ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-03  (läst 3746 gånger)

2002-05-03, 23:18
läst 3746 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Per
 
Uppgiften om att Anna Bröms skulle vara född på Grisbacka i Umeå socken är helt ny för mig. Var kommer den ifrån?
 
Lars Thorsell finns i Umeå stads mantalslängder 1704-1717. Han var postmästare och landskamrer men det fanns tydligen en del oegentligheter i hans ämbetsutövande som gjorde att han var tvungen att bege sig till Stockholm för att stå till svars. Han återkommer därefter inte till Umeå så vitt jag kan se. Enligt dödboken för hustrun dog han 1723.
 
Han var först gift med Beata Stockenström (hon g I m Paul Fogt). Andra hustrun var Anna Bröms f 1683 d 1762. Enligt Svenska Ättartal 12 var hon dotter till Henric Henricsson Bröms, handelsman i Stockholm, och dennes hustru Elsa Radsack (hennes andra gifte).

2002-05-05, 10:29
Svar #1

Rune Johansson

Hej
Söker ursprung till OLof Persson i Röbäcks första hustru Margareta död 1728-09-01 (död som Olof Perssons hustru) i Röbäck. Enligt mantalslängd gifter han sig mellan 1712-1714.
Dopvittnien vid följande födslar
Catharina 1723-02-08 Gewaldiger Röstedt, Anna Nortman, Herman Danielssons hustru i Röbäck
Catharina 1724-08-09 Christina Hall(gift med Abraham Röstedt min anmärkning), sold OLof FRisk och dess hustru, Nils Forsman
Olaus 1728-01-26 Organisten Rödström och hustru drängen Isak i Djäkneböle
 
Min misstanke är att Margareta dotter till Anders Bengtsson i Röbäck där en dotter försvinner mellan 1712 och 1714. Se även pågående diskussion under efterlysning Röbäck 21
 
Rune

2002-05-05, 22:49
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Enligt Nils Burman var Olof Persson i Röbäck gift med Margareta Larsdotter, d t Lars Isaksson i Djäkneböle.

2002-05-06, 09:32
Svar #3

Rune Johansson

Hej Staffan
Tack för ditt svar.Jag har tillgång till mikrokorten av Nils Burman och det står som sagt var på pagina 316 att Olof Persson gift med Margareta Larsdotter ifrån Djäkneböle Landskamr Nils Bergströms syster.
Man kan ju undra över varför barn till Lars Isaksson tar sig namnet Bergström sonen Isak tar sig namnet Strömgren ?  
Om teorin under efterlysning Röbäck 21 då skulle stämma att Malin Andersson (hustru till Olof Olofsson Frisk) och Abraham Andersson Röstedt barn till Anders Bengtsson och Dordi Isaksdotter skulle detta innebära att dessa kusiner Margareta Larsdotter vilket även skulle förklarar varför dessa dopvittnen till Olof Perssons och Margareta Larsdotters barn enligt mitt tidigare inlägg.
 
Rune

2002-05-07, 12:45
Svar #4

Rune Johansson

Angående Lars Isaksson i Djäkneböle hustru.
Hon dör som Per Larssons moder i Djäkneböleå 75 år 1743-05-08. Alltså född ca 1668. Min misstanke har varit att hon haft anknytning till Stöcksjö ( se mitt inlägg av 24/8 2001 Umeå lands) där Lars Isakssons barn ofta dopvittnen till  Olof Östensson och Sara Persdotter barn ( Sara Persdotter dotter till Per Olofsson och Sara Persdotter på Stöcksjö 12 ) sam Per OLofsson son till Olof Jonsson på Stöcksjö 12.
Den ovannämda Olof Persson i Röbäck dopvittne då ett annar av Per Olofssons dötttrar Maria får sonen Per född 1725-10 med Erik Jöransson Hjerpe. Pigan Sara i Stöcksjö även dopvittne vid detta tillfälle som troligast senare gifter sig med Olof Östensson.
Mitt intresse för just Lars Isaksson i Djäkneböle föranleds av att gossen Lars finns hos honom enligt mantalslängd 1714 för första gången.
Gossen Lars troligast Lars Jöransson som min anna. Jag försöker finna ursprung till hans moder. Se ev diskussion i detta spörsmål under efterlysning Degernäs 10.
Men nu söker jag alltså ursprung eller ledtrådar till Lars Isakssons hustru som ev kan leda vidare till Lars Jöranssons moder.
 
Rune

2002-05-10, 11:47
Svar #5

Nils Lundgren

Hej! Jag söker Anders Andersson, född 1757 i Umeå landsförsamling gift med Brita Greta Andersdotter, född 1763-09-10 i Rödå. Har en uppgift på att han är född i Västerteg, men har ej haft möjlighet att verifiera den uppgiften. Om detta stämmer ska han vara född 1757-09-25, dock har jag en något osäker uppgift om att han skall ha varit född 1757-08-06.  
 
Tacksam för hjälp!
 
MVH Nisse

2002-05-10, 22:32
Svar #6

Rune Johansson

Hej Nils
Enligt A1:6 pagina 6 Västteg finns en Anders född 1757 under Anders Könichsson. Enligt en avskrift av födelsebok föds 1757-09-25 Anders i Västteg av Anders Könichsson och Margaretha Jonsdotter.  
Var bor den Anders Andersson som gift med Brita Greta Andersdotter från Rödå ?
 
Rune

2002-05-11, 10:38
Svar #7

Nils Lundgren

Hej Rune
Anders skall ha dött i Rödå, och flertalet av hans barn föddes där. Troligtvis kommer han inte själv från Rödå då det var Brita Greta som ärvde gården de bodde på. Men uteslutet är det naturligtvis inte.
 
MVH Nisse

2002-05-12, 12:34
Svar #8

Nils Lundgren

Hej! Jag har nu av en ren slump hittat Anders Anderssons föräldrar på en hemsida på Internet (http://home.oea.se/oea00360/genealogi/).  
Anders visade sig vara son till Anders Persson Forsman, född 1728 i Tavelsjö, död 1797 i Överboda och hans hustru Anna Catarina Persdotter född 1726 i Brännland. Anders Andersson föddes 1757-08-06 i Överboda.
 
Anders Forsmans anor har jag inte några problem med att hitta då han är son till soldat Per Olofsson Spinnel (vars dotter det finns en bok skriven om) och hans hustru Margareta Eriksdotter Hjulman. Däremot har jag inte lyckats hitta Anna Catarina Persdotter från Brännland och därför efterlyser jag henne nu.
Tacksam för all hjälp!
 
MVH Nissse

2002-05-12, 17:22
Svar #9

Rune Johansson

Hej Nils
Enligt Kenneth Mossbergs soldatmatrial vigdes Anders Persson Forsman 1751-09-28 med Anna Catharina Persdotter född 1723-01-29 i Håkmark av Per Danielsson Ripa och Kerstin Olofsdotter senare i Brännland.
 
Rune

2002-05-12, 17:41
Svar #10

Gun Jonsson

Hej Nils!
Jag har nog en lite annan syn på vem som var far till Anders Pehrsson Forsman, skulle vilja påstå att denne var en son till soldaten Per Richter. Vilket jag skrivit om på annan plats i Anbytarforum.
Per Olofsson Spinnel vill jag istället placera som far till soldaten Anders Persson Appelblad f. 1728 i Tavelsjö. Denne soldat Appelblad levde i Tavelsjö, hans son Anders f.1770 blev soldat Bäckman.
Jag vet att i boken om Spinnel-Anna så förekommer uppgiften att Per Olofsson Spinnels son Anders var soldat Forsman. Den boken kom ut ca. 1960 och möjligheterna till släktforskning har ju förbättrats sen den tiden.
 
Tycker mig även ha sett att du forskar på Per Andersson Christen och jag vill göra dig uppmärksam på att dennes hustru kom från Nysätra och inte från Nederluleå.

2002-05-12, 18:16
Svar #11

Rune Johansson

Jag har fortsatt att fundera på Lars Isakssons hustru i Djäkneböle samt förbindelser med Stöcksjö. Enligt dombok 2/10 förordnas Nils Persson i Västerhiske till förmyndare för fätväbeln Nils Långs omyndiga barn.
Enligt Kenneth Mossberg var Nils Lång gift med Maria Larsdotter Bergström dotter till Lars Isaksson. Enligt dombok samma dag fram går att Per Persson i Biennsjö köpt sig hemman i Västerhiske.
Nils Persson i Västerhiske (förmyndaren)son till Per Persson Bienssjö senare Västerhiske.
Troligast Per Persson son till Per Persson i Biensjö. Antag alltså Per Persson i Västerhiske bror till Lars Isakssons hustru Carin liksom till Per Olofssons hustru i Stöcksjö hustru Sara Persdotter. Finns det något ytterligasre som talar för att denna teori ?
 
Rune

2002-05-12, 19:41
Svar #12

Nils Lundgren

Hej Rune och Gun, och tack för hjälpen!
Gun, vad grundar du det antagandet på (dvs. att Anders Persson Forsman skall vara son till Per Richter och inte Per Olofsson Spinnel)?
 
Angående Per Christens hustru upptäckte jag också ganska snabbt att hon föddes i Hertzånger och inte Nederluleå, men tack för omtänksamheten!
 
MVH Nisse

2002-05-13, 09:19
Svar #13

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hemsidan med Anders Anderssons anor som refereras ovan får mig osökt-att-tänka-på en annan äldre Anders Königsson. Denne Anders Königsson (se 10/8 2001 ovan) bodde i Stöcksjö 1681-1698 gift med Kerstin Nilsdotter.  
 
Enligt hemsidan hade König Danielsson i Rödå en son Anders. Kan det vara denne son som hamnade i Stöcksjö?

2002-05-13, 20:39
Svar #14

Gun Jonsson

Nils
Soldaten Anders Forsman var dopvittne i Ström när Nils Persson Stålman och Karin Persdotter döpte sin son Gabriel år 1751. Detta tycker jag tyder på ett släktskap mellan Forsman och Karin Persdotter. Eftersom detta troligtvis rörde sig om Stålmans och hustruns förstfödda barn.
En annan sak som man kan jämföra förutom dopvittnen är hur Forsman resp. Appelblad namnger sina barn.
Jämför även Kenneth Mossbergs soldatforskning.
Enligt Familysearch så gifte sig Forsman och hustrun alldeles riktigt 1751, men med ett tillägg Tavelsjö, vilket måste vara en efterkonstruktion då orginalkällan endast ger att hustrun var piga från Brännland.  
1751 gifte sig även en Anders Persson från Pengsjön, utan hustrunamn. Men jag tror ändå att Anders Forsman som blev soldat 1748 (Mossberg) var en son till Per Richter.  
Alfred Zingmark har ju dessutom enbart forskat på Spinnel-Anna och inte på hennes syskon. Det saknas också en Anders i dopboken om båda personerna var födda 1728, eller hur? Fler argument kommer jag inte på just nu, men jag hoppas att det är tillräckligt för att du ska undersöka saken ordentligt. Antavlor på hemsidor är inte alltid att lita på.

2002-05-13, 23:29
Svar #15

Rune Johansson

Angående försök till att hitta Lars Isakssons i Djäkneböle hustru.
När Per Johansson i Djäkneböle får dottern Margareta 1748-09 är bla Brita Persdotter i Sörmjöle vilket indikerar att Per Olofsson i Stöcksjö hustru Sara Persdotter kan vara dotter till Per Persson i Biennsjö eftersom Brita Persdotter troligast dotter till Per Elofsson och Malin Persdotter där Malin dotter till Per Olofsson och Sara Persdotter i Stöcksjö. Per Johansson i Djäkneböles farfar är tidigare nämnde Per Persson i Bienssjön (db 24/10 1729) Tacksam för ytterligare ledtrådar.
 
Rune

2002-05-13, 23:50
Svar #16

Nils Lundgren

Hej, Gun! Nog ska jag undersöka saken närmre så fort jag får tid, och onekligen borde ju faktumet att Forsman är dopvittne till Nils Persson Stålman och Karins barn (som jag antar är son/dotter till Richter) peka på att Forsman är son till Richter. Det går inte att lösa genom en koll i Umeå landsförsamlings födelseböcker tro?
 
MVH Nisse

2002-05-14, 09:07
Svar #17

Gun Jonsson

Nils
Jag tror att man måste väga samman flera olika faktorer, eftersom kyrkböckerna inte alltid ger klara besked. Se även diskussionen om Anna Persdotter i Örträsk under Lappland/efterlysningar.

2002-05-14, 18:59
Svar #18

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Så trevligt att det dyker upp fler ättlingar till
König Danielsson i Rödå, här kommer fler.  
Det blir för mycket om jag lägger in allt här.  
 
Kika in på : http://home.swipnet.se/~w-142909/farmor.htm där finns min farmors anor och på  
http://hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm ; klicka på Anna Lisa Nilsson , som är min farmors syster...
 
Hälsningar Christina Claeson

2002-05-17, 11:59
Svar #19

Rune Forsgren

Rune J,
Per Perssons i Bjensjö barn har jag som: Per i Västerhiske, Johan i Djäkneböle, Håkan i Bjensjö och Sara i Stöcksjö. Det fanns minst en till syster.
Att Sara var en dotter visas på vårtingen 1723. Anders Avanders änka Brita Stecksenia, genom sitt ombud rådman Samuel Olsson, uppvisade en räkning till hustru Anna, Håkan Perssons änka, i Bjensjö. Änkan tillstod skulden, men menade att hon inte hade något att betala med, då hon lämnat sitt skattehemman till öde.
...ingaf och änkans svägerska h. Sara Persdotter i Stöcksjö en förteckning på dess innestående arv hos henne
Sedan nämns också Margareta Nilsdotter i Wästerhiske, som denna Bjensjöänkas brors hustru, vilket ju inte är helt rätt.
Per Persson d ä kan ha varit son till knekten och bonden Per Håkansson i Bjensjö, men troligare var hans hustru en dotter till denne. Förnamn på hustrun saknar jag, Hustru Anna hette Andersdotter, tror jag.

2002-05-17, 19:28
Svar #20

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för ditt inlägg och ditt domboksutdrag. Troligast är Lars Isakssons hustru Carin även en dotter till Per Persson i Biensjö. En ytterligare indikation är att drängen Per Håkansson från Stöcksjö ( troligast son till Sara Persdotter och hennes andra man Håkan Larsson ) dopvittne när Per Larssons dotter Margareta i Djäkneböle döps 1738-08-02.
Hos Isac Larsson i Djäkneböle noteras en sonhustru mellan 1694 och 1695, samtidigt som det försvinner en dotter hos Per Persson i Bienssjö.
 
Rune

2002-05-18, 20:26
Svar #21

Rune Johansson

Hej
När Lars Jöransson i Degernäs 1733-10-28 får sonen Lars är bla drängen Erik Nilsson på Holmön dopvittne
När Per Johansson i Djäkneböle 1742-02-14 får dottern Magdalena är drängen Erik Nilsson på Holmön dopvittne
Varigenom Erik Nilsson väcker mitt intresse.
1743-10-30 gifter sig Erik Nilsson från Holmön med Maria Danielsdotter från Stöcksjö.
Maria Danielsdotter troligast dotter till Daniel Olofsson i Stöcksjö som trolig son till Olof Jonsson på Stöcksjö 12.
 
Erik Nilsson dör på Östra Backen ca 1764. Känner ngn till hans ursprung ?
 
Rune

2002-05-19, 09:43
Svar #22

Gun Jonsson

Gunnar
Jag har inte sökt Anders Könichssons ursprung, men jag undrar om inte A. K. från Rödå var lite för ung för att kunna vara far till Elisabeth Andersdotter f.ca 1683 och hennes åtminstone 3 systrar?
König-namnet förekommer t.ex även i Västteg. Men jag har som sagt var inte undersökt om det finns ngt samband med Könichsson i Stöcksjö.
Anders änka fick åtminstone 2 barn med nye mannen Lars Pehrsson, bl. a sonen Nils som också finns bland mina anor. Efter Kerstins död gifte Lars om sig med Brita från någon ort (svårläst)som jag tror börjar på Ö...

2002-05-21, 10:20
Svar #23

Utloggad Liliann Närkling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2009-09-12, 16:45
    • Visa profil
Hej!
 
Söker föräldrarna till Maria på Öhnf 1702 enl hfl.G m Erik Jonsson i Botsmark f 1698 d 17/6 1758.
 
MVH Liliann

2002-05-21, 20:08
Svar #24

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Gun,
Ja, du har alldeles rätt. Det är inte Anders Königsson från Rödå jag söker. Men vilka var Elisabet Andersdotters tre systrar?

2002-05-21, 21:07
Svar #25

Gun Jonsson

I bouppteckningen från 1699 efter gårdsägaren Anders Königsson i Stöcksjö nämns döttrarna: Elisabeth, Malin, Maria och Anna.
År 1718 gjordes en bouppteckning efter Kerstin Nilsdotter, då Lars ämnade gifta om sig med änkan Brita Jonsdotter.  
Här får man veta att Elisabeth var gift med Nils Jonsson i Täfteå, Malin med Jon Hansson i Stöcksjö, Anna oförsörjd och Maria död sedan 8 år.
Lars och Kerstins gemensamma barn hette Nils och Kerstin.  
Beträffande Königsson i Rödå skulle jag rekommendera ett besök på Leif Boströms hemsida. Om jag läst rätt så nämns den Anders Königsson år 1701 i ngn dombok som sambroder e.dyl. till Daniel Königsson, men då var ju mannen i Stöcksjö död.

2002-05-31, 19:03
Svar #26

Rune Forsgren

Liliann.
Eric Jonsson gifte sig 13 apr 1726 (då soldat Nystedt) med Maria Eriksdotter, Flurkmark. I hennes dödnotis (23 jul 1777) står: H Maria Ersdotter fr Flurkmark, född 1714 fadren Eric Simonsson Flurkmark  Mod h Lisa Jonsdotter, gift 1720 med Eric Jonsson i Botsmark, haft 4 barn som än leva, varit länge änka i stor fattigdom
Årtalen är ju fel, men Eric Simonsson stämmer och hans hustru hette Lisa (Elisabeth), men knappast Jonsdotter.

2002-06-01, 22:28
Svar #27

Utloggad Liliann Närkling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2009-09-12, 16:45
    • Visa profil
Hej Rune F
 
Tack för ditt svar,nu kan jag fortsätta att nysta i släkten
 
MVH Liliann

2002-06-02, 15:41
Svar #28

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Liliann och Rune
 
Enligt hösttinget 1725 så hette Erik Simonssons hustru Lisbet Andersdotter. Vilket är logiskt eftersom Erik Simonsson i mantalslängderna antecknas som måg till Anders Andersson i Flurkmark och vars hemman han övertar.

2002-06-03, 16:03
Svar #29

Gun Jonsson

Lennart Persson,
Angående Catharina Carlsdotter gift med Pehr Johansson i Skravelsjö. Hon kallas Catharina Brottom när dottern Brita Magdalena döps 1792.12.26 i Skravelsjö.
Bråttom var bl.a ett soldatrote i Nysätra socken.
Enligt Agneta Olofssons Nysätra-bok fanns en soldat vid namn Carl Christiersson 1743 - 1790, hustrun hette Malin Olofsdotter 1739 -1803. Parets barn som levde till vuxen ålder var; Karin f. 1765, Beata 1771, Kierstin 1774 och Anders 1783.
I de första hfl saknas födelseår på Per Johanssons hustru, senare skrivs året 1773. Kanske är detta födelseår felaktigt? Hos Per och Cajsa fanns i några hfl pigan Christina Carlsdotter f. 1774 el. 1775 med attest från  
Bygdeå. Möjlig syster till Catharina? Enligt Släktnamn i Umeå..., fanns vid Strömbäcks glasbruk en Anders Carlsson Bråttom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna