ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-23  (läst 960 gånger)

2000-11-03, 22:08
läst 960 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Hej Kerstin
 
Jag är lite osäker på din fråga. Syftar du på den Hans Håkansson som var bosatt i Sikeå i Bygdeå socken?

2000-11-04, 11:27
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 00:49
    • Visa profil
Kerstin.
 
Jag tror du syftar på den Håkan Jonsson och Malin Eriksdotter som Staffan Bengtsson nämner i inlägget 22 januari 2000.
 
Själv skulle jag vilja fråga Staffan om han vet någonting mer om Erik Jonsson i Västerhiske (=Malins far) och hans förfäder. Kan det t.ex. vara så att han har anknytning till släkten Westberg med ursprung i Västerhiske?
 
Mvh
Fredrik

2000-11-04, 17:45
Svar #2

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Staffan!
 
Ja, just det. Han hamnade i Sikeå Bygdeå enligt Agneta Olofsson. Samme Håkan Jonsson finns även hos andra forskare men nästan inget om anorna bakåt. Men efterson du verkar ha en väldigt bra forskning på Umeå så chansade på att du visste mer! Tack på förhand.
 
Kerstin

2000-11-08, 20:35
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Kerstin och Fredrik
 
Tack Fredrik för att du påminde mig om att jag redan avhandlat Håkan Jonssons anor. Jag hade glömt bort det.
 
Kerstin. Se mitt inlägg från den 22/1 i år.
 
Angående Erik Jonsson i Västerhiske så har jag inga belägg för släktskap med Westbergarna. Erik Jonsson är lite av en gåta. Han finns i byn 1687 till 1721 då han dör. Hustrun Anna Tomasdotter hade tidigare varit gift med König Jacobsson från Sörfors, som köpt Västerhiskehemmanet av Lars Mårtensson (som flyttade till Klabböle). Med König hade Anna sonen König Königsson.
 
Om Erik framgår det 1715 i domboken att en syster var gift med borgaren Östen Persson Bergius i staden. Genom andra källor framgår att Östen vid denna tid var gift med Anna Jonsdotter, som tidigare varit gift med Daniel Larsson på Ön i Umeå socken. Någon säker uppgift om hennes, och därmed Eriks, fäderne har jag inte.

2000-11-14, 09:12
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Nils Nilsson i Stöcke?
 
Jag undrar om det är någon som känner till föräldrarna till en Nils Nilsson, född 1717 i Stöcke. Han flyttar ca 1760 från Stöcke till Boteå socken i Ångermanland och byter då bort sitt hemman i Stöcke.
 
Peter Sjölund

2000-11-14, 21:45
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Peter
 
Den Nils Nilsson som finns i Stöcke under slutet av 1750-talet och första halvan av 1760-talet uppges i domböckerna vara kommen från Styrnäs i Ångermanland. Så tydligen återvände han till sina hemtrakter.

2000-11-14, 22:30
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Staffan:
 
Mången tack för svaret!
Jag hade länge funderat på om han verkligen kom från Stöcke, men han var alltså ångermanlänning. Har du någon uppgift om vilket/vilka ting han omnämns? jag skulle gärna vilja läsa vad som står om honom.
 
Hälsningar / Peter

2000-11-15, 21:10
Svar #7

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Hej Peter
 
Vad jag har är följande
 
* En anteckning som jag gjort från Tyko Lundkvists material angående Nils Nilssons från Styrnäs i Ångermanland köpebrev på hemman i Stöcke 1758 6/2
 
* Anteckning från domboken för Umeå socken vårtinget 1762 p 6 där det framgår att Johan Persson i Stöcke, son till Per Persson därstädes, fått ett oäkta flickebarn 1762 med Märta Persdotter i Stöcke, styvdotter till Nils Nilsson i Stöcke.
 
* Domboken för Umeå socken vårtinget 1764 p 116 angående ett hemman i Stöcke som Jon Larsson och Per Jakobsson i Degernäs sålt till Nils Nilsson från Styrnäs i Ångermanland.

2000-11-15, 22:15
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Staffan!
 
Återigen tack för de fina upplysningarna om Nils. Nu ska jag leta vidare efter honom i Styrnäs (vars kyrkböcker naturligtvis saknas före 1756, men det gör ju uppgiften än mer spännnande!)
 
Hälsningar
 
Peter

2000-11-16, 20:45
Svar #9

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Jag har via familysearch fått reda på att en av min mans anor kommer från Sursill-släkten. Var kan man läsa om denna släkt?
 
Hälsningar
 
Kerstin

2000-11-17, 08:24
Svar #10

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Kerstin,
På annat håll i Rötter står det att Midälva Genealogiska förenings blad MGF-nytt 1994:4 innehåller information om Suursill-släkten i Jämtland.
I diskussionen Länder:Finland:Helsingius 14 maj 2000 finns en bokreferens Sursillin suku - Genealogia Sursilliana / red. Eero Kojonen / Weilin & Göös 1971. Se också http://www.genealogi.se/bokhyll.htm
 
Det finns säkert mycket mer skrivet om denna släkt, som jag själv inte tillhör, men jag har då och då stött på det något märkliga namnet.

2000-11-17, 18:35
Svar #11

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Gunnar
 
Tack för tipset!
 
Kerstin

2000-11-18, 11:36
Svar #12

Gun Jonsson

Gunnar Carlin
Du skrev i ett tidigare inlägg att Brita Olofsdotter f. 1737 i Täfteå finns bland dina barns anor.  
Vilket av Britas barn är det då som förekommer i denna antavla?

2000-11-18, 16:01
Svar #13

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Gun,
Det är dottern Magdalena, f. 18/6 1761, gift 1782 med Anders Eriksson i Tväråmark 4.
Jag ser att Brita var född 26/11 1735, inte 1737 som jag felaktigt skrev.
Hälsningar,
Gunnar

2000-11-18, 19:00
Svar #14

Gun Jonsson

Jag har två av Olof Pehrssons döttrar i mina anor; Margareta och Brita. Britas son Jonas f. 1760 finns i antavlan, genom barnen Olof och Brita Greta. Intressant att Magdalena gifte sig till Tväråmark.
 
m v h
Gun

2000-11-24, 13:09
Svar #15

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag undrar över anorna till Jon Larsson, f. 1715 och Cathrina Persdotter, f. 1724. Enligt hfl Umeå AI:8 var de bönder på Berg 2.

2000-11-24, 22:08
Svar #16

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Gunnar
 
Jon var son till Lars Andersson i Ytterhiske. Han hade tidigare varit soldat Stråhle och Kröger. Första hustrun var Rachel Jonsdotter från Klabböle och andra hustrun Catharina Persdotter från Nysätra.

2000-12-07, 00:28
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2004-02-06, 17:53
    • Visa profil
Känner någon till Sofia Dahlgren f18520404 i Umeå.
flyttade i slutet av 1860-talet till Sundsvall.
Tacksam för svar
Britt-Marie

2000-12-12, 12:36
Svar #18

Gun Jonsson

Lars Larsson f. 1731 och gift med Maria Olofsdotter f. 1733- d. 1792, var bosatta i Västerteg till slutet av 1790- talet. Där bodde även deras son Jonas f.1766, gift med Magdalena Larsdotter f. 1766 på Ön.  
Jag undrar vart Lars och Jonas med familj tog vägen sedan? De försvinner spårlöst.  
Jag undrar också över Lars Larssons födelseort och föräldrar?

2000-12-16, 21:45
Svar #19

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 15:03
    • Visa profil
Mäster Ränke i Umeå 1773, känner någon till honom?
Han figurerar som dopvittne detta år i februari, jag skulle gärna vilja veta vad hans yrke var, samt var han hade sitt ursprung
 
Mats Sundström m. fru står som dopvittne 1775-10-08. Vet någon vad hans fru hette?
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2000-12-16, 23:23
Svar #20

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Ingela
 
I boken Släktnamn i Umeå 1622-1820 finns Matthias Renke/Rencke f 1723 d 1784; inflyttad från Idensalmi socken i Finland 1755; skomakare i Grubbe 1769.

2000-12-18, 12:34
Svar #21

Erik Henriksson

Känner någon till anor till Fredric Olofsson f 10/1 1800? i Umeå lfs. Gift m Ulrica Johnsdotter. Son Herik Fredriksson, Degerfors.
 
Mvh
 
Erik Henriksson

2000-12-19, 22:41
Svar #22

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Staffan,
Jag har spunnit vidare på det tips jag fick den 24 nov. ovan om Jon Larsson på Berg 2, och funnit att hans mor var Maria Jonsdotter f. 1/9 1687, d. 26/1 1767, och att Maria var dotter till Jon Andersson i Brattbyn (allt enligt Marias dödsruna i Ume lfs C:3). Nu undrar jag om något är känt om denne Jon Andersson och hans familj-anor. Jag hittar honom inte i kyrkböckerna.
Hälsningar
Gunnar Carlin

2000-12-21, 12:58
Svar #23

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2019-02-25, 15:03
    • Visa profil
Hej!
 
Anna Boberg i Umeå, finns det någon som vet var hon kom ifrån?
 
Hon nämns i en diskussion i Rötter 1999, som gift med skomakaren Johan Stenman i Umeå 1736. Dessa båda med ev barn ska ha lämnat Umeå 1739. Det skulle vara roligt att veta om de hade några barn födda i Umeå.
 
Jag har hittat dessa båda i den finska HISKI- databasen (www.genealogia.fi), som avlidna i Gamlakarleby förs.
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2000-12-21, 23:43
Svar #24

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jon Jonsson i Hössjö.  
 
Under första hälften av 1700-talet fanns det samtidigt två Jon Jonsson i Hössjö gifta med var sin (minst) hustru Anna, vilka kan vara nog så knepiga att hålla isär.  
 
Den yngre var född 1701 (enligt AI:6 Hössjö 5), gift med Anna Hansdotter f. 1697, d. 2/1 1767, och hade barnen Hans 1734, Anna 1735 och Per 1741. I Annas dödsnotis uppges fadern vara Hans Jonsson i Bygdeå, bynamnet kan jag inte läsa. Jag hittar honom inte i Agneta Olofssons Bygdeåbok, och vill gärna ha hjälp. Var Bygdeå då ett större begrepp än det som täcks av boken? När dog Jon, vilka var hans föräldrar?
 
Den äldre Jon var född 1677 i Hössjö och dog 19/7 1760. I dödsnotisen står det att han varit gift två gånger, senast med Anna Mattsdotter. I Umeå dödregister hittar jag henne inte, däremot en Jon Jonssons hustru från Hössjö, Anna Olofsdotter, 70 år vid sin död 13/3 1751, som knappast kan ha varit den tidigare hustrun, eftersom Jon 1757 är inhyses, utan hustru, hos sonen Per på Hössjö 4. Är Anna Mattsdotter och Anna Olofsdotter samma person? I husförhören finns en lång rad barn till Jon, bland annat Malin f. 17/9 1721. Jag undrar om det var denna Malin (min ana) som Simon Simonsson på Hössjö 9 gifte sig med 1743?

2000-12-23, 15:50
Svar #25

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2019-09-09, 13:24
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Hej!
 
Känner någon till härstamningen för Malin Önsell, född 1680 i Umeå, och gift med gästgivaren Daniel Andersson Glas i Gumboda, Nysätra.

2000-12-23, 17:42
Svar #26

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Ingela
 
Anna Boberg var enligt en domboksuppgift 1735 dotter till Olof Olofsson och Margareta Svensdotter. Någon hemvist för dessa uppges dock inte. Det är frestande, med tanke på efternamnet, att tro att det handlar om Olof Olofsson i Bobacken i Bygdeå som, enligt Kennet Mossbergs databas om Bygdeå, har en hustru Marjeta Svensdotter och en dotter Anna f 1706. Agneta Olofsson uppger dock i sin sammanställning över Bygdeå att denna Anna blev gift med M A Dunderberg från Burträsk. Det senare kan dock vara felaktigt.
 
Anna var först gift med skomakaren Hans Tegström i dennes tredje gifte. De fick inga barn. I äktenskapet med Johan Stenman föddes troligen heller inga barn trots att Johan Stenman återfinns i födelseboken 1737 som fader till dottern Barbro. Men som hustru står Elsa Johansdotter som var gift med Abraham Stenman, så troligen hade prästen råkat skriva fel förnamn på fadern.
 
Jag känner till att de dog i G:a Karleby 1790 respektive 1783.

2000-12-23, 19:50
Svar #27

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
a/ Jon Andersson Bratt finns på hemmanet nr 2 i Brattbyn åren 1686-1709. Han var ursprungligen knekt men avancerade så småningom till rustmästare.
Jons företrädare på hemmanet, Nils Staffansson var styvfader till Jon. Modern Märeta hade nämligen gift om sig efter det att Jons far Anders Persson dött. Anders var, enligt roteringsrullorna född 1609 och står för hemmanet i Brattbyn åren 1635-1651.
 
Jon Andersson Bratts hustru hette Margareta Hansdotter. Hon dog 1732 i Ytterhiske vid en uppgiven ålder av 81 år. Jag har på ett annat ställe antecknat att hon skulle varit född ca 1645. Margareta var dotter till Hans Hansson och dennes hustru Malin i Tavelsjö. Hans finns i Tavelsjö i längderna 1674-1687 och Malin står för hemmanet 1688-1696. Hans hade tidigare varit bosatt i Flurkmark åren 1667-1671 (1672-1673 saknas längder), men bytte hemman med Per Olofsson I Tavelsjö.
 
b/ Jon Jonsson i Hössjö. Det är så att den yngre Jon Jonsson är son till den äldre som delade sitt hemman med sonen 1733. Den äldre Jon var först gift med (Jon den yngres mor) Sara Jacobsdotter från Röbäck. Det finns en bevarad boupteckning (på mikrofiche) från Sara som dog 1715. Andra hustrun hette Anna Olofsdotter. Jon flyttade från Hössjö och bodde under några år på 1710-talet på sin svärfaders, Jacob Nilssons, hemman i Röbäck men återflyttade igen till Hössjö 1720, dock till ett annat hemman.
 
 
Den yngre Jon Jonsson var under en period soldat för roten Ekman. Han gifte sig 1731 med Anna Hansdotter och jag tycker att det i dödboken der ut som att fadern uppges vara Hans Jonsson i Grimsmark, Bygdeå (ligger i och för sig i Nysätra som då var en kapellförsamling till Bygdeå). Jag är dock inte någon Nysätra- eller Bygdeexpert, så jag kan inte spekulera vidare.

2000-12-23, 19:54
Svar #28

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 19:56
    • Visa profil
Jörgen
 
Malin var dotter till skräddaren i Umeå stad Daniel Johansson (i längderna 1675-1698) och dennes första hustru Gunilla Johansdotter (d ca 1690).

2000-12-23, 23:03
Svar #29

Carl-Eric Malmström

Hej Ingela och Staffan och God Jul!
Mattias Andersson Dunderbergs hustru hette visserligen Anna Olofsdotter men hon var född 1705 i Grimsmark som dotter till Olof Hansson-Skär och Marit Olofsdotter.
Hälsningar Carl-Eric

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna