ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-21  (läst 1868 gånger)

2002-10-09, 20:18
läst 1868 gånger

Lars-Inge Smedberg

Hej
Jag undrar om det finns någon förteckning över alla som omkom i striden vid Sävar 1809.
Jag har sett att det finns en del information om detta vid en rastplats. Jag har sett monumentet i Sävar. Det är så att min MFFFF skall ha omkommit i striden.
 
MVH
Lars-Inge

2002-10-10, 00:00
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Lars-Inge,
i en motion till riksdagen (2001/02:Fö247) föreslogs ett minnesmärke med namnen på de stupade i slagen vid Sävar och Rutan.
 
I motionen sägs:
Det är ett nationellt ansvar att söka namnen på de som stupade vid slagen i Sävar och Ratan. Samhället bör ta sitt ansvar som följer av att unga soldater offrat sitt liv för fosterlandet. Enligt de analyser som tagits fram ligger kostnaden mellan 100 000 kr och 150 000 kr för att få fram namnen på de stupade.
 
Hur riksdagen ställde sig till förslaget vet jag inte.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-10, 00:07
Svar #2

Robert Eckeryd

Vet inget om motionen (vem la den Maud?), men det är på gång i Sävars hembygdsförenings regi att ta reda på namnen på de stupade, liksom att följa upp ättlingar till de som bodde i Sävar by 1809.
 
Vad hette din MFFFF Lars-Inge?  
 
Du kan ju också gå in i mönstringsrullan för aktuellt regemente och se om du hittar en notering om att han stupade i Sävar.

2002-10-10, 00:25
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Motionen lades av s-ledamöterna Lena Sandlin-Hedman, Carin Lundberg och Lars Lilja den 3 oktober 2001.
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-10, 07:21
Svar #4

Lars-Inge Smedberg

Hej Maud och Robert
Jag tackar för era svar.
Min MFFFF hette Jonas Thyfting och var född i Boxholm i Ekeby sn i Östergötland. Får ni reda på något så hör gärna av er.  
Tackar på förhand.
MVH
Lars-Inge

2002-10-10, 14:50
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Kan meddela att motionen avslogs.
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-12, 14:44
Svar #6

Maud Kvist

Läser ovan att det är planerat att följa upp ättlingar till de som bodde i Sävar by 1809. Gäller det även Tväråmark? Jag har ättlingar som bodde där 1809.
 
Vet någon om det finns något att läsa om byn Tväråmark osv?

2002-12-14, 19:57
Svar #7

Gun Jonsson

Det finns nog tyvärr inte så mycket skrivet om den lilla byn Tväråmark. I boken Blad ur Sävar sockens historia, som kom till på 1970-talet, med anledning av kommunsammanslagningen, kan man bl.a läsa om byar, nybyggen och ödeställen i socknen. Det handlar inte så mycket om de enskilda personerna som levde där.
 
Det finns även en släktutrdning av Hjalmar Öhrstedt att låna på stadsbibblan i Umeå. Han har forskat om Åkulla-släkten och Håkanssläkten från Tväråmark.
 
Däremot finns det nog en hel del skrivet om byn här i Anbytarforum, skulle jag tro. Tväråmark är säkert ett bra sökord för att nå dessa diskussioner.

2003-01-03, 17:45
Svar #8

Robert Eckeryd

Maud Kvist:
 
Det gäller i första hand Sävar by och kanske Ytterboda där det ju också var stridigheter. Du kan kanske hitta något intressant om Tväråmark även i Umeå sockens historia av Karl Fahlgren.

2003-03-27, 15:37
Svar #9

annalena andersson

Emma Charlotta Matilda Karlsdotter född 3/4 1852 i Sävar Västerbotten bodde i Stockholm i slutet av 1870-talet, vet ej när hon flyttade dit, om hon flyttade ensam eller tillsammans med sina föräldrar?  
Hon flyttade år 1885 till Virserum Småland med maken Mauritz Teodor Nilsson Östrand och barn.
 
Jag söker hennes förfäder och syskon.

2003-03-27, 17:10
Svar #10

Gun Jonsson

Jag har i min egen forskning stött på Emma Matilda Karlsdotter, född med det datumet i Täfteå, Sävar. Hon flyttade år 1870 till Söderhamn och året 1878 fanns hon i Klara fs. Därefter tappade jag bort henne. Men namnet Charlotta stämmer inte. Har du fler uppgifter t. ex vigseldatum, och vilken församling familjen kom från m.m.?

2003-03-28, 07:51
Svar #11

annalena andersson

Hej Gun
Jag har fått uppgifter på att hon hette Emma Charlotta Matilda Karlsdotter. Jag vet ej vilken församling hennes familj kom från, enbart Sävar Västerbotten.
Hon gifte sig 13/11 1880 med Mauritz Teodor Nilsson bildhuggare född 15/1 1859 i Klara församling.  
Hon bodde på Klara Strandgata 15 (vet ej vilka år)och flyttade 8/10 1879 till Nybroroten. De bodde inte i Klara som gifta.
De flyttade till Virserum Småland 14/8 1885 och sedan vidare till Målilla Småland (2 mil från Virserum)år 1906.
Barn:  
1. Carl Mauritz Östrand född 19/11 1882 Sthlm död 26/11 1913 i Målilla överkörd av tåg
2. Elin Arvida Matilda Östrand född 10/10 1883 Sthlm flyttade till Amerika 1903
3. Bernhard Teodor Östrand född 28/8 1885 Tönshult Virserum flyttade till Amerika 1910
4. Hjalmar Eugen Östrand född 27/2 1888 Tönshult Virserum
5. Helge Hilarius Östrand född 21/2 1890 Tönshult Virserum
6. Helge Harald Östrand född 10/12 1892 Tönshult Virserum död 20/10 1963 Mörlunda
7. Carla Leonora Östrand född 1894 Tönshult Virserum död 1894
8. Ernst Emil Östrand född 18/7 1895 Tönshult Virserum död 1896

2003-03-28, 08:12
Svar #12

LottaH

Enligt registerna på Kurt Anderssons hemsida (http://www.home.sol.se/hemsida/index.htm) så finns det en kvinna som är född samma datum i Sävar 1852-04-03, Emma Matilda i Täfteå (Karl Jonas, Olofsson. Då skulle hennes far heta så.
MVH//LottaH

2003-03-28, 08:59
Svar #13

Gun Jonsson

AnnaLena
Det tycks vara samma adress i Klara som jag hade på henne.
Hon flyttade f.ö. fr. Söderhamn till Sthlm redan år 1873. Vigseldatumet verkar möjligen kunna stämma, den Emma Matilda jag har finns noterad som ogift i en bouppteckning från början av november 1880.
Jag uttryckte mig otydligt, det jag undrade var vilken församling familjen Karlsdotter/Östrand bodde i innan de flyttade till Småland.
Hon kan inte ha hetat Charlotta, det namnet bars en av hennes systar. Kommer dina uppgifter från någon databas?

2003-03-28, 11:22
Svar #14

annalena andersson

Gun
Jag har sökt via Rötters efterlysningar Klara, och fick till svar att barnen Carl Mauritz och Elin Arvida är födda i Sthlm men det saknades uppgift om församling.
Namnen har jag fått av PLF databas Oskarshamn , men det är mycket möjligt att hon inte hette Charlotta.
MVH Anna Lena

2003-03-28, 12:29
Svar #15

Gun Jonsson

Enligt folkräkningen 1890 hette Östrands hustru Emma Charlotta f. 1852 i Sävars, Västerbotten.
1900 hette hon Emma Matilda född i Sävar, (svårläst län). Carl Mauritz f. 1882 Pro Patria, Sthlm. Sonen Helge (oläsligt andra namn), bildhuggare, var född 1892 enl. denna källa. Vet du när Emma (Charlotta) Matilda dog?

2003-03-28, 12:38
Svar #16

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej
Anna -Lena
 
Jag tycker att det verkar vara rätt Emma Matilda  
om födelsedatum är rätt.
Kurt Andersson har hennes anor publicerade i  
DISBYT Databasen. På hans hemsida kan du säkert  
hitta mailadress för vidare kontakt med honom.  
han brukar alltid vara bussig och hjälpa till!
 
Hälsningar
 
Kerstin f

2003-03-28, 12:46
Svar #17

Anna Lena Andersson

Gun
 
Tyvärr vet jag ej när hon dog.
Jag återkommer om jag får fram uppgifter på det.
Tack för det jag fått.
MVH
Anna Lena

2003-03-29, 12:03
Svar #18

Gun Jonsson

Ja du, Kerstin Farm
Detta var första gången som jag fått kritik för att jag försöker gå grundligt tillväga i min forskning. Du får det också att låta som om jag är ovillig att hjälpa frågeställare i forumet. Men nån gång ska ju alltid vara den första. Jag noterar detta, dock med en viss förvåning.

2003-04-25, 19:25
Svar #19

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt utflyttningslängden i Sävar emigrerar 1889 Anders Burman i Botsmark (född 1824 i Burträsk) och hans hustru Elisabet Maria Johansdotter Strid (född 1829 i Burträsk) till Nord Amerika. Trots idogt sökande i databasen Emigranten och digitalarkivet i Norge kan jag ej hitta dem någonstans. Jag vet att många av barnen till Elisabet Maria i hennes första gifte med Anders Mårtensson i Åsjön, Bygdeå flyttade till Degerfors. Men jag kan inte hittar inte heller några av dessa barn i databasen Emigranten.
Enligt uppgifter jag fått från annat håll skulle de ha emigrerat till Kalifornien, men det skulle vara kul att kunna få detta bekräftat för vidare efterforskningar.
Hoppas någon kan hjälpa mig att spåra dessa emigranter.
 
Med vänlig hälsning,
 
/Eisabeth

2003-07-14, 15:48
Svar #20

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Jag söker information om anfäder till dessa släkter. Om ni besöker min hemsida, agren.IB00b.dk kan ni se hur långt jag har nått och om ni har något att tillägga. Lena Cajsa Johandotters ana är väldigt tveksam, så om ni har en annan berätta gärna.

2003-07-14, 23:17
Svar #21

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Gun!
 
Det var faktiskt ett inlägg direkt till Anna Lena  
inte till Dig. Jag vet att Du är jätteskicklig  
och har hjälpt mig också många gånger. Ber om  
ursäkt om mitt försök till hjälp togs som kritik  
av Dig.  
 
Hälsningar
 
Kerstin

2003-07-18, 17:36
Svar #22

Gun Jonsson

Lena Kajsa Johansdotter föddes 1815.11.19 i Högmyrliden, Degerfors, föräldrar: Johan Johansson & Margareta Olofsdotter. Familjen flyttade år 1818 till Gravmark, Umeå lfs.

2003-07-20, 12:50
Svar #23

Gun Jonsson

Kerstin
Mina svar var inte adresserade till dig heller, ändå verkar det som om du drar slutsatser utifrån dem. Bl. a. att eftersom födelsedatumet är rätt så är det väl rätt person. Men förnamnen stämde ju inte och då bör man väl undersöka om och var ett fel kan ha uppstått? Vidare hänvisar du till Disbyt, en sökning där förutsätter nästan ett medlemskap i Disgen. Eftersom gästsökningar inte visar några som helst släktskapsförhållanden. Frågeställaren får också rådet att vända sig till en privatperson med sina frågor (trots pågående diskussion i forumet). Enligt Anbytarforums regler så ska frågor ställda till forumet besvaras där också, inte enbart privat.  
Mina följdfrågor till frågeställaren var inte elaka utan byggde på ett personligt intresse, d.v.s. det gällde information som jag inte hade, men som kunde leda mig snabbare fram till ett förhoppningsvis riktigt resultat.  
Visst är det bra att det finns register av olika slag, men jag tror inte att man enbart ska förlita sig till dessa. Man bör kolla mot originalkällorna. Enligt Disbyt t.ex så tycks min ff f född 1856 ha dött redan 1878, men trots detta blev han mycket gammal, över 80 år! Han var också den som följde sin syster Emma Matilda ovan till Söderhamn.

2003-07-20, 15:22
Svar #24

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Gun
 
Ju mer jag tänker efter desto underligare blir  
den här diskussionen. Ditt inlägg kom 12.29 mitt  
12.38. Jg hade inte ens hunna läst ditt inlägg  
när jag så småningom tryckte iväg mitt svar. Jag  
satt och läste diskussionen en bra stund före  
Ditt inlägg och såg LottaH.s inlägg om födseln i  
Sävar. Jag gick då in på Kurt A sida letade runt  
och kunde konstatera samma sak som Lotta och mitt  
svar gällde detta faktum. Min slutsats drogs  
alltså av Lottas inlägg och Kurts hemsida.
Dina frågor efteråt har jag aboslut inte  
ifrågasatt. Jag tycker inte alls att de låter  
elaka. Nu när jag skriver det här kanske Du  
väljer att tolka mina ord som arga men jag lovar  
att jag försöker bara försvara mitt inlägg från  
tidigare.  
 
Kerstin

2003-07-20, 17:31
Svar #25

Gun Jonsson

Vari ligger det underliga menar du? Själv tycker jag att det låter lite märkligt att du drog din slutsats efter Lottas svar. Hon ifrågasatte aldrig namnet på kvinnan. Märkligt också att du även missade  alla mina inlägg före det som kom 12.39? Själv saknar jag en del händelser i nämnda register och jag skulle inte ha vågat slå fast att det rörde sig om samma person utan att ha försökt följa henne vidare genom flyttningar o.s.v. Detta tog förstås lite tid, eftersom jag inte hade tillgång till alla husförhörslängder m.m.. Meningen var att det skulle komma en sammanfattning när jag fått fram de fakta som jag behövde. Men efter ditt inlägg där du hänvisade frågeställaren bort från Anbytarforum så tappade jag nog tyvärr intresset för det. Så det blev ett lite abrupt slut på diskussionen för min del.

2003-07-21, 09:52
Svar #26

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Gun!
 
Det blir ännu underligare när du inte vill se min  
sida av saken. Jag har inte ifrågasatt dina  
inlägg. Jag har överhuvudtaget inte nömnt ditt  
namn i mina inlägg. Jag har försökt att hjälpa en  
undrande släktforskare på mitt sätt. Om Du tycker  
att mitt sätt är dåligt så får jag stå ut med det  
men jag vill inte bli anklagad för ett påhopp som  
jag inte har gjort!  
 
Kerstin

2003-07-21, 12:59
Svar #27

Gun Jonsson

Jag uppfattar det fortfarande som om jag i ditt tycke svarade på ett felaaktigt sätt, inte tillräckligt bra och inte fort nog, antagligen mästrande. Vilket är något som jag helst inte bör uttrycka offentligt:

2003-07-21, 18:11
Svar #28

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Gun
Då tycker jag faktiskt synd om Dig! Jag har nu i  
2 inlägg försökt tala om vad mitt inlägg  
innheåller. Det är bara Du som mår dåligt av att  
inte kunna tolka mina inlägg på rätt sätt!  
Fortsätt diskussionen via min emailadrees vilken  
finns bakom min användarprofil om du inte vill  
fortsätta offentligt.
 
Kerstin

2003-07-21, 21:35
Svar #29

Gun Jonsson

Jag mår inte alls dåligt, men jag tycker att du hela tiden vrider och vänder på allt så att det ska bli till din fördel. En diskussion blir därmed meningslös. Du vill att jag ska förstå dig, men du behöver inte bry dig om någon annan. Om jag ska försöka sammanfatta det du skrivit ovan så är det jag som är boven i dramat, medan ditt uppförande är helt fläckfritt. Jag kan ju avsluta detta med det påståendet att jag faktiskt aldrig svarat på någon fråga från dig i Anbytarforum, så du hade inte behövt tacka mig. Du hade heller inte behövt be om ursäkt, eftersom du inte menade det. Men du gör ju som du vill. Du får gärna sista ordet, jag har inget mer att tillägga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna