citatet och inte postsäcken.

2002-08-09, 18:49
Svar #20

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Jon Zachrisson Hellman f 1732. Soldat.
Död 22 Nov 1805 i Ytterboda.
Vet någon var är han född och vilka som var hans föräldrar?

2002-08-10, 07:02
Svar #21

Hans Wikström

Ronny
 
Kurt Andersson har i DISBYT uppgift att Jon är född i Tväråträsk, Umeå lfs. Han var enligt samma källa gift med Ingeborg Ersdotter (1727-08 -- 1809-04-14).
Uppgift om föräldrarna saknas tyvärr.

2002-08-11, 16:27
Svar #22

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Hans  
Jag har själv fått den uppgiften också, men eftersom inte föräldrarna var med så antog jag att uppgiften var osäker.

2002-08-12, 08:08
Svar #23

Andreas Wikström

Nils Widström i Grisbacka!
 
Jag söker en Nils Widström född 1722 i Vigge, Stöde Socken, Medelpad. Han skulle senare i livet bli mjölnare och ägare av Grisbacka tullkvarn i Umeå.
Hans far hette Olof Jonsson och var riksdagsman.
(Nils kan ha hetat Olofsson i efternamn)
 
Finns det någon som känner till denna man och hans ättlingar så hör gärna av er!
 
/Andreas Wikström

2002-08-22, 23:29
Svar #24

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Angående Jon Zachrisson Hellman. Det finns endast ett barn i Umeå landsförsamlings födelsebok C:1 (1721-1735) som döps till Jonas och vars fader hette Zachris. Det är Jonas som föds 1732-08-30 i Tväråträsk som son till Zachris Johansson. Fadern benämns oftast Zachris Ahlqvist och var trumslagare vid Vbtns regemente och Överstelöjtnantens kompani. Zachris dör 1742 och hustrun Maria Jonsdotter 1743. De hade 7-8 barn vid sin död och sonen Jonas var endast 11 år när han blev föräldralös. Bland de fyra förmyndarna som utses är två av dem bröder till Maria Jonsdotter, nämligen Önde resp. Wilhelm Jonsson i Vännäs. Kanhända blev Jonas fosterbarn hos någon av farbröderna? Den Jon Zachrisson Hellman som efterfrågas ovan utgick för rote 77 där rotehemmanen låg i byarna Brån och Vännäs (dock ej Öndes eller Wilhelms hemman).
 
Indicierna är starka för att Jon Zachrisson Hellman är densamme som Jonas född 1732 i Tväråträsk, även om det inte kan anses belagt. Studium av faddrar kan förmodligen ge mera.

2002-09-12, 12:10
Svar #25

Maj-Britt Israelsson

Hej
 
Jag behöver hjälp med att hitta föräldrar till följande personer:
Anders Ersson Ask soldat i Kassjö,Umeå lands.  
Född 24 aug 1783 troligtvis i Ångermanland.död 5 juli 1830 i Nysätra.Hans hustru: Elisabet Catharina Andersdotter f. 1782 d. 18 mars 1856 i Kassjö, Umeå lands.
Jag är tacksam för varje tips som kan hjälpa mig med min fortsatta forskning
Tack på förhand
Maj-Britt Israelsson

2002-09-14, 15:11
Svar #26

Utloggad Marianne Granberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2012-10-23, 16:01
    • Visa profil
Finns det hjälp att få?
Har länge sökt Marcus Jonsson Carlman Hedmans ursprung.När var han född och var? han dog 1729 i Grubbe var gift med Cherstin Liento från Österbotten död 1710 i Grubbe
Fick dom några fler barn än Anna 1692-17611005 ?
 
Är hoppfull
mvh Marianne

2002-09-14, 15:16
Svar #27

Utloggad Marianne Granberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2012-10-23, 16:01
    • Visa profil
Fler som gäckar.
Ingemar Eriksson Tegman Var och när född och död.
Vem var han gift med?
Finns fler barn än Sara 1700 ca.-17520807  Degernäs  
 
Hoppas och tror.
mvh Marianne

2002-09-14, 15:22
Svar #28

Utloggad Marianne Granberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2012-10-23, 16:01
    • Visa profil
Ytterligare en ana.
Erik Eriksson Ståhl sold 1714-1728 född 1696 i Yttertavle tror jag död när?
Vem var hans föräldrar?
Gift med Margareta 1687 utan efternamn Vilka var hennes föräldrar?
Dog som fattighjon 17781228
 
Tror på hjälp
mvh Marianne

2002-09-14, 20:56
Svar #29

Kerstin Nordin

Hej Nils!
Angående din fråga om Per Andersson Richter. Mina uppgifter kommer från en släktutredning som gjordes på 1950-talet, och uppgifterna kommer från kyrkböckerna.Jag har inte kontrollerat dem.
Per Andersson Richter född 1701 i Pängsjö. Fader Anders Persson, moder Anna Nilsdotter.
Per Andersson Richters hustru i första giftet hette Anna Jonsdotter, död 1743. De fick fem barn. Hustrun i andra giftet hette Karin Hansdotter född 1710 i Överboda, död 1793 i Dalsjö.(Karins föräldrar är mina anor.)  
/Kerstin Nordin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna