ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2010  (läst 2688 gånger)

2009-09-04, 21:35
läst 2688 gånger

Lotta Nordin

Stig-Lennart,
och Sven-Erik är väl bäst att skriva.  
 
Jag har fortfarande inte fått klara bevis - inte ens några uppgifter som styrker - att Anders Israelsson född 1731 i Bergsjön, Skellefteå är samma person som Anders Israelsson född 1732 och bosatt i Åträsk, Burträsk. Den förste Anders födelseår finns i både födelsebok och hfl i Skellefteå, och den andre Anders födelseår finns enbart i hfl i Burträsk och Degerfors.
Att Anders i Skellefteå gifter sig 1757 och flyttar ur församlingen 1758 enligt hfl, säger ju inte något om med vem han gifter sig och vart han flyttar. I Burträsks hfl, AI:4 sid 133, står inte heller något om varifrån Anders och Magdalena kommer och inte när dom gifte sig. I Skellefteå finns inte vigselbok (för aktuella år) och i Burträsks vigselbok finns dom inte med.
 
Luddiga svar som Och hustrun Malin Johansdotter f.1736 är väl inte heller, som gissat av din källa, dotter på Hjoggböle 2? och Första dotterns namn Segrid finns ej på hustruns sida, däremot på Anders. Dopvittnen... säger ju inte någonting om man inte redan har hela släkten klar för sig. Eller hur?
Tala istället om var Malin/Magdalena var född om du/ni inte anser att hon är ifrån Hjoggböle 2. Och tala om vilka dopvittnen det är som bevisar att dom båda Anders är samma person.
 
Lämna gärna svar med korrekta källhänvisningar (alltså inte GID- eller bildnummer) till kyrkböcker och eventuellt mantalslängder och domböcker - inte databaser och tryckta böcker/skrifter.

2009-09-07, 02:28
Svar #1

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Nej, du Lotta (eller hur bäst att skriva): jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon i Bergsjön.
 
Däremot att under 1757 4deDag Påsk pliktar [LIa:4,s494] Drängen Anders Israelsson i Tufwan för otidigt Sängalag &
Anders Israelssons dotter Chattarina född d. 13 och döpt d. 14 Februari. Modren Magdlena Johansdotter [C:3,s15/213].
hade då som Fadder en piga Maria Israelsdotter i Kusmark, som (vid närmare bekantskap med familjen) verkar vara Anders syster...
 
Modern Magdalena Johansdotter förstod jag som att frågeställaren Göran redan kände, så därför kunde mitt tips räcka - men med varning
för att Eriks inhopp med indirekt annan moder kunde vara en felaktig gissning... (tystnaden som lägrat sig kan tyckas bekräfta detta?)
Ska någon skrivas henne på näsan så kan väl Burträsk/Renbergsvattnet,AI:4,s99,1757,Dotter på hemman 4-Gift;UrFörsamlingen anföras
som möjligen passar mot den andra kontrahentens öden och äventyr om det samtidigt besinnas att deras son Israel *1759-11-16
som dopvittne har Johan Johansson och dess hustru i Renbergswatnet - Magdalenas bror [som ovan, AI:4,s99] och ej att förglömma  
dottern Segri...
 
Sådant innehållet i mitt luddiga tips - den som känner släkt, socknar och län bättre än så är förstås välkommen med alternativ.
 
Mvh StigLennart (som ovan och alltjämt)

2009-09-07, 20:29
Svar #2

Lotta Nordin

Stig-Lennart,
du skriver:
”jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon i Bergsjön”
” verkar vara Anders syster...”;
”kunde vara en felaktig gissning...”;
”Ska någon skrivas henne på näsan så kan väl”;
”som möjligen passar”;
”om det samtidigt besinnas att”;
”ej att förglömma dottern Segri...”
”den som känner släkt, socknar och län bättre än så är förstås välkommen med alternativ”
 
Vad hände med: ”jag har ej gissat - bara forskat”?
 
Om du verkligen har forskat och genom forskning konstaterat att Anders I född 1731 i Skellefteå är densamme som Anders I född 1732 bosatt i Burträsk/Degerfors, då bör du ju också kunna lägga fram bevis för detta med källhänvisningar.  
Samma sak vad gäller Malin/Magdalena Johansdotter född 1736. Det finns flera med samma namn födda det året, bl. a. en i Hjoggböle, Skellefteå och en från Mjödvattnet/Renbergsvattnet i Burträsk.  
Var är bevisen?
 
Och så var det det här med Segrid. Den 4/9 skrev du att hon var deras första dotter, och nu dyker det upp en ännu tidigare - Catharina född 1757.  
Du kan ju även utveckla det du skriver: ”och ej att förglömma dottern Segrid...”? Eftersom du påstår att namnet finns på Anders sida så bör det ju inte vara så svårt att redovisa det.
 
Du skriver även här ovan 4/9 att ”i Lundströms förhoppningsvis annars mera tillförlitliga bok som du anfört, har jag bland annat sett att paret ska ha flyttat till Umeå socken 1758, men det däremot är nog en häftig gissning/.../”
Det beror ju på hur Lundström har skrivit i boken och vilka källor han använt. Om han hänvisar till och/eller avser att han hittat paret i Umeå socken via mantalslängden så har han helt rätt. Åträsk finns nämligen i mantalslängden under Umeå socken, och från och med 1759 finns Anders Israelsson i Åträsk i längden som är attesterad 31/10 1758.
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2009-09-07 20:46)

2009-09-08, 00:40
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack, Lotta, för din uppgift om var han finns i mantalslängd.
Vad jag menade, var att i kyrkbok för Umeå lands finns Åträsk endast 1778-1786 och då så här
vilket inte är till någon större glädje... Däremot finns han, liksom levande barnen där födda, i Burträsk och mera informativt...
 
Du ursäktar mig kanske, Lotta, men vi har nog lite olika språk(åtminstone)fasoner -
så jag avrundar härmed mitt anbytande och väntar med spänning på din fortsatta forskning.
 
Mvh StigLennart
PS var i HFL har du funnit Hjoggböles Magdalena Johansdotter *1736 ?

2009-09-08, 11:58
Svar #4

Lotta Nordin

På förekommen anledning...
 
Sven-Erik anser - på annan plats (naturligtvis) - att jag borde ha tackat för hans inlägg ovan 4/9 20:52 och han anser att jag ”har uppåt väggarna fel” i mitt inlägg 4/9 20:23.  
1. Jag har inte ”uppåt väggarna fel” i nämnda inlägg, eftersom jag skriver att ”hon finns med i SCB:s avskrifter av födelseböckerna i Degerfors 1882-02-25”, och det gör hon. Något annat har jag inte påstått.
2. Sven-Erik skriver i sitt inlägg där han hänvisar till SVAR:s skanning av födelseboken 1881 i original  att ”Prällen har först ansett att Olof August Johanssons barn var en son Olof, men sedan har han kommit till sans och tydligen döpt om sonen Olof till en dotter Sara Josefina”.
Jag är helt övertygad om att prästen (eller vem det nu var som skrev) inte har ansett att barnet var en son och ”döpt om” detsamma. Däremot är det mycket troligt att han först råkade skriva faderns namn i fel kolumn.
 
Att Sara Josefina i originalboken skrivs under 1881 och i SCB:s avskrifter under 1882, är inte särskilt märkligt.
Så här ser det ut i originalboken, Degerfors C:5, 1870-1891(1892), sidan 265:

Sidan är den sista år 1881, hon är alltså inte inskriven på ”rätt” plats under februari, utan i slutet av året efter att utdragen ur 1881 års bok sänts in till SCB.
Om man tittar på hur det är skrivet, med årtalet 1882 inblandat i dopkolumnen, är det inte heller konstigt att Sara Josefina skrevs in i utdraget under år 1882.

2009-09-08, 20:53
Svar #5

Lotta Nordin

Stig-Lennart,
jag har inte skrivit att jag har hittat Magdalena Johansdotter född 1736 i Hjoggböle i någon husförhörslängd.  
Däremot har jag hittat en Malin född 1736-10-24 i Hjoggböle, dotter till Johan Olofsson och Sara, i Skellefteå C:2, uppslag 77(numrerat i högra övre hörnet).  
Jag har även hittat en Magdalena Johansdotter i Hjoggböle hos Erik Olofsson som ca 1758 flyttar till Burträsk enligt Skellefteå kommunion/nattvardslängd DII:2, 1753-1770, sidan 149. Vilken av Magdalenorna - om ens någon av ovan nämnda - denna sistnämnda är vet jag inte eftersom det inte står mer än namnet DII:2.

2009-09-08, 22:04
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Lotta: du har alldeles rätt i att du inte skrivit det. Jag påstod inte heller detta utan ställde en s.a.s. ledande fråga.
Nu ska du också få ett ledande svar (som inte heller är särskilt klart! men kanske stämmer till eftertanke, om läst & begrundat):
Anders Israelssons av andra påstådda hustru ska komma från Hjoggböle 2 med föräldrar Johan Olofsson & Sara, dvs AI:2,s267 [GID 1858.34.79900; SVAR C0034292_00098].
 
Då kanske du kan se Hjoggböles Magdalena Johansdotter *1736 ? (tips: hon kan ha det i DII:2 saknade årtalet)
Med fortsatt vänliga hälsningar /StigLennart  
PS tack för medgivandet (visserligen bara indirekt - men ändock?) att  
AI *1731 [i UM/Åträsk,Mtl,1759--] skulle vara = AI *1732 [i BUR/Åträsk,AI:4,s133]

2009-09-08, 23:25
Svar #7

Lotta Nordin

Som en viss potentat läser bibeln....
 
Naturligtvis är Anders I i Åträsk nämnd i mantalslängderna från 1759 under Umeå socken densamme som finns i Åträsk, Burträsk/Degerfors i husförhörslängderna. Det är ju samma Åträsk! Varifrån har du fått att födelseår 1731 står i mantalslängden?  
 
Däremot är det den som påstår att Anders I född 1731 i Skellefteå är densamme som Anders I född 1732 bosatt i Burträsk/Degerfors som ska visa belägg för att så är fallet, inte den som ifrågasätter det. Och den som påstår att det är samma person är du, Stig-Lennart - och Sven-Erik på annan plats!  
Jag har varken dementerat eller medgivit - indirekt eller direkt - att det rör sig om samma person.

2009-09-08, 23:43
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Nej, nog är det du (fast utan att förstå/stå för det...):  
Lundström hade hittat sin AI från Bergsbyn i Umeå, där du hittade din och i mtl - som skall vara i Burträsks Åbyn !  
 
Men jag är inte sämre potentat (?) än att jag tar tillbaka att du skulle ha läst vad förevarit och insett.
 
DS StigLennart

2009-09-10, 00:18
Svar #9

Lotta Nordin

Stig-Lennart,
på grund av att du:
1. vägrar att svara på mina frågor;
2. förvränger allt jag skriver;
3. i dina försök att undvika att svara på frågor trasslar in dig själv tills du inte ens klarar av att hålla reda på vilka gårdar/byar, årtal och källhänvisningar det verkligen gäller;  
4. ifrågasätter mitt förstånd och min fattningsförmåga - vilket torde vara i allra högsta grad regelvidrigt att göra på Anbytarforum;
så avbryter jag härmed alla mina försök till diskussion med dig angående Anders Israelsson och Magdalena Johansdotter.
 
Eftersom mina svar och frågor till dig hela tiden resulterar i att Sven-Erik på sin hemsida skriver lögner om det jag skrivit här och om mig personligen, så kommer jag hädanefter att bemöta dina och hans oförskämdheter på en för detta ändamål speciellt avsedd plats. Andra som råkar - eller har råkat - ut för samma sak är givetvis också välkomna att skriva där.

2009-09-11, 02:00
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Lotta,
på förekommen anledning...
 
1. Jag vägrar inte svara på dina frågor, men du har väl mest krävt - och allt annat än diskuterat? Alltnog har jag  
förutom tips (då jag inte funnit någon annan Anders Israelsson ledig i regionen under 1720- eller 1730talet) svarat; summariskt:
a. AI har redovisats i Bergsbyn *1731-03-06, gift 1757, utflyttad ur socknen 1758
b. han har knutits (via 'otidigt' barn och med systern Maria Israelsdotter som dopvittne) till en hustru Magdalena Johansdotter
c. AI i Åträsk hustru anges *1736 och en sådan Magdalena Johansdotter finns som piga i Hjoggböle, gift 1757 enligt HFL och noterad som flyttad till Burträsk
d. fortfarande tämligen unik Anders Israelsson har jag anfört i Åträsk och Burträsk HFL från 1758; du själv anförde att en sådan finns i Umeå mtl och Åträsk från 1759  
men anser identiteten obevisad på grund av att AI från Bergsbyn i HFL där noterats *1731 medan AI i Åträsk HFL noterats *1732...
e. detta par uppvisar bl.a. dopvittnet Johan Johansson i Renbergsvattnet - vilken enligt beprövad erfarenhet bör(?) vara Magdalenas bror;  
och döper en dotter till Segrid (Anders har en sådan syster)...
f. Vad föredragits dittills räckte att börja med som svar på dina frågor. Jag anser mig inte skyldig dig någon fullständig utredning här, men välkomnar också alltid  
allas framåtsträvande diskussion.
 
2. raderat av  moderator Västerbotten.
 
3. Vilka frågor har jag undvikit att sva
ra på egentligen? Och trasslet med bl.a. gårdar(?)/byar började väl du med utan att jag gjorde stor sak av Bergsjön!  
Men som sagt på annan plats: jag kan vara lurig ibland...  
 
4. Du får faktiskt ursäkta mig, Lotta, men jag ifrågasätter inte ditt förstånd och din fattningsförmåga utan bara viljan att använda dessa i detta fall. Visserligen  
är du väl Moderator på speciellt avsedd plats, men moderator här har tydligen (hittills i alla fall) inte ansett ditt uppträdande i allra högsta grad regelvidrigt -
 eller mitt.
 
Med de allra vänligaste hälsningar
StigLennart

2009-09-11, 18:07
Svar #11

Utloggad Moderator Västerbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Inlägget av Jörgen Tollesen har raderats då det inte stämmer med ordningsreglerna.
Var alltid artig och vänlig
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och idéer ska du alltid visa hänsyn och respekt.
Moderator
Västerbotten.

2009-09-12, 14:03
Svar #12

Utloggad Moderator Västerbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ytterligare ett inlägg av Jörgen Tollesen har raderats.
Se ovan om varför.
Moderator Västerbotten.

2009-10-11, 21:32
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Enligt Degerfors kyrkoarkiv C:3 (1831-1850) avled Elisabet Jakobsdotter den 15 november 1834 i Hjuken. Jag hittar dock inte henne i Hjuken i AI:3 (1825-1835). Någon som vet var i hfl som hon återfinns?

2009-10-12, 11:43
Svar #14

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Förhoppningsvis blir jag inte (som vid tidigare svar) okvädad eller raderad om jag förmodar
att hon finns på DEG/Hjuken,AI:3,s126 [Källa: databas Kråken] och noterad Död 15/11 1834 ?  
Se SVARs skanning
   
Och du Andreas skall ha tack för att du uppmärksammat hittilldags allmänt spridda felaktigheter  
bl.a. på en LyckseleCD och DISBYT alltifrån från död 1797 till död 1840 !
 
Mvh /StigLennart

2009-11-17, 18:41
Svar #15

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej
 
Kan det finnas nån som har lust att hjälpa mig igen?
Skule bli glad och tacksamm.
 
Har sökt här och där men inte hittat mycket.
 
har en (Några) släkting i mina anteckningar från en annan släkting.
 
Det är O N och A N P  
 
som jag skulle vilja önska få hjälp med mem har nån mera saker skulle jag bli glad
 
Olof Nilsson F:1771 i Sävsjön D:1831  
 
Han kallades tydligen för Ol i Kyrkböckerna och han finns nämd som nya Åboen O N 1771
 
G: Anna Catarina Persdotter F:1777 D:1844 var? (Tegnäset-degerfors? på Kråkan)
 
(på nåt sätt kom jag in på Kråkan var kom jag ej ihåg  
 
hittade (tror jag Föräldrar till A N P, Per Olofsson - Lycksele, Margareta Olofsdotter - ?)
 
Och inget mera på dom (mammor, pappor, syskon, Barn)  
Förutom ett barn som jag har i mina antekningar
 
Olof Olofsson F:1816 D:1897  Brännforssundet Sävsjön
G:1845 med Eva Britta Natanaelsdotter F:1815 Forstjärn D:1890 Brännforsliden
 
Sen har jag Johan Petter Olofsson/Brännström med fru
Födda Han:1846 Brännforsliden Hon: Emma Elina Andersdotter F:1857 Brunnstjärn
 
och Eva Kristina Brännström F: 1876 brännforsliden som är min farmor och hennes man (farfar)
Karl Ludvig Johansson F:1871 Stopå Brännforsliden
 
 
 
 
Med vänlig hälsning Salka

2009-11-30, 21:32
Svar #16

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Olof Hanssons i Kussjö dotter Elisabet Sofia Olofsdotter *1833-11-01 [C:3] beger sig till Jämtland 1862
[Degerfors/AI:8a,s9 & Ragunda/AI:6,s140] där hon som piga i Krokvåg gifter sig [SCB,Nr11] 1868-11-07  
med Nils Petter Hansson Styr från Nordmaling och får 3 barn innan [SCB,Nr22] hon dör 1880-10-26 .
 
Nils Petter Hansson *1830-10-03 i Sunnansjö [Nordmaling/C:5 & databas Kråken] emigrerar till Nordamerika 1882 2/6 och
 hade då Anna Maria *1868-12-31, Krokvåg; Jonas Petter *1874-03-16, Krångede & Sofia Nikolava *1878-08-31, Krångede.
[Ragunda/SCB1868,Nr75 resp. SCB1874,Nr19 & SCB1878,Nr90]
 
Av mysko anledning påstås  dessa 3 barn vara födda här i socknen, vilket förhoppningsvis lurar - ingen.
 
/StigLennart Johansson

2009-12-01, 10:17
Svar #17

Sten Magnusson

Dessa uppgifter är nu korrigerade då jag av misstag tolkade förkortningen Ra som dito (syftande på Degerfors) vilket jag beklagar. Se de platser Stig-Lennart hänvisar till.
F.ö. ännu ett exempel på att källhänvisning ska lämnas då det i så fall går att kolla upp i efterhand.
 
Till alla läsare: Ha en skön dag!
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-04, 16:02
Svar #18

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej
 alla forskare i Degerfors och en god fortsättning på det nya släktåret !
Jag har lite röriga anteckningar på:
Daniel Köningsson född 1678 Bonde i Rödå Degerford församling död 1721 i Rödå. Ägare till Rödå, Bonde på Rödå 2 eller 3.  
Gift 1:a gg med Britta möjligen är andra hustrun Anna Olofsdotter mor till all eller några av barnen möjligen var
Daniel Köningsson aldrig gift med Brita.
(barn Anders 1705-1779 och Olof 1709-179?)Den uppgiften ställer fler frågor än den upplyser om.
finns det någon som känner till de faktiska omständigheterna i denna familj ?
MVH / Bengt Dahlbeck

2010-01-04, 17:51
Svar #19

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Daniel Königsson begravs 1721-02-17 [C:1,s165] och änkan Anna finns i Rödå [AI:1,s127,1722-31] med far Olof Biörsson samt barn König, Anders, Olof & Per samt dotter Brita.
König dör 1771-05-21 [C:3,s110] och modern sägs ha hetat Brita; i dombok 1729-10-06 [Agneta Olofsson] kallas han och Anders ½bröder till Olof & Per; i kvarntullslängd 1707 saknar fader Daniel hustru - så det talar för hustrur Brita & Anna Olofsdotter...  
[Källa: databas Kråken] /StigLennart
 
(Meddelandet ändrat av slj 2010-01-04 18:13)

2010-01-04, 17:52
Svar #20

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej
Stig-Lennart man lär så länge man lever så nu vet jag det
Tack
Bengt

2010-01-04, 20:34
Svar #21

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Tack
ser i mina ögon lite rörigt ut, jag skall sätta mig ner och försöka skriva ut det så det passar i trädet
det tar lite tid att tänka rätt. Om jag missar får jag komma tillbaks ?
Bästa hälsningar  
Bengt

2010-01-04, 20:47
Svar #22

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Självklart att Du får återkomma (PS du noterar också att 'Degerfors', dvs Rödå, tillhör Umeå landsförsamling framemot 1770talet) /DS

2010-02-10, 14:42
Svar #23

Utloggad Lars Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Hej!  
Min hustrus syster är gift med en man vars morfar, Karl Reinhold Karlsson (f.1875-12-16), står antecknad som banvakt i Kusfors. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med fler uppgifter om honom och hans familj.
Mvh Lasse

2010-02-10, 22:53
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Det här bör vara morfadern, men tyvärr står ingen födelseplats.
 
18751216-851
 
Karlsson, Karl Reinhold
 
(Inga adressuppgifter)
 
Död 14/10 1954.
 
Kyrkobokförd i Degerfors kbfd, Degerfors kn (Västerbottens län, Västerbotten).
 
Född 16/12 1875 (ingen uppgift om födelseort)
 
Änkling.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Vindeln, Vindelns kn (Västerbottens län, Västerbotten)
 
Källor:
AL / DOR 52-60
 
Jag hittar honom i SCB födda för Degerfors, Västerbotten
 
Carl Reinhold född 16/12 1875 Innerträsk, Degerfors
Far: Bonden carl Anton Persson  
Mor: Eva Ulrika Andersdotter , gifta i 2 år
 
 
 
Detta är familjen år 1890 i Innerträsk:
 
Persson, Karl Anton   1845   Far född i Burträsk
Andersdr, Eva Ulrika   1849   Mor född i Degerfors
(Barn), Johan Peter   1874   Barn
(Barn), Karl Reinhold   1875   Barn
(Barn), Nils Oskar   1877   Barn
(Barn), Anders August   1880   Barn
(Barn), Jonas Alexander   1882   Barn
(Barn), Hilma Evelina   1885   Barn
(Barn), Anna Ulrika   1887   Barn
(Barn), Hulda Viktoria   1889   Barn
Ann-Mari Bäckman

2010-02-11, 13:33
Svar #25

Utloggad Lars Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Tack!
Det är ju fantastiskt vad man kan finna ut, bara man vet var man skall söka. Jag fann hans adressuppgifter på CD:n Sveriges dödbok 1947-2006. Där står Degerfors, Västerbotten både som födelse- och dödförsamling. Tack i alla fall. Nu är bet bara att söka vidare.
Mvh Lasse

2010-02-11, 13:49
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Lars:  
mor Eva Ulrika Andersdotter är född 1849-03-10 i Innerträsk, Degerfors  
och fadern Karl Anton Persson 1845-11-26 i Tallträsk och Burträsk socken
 
Mvh /StigLennart

2010-02-11, 16:44
Svar #27

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag har tillgång till ett antal av SJ:s arvodes/avlöningslängder och där kan man följa Karl Reinhold Karlsson i stort.
 
Han blev ordinarie banvakt 1912-01-01 och började någonstans utefter sträckan Bastuträsk - Jörn (kan t.ex. vara Kusfors). Han stannade där i vart fall till 1916 och återfinns 1918 (jag saknar 1917) på sträckan Ekträsk - Åsträsk vid bandelen Hällnäs - Vännäs. Från 1920 står det bara Ekträsk men det behöver inte betyda att han flyttat utan kan ha en rent administrativ förklaring. Här finns han kvar t.o.m. 1936 då det även står att han tilldelats medaljen För nit och redlighet i rikets tjänst i silver 8:e storleken. Han saknas 1938 (har inte 1937 års längd). Ursprungligen hade han tjänstenummer 5513, från något gång mellan 1931 och 1934 bytt mot 1557. Lönen var från början 1020 kr (inte i månaden, utan om året!) vartill kom tjänstebostad, beklädnadstillägg 90 kr och ortstillägg 60 kr. 1915 höjdes lönen till 1140 kr och 1918-1919 till 1650 kr. Därefter gick man över till löneklasser i stället för krontal och det blir svårare att fastställa vilken lönen var.
 
Hälsningar
Jöran Johansson

2010-02-12, 09:09
Svar #28

Utloggad Lars Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Tack igen!
Det var otroligt mycket som kom fram.Det här kompletterar verkligen bilden.
Mvh Lasse

2010-03-05, 16:45
Svar #29

Utloggad Lars Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Hej!
Jag söker födelseort, föräldrar och syskon till Elin Charotta Andersson f.1888-01-15, var? d.1941-01-30, var?  
Hon var gift (när och var?) med Karl Reinhold Karlsson f.1875-12-16 i Degerfors och d.1954-0-14 i Degerfors. Tacksam för all information om henne och hennes familj.
Mvh Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna